[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:57

Heeft één van jullie daar een filmpje van? :) Ik vind het ontzettend raar en niet fijn klinken (waarom zou je je paard laten schrikken?) en het lijkt me ook een raar gezicht als je naar voren moet gaan zitten als je wilt dat je paard harder gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:04

Nog geen filmpje van, maar je leest ook niet goed, want het is niet bedoelt om te laten schrikken. ;)
Dat naar voren zitten ga je dus uiteindelijk minimaliseren. Net als dat je licht naar achter leunt bij het achterwaarts gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:21

Ik heb het inmiddels 3x gelezen, maar ik kan het echt niet anders opvatten dan dat je je paard laat schrikken door ineens met dat zweepje te zwiepen om z'n aandacht weer bij jou te krijgen ;)
Maargoed als het voor jullie werkt prima, ik denk dat de mijne gelijk aan de kletter gaat. Ik bedoel het ook niet aanvallend ofzo, ik vind het alleen een erg aparte manier en heb er nog nooit van gehoord.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:25

Achja, als je het vergelijkt met de standaard tik die je aangeleerd krijgt op de meeste manege's vind ik dit nog reuze meevallen :).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:26

Judass schreef:
Achja, als je het vergelijkt met de standaard tik die je aangeleerd krijgt op de meeste manege's vind ik dit nog reuze meevallen :).

Mee eens. Er zijn meerdere manieren om de aandacht van je paard te vragen. Door middel van een geluid vind ik juist wel vriendelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:30

Ik denk dat dat vooral per paard verschilt! Die van mij zou helemaal over de zeik raken als ik ineens langs d'r nek zwiep bijvoorbeeld, terwijl je een ander paard weer echt geen tik hoeft te geven. Ik was gewoon benieuwd hoe dit werkt maar vooral benieuwd naar hoe de paarden reageren (vandaar dat ik om een filmpje vroeg) :)

En dit wordt dus gebruikt om de aandacht van je paard weer bij jou te krijgen, en wat dat deel betreft ben ik van mening dat dat ook heel anders kan, ik vind dit juist ehh... ja 'niet vriendelijk' is een verkeerde woordkeuze, maar ik weet zo 1 2 3 even niet hoe ik het anders moet zeggen :')

Maargoed ieder z'n ding ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:34

Is aandrijven dan wel vriendelijk? Een teugelhulp? Allemaal hulpen waarbij je ook echt daadwerkelijk contact maakt. En dan noem je dit niet vriendelijk :')?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:36

Judass schreef:
Is aandrijven dan wel vriendelijk? Een teugelhulp? Allemaal hulpen waarbij je ook echt daadwerkelijk contact maakt. En dan noem je dit niet vriendelijk :')?

Dat vroeg ik me dus ook al af... tikje met de zweep, wel vriendelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:37

Hier zie je op een gegeven moment een heel licht zwiepje. :)

Dit is dus een paard dat tijdens de eerste lessen in het midden van de bak stil ging staan en met geen mogelijkheid meer voor of achteruit gereden kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:39

Ik gebruik geen zweep om aan te sporen of wat dan ook :o
Maak een onverwachte volte of welk figuur dan ook, schakel terug of naar voren, zo krijg je ook de aandacht weer terug. Daar heb je geen zweep bij nodig, op welke manier dan ook ;)
Ik vat m nogsteeds op dat je een kleine schrikreactie van je paard krijgt en dat vind ik "niet vriendelijk", maar ik wacht even op uitleg/filmpje van TS :) (of van Tineke)

EDIT: Ah, dankjewel :D
Ik ga even kijken :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:43

Anoniem schreef:
Maak een onverwachte volte of welk figuur dan ook, schakel terug of naar voren, zo krijg je ook de aandacht weer terug. Daar heb je geen zweep bij nodig, op welke manier dan ook ;)

En hoe zet je die volte in, of hoe schakel je? Dat doe je toch ook met een gewichtshulp, of je been, of door middel van teugelcontact?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:44

Ts, je kunt zo in de Bit als schrijver, alleen het lezen laat je al lachen. Ik vond de stukjes van Kdemanvan altijd hilarisch en hier moet ik toch ook wel erg om grinniken.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:44

Ik heb het ook niet over een zweep, maar been en teugelhulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:45

Oke, om in jouw termen te praten; het zwiepje veroorzaakt precies dezelfde 'schrikreactie' als wanneer je aandrijft.
Het ene paard, zoals bijv. [naam], hoeft absoluut niet aangedreven te worden, die laat dat ook merken d.m.v een enorme bok.
Het andere paard, zoals Kim, is niet te rijden zonder aandrijven/zwiepje, die neemt je dan gewoon in de zeik.

