Geblesseerd paard ineens te duur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer bruikbaar is voor mijn eigen doeleinden dan:

Vind ik de maandelijkse kosten te duur en zoek ik een goedkopere oplossing
105 (23%)
Laat ik hem inslapen en koop ik een nieuwe, ik wil rijden.
42 (9%)
Mag mijn paard gewoon blijven waar hij is zolang hij nog een goed en gelukkig leven heeft
269 (60%)
Anders
30 (6%)

Totaal aantal stemmen: 446

Vala

Re: Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 13:22

@Ingevdh: daar heb ik absoluut respect voor!

Ik denk dat het gaandeweg de discussie ook wel duidelijk is dat je verantwoordelijkheid nemen hetgene is wat we allemaal belangrijk vinden. En als dat inslapen is is dat naar mijn mening ook prima.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:23

Even puur gezien vanuit mijn punt met mijn paard (elk paard is verschillend en de keuze is voor iedereen anders).

Ben zelf van mening dat je voor een dier kiest en er daarom ook tot het einde voor moet zorgen.

Als ik niet meer kan rijden of mennen of wat dan ook, maar mijn paard heeft verder geen pijn, dan zoek ik een plek waar hij lekker buiten kan staan met andere, en hoef ik alleen maar een stal voor de wintermaanden. Maar ik zal wel elke dag heen gaan, al is het alleen voor een aai op de bol en wat lekkers.

Zelfde verhaal, maar mijn paard zou constant pijn hebben, dan is de keuze voor mij makkelijk en zal ik voor inslapen kiezen. Puur omdat ik het egoistisch zou vinden als ik hem zou laten leven, terwijl hij constant pijn heeft.

Maar ik zou mijn paard niet wegdoen, omdat ik er niet meer mee kan rijden, mennen of wat dan ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:26

Als het dier pijn heeft en niet meer happy is, is het klaar en is laten inslapen eerlijk.

Is het happy en kan het pijnvrij een weide/ knuffel/ af n toe ritje en of aan de hand wandelen hebben, dan mag ie gewoon lekker leven, maakt mij niets uit.

Heb zelf ook zo'n paard gehad dat geblesseerd is geraakt bij de vorige eigenaar en bood aan het over te nemen en er zelf voor te gaan zorgen tot hij zelf aangeeft pijn te hebben en niet meer happy is, heeft de laatste 5 jaren van zijn leven bij mij van zijn vervroegde pensioen mogen genieten met veel aandacht en verzorging en waar hij het uitstekend naar de zin had gehad en heerlijk paard kunnen zijn.

Ik had hem zien opgroeien en zelf ingereden en ja dan laat ik hem niet in de steek als er wat is.

Helaas liet hij dit jaar duidelijk zien dat hij niet meer happy was en pijn had en toen was het ook klaar en heb ik hem laten inslapen.

Dat er mensen zijn die dat niet willen doen, ivm graag wedstrijd etc. prima, eigen keuze maar ga het dan niet weggeven en of op andermans kosten laten onderhouden om er zelf niet voor te hoeven dokken.

Dat vind ik heel erg raar, neem dan zelf je eigen verantwoording en laat het inslapen en of slachten.
Dat is netjes en eerlijk naar alles toe.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:31

Ik heb anders gekozen, omdat ik het graag wat zou willen nuanceren. Ik geloof dat mijn antwoord grotendeels overeenkomt met veel andere mensen die reageerden:
Heeft het dier pijn/ kan hij niet functioneren als paard, dwz acceptatie in de kudde, dan laat ik hem inslapen, een dier mag niet lijden omdat ik niet los wil laten.
Wanneer het dier verder geen pijn heeft ga ik wel iets kritischer kijken, zijn er nog anderen dingen die we samen kunnen doen: wandelen/licht grondwerk of vrijheidsdressuur. Is dit om welke reden dan ook niet meer mogelijk en wegen de kosten/lasten zwaarder dan de opbrengst/de lusten dan zal ik misschien wel een ander thuis voor het dier zoeken. Als ik een eigen stuk grond heb, met voldoende plek en geld zodat er nog een rij/gebruikspaard voor mij bij kan, zal het dier zeker blijven!. Als ik hem op een pensionstalling heb staan zoek ik een plekje waar hij gewoon als grasmaaier/gezelschapsdier op wei mag staan en verder niets meer hoeft. Daar neem ik dan de tijd voor, dat hoeft niet van vandaag op morgen, maar ik zou de optie wel open houden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:44

