Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re: Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:54

Super goed Quilana, ik heb op advies van vele in dit topic niet langer gewacht met een bijrijd/lease paard.
En sneller dan verwacht heb ik een leuke gevonden :D
En vangnet tsja die zal ik op moeten bouwen :) heb wel een vriendin in de buurt met eigen paard.
Mijn zus reed ook maar die is geëmigreerd dus dat valt af.
Ik denk dat als je op een leuke stal staat je onderling ook veel steun kan hebben aan elkaar.
Dat zie ik bij mijn vriendin op stal in elk geval.
*en bij mijn bijrijdpaardje ook trouwens

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 13:31

Even een doelen update:

Sparen gaat deze maand zeer slecht ivm met een financiële ''tegenvaller''
Wat niet zozeer een tegenvaller is aangezien het een fout betreft in de loon administratie.
Het geld krijg ik dus gewoon volgende maand alsnog.

Wat oriëntatie betreft gaat het heel goed!
Ik heb een bijrijd paardje gevonden (een draver!) waar ik een hoop van kan leren.
Dit betreft zowel de verzorging als het rijden/trainen zelf.

Afstuderen gaat helaas wat minder,
Heb een laatste deadline niet kunnen halen, dus moet even afwachten (naja ik zit er bovenop)
wanneer de volgende kans is.

Daarnaast heb ik een endurance (pension/trainings)stal ontdekt in heiloo, nu weet ik nog niet of ik binnenkort daar al contact ga leggen. Maar het is zeker een tussendoel geworden op mijn lijstje.
Mij verdiepen in de endurance sport. Die deadline is gesteld op volgende zomer :D

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:54

Hier ook helaas! Heb wel m'n rijbewijs + nog wat extra's bijbeltaal ondertussen. Maarja werk stopt nu voor 3 maanden en dus even niet sparen :( maar doordat ik nu ongeveer de inkomsten per maand vast heb staan weet ik wel wat ik volgend jaar kan sparen! Dus alnog wel een goed spaarplan :D

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:08

Echt slimme zet van je om een plan van aanpak op te stellen! En wat leuk dat je een bijrijdpaard hebt gevonden! Dat gaat dus nu al de goede kant op :) Sparen en afstuderen is gewoon een kwestie van tijd, dat komt goed op de lange termijn! :)

Ik heb in de andere topic gehad over hoe ik 'de' beslissing moet nemen (zie [PP] Wanneer hak je de knoop door om een eigen paard te kopen).
En nu heb ik besloten dat ik het ook gewoon moet gaan doen. Dus nu ga ik jouw slim idee na-apen als je het niet erg vindt en ook een pva opstellen :D

Mijn plan:
- Het eerste jaar van mijn nieuwe baan overleven en ervaren hoe druk ik het werkelijk heb met de baan en dus hoeveel tijd ik over hou.

- Bezig blijven met mijn leasepaard. Ik verzorg hem 4-5 dagen in de week dus dan kan ik goed ervaren of een eigen paard naast baan, vriend, vrienden te doen is. Omdat alle verzorging van hem bij mij ligt kan ik ook veel van leren over de verantwoordelijkheden van een eigen paard hebben.

- Sparen, sparen en nog meer sparen! Ik zat ook te denken aan een bedrag rond de 5000 euro. En heel toevallig (ik ben je niet nog meer aan het na-apen, I swear! :j ), wil ik ook het liefst een draver (geweldige paarden!). Dus ik denk dat dat bedrag een goed begin is.

Is het een realistisch plan denk je?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 13:32

Nee graag juist!
daarvoor is dit topic, ik zie zo vaak dat mensen zonder (echt goed na te denken/overwegen) een paard hebben/houden. En dan vervolgens klagen/peiekeren dat ze zo weinig tijd/geld blablabla hebben.
*financiele problemen kunnen altijd hoor! ik oordeel niet, maar heb het een en ander voorbij zien komen hier... :(:) dan denk ik tsjaaaah. (daar reageer ik dan ook maar niet op :') )

Dus vandaar het pva
Jou pva lijkt mij zeer realistisch, je zou er nog echt deadlines aan kunnen hangen.
Dan voorkom je dat het een in de lucht hangend doel wordt.
Wellicht wat extra tussen doelen?
Hoe ga je bijv het bedrag bij elkaar sparen en hoeverre is dit realistisch.
Ik heb dit zelf uitgebreid in excel gedaan, met eventuele tegenvallers erbij (einde jaar rekeningen/autopech etc.)

