paard verkopen of niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:58

Naar mijn idee moet hij/zij trouwens ook meer hooi en het liefst geen mais krijgen. In mais zitten namelijk eigenlijk teveel suikers. Mijn paardje had hier namelijk heel erg veel last van.

sneeuwpop

Re: paard verkopen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:04

Eens. De koliek zou iig wel verklaarbaar kunnen zijn op het voer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:16

ladyzz222 schreef:
Precies weet ik het niet ze voeren hem vanuit de stalling. S morgens krijgt hij maïs en brok tussen de middag hooi of kuilgras en s avonds ook nog maïs. Hooi en brok ik geef hem senioren ieys van subli om hem aan te laten komen maar zijn voer is niet veranderd sinds hij hier staat

Dus als ik het goed lees, krijgt ie 's morgens geen hooi, en ik vermoed dat het hooi niet in slowfeeder hooinetten gevoerd wordt? Dan is de kans heel groot, als ie bijv. 's avonds om 19u zijn hooi krijgt, dit al op is tegen ten laatste 21u. Als ie dan pas 's middags rond 13u zijn middaghooi krijgt, zit ie maar liefst 16u zonder ruwvoer! Dat is vragen om maagzweren.

Wat je ook doet, houden of verkopen, zorg aub dat ie op een stal terechtkomt waar ie wel buiten kan, want anders kan jouw probleem wel opgelost zijn bij verkoop, maar die van het paard niet. Ik denk zelfs dat je paard behoorlijk zou opknappen van een stal met 24/7 weidegang, en het zou je nog heel wat goedkoper uit komen.

Qua voer ga ik mee met de rest: ruwvoer ruwvoer ruwvoer. Zorg dat ie bijna de hele dag hooi te knabbelen heeft, desnoods in slowfeeder hooinetten, da's veel gezonder voor maag en darmen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:21

Wat ik hier lees...ik vraag me af of het überhaupt nog zin heeft om iets te reageren...maar ik ga het toch doen :)

Ten eerste...je paard 24/7 binnen houden en het dan vreemd vinden dat hij dominant en vervelend gedrag gaat vertonen? Misschien wordt het tijd je te gaan verdiepen in het welzijn van een paard. Een paard hoort niet 24/7 opgesloten te staan...een paard hoort zich uit te kunnen leven, te kunnen rennen, spelen, socializen met andere paarden. Niet alleen staan en werken...daar zou jij toch ook geen zin in hebben? Ik denk overigens dat het niet eens geen zin hebben is, maar gewoon niet kunnen. Ik vind het gewoon dierenmishandeling je paard zo te houden. Mijn advies: Zoek een andere stal waarbij de paarden in ieder geval overdag naar buiten gaan en dan niet voor een uur...het liefst de hele dag. Ik denk dat je dan al heel veel gewonnen hebt.

Verder denk ik dat je back to basics moet. Gewoon opnieuw beginnen. Bouw een band op, doe dingen die niet teveel van em vragen en bouw dit op. Wat vindt hij leuk om te doen? Gebruik dit als afwisseling tussen de training. Beloon hem als hij iets goed doet en wees duidelijk in je communicatie. Jij bent de leider en dat wil een paard ook. Hij heeft behoefte aan duidelijkheid. Streng maar rechtvaardig noem ik het. Het beste kun je hier ook hulp bij zoeken, zodat je handvatten krijgt en feedback.

Dan over het voer. Het is hier al meerdere malen gezegd: Veel ruwvoer en het liefst in slowfeeders zodat hij de hele dag wat te knabbelen heeft. Is goed voor het verteringsstelsel en tegen de verveling.

Dan tot slot over de klik: Je zegt in je verhaal dat je een paar keer heen bent geweest met je instructrice om te kijken. Ik neem aan dat die klik er toen wel was. Waar kwam dit uit voort? Wat vond/vind je zo leuk aan hem?