Ik geef eerlijk toe dat ik voor een geblesseerd paard een andere thuis heb gezocht, ik had namelijk een springpaard dat zich dood verveelde op de wei en geen dressuurwerk meer mocht doen. Ik heb nooit graag gesprongen, dus nadat ik er lang over heb nagedacht is dit paard met blessure voor een appel en een ei naar een springruiter gegaan. Paard helemaal opgeleefd, springruiter blij met een goed leerpaard voor zijn kinderen en ik heb plaats voor een nieuw paard.

Maar dit hangt dus echt van situatie tot situatie af. Mijn oude shet staat hier nog, en zal hier dood neervallen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:01

Hij is mijn maatje en zolang hij een pijnvrij en waardwaardig leven kan leiden zal hij ook bij mij blijven.
Wel ga ik dan op zoek naar een plekje waar hij van zijn oude dag kan genieten.
De faciliteiten die ik nu ter beschikking heb zal ik dan niet meer nodig hebben.
Denk hierbij aan 2 binnenbanen, molen, buitenbaan.

Merk ik dat hij pijn krijgt en het niet meer naar zijn zin heeft, laat ik hem ook gewoon gaan.
Dat is niet eerlijk tegenover hem om hem dan te laten lijden.

Het leukste zou zijn dat ik hem aan huis kan houden, maar zover is het nog niet.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:12

Mijn paard is genezen van peesblessure nr 1 die is genezen en nu heeft hij peesblessure nr 2. Hij krijgt een kans om beter te worden met van rust 6-9 maanden in de wei. Hij krijgt dat. Of hij weer 100% wordt is alleen maar gissen. We hopen het wel natuurlijk, want hij is een superpaard. Volgende maand krijgt hij een controle scan en we gaan ervan uit dat we groen licht krijgen om te gaan revalideren. Mochten we dat niet krijgen dan geef ik hem nog 2 maanden, maar daarna moet er wel degelijk verbetering te zien zijn. Zo niet dan heb ik er geen vertrouwen in dat hij ooit weer beter wordt en dan moet ik een vervelende beslissing maken. Ivm zijn zomereczeem is het niet mogelijk om hem naar een kennis te brengen die een opfokbedrijf heeft. Hij moet in de zomer dagelijks gecontroleerd worden en dat kan niet in een natuurgebied.
Maar ik troost me met de gedachten dat hij een superzomer achter de rug heeft waar hij lekker paard mocht zijn.
Hij lijkt geen pijn te hebben, maar dat vind ik heel moeilijk. Ik wil ook niet wachten tot de pezen 100% door zijn o.i.d.
Lastig allemaal........

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:25

Vala schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Ik ben een voorstander van een natuurlijke situatie: als het paard niet meer met de kudde mee kan komen: WOLVEN }:)

:D , hebben we die dan in Nederland?

Ze schijnen dichterbij te komen. Ik wil er vooral mee zeggen dat de natuur ook niet sentimenteel doet. Iedereen mag van mij zijn paard als grasmaaier inzetten, of dat vanwege leeftijd of niet pijnlijke blessure is of gewoon omdat je het leuk vindt ernaar te kijken. Maar dat zijn wel puur menselijke sentimenten.