Ik heb zelf een aantal tussen doelen bijgevoegd, zoals oriëntatie m.b.t. tuig en overige materialen.
Bovenkijk staat natuurlijk dat het perfect moet passen, dus bij voorbaat aanschaffen gaan we niet doen. Maar ik neig steeds meer naar de endurance sport en dat zijn toch weer hele andere materialen en spullen die ik gewend ben. Ik heb dus ook als tussendoel een keer een endurance wedstrijd bijwonen of wellicht helpen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:43

Goed joh zo'n plan!
Ik heb zelf geoefend door 3 jaar verzorgpaarden te hebben waar ik de volledige verantwoordelijkheid voor had. Dus ook in de vakanties, als ik ziek was, paard ziek was etc. Hooi in winter etc. Maar deze paarden stonden ook in een weiland met schuilstal waar ik dus alles moest doen.

Alles dus wat je hebt als je eigen paard hebt. Alleen de financiele verantwoording had ik niet :j .
Nu train ik paarden van andere mensen, mis wel het volledige eigenaarschap, maar niet de lasten. Ik kan nu weer veel vaker weg en hoef dan niet in de rats te zitten.

Ben nu gaan twijfelen of ik wel zo persé een eigen paard wil, of dat elke dag iets kunnen doen met paarden ook gewoon voldoende is.
Ben benieuwd wat jij gaat doen, en wat goed dat je eerst gaat bijrijden, zoveel mensen kopen een paard en weten dan niet wat er allemaal bij komt kijken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:58

Wat leuk! Ik zou zelf niet bezuinigingen op de aanschaf en toch een paard kopen waarmee je allround in de basis sport in kan. Misschien krijg je toch de smaak te pakken, ik ken er genoeg voorbeelden van. Rond de 3000 euro kan je echt een hele leuke kopen en als je je dier tegen ziektekosten verzekerd hoef je geen hele grote buffer te hebben

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:14

Goed idee om het in excel te doen! Ik heb uitgerekend hoeveel ik per maand kan sparen en hoe lang ik dan nodig zal hebben maar het op papier zetten zal inderdaad helpen om het concreter te maken.
Ik heb nu ook een tweede spaarrekening die volledig voor het sparen voor een eigen paard is. Zo zorg ik dat ik voor andere financiele noodgevallen geld uit mijn gewone spaarrekening neem ipv die voor het paard :)

Alvast orienteren op materiaal en activiteiten is ook een goeie tip! Endurance en/of trec trekt (woordgrapje niet bedoeld :j ) mij heel erg. Maar ik heb geen idee wat er allemaal bij komt kijken :P Ik weet ook niet of dat soort activiteiten hier in de buurt worden georganiseerd. Ik heb altijd gereden op plekken waar het dressuur, dressuur en nog meer dressuur was. Maar misschien ligt dat aan de randstad, ik zie veel andere dingen (endurance, crossen, etc) langskomen van bokkers in andere delen van het land. Dus misschien moet auto + trailer ook deel van mijn pva worden? :P

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:31

paardjes123 schreef:
Wat leuk! Ik zou zelf niet bezuinigingen op de aanschaf en toch een paard kopen waarmee je allround in de basis sport in kan. Misschien krijg je toch de smaak te pakken, ik ken er genoeg voorbeelden van. Rond de 3000 euro kan je echt een hele leuke kopen en als je je dier tegen ziektekosten verzekerd hoef je geen hele grote buffer te hebben

Ja is ook zeker iets om in mijn achterhoofd te houden.
Echt allround hoeft sowieso niet want springen valt zeker weten af.
Kan het wel.. maar niks voor mij.
Maar hoort ook bij orientatie :) heb ook een tussen doel dat ik weer ga meedoen met een dressuur wedstrijd. Is een tijd terug dus weer even proeven hoe dat ook al weer was.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:36

Hier ondertussen ook weer wat schot in mijn plan ban aanpak. Ik heb er nu ook een verzorg paard bij. En super toevallig een Tinker. Precies het ras waar ik naar op zoek was! Dus ik ga ook eerst weer intensief rijden voordat ik een eigen koop! Altijd leuk om te doen :)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 16:41

ArinaDiaat schreef:
Hier ondertussen ook weer wat schot in mijn plan ban aanpak. Ik heb er nu ook een verzorg paard bij. En super toevallig een Tinker. Precies het ras waar ik naar op zoek was! Dus ik ga ook eerst weer intensief rijden voordat ik een eigen koop! Altijd leuk om te doen :)

*\o/* goed bezig

ik hoop (verwacht) eind deze maand mijn financiële doelstelling weer wat bij te kunnen spekken :o

