Paard kopen: niks dan frustraties!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoriienRN

Re: Paard kopen: niks dan frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:40

Heb ook wel meerdere ook jonge paarden gezien van spring ruiters, die voor logen en ik er via via achter kwam wat het paard gemankeerd had of nog steeds mankeerde :=

Dreamer88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:20

je kan naar een handelsstal gaan, meestal krijgt deze zijn paarden van een pro. fok of wedstrijd stal en zijn de paarden niet geschikt meer voor de fok of hoge sport omdat ze simpelweg niet hoger op komen. Deze paarden willen ze weg hebben en verkopen ze voor 1000 euro aan een handelsstal deze houd ze een week of 3 een verkoopt ze door voor prijzen onder de 2500, een paard met een hoog niveau en een leuk prijsje! Eenmaal een leuk paard gezien moet je awel snel zijn want binnen 2 weken zijn ze meestal al weer weg, deze manier gaat erg snel maar zo is mijn vriendin ook aan een geweldig paard gekomen.

Succes,

Grtzz

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:41

Dreamer88 schreef:
je kan naar een handelsstal gaan, meestal krijgt deze zijn paarden van een pro. fok of wedstrijd stal en zijn de paarden niet geschikt meer voor de fok of hoge sport omdat ze simpelweg niet hoger op komen. Deze paarden willen ze weg hebben en verkopen ze voor 1000 euro aan een handelsstal deze houd ze een week of 3 een verkoopt ze door voor prijzen onder de 2500, een paard met een hoog niveau en een leuk prijsje! Eenmaal een leuk paard gezien moet je awel snel zijn want binnen 2 weken zijn ze meestal al weer weg, deze manier gaat erg snel maar zo is mijn vriendin ook aan een geweldig paard gekomen.

Succes,

Grtzz

niet geschikt voor de hoge sport wel hoogopgeleid en in de verkoop voor 2500? Ik zou niet eens gaan kijken. Te mooi om waar te zijn.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:47

Ik heb bij beide paarden eigenlijk goede ervaringen, maar beide keren gewoon van particulier. Je kunt iemand nooit volledig vertrouwen maar ik had bij beide mensen gewoon een goed gevoel en toch ook wel redelijk wat bewijzen dat alles oke was. Nu nog wel is contact met de eigenaren en ze komen ook kijken! Allemaal heel leuk gegaan.

Dreamer88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:54

damian23 schreef:
Dreamer88 schreef:

Succes,

Grtzz

niet geschikt voor de hoge sport wel hoogopgeleid en in de verkoop voor 2500? Ik zou niet eens gaan kijken. Te mooi om waar te zijn.

Nee hoor,

zo kwam mn vriendin ook aan haar paard.
een mooie gezond draver voor iets van 1200 volgensmij

maar je moet natuurlijk wel optetten op eerlijke en goede handel maar dat is zoizo al zo denk

:) suc6

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:03

haal geen paard op uit drogteropslagen voor heen ria van veken of ria bochs en nu komt ze uit via andere naam.
nare ervaringen mee.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:10

ik had ooit een verkoper van een fries aan de telefoon om info te vragen over het paard, ik had misschien interesse. Meneer vond al mijn gevraag kennelijk heel iritant en hing zelfs op! Nou ja!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:06

Een draver vind ik wat anders dan een hoog opgeleid dressuurpaard wat niet hoger in de sport komt. Ik neem nu aan dat je met hoge wedstrijdsport bedoeld. Hier in de buurt zit ook een stal met omgeschoolde koersdravers. Ze hebben vaak leuke paarden van rond de 1500 staan.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:12

Dit klinkt zoooo herkenbaar! Dit was ook het probleem waar ik steeds tegen aan liep tot dat ik bij J&L Stables kwam. Zij kunnen je helpen met zoeken en zo hadden ze voor mij binnen 1 week het paard gevonden dat ik zocht, en ook nog eens helemaal goed gekeurd!
Het zijn super vriendelijke mensen en verkopen geen paarden die niet zijn goedgekeurd. Ze zijn op Facebook en Marktplaats te vinden.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:21

huppiejuppie schreef:
En dan nog een dingetje. Wat mankeert die verkopers die niet de moeite nemen om te reageren op een vriendelijke, uitvoerige mail, waarin ik iets over mijzelf vertel en wat vragen stel over het paard dat ze (lijken te) willen verkopen?

