Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anoniem schreef:Maak een onverwachte volte of welk figuur dan ook, schakel terug of naar voren, zo krijg je ook de aandacht weer terug. Daar heb je geen zweep bij nodig, op welke manier dan ook
Anoniem schreef:Met been ja. Maar ik mag toch hopen dat deze paarden ook gewoon met beenhulpen worden gereden
Ik snap niet helemaal wat je daar zo apart aan vind, via beenhulpen maak je toch met elk paard je volte? Heb je geen zweepje bij nodig en je heb de aandacht ook weer terug
Anoniem schreef:Met been ja. Maar ik mag toch hopen dat deze paarden ook gewoon met beenhulpen worden gereden
Ik snap niet helemaal wat je daar zo apart aan vind, via beenhulpen maak je toch met elk paard je volte? Heb je geen zweepje bij nodig en je heb de aandacht ook weer terug
KoudbloedKim schreef:Het gaat er ook niet om dat ze van het geluid schrikken, maar dat ze het zwiepgeluid in verband brengen met het naar voren zitten = naar voren gaan.
Als ze dat door hebben, laat je het zwiepje weg en kun je het voorover zitten gaan minimaliseren.
KoudbloedKim schreef:Oke, om in jouw termen te praten; het zwiepje veroorzaakt precies dezelfde 'schrikreactie' als wanneer je aandrijft.
Het ene paard, zoals bijv. Elske, hoeft absoluut niet aangedreven te worden, die laat dat ook merken d.m.v een enorme bok.
Het andere paard, zoals Kim, is niet te rijden zonder aandrijven/zwiepje, die neemt je dan gewoon in de zeik.
Uiteindelijk gaat het erom dat je op een zo zacht/vriendelijk mogelijke manier je paard voorwaarts en gehoorzaam krijgt.
En of dat nou gaat met een zwiepje of aandrijven of gewichtshulp etc., dat moet ieder voor zich bekijken.
Het gaat erom wat het beste werkt voor je paard.