Project hengst naar rijpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:58

Dan lijkt het me in deze situatie niet eens zo gek om met een Pelham te beginnen. Je kunt later altijd nog overstappen als alles wat meer bevestigd is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:13

PH_Jump schreef:
Ik volg! Toch gaat het nog wel heel netjes! ;)

Ja heel netjes!! Het gaat veel beter dan ik had durven hopen.
Hij is erg slim en werkwillig eigenlijk, alleen het zit soms een beetje verstopt achter zijn macho-man masker.

Ik hoop dat hij snel wat beter loopt, op straat, zodat we lekker naar het bos kunnen. Ik weet zeker dat hij dat wel kan waarderen.

En ben ook erg benieuwd naar de eerste keer voor de wagen...

Lynn_FDA

Re: Project hengst naar rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:23

oeh mag ik ook volgen? heel gaaf beestje en knap dat je zoveel geduld hebt.
ik ga waa volgende week een jaarling ruin kopen, dus mis doe ik hier nog wel wat kennis aan op :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:28

stiekem heb ik helemaal niet zoveel geduld hoor. Ik drijf gewoon graag mijn zin door, net als Taz XD
En ik heb gewoon een net even sterkere geest dan hij :+

Ik heb wel van mijn vorige paard geleerd dat geweld niets oplost, maar de aanhouder, die wint, altijd.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:52

Leuke Welsh cob man. Hij zit op het juiste adres lees ik al.
Super om te lezen hoe het gaat.
Als ervaringsdeskundige in de cobs komen een aantal aspecten bekend voor.
Maar als je het met ze regelt dan kun je er een Super pony aan hebben.
Ik blijf ook graag volgen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:55

HIer overigens een foto dat ik erop zit, mijn dwergje :D

link

En dit zijn 2 filmpjes van de eerste keren:

konijnte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:57

Mooi dier! Super hoe je er mee om gaat. Je gaat er vast veel plezier aan beleven!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:59

Mag ik vragen waarom je er met spoor opzit :)? Pony kan je namelijk eigenlijk zo goed als groen noemen onder de man..
Vind het onwijs netjes en dapper hoe je met deze pony om gaat hoor, doe het je niet na.
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 03-01-15 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:00

Ik volg ook, echt een leuk dier inderdaad! :) toont ook veel groter dan 1.35!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:03

Mag ik 1 kanttekening plaatsen?

Op de filmpjes zie je dat hij omhoog komt. Je ziet ook dat jij been geeft, het lijkt continu, kan het zijn dat hij reageert op je spoor icm je aansporingen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:09

Geen probleem ik zal het uitleggen!

Probleem was dus dat Taz steigerd op been geven. Het is werkelijk het been geven wat het triggerde.
Nu hadden we het eerst met longeerzweep gedaan maar die vloog hij dus gewoon aan XD had dus averechts effect.

Dit was de tweede keer en had de persoon die erop zit bedacht, spoortje om ipv zweep (om minder gevecht te triggeren), en dan gewoon blijven priemen, tot ie voorruit gaat, en dan been los als beloning. Dus juist ook als hij steigerd, want steigeren mag nooit er voor zorgen dat hij zijn zin krijgt.

Omdat hij juist dus op dat been geven triggerde.
En ik moet zeggen, het hielp zeker wel iets hoor, want dit was nog in het begin, maar toen ze iets langer bezig was, ging ie nog wel stilstaan, maar steigerde hij nog veel minder, ging veel sneller gewoon draven.

Probleem was alleen voor mij dat ik toch niet zo'n handige ruiter ben als zij en ik het dus niet voorelkaar kreeg been te blijven geven als hij zo hoog gaat waardoor hij nog zijn zin kreeg XD ik moest het dus anders doen; en daarnaast vond ik dit nog teveel gevecht op leveren eigenlijk, ik wil graag dat hij het ook leuk vind
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 03-01-15 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:18

Toydol ik zag op 1 moment inderdaad ook even dat er geen been gegeven werd. Toen hij vooruit ging na het steigeren.

Daarna bleef het been geven door gaan. Maar ik snap je verhaal. Sommige dingen werken bij de een wel en bij de ander niet. Het is gewoon ook even uitproberen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:21

Syrianda schreef:
Daarna bleef het been geven door gaan.

klopt omdat ze wou draven! Dat deed ze namelijk vooordat ie al begon te poedersuiker ;-) Ze lokte het juist ook uit natuurlijk. Je ziet op die filmpjes ook als hij dan draaft dat ze gewoon hem met rust laat.

Maar goed dit werkte voor mij dus niet ! Als het haar paard was geweest, voor haar had het wel gewerkt denk ik. Maar ik kon het niet ;-)

En we zijn er nu ook, bijna geen gestaak meer. Vast meerdere wegen die naar Rome leiden, en ik voel me in de huidige aanpak fijn, en Taz volgens mij ook wel, dus daar ben ik blij mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:27

mijn complimenten, want dit is een die licht bangig is, maar ook voor 100% het gewoon niet pikt!
Hij wil zijn grenzen stellen, en als je daar niet doorheen komt, ben je de bok.

Hij doet t prima zo hoor!!

Met dit mannetje kun je veel doen!! Zodra hij uit zijn streken is.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:28

Toydoll schreef:
Sunneva: ik moet toegeven dat ik in 't begin heel stoer zei ' steigeren doet me niets! ' , maar dat ik na een paar keer toch een beetje ontmoedigd was..... Want wat je zegt, oplossing is voorwaarts, maar hoe doe je dat, met een paard, die juist niet voorwaarts te krijgen is? Het zijn juist de 'stoppers' die steigeren vaak.