Voor wat dit betreft: Gewoon even bellen i.p.v. mailen.
Zoals al eerder genoemd. Als verkoper is het ook niet altijd een pretje. Heel veel mailtjes van de penny-meisje met een grote droom....
Telefonisch contact vind ik dan prettiger.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:35

huppiejuppie schreef:
Euh Percy, ik stel mijzelf echt niet uitgebreid voor als een goede eigenaar hoor! De mail is wel uitgebreid, maar ik vertel slechts 'iets' over mijzelf en dan alleen heel specifiek wat ik met dit paard voor ogen heb. Juist om een duidelijk beeld te geven waar het paard in elk geval wel en niet aan moet voldoen en om mijzelf voor een teleurstelling te behoeden. Ik stel daarnaast een aantal vragen over het paard, zijn geschiedenis, reden verkoop, karakter, etc.

Pfffff, zo'n mail zou ik ook gelijk wegklikken. Dat zijn de vreselijkste kopers. Als ze al kopen... Over jou zelf hoeft een verkoper sowieso al niets te weten, het is geen sollicitatiegesprek.

Daarnaast vind ik dat iemand gewoon moet komen kijken, dat doe ik zelf ook. En dan kun je met een kop koffie gewoon praten over het paard. Is nog eens leuker.

Edit: Marijke80 was me al voor :D

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:36

Als verkoper zou ik bellers serieuzer nemen. Dus je kan beter bellen. Daarnaast hoeft een verkoper echt niet te weten wat je allemaal kan en wat je er allemaal mee wilt gaan doen. Houd het kort en bondig.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:55

Ik en mijn dochter hebben ook een jaar gezocht om het ideale paard. we konden niet vinden wat we zochten. Mijn dochter wees er nog eentje aan op sporthorses. Ik vond het paardje te klein en te jong en onervaren. Toch ben ik gaan kijken. En ik zag haar en was meteen verkocht. Ze was nog maar 6 weken onder het zadel en eind 3 jaar en kende nog helemaal niks. Mensen in mijn omgeving zeiden waar begin je aan. Maar we hebben toch doorgezet. Het was lastig dat geef ik toe maar nu naar 1,5 jaar zijn we al stukken verder. En we zijn toch blij met haar. Het is een grote schat met karakter dat wel. Niet voor onervaren ruiters geschikt.We hebben haar goed laten keuren in Lienden en de keuringsarts zei dat we een prachtig paard hadden gekocht. Ze is gelukkig al 2 centimeter gegroeid. En nu ze meer spier heeft is het een heel mooi paard geworden. Dus ik wil hiermee zeggen dat je soms je eisen moet bijstellen. En gewoon doorzoeken. Uiteindelijk vind je toch een paard dat bij je past.
Succes!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:06

huppiejuppie: mijn ervaring met mensen die zichzelf (uitgebreid) voorstellen is tot nu toe helaas erg slecht. Niets ten nadele van jou, want ik ken je niet en jij bent misschien wel de uitzondering die de regel bevestigd maar ik heb alleen maar meegemaakt dat juist deze mensen opeens afhaken, niet op komen dagen of zichzelf zo'n goede eigenaar vinden dat ze het paard wel bijna voor niets mee zouden mogen nemen.

We hebben hier op bokt meegemaakt dat iemand zich als de ideale eigenaar profileerde maar toen wij niet met de prijs wilden zakken zag ze af van het paard omdat ze, achteraf, toch niet de garantie konden bieden dat hij de rest van zijn leven bij hen kon blijven gezien zijn grootte.

Was een pony die nu een geweldig thuis heeft voor de goede prijs bij iemand die ik pas leerde kennen toen ze hier daadwerkelijk op het erf stonden.

Misschien klinkt het niet aardig maar ik neem verhalen op de mail met heel veel korreltjes zout. Zie liever de mensen in levende lijve. Dan mogen ze vertellen wat voor thuis ze willen gaan bieden want dan kan ik ze recht in de ogen kijken.