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:37

Hier ga ik ook langzamerhand een plan van aanpak maken, want ooit wil ik het er wel van laten komen. :D
Een goed begin is het halve werk, zeg ik dan maar.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:00

Goedzo Nayomie, :D een plan is een goed begin toch :D
ik vind het meteen een stuk hoopvoller en realistischer ogen voor mezelf met de doelen en tussenstappen op papier

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:18

Ja precies. En dan zie je ook precies wat je daarvoor moet doen, hoe je kunt sparen etc etc.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:40

Leuk om te zien dat er ook van die heerlijk planmatige mensen als ik zijn :D

juni 2015: bachelordiploma
juni 2017: 1e masterdiploma
juni 2018: 2e masterdiploma

Dan beginnen werken, van de moment dat ik op m'n eigen benen kan staan ga ik dat ook doen.
Ik wil ongeveer een dikke €300 pm willen kunnen afhouden van m'n loon, ik zou ongv €150-€250 willen uitgeven aan stalkosten, hoef geen grote luxe stal, kleine gezellig ding met 1 goede piste is meer dan genoeg.
Verder ben ik sinds m'n 16e geld aan het sparen van wat ik verdien in de vakantie (juli/aug/sept), sinds ik op de universiteit zit probeer ik elk jaar minstens €1.000 opzij te zetten, zodat ik op het einde van mijn studie carrière toch min €7.000 heb. Ik zoek een paard tussen 3.500-6.000, wat overblijft gaat naar een goed zadel en DA potje. :)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:21

Heyy wat een leuk topic! Ik wil mee doen!

Ik heb al hele berekeningen gemaakt. En een stappenplan A t/m E opgesteld.
    Periode A: Heden - 6 april 2015 (dan wordt ik 18)
    Periode B: 6 april 2015 - 31 december 2015
    Periode C: 1 januari 2016 - 31 december 2016
    Periode D: 1 januari 2017 - 31 december 2017
    Periode E: 1 januari 2018 - 31 december 2018 en hopelijk eind Periode E een eigen paard op stal hebben!

Voor elk van deze periodes heb ik doelen opgesteld onder 3 kopjes: School & Werk, Voortgang rijden & verzorgen en Financieel. Zo moet ik voor 1 januari 2015 werk gevonden hebben voor 8 uur in de week. Want zonder werk heb ik gewoonweg te weinig geld om van te leven (enkel 100 stufi/pm), laat staan sparen... momenteel slinkt mijn spaarrekening ienieminiebeetjes ;(
Uiteindelijk wil ik in 2015 minstens 960 euro gespaard (80/pm) hebben en dat per jaar verhogen (steeds met 20/pm waarschijnlijk). Mocht dit niet lukken en ik op de 960 blijven steken t/m 2018 dan heb ik toch tenminste 3840 euro gespaard. Maar mijn doel is om 6500 euro te sparen voor eind 2018 :I
(Oja, in april 2018 wordt ik 21).

Die 6500 euro is een totaal.
    -2000 euro voor de aanschaf. (Ik zoek een recreatiepaardje, waar wel redelijk mee te dressuren is, maar hoeft niet een top bloedlijn te hebben en de sterren van de hemel te lopen).
    -1500 euro voor aanschaf materieel (zadel, hoofdstel, dekens, alles wat nodig zal zijn).
    -de overige 3000 euro zal in een DA/Onvoorziene kosten potje duiken. (en hopelijk blijven groeien na de aanschaf, niet krimpen).
    -Stalgeld wil ik tegen die tijd van mijn salaris kunnen betalen. Meer dan 250 geef ik er niet aan uit, maar minder is altijd prettig :') Gelukkig word ik omringd door boerenland in deze omgeving, ipv die dure randstad.

Naja, ik moet nog een hoop onzekerheden wegwerken voor ik een compleet, discreet plan van aanpak heb, maar er is hoop en zelfs wat ik nu heb maakt al dat ik weer wat dichter bij een eigen paard ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:03

Wat leuk! Later wil ik ook een paard en mijn plan van aanpak is eigenlijk heel simpel:
- Slagen voor de havo in 2016 en gelijk aan vervolgopleiding (HBO) beginnen;
- Opleiding in 4 jaar afronden, dus afstuderen op m'n 21ste;
- Een baan vinden en sparen, sparen, sparen;
- Op m'n 22ste een paard kopen :D

Mijn spaarrekening is helaas geplunderd door aanschaf van een laptop, oud mini-laptopje voor school liep altijd vast, tablet was niet fijn om grote verslagen mee te maken. Ondertussen is eigenlijk bijna al mijn loon van mijn vakantiebaantje - geld voor een knaagdierenbeurs naar de spaarrekening gegaan.