Imho is een enkeltje slager een stuk humaner dan het het je hele leven last van muggen, wormen, periodes met bijna geen water of voer. En dan als je half creperend niet meer met de kudde mee kunt door een pack wolven afgemaakt worden. Wat dan nog net even de voorkeur heeft boven moeten wachten tot je echt van ellende omvalt omdat je toevallig in een omheind natuurgebied leeft waar geen grote rovers zijn..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:30

In de natuur gaat er ook niemand opzitten en allerlei moeilijke oefeningen doen, wat wel veel van die blessures veroorzaakt.
Paardenhouderij in NL heeft over het algemeen niet zo veel met natuur te maken. :+

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:35

Mijn paard gaat juìst niet weg omdat hij "kapot" is. Mijn mening.. Kan je gewoon niet maken. Dus ja hij gaat ook naar een goedkoop plekje waar ik hem gewoon de zorg kan blijven geven die hij nodig heeft. Wat heb ik nu aan een dure stal met allemaal faciliteiten die ik niet ga gebruiken :+

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen geen 100en euros in een paard willen stoppen die niet meer doet wat je ermee wou. Maar wegdoen is voor mij geen optie. Dan nog eerder eutenasie. Vind ik ook een stukje verantwoordelijkheid naar het paard toe. (Die van mij heeft trouwens ataxie, wat een heel ander verhaal is als bijv. Een peesblessure oid)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:37

KellyDV schreef:
Dimple schreef:
Over het algemeen betekend geblesseerd --> pijn.

Dit vind ik echt onzin.

Lezen! Er staat 'over het algemeen'.

En ik denk dat we over het algemeen paarden teveel emoties toekennen. (in de zin dat zij dat ook voelen zoals wij dat voelen) Daarbij kunnen wij nooit weten of paarden pijn hebben of niet. Ze laten het vaak pas merken wanneer het te laat is. En achteraf...........

Ik ben van mening dat er best veel paarden 'mogen genieten van hun oude dag' allang ingeslapen hadden moeten worden, maar de eigenaar geen afscheid kan nemen.

Soms zie ik schrijnende situaties en dan maar volhouden dat hij zo lekker geniet van zijn pensioen. My ass.

Je moet ook eerlijk in de spiegel kunnen kijken en keuze maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:39

Tja, ik vind ze dure cavia's om naar te kijken.
Mijn 2 jarige staat ook op het land te niksen en ik ben knetter gek met haar, als zij een blessure zou krijgen voor haar leven lang dan zou ze een spuitje krijgen. Niet alleen omdat het een vreselijk eenkennige Jazz is, maar ook omdat ze dan behoorlijk duur zou worden met een paard waar ik niets mee kan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:50

Het lastige is, als je graag rijdt, je dat dat niet meer kan doen of een paard bij moet kopen.
En dan te hopen dat die ook niet geblesseerd raakt. :D
Maar ik zou mijn vriendjes toch niet weg doen hoor, als ik er niet meer op kan rijden.. (op de ene kan ik toch al niet rijden..die is 95 cm) :')

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:38

Ik heb hier aan huis 2 paarden lopen die pas weg gaan als ze dood zijn.
Heb ze beiden op 1 jarige leeftijd gekocht en eentje is nu 2 en de andere is 3. Ik heb dus eigenlijk nog niet echt iets met ze kunnen doen, maar heb ze ook niet aangeschaft alleen voor het rijden.
Ik kan zo uren naar ze kijken terwijl ze staan te grazen of de gekke 5 minuten hebben, heerlijk!
Elke morgen begroet worden door die 2 en even naar buiten lopen om ze een appel en een kus te brengen.
Het zou dus ook niets uitmaken als ze iets krijgen waardoor rijden nooit mogelijk zou zijn, sterker nog, de jongste van 2 zal waarschijnlijk nooit groot genoeg worden voor mij om op te rijden, dus die word voor de kleine die nu nog in mijn buik zit (als die daar interesse in heeft dan).