Als wij een paard te koop zetten willen we verkopen, dat lijkt me logisch. Een goed tehuis en een goede prijs zijn voor mij even belangrijk, het een wint het niet van het ander. Voor te weinig verwisselt het paard niet van eigenaar. Denk ik dat het paard niet goed terecht gaat komen wacht ik liever op een betere eigenaar. Maar ik wil de mensen wel persoonlijk spreken.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:38

Oh jee, ik heb zo vreselijk veel geluk gehad!
Ik heb 5 paarden bekeken. Een was echt superleuk maar ik kwam er uiteindelijk niet uit met de eigenaar. Een was het gewoon niet, heb niet eens gereden, ik zag er meteen. Een ander was veel te fel, ik werd bang tijdens de proefrit en ben er af gesprongen. Een ander was ook een optie, heel braaf, maar ik wilde toch een bepaald ras. Nog een was me iets te jong en ik wist al dat een andere mogelijke koper hem echt meteen heel graag wou terwijl ik twijfelde. Ja, laten gaan dus.

En toen kwam ik hem tegen. De mijne. Een schuchter eenkennig diertje dat veel geduld nodig zou hebben.
Maar met proefrijden was hij telkens heel erg braaf en meewerkend voor mij.
Nadat m'n paardje twee weken bij me stond kwamen er opeens allerlei vorige eigenaars opdraven met vervelende verhalen.
Hij zou onbetrouwbaar zijn, er vandoor gaan, zich niet laten vangen, mensen er af gooien, elk moment kunnen ontploffen, misschien klophengst zijn en bovendien een slechte conditie hebben vanwege cornage.
En daar wist ik allemaal niks van daar had de verkoper niets over verteld.
Voor mij was hij telkens ontzettend braaf en meewerkend met proefrijden. Vandaar dat hij met me mee mocht.
Al die verhalen ga ik met oud en nieuw op een groot vel papier schrijven en ritueel verbanden met het vuurwerk.
M'n paardje is de braafste dapperste rakker die ik ken. Natuurlijk was hij na de verhuizing wat angstig en eenkennig, maar hij heeft in 7 maanden nog geen stap verkeerd gezet. Inmiddels rijden we zonder hulp bitloos buiten. M'n beste vriendje hoeft en mag echt nooit meer weg!

Nenah_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 01:55

Pfoe wat een vervelende verhalen allemaal hierzo.

De moed zakt me een beetje in de schoenen, ik ben namelijk op zoek naar een nieuw paardje, 1 waar ik de sport goed mee inkan en heb op sporthorses en een antal andere sites echt al een hoop leuke beestjes gezien.

Maar dan ineens kom ik dit topic tegen, ik heb alle berichtjes gelezen en pfoe wat een hoop negativiteit. Het beeld van alle goed springende pony's op internet is nu ineens helemaal veranderd. Maarja laat ik dit dan maar even zien als een wake-up call, begin volgend jaar ga ik echt met de zoektocht naar mijn nieuwe droomtopper beginnen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 02:07

Wat jij zoekt is makkelijk te vinden hoor, zoek je niet goed genoeg, heb je steeds de pech de verkeerden te treffen of heb je soms toch een paar eisen die het lastig maken?
Anyway, zoekt en ge zult vinden.
Bij de eerste (of tweede) meteen succes hebben moet je ook helemaal niet willen, ik zou er zeker een stuk of 4 bekijken die me aanstaan en daaruit een keuze maken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:58

Even over het mailen versus bellen/langskomen: bij sommige advertenties staat niet eens een telefoonnummer? Ik ga echt niet direct 200km rijden zonder eerst meer informatie te hebben over het betreffende paard. Dus dan gaat er toch wel eerst een mailtje uit. Uiteraard is het dan fijn om een telefoonnummer te krijgen en even met elkaar te kunnen praten en eventueel tot een afspraak te komen. Het zijn niet de eisen die het lastig maken anneliesdj, de paardenhandel is ontzettend verrot. Dan staat er in een advertentie dat het paard wat minder in conditie is omdat het de zomer op het land heeft gestaan wegens zwangerschap, maar blijkt dat het paard zijn griffelbeentje gebroken had. Dat krijg je dan via via te horen. Mensen zijn gewoon ontzettend oneerlijk wat dat betreft en problemen qua gezondheid worden verdoezeld en verzwegen. Van dit soort verhalen zijn er nog honderden helaas...dus je moet enorm opletten en vooral goed Googlen. :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:11