Ik snap dat het op dit moment moeilijk is en dat je een heel ander beeld erbij had om een paard te hebben. Uiteindelijk ben jij degene die ermee moet werken, dus jij moet ook de beslissing maken of het het waard is er tijd en energie (en geld) in te steken. Als je het niet ziet zitten zou ik er inderdaad over denken hem te verkopen, omdat het er niet beter op wordt als je alleen maar ergernis hebt (voor jou en voor hem niet).

Ik wil je heel veel succes wensen bij het maken van de (juiste) keuzes :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:34

Ik ben echt geschokt dat hier maar een uur per dag naar buiten goedgepraat wordt.

Ik ben echt geen 'natural', mijn pony heeft bit, boomzadel, hoefijzers, is geschoren en staat dus onder een dikke deken en moet ook nog eens 4 a 5 keer in de week dressuurmatig aan de bak...

Maar hij staat ook in de winter dagelijks van 08.00 tot 18.00 buiten..

Sterker nog: stond op een stal met een prachtige accomodatie ( inclusief stapmolen, binnenbak etc etc), maar toen de beloofde toezegging van swinters ook ruimte weidegang niet nagekomen werd, was ik binnen een maand ( de tijd die ik nodig had om wat anders te zoeken) weg.

En ja; pony's staan nu duidelijk verder weg, heb geen binnenbak, geen kantine... en de bodem van de buitenbak is niet zo strak als daar waar ik vandaan kom.... Maar mijn pony's staan er gewéldig, en daar gaat het om!!

En is er dan écht zo weinig kennis dat het verband tussen te weinig beweging en koliek niet gelegd wordt? ( over het verband tussen te weinig bewegen en druk gedrag maar niet te spreken.. hoe overduidelijk kan dat zijn....)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:40

Als je zo een paard moet houden dan zou ik al helemaal niet aan een paard beginnen. Binnen moeten staan, veel te weinig ruwvoer, een baas die niet capabel genoeg is om de baas te zijn. Dier is doodongelukkig. Probeer eerst een de eerste twee zaken te veranderen en dan met goede begeleiding weer op nieuw beginnen. Je kunt wel een nieuw paard kopen maar daar zal hetzelfde mee gebeuren.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:41

Ik snap dat ook niet hoor Punz... en dan onder het mom van; ja maar er staan zoveel paarden veel binnen.
Ja nou en?
Dat het nog zo vaak voorkomt vind ik heel triest en betekent niet dat het goed is (integendeel).

TS; als je het niet kan regelen om je paard meer naar buiten te laten en geen andere stal wilt zoeken,
zou ik je paard verkopen met als eis dat hij echt meer buiten komt.

En ja, ook ik val in herhaling, maar ik snap echt niet dat er mensen zijn die het maar prima
vinden dat een paard 23/7 op stal staat en alleen eruit mag om gereden te worden...

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:07

Het hebben van een klik met je paars is heel belangrijk.

Ik denk dat je je paard moet laten rijden door iemand die lekker stevig in de schoenen staat.
En dan na drie maanden (begin voorjaar) je paard verkopen.

Ik lees de hele discussie over dat je paard te weinig buiten komt, maar ik denk persoonlijk dat dat niet de grootste oorzaak is. Vooral omdat hij wel braaf is bij je instructrice. Dan zou hij daar ook vervelend bij zijn. Ik ken menig paard dat tijdens de winter ook met een uur padock moet doen en toch braaf blijven, Misschien wat frisser of voorwaartse, maar wel betrouwbaar. Zo weinig naar buiten is ook niet mijn keuze, maar je bent niet de enige die in de winter zijn paard niet veel naar buiten kan doen. Bovendien vertelde je dat het paard ook vanwege het dominante karakter is verkocht, dus ik denk persoonlijk dat het gewoon een paard is, dat gewoon een consequente ruiter nodig heeft, die stevig in zijn schoenen staat. Niet iedereen is voor elk paard geschikt, niks om je voor te schamen.

