Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik wil meer weten over...

Rijtechnische problemen
177 (19%)
Rijtechnische basis
220 (24%)
Grondwerk
146 (16%)
Houding van een persoon naar het paard
182 (20%)
Harnachement
39 (4%)
Vrijheidsdressuur
34 (3%)
Probleempaarden
105 (11%)

Totaal aantal stemmen: 903

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:40

Leuk filmpje! Je legt het inderdaad heel duidelijk uit, ik ga het van de week eens mee aan de slag! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:46

Equilis

Re: Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:12

Ik heb de pagina al vast geliked :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:43

Leuk Jolien! Ben benieuwd naar de volgende filmpjes (de eerste waren alvast al erg interessant!).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:54

Leuke filmpjes! :) Ze zijn inderdaad wel heel basisgericht en daardoor is de inhoud voor mij niet nieuw, maar het was ook jouw insteek om het zo te doen en daar slaag je zeker in. Ook fijn dat het paard in het tweede filmpje daadwerkelijk reageert op de zweep met doek. Meestal zie je in dergelijke filmpjes een paard dat nog net niet aan het slapen is. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:58

Gini schreef:
Leuke filmpjes! :) Ze zijn inderdaad wel heel basisgericht en daardoor is de inhoud voor mij niet nieuw, maar het was ook jouw insteek om het zo te doen en daar slaag je zeker in. Ook fijn dat het paard in het tweede filmpje daadwerkelijk reageert op de zweep met doek. Meestal zie je in dergelijke filmpjes een paard dat nog net niet aan het slapen is. ;)

Dat is ook het hele punt, van die paarden die echt denken goh heb je hem alweer. Ik wil zien hoe je dat opbouwt, en wat je ermee kunt.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:03

Maar dit paard staat telkens stil. Het is nou niet echt dat ik denk die is hardstikke gespannen. Misschien is dat ook leuk om te laten zien, met een druk paard?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:03

Waar ik meer info zou over willen:

Werken met wakkere, schrikachtige, vluchtige paarden. (Niet alleen onder het zadel, maar met alles)
Werken naar verkeer-mak aan de hand, tot aan het onder het zadel toe.

Hoe los je dat allemaal technisch op...

Denk dat mensen daar ook heel veel aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:07

Ik ga je volgen jolien!
Misschien kan ik dat ontspannen nog gaan proberen met m'n pony en krijg ik der daarna eindelijk rustig langs koeien!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:11

Leuk initiatief Joolien!

Op youtube volg ik zelf o.a. WarwickSchiller(wel in het engels) en Atletischerijkunst.
Een tip van Warwick hoe je trainingsvideos het beste kan bekijken:

Het probleem met sommige filmpjes is dat de energie van diegene die er naast staat voor een groot deel al het gedrag van het paard beïnvloed. Is het bij de eigenaar een groot probleem, kan het probleem opeens een heel stuk kleiner zijn bij een ander.
Ik vermoed dat dit ook vaak geldt bij veel filmpjes die al te vinden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:13

ElineGC schreef:
Maar dit paard staat telkens stil. Het is nou niet echt dat ik denk die is hardstikke gespannen. Misschien is dat ook leuk om te laten zien, met een druk paard?

Klopt, ik wil dit ook nog een keer toepassen bij een paard die nog heftiger is. Al kun je je niet voorstellen dat Dantes ook heel heftig is, niet zozeer dat hij heel 'druk' wordt, maar hij spant dan zijn hele lijf aan, bouwt spanning op en ontploft dan zeg maar. Maar dat is ook het interessante van deze methode, zelfs een druk paard gaat hier al heel anders in als je hem dus leert te ontspannen op druk.