terpentijn schreef:
Handelaren zou ik ook beslist niet op hun blauwe ogen vertrouwen... want het zijn... juist handelaren. ze verdienen dus hun geld met het verpatsen van paarden, dus is het hun alles om jou zo'n paard aan te smeren.
Ik zou juist WEL bij een particulier gaan kijkene n juist niet bij een handelaar.
Een echte goeie staat niet bij een handelaar.

Particulieren kijken zelf vaak door een roze bril naar hun paard, denken dat het een Totilas is terwijl het gewoon een leuk recreatiebeestje is. Handelaren hebben een meer nuchtere kijk op de paarden die ze verkopen. Ik ga eerder naar een handelaar dan naar een particulier. Hoewel er ook handelaren zijn waar ik ver weg van zal blijven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:27

roooooss schreef:
Als verkoper zou ik bellers serieuzer nemen. Dus je kan beter bellen. Daarnaast hoeft een verkoper echt niet te weten wat je allemaal kan en wat je er allemaal mee wilt gaan doen. Houd het kort en bondig.

Ik ben erg van het mailen van vragen. Als ik bel, dan vergeet ik de helft. Daarbij kan ik soms mensen met een accent moeilijk verstaan. Tuurlijk duurt het wat langer, aangezien je na antwoorden soms meer vragen kunt krijgen. Toch kan ik daardoor wel een indruk krijgen of het de moeite is om te gaan kijken.
En via de mail/wa kan iedereen reageren wanneer het uit komt.

Bij 1 vond ik dat er al gedraaid werd met mailen... Zoals niet voor beginners, moeilijk te rijden en daarna weer gewoon een jong paard waar nog niet veel mee gedaan is - al had die wel een b proefje gelopen..

een ander hield blijkbaar niet zo van mailen en vroeg of ik wou bellen, maar op dat moment had ik net een afspraak gemaakt voor de bezichtiging van mijn huidige paard. Al had hij uitgebreider gemaild, had ik misschien wel eerder bij hem gaan kijken aangezien dat iets dichterbij was...

als ik een paard zie, weet ik altijd wel vrij snel of het wat is of niet en als hij/zij bereden is, voel ik het snel of ik er wel of niet mee verder wil.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:41

Een draver van 1200, dat vind ik nu niet echt een goede deal ...

Maar goed ontopic, je kunt zelfs voor minder geld een paard vinden met jouw eisen, zo hoog zijn die eisen niet , en een 15 jarige die L loopt, mag zelfs niet eens zoveel kosten, omdat ie allang hoger had moeten kunnen lopen.

Ik heb in de laagste prijsklasse de allerleukste paarden gevonden, zou er een paar zo durven starten in de wedstrijden.
Je moet gewoon goed luisteren, kijken en laten keuren.
En ik prik altijd door die verkooppraatjes heen.

En dat ze niet reageren op mail.. bellen is veel normaler, zeker bij de oudere generatie.
Dus bel liever gewoon als je een interessant paard ziet.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:55

ik heb nu twee pony bij stal http://www.stalmountry.nl/150666419 weg gehaald
ik heb gezegd wat me eisen waren en ze zei eerlijk dat heb ik of nee sorry geen geschikte.
en ze waren gezond.
misschien eens informeren.
laat zeggen IK heb goede ervaring, ander misschien niet.
maar ik heb er nu twee pony van haar gekocht met super karakter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:06

CM_ schreef:
Een draver van 1200, dat vind ik nu niet echt een goede deal ...

Maar goed ontopic, je kunt zelfs voor minder geld een paard vinden met jouw eisen, zo hoog zijn die eisen niet , en een 15 jarige die L loopt, mag zelfs niet eens zoveel kosten, omdat ie allang hoger had moeten kunnen lopen.