Op het moment wil ik meer gaan sparen, heb ik de laatste tijd niet gedaan doordat ik heel actief ben met mijn knaagdierenhobby. En dat kost nog best wat geld.. Ik ga nu proberen om heel november niks te kopen tenzij het voor mijn knaagdieren is, zolang het geen nutteloze dingen zijn.

Hierin reken ik niet mee dat ik op mijzelf ga, hoge school is hier super dichtbij dus geen kamer nodig, en om mijn eentje een huis te kopen na mijn afstuderen... Dat zie ik nog wel ;)

Dus tussen nu en mijn 22ste wil ik vooral sparen, maar niet zo strikt sparen dat ik niet soepel kan zijn met mijn knaagdierenhobby, want wie weet loop ik volgend jaar tegen een bus en heb ik mijzelf plezier ontnomen voor iets wat dus nooit zal gebeuren. Oh, en ik hoop dat in de tussen tijd mijn enkel gefixt wordt, daar hangt sowieso het type paard van af :)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 11:44

Ja het is ook net waar je je prioriteiten stelt denise, als je bezig bent met een andere hobby dan is sparen voor het paard ook niet eerste prioriteit. En dat is prima ieder zijn eigen plan en termijn :) ik zelf zie het liever sneller dan later gebeuren dus mijn prioriteiten liggen uiteraard anders.
Al ligt de eerste nog steeds bij school en werk maar dat is ook weer om uiteindelijk het paard te kunnen kopen en onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:01

Ik kan het wel sneller willen zien gebeuren. Maar ik zal toch eerst een fulltime baan moeten vinden, dus voor mijn 22ste komt er sowieso geen paard :)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 18:50

daar zit zeker wat in!

Quilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:34

Ik word helemaal blij van dit topic en raak er gemotiveerd van!! Heerlijk!
Make that dream come true!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:57

Wat jij zegt Quilana!

Ik ben zo lekker bezig met mijn PvA! Ik denk er de hele dag aan XD Kon ik nou maar eindelijk werk vinden, dan begint het plan namelijk pas echt! :D
Heb twee sollicitaties uit staan maar ik weet niet wanneer en of ik daar wat van terug hoor natuurlijk -O- D'r is zó weinig te vinden buiten supermarkten om....

Ik heb mijn plan uitgeprint en in een map gestopt, dan voelt het nóg echter :)) (en mijn moeder snapt eíndelijk dat ik dit héél serieus neem :D )

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:44

Hier ook iemand actief aan het solliciteren. Normaal is een paard geen prioriteit nummer 1, nu wel :=

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:51

Leuk topic, zie idd regelmatig haalbare doelen staan.

Maar ik mis bij een aantal hun eigen huisvesting, wonen ze nog thuis of hebben ze een huur / koop woning.
Dit is zeer belangrijk om mee te nemen in je planning.

Ik las dat er een aantal al 21 jaar waren, dus het kan zo maar zijn dat ze volgend jaar het huis uitgaan ( gemiddelde leeftijd dat men uit huis gaat is toch 22 a 23 jaar).
Dan moet je minimaal per maand aan vaste lasten toch gauw al tussen de 900 a 1000 euro rekenen, vooral richting de randstad.

Ook mis ik in de berekening hoe je straks naar je paard gaat, is dit op de fiets, openbaar vervoer of je eigen auto.
In geval van openbaar vervoer moet je de kosten hiervan ook verekend in je budget.
Idem met eigen auto, aangezien de brandstofprijzen de pan uitrijzen is dit per maand ook een flink kostenplaatje.

Succes allen met je pva.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 19:52

Is in mijn pva meegenomen hoor :D
Maar ik woon dan ook al vanaf mijn 17de op mezelf dus dat was voor mij eigenlijk al stap 1 in mijn financiële plan. Mijn vaste lasten op een rij, maar dat houd ik al jaren bij dus was meer kopiëren plakken haha.
Voordeel in mijn geval is dat als ik samen ga wonen evenveel of minder kosten heb aan vaste lasten.
(ik woon nu vrij duur, ondanks dat het sociale huur is, en ja weet dat samenwonen niet zozeer vermindering van lasten hoeft te betekenen. Been there done that.. :') en toch pas 24)
Maar nu heb ik een eigen woning, en vriendlief ook.

brandstofprijzen is een reden waarom ik bijv. geen leasepaard kan nemen bij mij op de manege.
1x per week een half uur heen en terug met de auto gaat nog wel