En afstraffen tja, weet je, ik wil juist dat hij gaat inzien dat het rijden LEUK is en niet dat het een gevecht wordt elke keer. Dan wordt ie nooit werkwilliger. Je moet deze pony niet breken, dat werkt niet, je moet hem met zn neus de goede kant op krijgen....

Misschien is het idee om hem voorwaarts te krijgen door hem als handpaard te laten meelopen ? Eerst wennen om als handpaard te lopen en daarna handpaarden met een ruiter erop ? Op deze manier gaan we vaak met jonge IJslanders zo snel mogelijk naar buiten zodat ze lekker rechtuit kilometers kunnen maken. Ze leren zoveel van een ervaren begeleidingspaard, onder andere het plezier in het lopen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:35

nado dat is opzich wel een goed idee inderdaad!!

Moet dan wel even kijken of ik een paard kan vinden waar hij niet naar trapt, want vooralsnog trapt hij nog wel naar alles wat te dichtbij komt.
Misschien zijn weidemaatjes, maar 1 ervan is natuurlijk pas 2,5 en de ander is zo klein dat er alleen kleine meisjes op passen, en om Taz daar nou naast te zetten XD

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:38

Ik ben bang dat je dan een klevwr krijgt. Daarna het gejank dat hij niks alleen durft.

Voorwaarts hebben ze snel door opzich. Als de stemcommando's er opzitten, combineren met been. Ze leggen vanzelf de link.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:42

Turbotinker,heb je dat ooit zelf geprobeerd ? Of is dit gewoon een vooroordeel ? Want dit klopt totaal niet en geeft ook aan dat je geen idee hebt van het sociaal leren van paarden.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:45

Toydoll schreef:
Syrianda schreef:
Daarna bleef het been geven door gaan.

klopt omdat ze wou draven! Dat deed ze namelijk vooordat ie al begon te poedersuiker ;-) Ze lokte het juist ook uit natuurlijk. Je ziet op die filmpjes ook als hij dan draaft dat ze gewoon hem met rust laat.

Maar goed dit werkte voor mij dus niet ! Als het haar paard was geweest, voor haar had het wel gewerkt denk ik. Maar ik kon het niet ;-)

En we zijn er nu ook, bijna geen gestaak meer. Vast meerdere wegen die naar Rome leiden, en ik voel me in de huidige aanpak fijn, en Taz volgens mij ook wel, dus daar ben ik blij mee.

Kijk duidelijk.
Er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden.
En je zult het per paard moeten bekijken.
Ik heb met de mijne in begin wat communicatieproblemen gehad qua aandraven. Ik heb toen een tijdje stemhulpen gebruikt. Dat gaat nu Super. Ik longeer ook altijd met stemhulp. Kan altijd van pas komen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:50

Ja helemaal met je eens ik ben ook wel van de stem hulpen, zeker omdat ik ook men. Zo fijn als je je paard kan vertellen wat je wilt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:01

Nado schreef:
Turbotinker,heb je dat ooit zelf geprobeerd ? Of is dit gewoon een vooroordeel ? Want dit klopt totaal niet en geeft ook aan dat je geen idee hebt van het sociaal leren van paarden.

Jep, dat heb ik zeker meegemaakt.
Dat diertje was niet in zn
eentje van het erf af te krijgen. En niet door de bak. Naast een ander paard prima. En zodra zn maat weg was. Begon de ellende weer.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:06

TurboTinker schreef:
Nado schreef:

Jep, dat heb ik zeker meegemaakt.
Dat diertje was niet in zn
eentje van het erf af te krijgen. En niet door de bak. Naast een ander paard prima. En zodra zn maat weg was. Begon de ellende weer.

Dat heb ik ook eens gemerkt. Ging na veel oefenen trouwens wel weer beter, maar dan was het ook gewoon, niet zeuren en zonder maatje de bak in. Beetje boers misschien, maar het werkte wel. Hoe vaker dat gebeurde, hoe makkelijker het ging.

Wat betreft het leervermogen is het leren in kuddeverband door bijvoorbeeld imitatie zeker iets wat paarden doen, maar als de kudde dan wegvalt, omdat je alleen gaat rijden, dan krijg je dus soms deze problemen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 21:25

Ja idd ook wel logisch dat ze dan aan elkaar gaan hangen. Ken het idd ook met mn andere ponys. Ik heb wel beetje t idee dat t de onderdanige zijn van het stel die er dan meer problemen mee hebben? Dat was met die andere ponys wel iig.

Gelukkig is Taz een einzelganger, hij is meer mensen gewend dan paarden en maalt er eigenlijk ook niet zo om.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:29

Toydoll schreef:
Ja idd ook wel logisch dat ze dan aan elkaar gaan hangen. Ken het idd ook met mn andere ponys. Ik heb wel beetje t idee dat t de onderdanige zijn van het stel die er dan meer problemen mee hebben? Dat was met die andere ponys wel iig.

Gelukkig is Taz een einzelganger, hij is meer mensen gewend dan paarden en maalt er eigenlijk ook niet zo om.

Dat een onderdanig paard hier meer last van krijgt klinkt best logisch imo, maar ook een dominant paard in de kudde kan ineens spanning opbouwen als het alleen is. Het is geen zekerheid.

En Taz heeft het volgesn mij niet zo op andere paarden, of wel :') Hengsten staan vaak alleen, met weinig sociaal contact met soortgenoten en dan zijn mensen degene met wie ze het meest sociaal contact hebben. Niet ideaal misschien, maar het gebeurd wel en dan krijg je een Taz.

Het zo in deze situatie zeker niet mijn eerste keuze zijn om met een ander paard te werken, vooral ivm veiligheid van ruiters en paarden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:39

ik zou dat nog niet gaan uitproberen, hem als handpaard mee te nemen. Lijkt me niet geheel ongevaarlijk ( zacht uitgedrukt) :D