Ik heb in de laagste prijsklasse de allerleukste paarden gevonden, zou er een paar zo durven starten in de wedstrijden.
Je moet gewoon goed luisteren, kijken en laten keuren.

Precies dat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:20

Ik heb indertijd op een heel rare en onverstandige manier het paard van mijn dromen gekocht. Ik was op zoek naar een paard, een braaf ingereden ouder paard, goed verkeersmak, liefst een merrie en liefst bruin. Ik ben bij een stuk of 12 paarden wezen kijken, maar er was altijd iets mee. Soms waren ze wel ouder en rustig, maar niet eens ingereden, niettegenstaande wat in de advertentie stond. Dat bleek dan pas als je er was. Of ze hadden echt storende schoonheidsfouten, ataxie, of hoefproblemen.
Ik had contact met een man die zelf geen paarden verkocht, maar soms wel bemiddelde voor anderen. Omdat ik hem alleen telefonisch had gesproken wilde ik hem wel eens ontmoeten. Hij zou op een hengstenkeuring zijn. Ik daarheen en vroeg aan iemand of ze hem mij konden aanwijzen. 'Ja, daar loopt hij, met die pet en die zwarte hengst'. Hij bracht een paard naar de keuring. Op het moment dat ik hem zag, wist ik dat dat mijn droompaard was. Maar ja, een tweejarige zwarte hengst?! Ook al verwachtte ik een ontkennend antwoord, mijn eerste vraag na het voorstellen was: 'Is dat paard te koop?' Hij zei toen: 'misschien, maar alleen als hij niet wordt goedgekeurd.' Ik zag hem lopen tijdens de keuring en hij had betere gangen dan alle andere hengsten. Ik verwachtte dus dat hij zou worden goedgekeurd. Groot was mijn verbazing toen hij niet werd goedgekeurd omdat hij voor een tweejarige 1 cm te klein was.
Na de keuring ging ik meteen op zoek naar die man. Toen ik hem eindelijk had gevonden en vroeg of het paard te koop was, zei hij dat hij te koop stond, maar dat hij al een aantal biedingen had gehad direct na de keuring.
Ik kon hem echter toch kopen! Was superblij.
Achteraf heb ik wel eens gedacht, hoe kon ik dat zo doen? Het was geen goedkoop paard en ik had er lang voor gespaard. Ik heb hem niet laten keuren, niet eens aan gedacht. Ik heb niet gevraagd hoe zijn karakter was, heb hem niet eens in handen gehad. Hij stond al op de trailer en ik kon hem dus niet echt bekijken.
Een onbeleerde tweejarige zwarte hengst. Ik had geen beter paard kunnen kopen. (hij is uiteindelijk 1.64 m geworden, niet te klein dus) We hebben hem eerst laten castreren. Ik heb hem zelf beleerd en zowel ikzelf als mijn kinderen hebben eindeloos veel op hem gereden, in de bak, maar ook heel veel buitenritten gemaakt, spelletjes gedaan met hem, etc. We hebben een tijd bij 'het kanon' aangespannen met hem gereden, waar hij meeging op 'optredens'; tussen marktkraampjes door, rustig blijven tijdens kanonschoten, in vier- en zesspan lopen. Vrijheidsdressuur. Niks was te gek. Hij was ontzettend moedig en nieuwsgierig. Altijd vrolijk. Een fantastisch paard, het fijnste paard wat ik had kunnen kiezen.

Hij is nooit ziek geweest. Toen ik hem ruim 10 jaar had, moest ik hem doordat ik niet goed meer voor hem en onze pony kon zorgen (loopproblemen) onder contract 'weggeven'. Bij de volgende eigenaar ging het eerst goed, maar is hij het laatste jaar verwaarloosd. Een lang verhaal en ik verwijt mezelf nog steeds dat ik het niet doorhad. Hij is daar gestorven. Ik ben er nog steeds niet echt overheen, ook al is het nu bijna 2 jaar geleden. (voor wie hem wil zien, foto in mijn profiel)

Niet de manier om een paard te kopen, maar kennelijk voor mij wel. Veel succes met zoeken en vooral met vinden!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:38

mijn hemel Hevonen wat een paard en wat een triest einde.