Misschien is er wel een bokker die je paard een maand of drie kosteloos wil rijden. Al dan niet van je eigen locatie weg. Verkopen in de winter is lastig, dus gebruik deze winter door hem nu uit te lenen aan een vaardig ruiter / amazone, zodat hij goed gereden verkocht kan worden. Er zijn misschien ook wel handelsstallen die je er bij kunnen helpen.

Koop dan een ander paard, waarbij je eventueel een proeftijd kunt afspreken of misschien eerst een maand mag leasen.

Ik wens je heel succes en wijsheid....behoud je plezier in het paard rijden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:16

Ben het in die zin met je eens Bridget, dat een dominant paard uberhaupt misschien niet de meest verstandige keuze is om als eerste paard te hebben. Door laten rijden en verkopen is dan misschien nog eens niet zo gek.

Maar los daarvan en daarnaast: als een dier zo vaak koliek heeft, tijdens het eerste rijden bij de vorige eigenaar duidelijk braver was en verder ook gewoon heel principieel:

Een paard maar een uurtje per dag naar buiten kunnen doen kán gewoon niet...

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:28

Verkopen!

Voor jou, maar zeker ook voor het paard beter.

Ik snap waarom hij nu in de winter koliek krijgt en onhandelbaar is met dit stalmanagement.

Een wat heter paard de hele dag op stal zetten met veel krachtvoer en weinig ruwvoer en ik vermoed niet zo lang én voorzichtig rijden is echt vragen om problemen.
Eind van de winter zal je er waarschijnlijk niet meer op durven. Investeer in iemand die hem wilt trainen en verkoop hem. Neem daarnaast een andere instructrice mee mocht je weer een paard gaan kopen. Iemand die jou goed kent en kan inschatten wat voor een type je zoekt. Het karakter is er zelfs bij verteld bij de verkoop.....

Hoe ging hij de trailer in toen je hem kocht?

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:32

En een tipje om de tijd te overbruggen:
Longeer hem voor het rijden, eerst los zodat hij zijn ei kwijt kan en daarna even bijgezet aan het werk. En dan bedoel ik in een flink draf tempo en wat schakelen etc.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:39

TS dat is ook zo. Stallen die geen uitloop bieden voor je paard sla je beter over. Paarden zijn een stuk rustiger en vrolijker als ze dagelijks naar buiten kunnen. Die kolieken kunnen ook komen door een slecht voerbeleid. Als je niets aan deze situatie wilt doen neem je beter een paard van op je stal over die het al gewend is om niet buiten te mogen en hier rustiger onder blijft als je huidige paard.
Mijn paarden raken ook helemaal opgefokt als ze niet buiten kunnen en dat kan ik op zo een moment best wel begrijpen. Spijtig dat deze stallen nog steeds klanten kunnen vinden. Hier is het niet minder, maar dan vooral door gebrek aan alternatieven. Dan geef ik liever een binnenpiste op om toch maar mijn paarden buiten te hebben in de winter. Ik heb zelf veel meer plezier van mijn paarden als ze gelukkig zijn.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:46

ik zou ook voor verkopen kiezen..
* je rijdt voor je plezier en ontspanning. volgens mij is dat momenteel ver te zoeken!

misschien kun je iemand vinden die hem iets beter doorrijdt.. en dan verkopen! laat des nood je instructeur voor rijden bij verkoop maar vermeld wel hoe ze bij jouw doet (hou het eerlijk, maar laat ook zien wat je paard wel in huis heeft) zo vind je een eerlijk/ goed te huis.

En na de tijd rustig opzoek naar een paard. probeer goed uit en neem als mogelijk het paard op proef!