Air, ook dat is een doel van een filmpje, door mensen die hier nog niks mee hebben gedaan te gebruiken om zo te zien wat er fout kan gaan en hoe je dat kunt corrigeren.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:17

Interessant! Leuk initiatief. Ik volg ook. :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:20

maralyn schreef:

Werken met wakkere, schrikachtige, vluchtige paarden. (Niet alleen onder het zadel, maar met alles)

Hier zou ik ook wel wat van willen zien.
mijn pony was altijd bang voor alles wat wappert, flappert en geluid maakt.. ging na jaren wedstrijden wel beter. maar ik heb laatst geleerd en geoefend (in mijn opleiding) hoe je met een vlag of paraplu en een paard aan de hand, het paard leert ontspannen met "enge" dingen in de buurt. ook dmv druk en bij ontspanning de druk weghalen. ik had er nooit zo over nagedacht dus ik denk dat veel bokkers er ook wat aan hebben!

en niet alleen het verkeersmak maken, maar ook omgaan met paarden die alleen niet op pad durven of bang zijn om van de kudde weg te gaan (onder het zadel) (daar heb ik evt het perfecte paard voor :+ )

ik zie nu pas dat je het eerst in het filmpje ook doet :+ ziet er goed uit! alleen het paard geeft niet zo heel veel om het zakje. dus zoals al gezegd is door anderen miss een wat schrikachtiger paard nemen. en het is ook leuk om met grotere dingen te werken. maar daar heb je meestal 2/3 personen voor nodig.
Laatst bijgewerkt door mzara op 11-01-15 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:22

mzara schreef:
maralyn schreef:

Hier zou ik ook wel wat van willen zien.
mijn pony was altijd bang voor alles wat wappert, flappert en geluid maakt.. ging na jaren wedstrijden wel beter. maar ik heb laatst geleerd en geoefend (in mijn opleiding) hoe je met een vlag of paraplu en een paard aan de hand, het paard leert ontspannen met "enge" dingen in de buurt. ook dmv druk en bij ontspanning de druk weghalen. ik had er nooit zo over nagedacht dus ik denk dat veel bokkers er ook wat aan hebben!

en niet alleen het verkeersmak maken, maar ook omgaan met paarden die alleen niet op pad durven of bang zijn om van de kudde weg te gaan (onder het zadel) (daar heb ik evt het perfecte paard voor :+ )

+:)+
Ook dat laatste ja...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:26

Weer een heel leuk filmpje Joolien :) In de rijtechnische topics scroll ik eigenlijk altijd door naar jouw mening (en die van Simpelman) dus ik vind het erg leuk om je in de praktijk bezig te zien.

Ik snap dat paard ook wel; ik zou zelf ook helemaal rustig worden, want ik word het nu al van je stem :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:01

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is bij mensen langs gaan om daar een filmpje op te nemen met hun paard? :D Dan zien mensen ook wat er gebeurd bij een paard die het niet gewend is, en dan zou je eventueel verschillende stadia kunnen laten zien in het traject. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:04

Deetjeeuh schreef:
Wat je eventueel ook zou kunnen doen is bij mensen langs gaan om daar een filmpje op te nemen met hun paard? :D Dan zien mensen ook wat er gebeurd bij een paard die het niet gewend is, en dan zou je eventueel verschillende stadia kunnen laten zien in het traject. :j

Jep dat is de bedoeling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:23

Joolien schreef:
Deetjeeuh schreef:

Hier ben je dan ook welkom *D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:25

Hier ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:30

Joolien schreef:
Deetjeeuh schreef:

Wat ontzettend leuk! Hier uiteraard ook welkom. :j

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:54

Ik heb een paard 'in de aanbieding' waar je al je talent en kunsten op los kunt laten...zonder overdrijven.
Volgens mij gaat met dit paard elk te maken filmpje "viral on youtube"

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:42

Leuke duidelijke filmpjes! Al vind ik de tweede toch wel weer wat in de buurt komen van "cowboy met z'n doodbrave quarter". Als je uiteindelijk met en bij andere mensen gaat filmen, is het misschien wel handig om een zendermicrofoon te hebben. Het scheelt je een hoop voice over werk en vaak maakt het dit soort filmpjes duidelijker, omdat je er op dat moment in de bak mee bezig bent en dus ook sneller reageert dan wanneer je dit in voiceover doet.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:59

ElineGC schreef:

Ook hier hebben we inmiddels beeldmateriaal van! Kost even tijd, maar dit komt er ook aan :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:10

Het scheelt ook in de benadering. Ik bouw rustig op en ik ben van nature heel rustig en kalm. Ik zorg er al voor dat een paard niet snel in de stress hoeft te schieten.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:25

Heel leuk topic, ik was heel blij met de filmpjes van schoentje, dit is een andere kant van de sport.
Hier ben je ook wel is welkom, doodbraaf paard onder het zadel, draak aan de hand en aan de longe...