Mijn oude paard heb ik (15 jaar terug) weg moeten doen doordat ik met school in de knoei kwam (ik was te veel bij hem en te weinig op school) en daar heb ik nog steeds spijt van. Als ik hem terug zou kunnen kopen (als hij nog leeft) dan zou ik dat per direct doen.

Ik vraag me wel een ding af, de mensen die zeggen dat hun paard niet blij word van niets doen en alleen maar op de wei staan, hoe zien jullie dit dan?
(Oprechte vraag, ik heb nog nooit een paard gekend namelijk dat het niet leuk vond)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:39

PenP2014 schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen geen 100en euros in een paard willen stoppen die niet meer doet wat je ermee wou. Maar wegdoen is voor mij geen optie. Dan nog eerder eutenasie. Vind ik ook een stukje verantwoordelijkheid naar het paard toe.

Waarom eerder euthanaseren dan een plekje waar het dier als grasmaaier/maatje mag functioneren, dat is toch ook je verantwoordelijkheid nemen (er vanuit gegaan dat het dier geen pijn heeft en een paardwaardig leven mag leiden)?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:41

_black_rose_ schreef:
PenP2014 schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen geen 100en euros in een paard willen stoppen die niet meer doet wat je ermee wou. Maar wegdoen is voor mij geen optie. Dan nog eerder eutenasie. Vind ik ook een stukje verantwoordelijkheid naar het paard toe.

Waarom eerder euthanaseren dan een plekje waar het dier als grasmaaier/maatje mag functioneren (er vanuit gegaan dat het dier geen pijn heeft en een paardwaardig leven mag leiden)?

Omdat hij nog 20 jaar te gaan heeft. En wie gaat mij zeggen dat hij in die 20 jaar niet in de handel terecht komt. Of op een manege.. Dat gaat ie niet trekken medisch gezien, en ik kan dan niet nu zeggen tot ziens en "zoek het maar uit voor de rest van je toekomst"

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:51

hier mijn versie over hoe ik over dit onderwerp denk..

mijn paard is mijn paard mijn vriendje maar ook mijn gebruiks voorwerp...
iedereen blert hier van ik hou mijn paard als hij wat gaat mankeren maar dan mijn vraag
tot op welke hoogte hou je je paard? tot wanneer is t paard vriendelijk in jou ogen?

en juist in mijn ogen gaat het mis op het punt dat mensen een dier gaan vermenselijke.
en komen ze met redenaties van als een oude oma wat gaan mankeren laat je die ook niet afmaken.
maar waarom zou je in godsnaam een paard gaan zien als een mens.
een paard is gemaakt om vrij te kunnen bewegen en te werken zonder mankementen.
want heeft iemand ooit wel eens gezien wanneer een paard echt pijn gaat aangeven?
nee want veel paarden geven pijn niet aan ook al mankeren ze een hoop.
(en dan kijk ik puur naar mijn eigen eerste pony die ondanks kapotte pees en waarschijnlijk scheur in zijn schouderblad gewoon telkens op bleef staan en ging lopen)
een paard is een prooi op t moment dat hij zwakte toont dus ze zullen die zwakte heel lang verborgen houden.

als een paard geen paard meer kan/mag zijn dan vind ik dat je je dier gewoon moet laten gaan naar de eeuwige weides.
ipv te koop zetten en iemand anders met de problemen van je paard te willen opzadelen

mijn eerste pony had een peesblessure en ging van kwaad tot erger.
ik heb daar voor besloten om die af te laten maken, en niet nog 20 jaar als land pony op t land te gooien.
ik zie veel paarden te koop staan met allerlei mankementen, waarvan ik zelf denk van breng hem weg het is niet meer gericht op t paard maar op menselijke gevoelens.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:15

Iedereen blert hier??? Wat is dat voor een aparte opmerking? Iedereen geeft hier zijn mening en die is zoals je kunt lezen divers.