Uiteindelijk gaat het erom dat je op een zo zacht/vriendelijk mogelijke manier je paard voorwaarts en gehoorzaam krijgt.
En of dat nou gaat met een zwiepje of aandrijven of gewichtshulp etc., dat moet ieder voor zich bekijken. :)
Het gaat erom wat het beste werkt voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:46

Met been ja. Maar ik mag toch hopen dat deze paarden ook gewoon met beenhulpen worden gereden ;)
Ik snap niet helemaal wat je daar zo apart aan vind, via beenhulpen maak je toch met elk paard je volte? Heb je geen zweepje bij nodig en je heb de aandacht ook weer terug ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:48

Anoniem schreef:
Met been ja. Maar ik mag toch hopen dat deze paarden ook gewoon met beenhulpen worden gereden ;)
Ik snap niet helemaal wat je daar zo apart aan vind, via beenhulpen maak je toch met elk paard je volte? Heb je geen zweepje bij nodig en je heb de aandacht ook weer terug ;)

Dan heb jij een paard wat goed aan de hulpen staat, als jouw paard eens geen zin heeft om te lopen wat doe je dan??

Anoniem

Als het paard daar niet voldoende op reageert, gebruik je dus bij deze methode het zwiepje. :)

Punz

Oeh.. wat een gedoe over een zwaai met een zweep.
Aan iedereen die daar zo zijn twijfels over heeft: Mag ik vragen hoe jullie longeren?.

Verder is het heel duidelijk dat hier binnen een bepaald systeem, een bepaalde methode gewerkt wordt. En als iets dan eens anders gaat dan bekend is... Probeer dan eens ( zoals sommige reageerders hier ook echt wel doen hoor) je oprecht te verdiepen in het wáárom.... zonder dat er in het wáárom meteen al een oordeel door klinkt.

In het filmpje van KoudbloedKim is goed te zien wat er gedaan wordt. Imo niets onvriendelijks aan.

Niet onvriendelijker ieder geval dan sporen, een tikje met de zweep, en wat forsere beenhulp.... of... laten we wel weten: de zogenaamd vriendelijke, maar loeischerp inwerkende touwhalters..

Achterom

Anoniem schreef:

Wat ik bedoel te zeggen is dat jij een vorm van druk gebruikt, immers, door been te geven, geef je druk. Een geluid is gewoon een andere vorm van druk. Wat wordt ingezet als het paard niet de gewenste reactie geeft op het been.
Wat is er onvriendelijk aan om een andere vorm te kiezen waar een paard beter op reageert?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:49

KoudbloedKim schreef:
Het gaat er ook niet om dat ze van het geluid schrikken, maar dat ze het zwiepgeluid in verband brengen met het naar voren zitten = naar voren gaan. :)
Als ze dat door hebben, laat je het zwiepje weg en kun je het voorover zitten gaan minimaliseren.

Ok, maar waarom dan bovenhands en aan de voorkant van het paard, dat is wat ik niet begrijp. Aangezien de motor aan de achterkant zit. Waarom dan niet een zwiepje meer richting de achterhand?

Judass

Maar een zweep hoeft niet altijd een negatief iets te zijn. Daarom snap ik jouw probleem niet ;). Ik vind namelijk een zwiepje met een zweep (alsin verlenging en geen wapen) véél vriendelijker dan een beenhulp of teugelhulp.

Anoniem

KoudbloedKim schreef:
Oke, om in jouw termen te praten; het zwiepje veroorzaakt precies dezelfde 'schrikreactie' als wanneer je aandrijft.
Het ene paard, zoals bijv. Elske, hoeft absoluut niet aangedreven te worden, die laat dat ook merken d.m.v een enorme bok.
Het andere paard, zoals Kim, is niet te rijden zonder aandrijven/zwiepje, die neemt je dan gewoon in de zeik.

Uiteindelijk gaat het erom dat je op een zo zacht/vriendelijk mogelijke manier je paard voorwaarts en gehoorzaam krijgt.
En of dat nou gaat met een zwiepje of aandrijven of gewichtshulp etc., dat moet ieder voor zich bekijken. :)
Het gaat erom wat het beste werkt voor je paard.

Ja dat bedoelde ik ook met mijn reactie over dat voor ieder paard iets anders beter werkt :j
Ik was gewoon benieuwd hoe dit er dan uitzag en de reactie van t paard daarop vooral!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:52

Ik zeg ook niet dat een zweep negatief is :) Ik snapte gewoon niet waarom je zo een schrikreactie van je paard zou willen, maar de uitleg van Koudbloedkim maakt het al wel duidelijker!

En ik heb geen probleem, ben gewoon nieuwsgierig ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:55

Dreamer, geef je nog antwoord op mijn vraag, misschien kunnen we daar ook nog iets van opsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:58

Ik zet zo m'n laptop aan en zal dan even reageren, gaat nu allemaal een beetje door elkaar en wordt wat onoverzichtelijk op m'n telefoon, zag ook nog een vraag van Wendy voorbij komen namelijk :)