Ik vind even buiten beter dan helemaal niet buiten!. Maar inderdaad niet elk paard kan in 1 uur zijn energie kwijt. longeer je paard anders voor het rijden of wat je ook met hem gaat doen! Ieders houdt zijn paard of zijn of haar wensen. En vele paarden kunnen daar aan wennen, maar helaas niet alle! :o

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:00

Ik haak in op het feit waarom het paard bij de instructrice wel braaf is. Eerst een voorbeeld uit mijn eigen omgeving. Paard wat staakte, niet wilde galopperen en zelfs in het bos niet wilde doorlopen. Andere ruiter erop, gaf een paar fikse tikken, paard liep ineens met veel gas en staakte niet. Probleem opgelost zou je denken. Eigenaresse zat het toch niet lekker, op naar de dierenarts. Conclusie:,gescheurde knie banden.

Mijn leerpunt, dat een paard bij een ander de problemen niet laat zien kan ook komen doordat hij de symptomen niet durft te laten zien.

Waarschijnlijk heeft het paard maagzweren, komt weinig buiten, is ziek geweest en een eigenaresse die geen leiding geeft. Stappen die ik zou nemen:

1. Stalling zoeken met minimaal 8.uur naar buiten en voldoende hooi.
2. Iemand zoeken die je goed kan begeleiden met het omgaan met je paard.
3. Na een half jaar besluiten of je echt geen klik hebt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:03

Ik vind zoveel op stal staan gewoon dierenmishandeling. :n
Een hond de hele dag opsluiten in een hokje is zielig, maar bij een paard mag het ???

Ts, ik zou een stalling zoeken waar je paard gewoon lekker veel op het land kan en geen mais etc gevoerd krijgt want daar worden ze juist druk van.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:09

Is het een idee dat je in de ochtend komt voor je werk en dat je hem even losjes longeerd. Dus zonder bijzet en hem zijn ding laat doen. En dan meteen paar plakken hooi geeft.
Het beste is arbeid met volle hooimaag. Geen maag vol met alleen brok.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:19

Xjosee schreef:
Ik haak in op het feit waarom het paard bij de instructrice wel braaf is. Eerst een voorbeeld uit mijn eigen omgeving. Paard wat staakte, niet wilde galopperen en zelfs in het bos niet wilde doorlopen. Andere ruiter erop, gaf een paar fikse tikken, paard liep ineens met veel gas en staakte niet. Probleem opgelost zou je denken. Eigenaresse zat het toch niet lekker, op naar de dierenarts. Conclusie:,gescheurde knie banden.

Buiten dat ik inderdaad denk dat je eerst lichamelijke uit moet sluiten, denk ik ook dat het al een heel groot verschil maakt als degene die erop zit niet bang is (en dan weer het hele verhaal over leiderschap...). Maar of het paard daar nou gelukkiger bij is, is natuurlijk de vraag...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:22

Verkopen voor jullie beide verongeluken.
HIj heeft duidelijk iemand anders nodig en jij ook.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:36

Ten eerst zet em buiten van 23/7 op stal krijgt je paard been en hoef problemen.
Want het hoef mechanisme kan daardoor niet goed werken, met alle gevolgen van dien.

Een paard hoort buiten meerdere uren t liefst gewoon 24/7 buiten met schuilstal mogelijkheid.
En 24/7 Ruwvoer moet beschikbaar zijn.
Zou de brokken achterwege laten en over gaan op enkel vitamine brok.
Wil je em dikker/voller geef je em bietenpulp.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:57

Omdat dat ik niet de indruk heb dat je goede adviezen wil aannemen, wil ik je toch een 'successtory' vertellen:

Wij hebben ruim een jaar een paard overgenomen, het paard was compleet onberijdbaar, niets mee te beginnen, niet aan de hand, niet onder het zadel, daarbij zuur en chagerijnig ;(
De toenmalige eigenaar was ten einde raad en wilde het paard verkopen, omdat het paard toen onverkoopbaar was hebben wij aangeboden hem over te nemen en te kijken waar het schip zou stranden.
En wat blijkt? totáál ander paard!
Heeft nooit meer een stap verkeerd gedaan, is het braafste paard wat je je maar kunt verzinnen. Daarbij heel vrolijk en open, nooit meer bozig.
Bij zijn vorige baas stond hij, net als jou paard, alleen maar op stal, teveel brok, te weinig hooi, geen of nauwelijks interactie met andere paarden, te veel stress omdat het te druk voor hem was daar op stal.
Hier staat hij alleen maar buiten met andere paarden, genoeg ruwvoer, een consequente duidelijke baas en nooit meer een moment heeft het dier iets van zijn 'nukken' laten zien. We rijden er mee buiten en alles, hij doet nooit een stap verkeerd. Laatst reden we met een ander paard die aan de kletter ging omdat hij schrok, en zelfs toen bleef hij de rust zelve, en geloof me, hij wordt echt niet elke dag gereden en we hoeven hem ook echt niet een half uur te longeren voordat we gaan rijden.

Ik hoop voor je paard dat je inziet dat hij ongelukkig is en niet op deze manier kan leven, dit is zijn enige manier om dit te kunnen uiten, luister naar hem en als je van hem houdt dan verplaats je hem naar een plek waar hij wel gelukkig is, hij staat daar tenslotte 24 u per dag en jij komt daar hooguit een paar uurtjes per dag. Daarbij denk ik dat het verstandig is dat je hulp krijgt van iemand die je kunt helpen met duidelijk naar je paard toe communiceren, want volgens mij valt daar ook nog winst te behalen.
En bedenk, wat ook al gezegd is, mocht je dit paard verkopen en een nieuwe aanschaffen, je waarschijnlijk weer in dezelfde problemen terecht komt, als je niet aan deze situatie veranderd. (dit was namelijk bij de vorige eigenaar van ons paard ook zo het geval, ze heeft nu weer een paard waar ze dus helemaal niets mee kan, maar omdat zij zo graag een paard wil en graag op die stal komt moet dit paard het ook weer ontgelden ;( )
Mocht je niet willen overwegen iets aan de omstandigheden van je paard te doen, dan lijkt het mij verstandig om hem te verkopen en nooit weer een paard aan te schaffen. Het zijn namelijk geen hebbedingen die je maar kunt opsluiten en behandelen zoals het jouw het beste uit komt.
Ik wens je een hoop paardenwijsheid toe.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:09

WWW -> PP

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:13

Zoals mn opa zou zeggen: geef hem een dag geen water en kijk dan nog maar eens of hij wil luisteren :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:40

Francieen schreef:
Zoals mn opa zou zeggen: geef hem een dag geen water en kijk dan nog maar eens of hij wil luisteren :D

Meen je dit serieus? -O-

Ik denk trouwens dat de TS niet meer gaat reageren... Kan ik der niet kwalijk nemen, zo fel als een aantal van jullie hier weer eens reageren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:04

Ineke2 schreef:
Francieen schreef:

Meen je dit serieus? -O-

Ik denk trouwens dat de TS niet meer gaat reageren... Kan ik der niet kwalijk nemen, zo fel als een aantal van jullie hier weer eens reageren.

Misschien is dat felle wel om ts te behoeden voor ongelukken en te zorgen dat ze inziet dat dit met een volgend " braaf paard" onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde insteek het net zo snel weer fout gaat.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:23

Wat ik niet begrijp is dat er überhaupt nog mensen hun paard stallen op een plek waar ze in de winter ( of zomers ) hun paarden niet of nauwelijks naar buiten kunnen doen, mijn paard zou zelfs van 4 uurtjes per dag naar buiten staatsgevaarlijk worden. Redenen als dat is hier gewoon niet,zou voor mij een reden zijn om geen paard te nemen en gelukkig zijn er meerdere mensen die er zo over denken.
Persoonlijk denk ik dat ts veel zou opschieten met paard veel meer naar buiten toe doen en dat dan in combi met wat lessen grondwerk.