Verder zeg je precies hetzelfde als de meesten hier.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:20

Ik vind dat als je een paard hebt dat niet meer aan de eisen voldoet je het dier niet bij een ander moet dumpen. het is JOUW verantwoordelijkheid. Een jong paard dat nog veel te lang alleen op wei kan lopen kan beter afgemaakt worden dan dat het ooit weer in het verkoopcirquit terecht komt en er ongelukken gebeuren.
Nee, zelf vinden ze het zielig om hem in te slapen of slachten dus geven ze hem gratis weg aan domme mensen die denken een gratis paard te krijgen waar ze ooit toch wel weer op kunnen rijden en zo lijdt het paard eronder. Ik vind het prima als de eigenaar het paard toch houdt en zelf bekostigt maar als je dat niet van plan bent, zadel een ander dan niet met jouw probleempaard op en los je eigen problemen op.
Ik hield mijn paard gewoon zelf al kon ik niet meer rijden. Had ik die mogelijkheid niet dan kreeg ze toch een spuitje voordat ik haar OOIT aan iemand anders zou overlaten.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:22

chimello schreef:
Ik vind dat als je een paard hebt dat niet meer aan de eisen voldoet je het dier niet bij een ander moet dumpen. het is JOUW verantwoordelijkheid. Een jong paard dat nog veel te lang alleen op wei kan lopen kan beter afgemaakt worden dan dat het ooit weer in het verkoopcirquit terecht komt en er ongelukken gebeuren.
Nee, zelf vinden ze het zielig om hem in te slapen of slachten dus geven ze hem gratis weg aan domme mensen die denken een gratis paard te krijgen waar ze ooit toch wel weer op kunnen rijden en zo lijdt het paard eronder. Ik vind het prima als de eigenaar het paard toch houdt en zelf bekostigt maar als je dat niet van plan bent, zadel een ander dan niet met jouw probleempaard op en los je eigen problemen op.
Ik hield mijn paard gewoon zelf al kon ik niet meer rijden. Had ik die mogelijkheid niet dan kreeg ze toch een spuitje voordat ik haar OOIT aan iemand anders zou overlaten.

Nou basicly dit dus :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:39

En met de huidige IR en PPID ziektes onder de paarden (wat een behoorlijke stijging laat zien)
is het helaas niet meer zo vanzelfsprekend je paard maar op het land te knallen voor zijn pensioen.
Die zijn dan binnen 1 maand stuk.

En vergeet niet.........we zitten in een crisis he! Wie weet hoe mensen antwoorden over een paar jaar als NL weer floreert. ;)

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:40

Ik heb geen paard, maar als ik die wel zou hebben zou ik het niet over me hart kunnen verkrijgen 'm naar de slacht te brengen. Je kunt er altijd nog zoveel leuks mee doen, gezellig borstelen, grondwerk, mee wandelen of als het nog kan een buitenritje. Ik zou 'm dan in ieder geval nooit naar de slacht brengen, als ik er een ander goed huisje voor zou kunnen vinden [waar ik de mensen wel een beetje ken] zou ik dat wel doen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:45

Jtragter schreef:
Ik heb geen paard, maar als ik die wel zou hebben zou ik het niet over me hart kunnen verkrijgen 'm naar de slacht te brengen. Je kunt er altijd nog zoveel leuks mee doen, gezellig borstelen, grondwerk, mee wandelen of als het nog kan een buitenritje. Ik zou 'm dan in ieder geval nooit naar de slacht brengen, als ik er een ander goed huisje voor zou kunnen vinden [waar ik de mensen wel een beetje ken] zou ik dat wel doen.

Alleen of het voor t paard ook nog zo leuk is om te wachten tot ie niet meer op zn benen kan staan.....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:10

Precies!

We moeten niet redeneren alsof een paard een mens is!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:12

Jtragter schreef:

maar of je paard er dan nog zo over denkt is een 2de -O-