De hele week ging het echt schitterend: los galopperen, draven en stappen, aangesloten bij 2 groepslessen en goede sturing kunnen geven. Eergisteren was echt een supergoeie dag, Chumani deed alles voortreffelijk, net als mijn dochter. De lesgeefster vond dat Chumani echt wel klaar was voor verdere verfijning.
Maar gisteren ging het verkeerd. Het longeren ging goed, Chumani reageerde vlot op de gangenwisselingen en was ontspannen. Maar zodra Machteld opstapte en sturing gaf, deed Chumani tegendraads : recht op de muur aflopen, blijven staan in de hoeken, de lesgeefster omver lopen of toch rakelings kruisen... Machteld moest dan galopperen door de hele piste en dat ging erg goed. Maar toen ze terug op draf kwam, stopte Chumani - alle remmen dicht. Machteld spoorde haar aan tot draven ( enkel met haar zit en benen, overigens, we hebben nog geen enkele keer een zweepje gebruikt ), en het ging mis : bokken en omhoog gaan. Machteld bleef zitten en kon toch nog draven met haar, maar de 2de toer in de piste stopte Chumani opnieuw en bij het bokken verloor Machteld haar evenwicht en is ze eraf gevlogen.
Nadat ze bekomen was van de schrik is mijn dochter terug opgestapt, 2 rondjes gestapt en 1 rondje in draf. Dat ging goed.
De lesgeefster besloot toen zelf eens met Chumani te rijden, voor het eerst iemand anders dan mijn dochter op haar rug. Heeeeeeel veel protest, hoofd erg hoog, holle rug, en niet vooruit willen gaan. Ze heeft toch 3 rondjes met Chumani kunnen stappen, maar met veel moeite.
Conclusie : we gaan werken aan de spanning, vooral de rug versterken, want de lesgeefster was daar wel van geschrokken, hoe ze onmiddellijk die rug hol maakte ( de lesgeefster weegt minder dan mij en is ook kleiner dan mij - ik ga dus toch nog niet direct kunnen rijden met Chumanimeis ...)
De eerstkomende week gaat mijn dochter ook niet meer met haar rijden, vooral werken aan die rug en ontspanning. Bijzetteugels dus... Deze namiddag gaan we ze introduceren. En ik verwacht heel erg veel protest....
Ik was me verwachtende aan een stap terug, want het ging allemaal te goed en te vlot! En nu weer vooruit, hè ...
O ja, het positieve is wel, dat ze heel goed reageert op het enkelgebroken kunststofbitje. Ik kan nu ook zelf Chumani's hoofdstel aandoen, dat lukt al erg vlot en zonder enige vorm van protest. Toch ook een positieve noot gisteren
Ha, weer een update. Het kan best zijn dat Chumani's bolletje net even te vol werd van alle nieuwe indrukken in de groepsles. Het is nogal wat om niet alleen op je ruiter te moeten letten maar ook op al die andere paarden.
Wel fijn dat de instructrice zelf even gereden heeft, dat geeft toch een beter gevoel dan er alleen naar kijken.
Gaat vast helemaal goed komen met jullie.
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-15 10:28
Thx Maflinger! Ik heb er ook nog het volste vertrouwen in hoor! Mijn dochter was geschrokken na de val, maar toen we thuis kwamen heeft ze een boekje genomen en 2 streepjes gezet. Iemand had haar ooit eens verteld dat je minstens 10 keer van je eigen paard moet vallen om een goede eenheid te vormen. En ze zat nu al aan 2 .
Gisteren hebben we gewerkt met de longeersingel en de bijzetjes. Eerst gelongeerd zonder bijzetjes, daarna de bijzetteugels eraan, maar niet strak. Ze had nog voldoende marge, maar kon niet meer helemaal omhoog met haar hoofd.
Op deze foto zie je nog het protest in haar lichaam: te gestrekte passen naar voor, rug weer te veel gekromd in plaats van mooi bol te lopen.
Hoe langer we liepen, hoe meer ze plooide en op een gegeven moment kwam haar staart mooi in een boogje en bleef ze netjes haar hoofd gebogen houden. 30 minuutjes en dat was voldoende voor een eerste keer. Ze moet nu leren die rugspieren op een andere manier te gebruiken en meer verzameld te lopen, in plaats van iedere keer uit elkaar te vallen (zoals de instructrice het zo plastisch omschrijft )
Ja, haar benen zijn zwart. Normaal zijn ze netjes wit, maar ze had tot een uur voor de les in de weide geploeterd .
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-15 10:26
Gisteren was Chumi errrugggg lastig. Toen ik arriveerde in de stal, stond ze in een verkeerde box. Er zijn 3 witte pony's op stal van zowat dezelfde grootte en aangezien Chumani dol is op modderbaden, had de stalhulp 2 pony's verwisseld nadat ze van de weide kwamen. Ik kan het haar niet kwalijk nemen, want na het modderbad is er van haar typerende zwarte vlekjes niets meer te zien .
Maar in de andere box was ze heel lastig, kont naar mij draaien, halster niet willen aandoen, bijten, oren plat in de nek, ronddraaien, .... . De instructrice zei dat dit ook weer typisch een appie is: een verandering die ze niet verwacht had en hop, ze is helemaal van slag! D'er mag een bom naast haar ontploffen, daar schrikt ze niet van. Maar zet haar in een andere box en ze is de kluts kwijt.
De 2 pony's verwisseld en ffffffff, je zag zo de spanning uit Chumani weglopen. Ze stond weer in haar vertrouwde box!
Deze avond gaat Machteld voor het eerst sinds haar val weer op Chumani's rug. Ik ben benieuwd!
De bijzetjes hangen er nog steeds aan, maar helemaal niet strak. Ze gaat tijdens het rijden steeds minder met haar hoofd omhoog, dus de spieren op de rug sterken aan.
Machteld kan al echt mooie stukken met haar draven in een gelijkmatig tempo. Als ze alleen met Chumani in de bak rijdt, gaat het echt prima: stappen, draven en galopperen op een gecontroleerde, beheerste manier. Zijn er nog andere paarden aan het werken in de paddock, dan heeft Chumani nog wel wat moeite om de aandacht bij de les en vooral bij haar ruiter te houden . Dat uit zich in veel te snelle en onregelmatige gangen.
Gisteren heb ik echt gelachen. Er is sinds dit weekend een nieuw paard op stal. De eigenares was met dit paard aan de hand aan het stappen. Chumani was zo nieuwsgierig dat ze voortdurend wilde kijken. Maar door de bijzetjes kan ze haar hoofd niet draaien. Ze heeft dus een volledige lengte achteruit gestapt tot ze met haar kont tegen de muur botste, zo kon ze blijven kijken naar het paard . Machteld deed veel moeite om haar vooruit ipv achteruit te drijven, maar uiteindelijk zat ze ook te lachen. Het was echt heel grappig.
Af en toe heb ik toch het gevoel dat Chumani een paar vijzen in haar bovenkamer kwijt is (is dat ook een Nederlandse uitdrukking of alleen Vlaams?). Prettig gestoord, daar zullen we het maar bij houden zeker
Vandaag weer iets "nieuw"... Het was een prachtige namiddag, en de binnenpiste was bezet door kinderen (kindernamiddag op stal). Dus longewerk in de buitenpiste! Chumani was precies een arabiertje, hoofd hoog, staart loodrecht omhoog en gaaaaaaan met die banaan! Het ging vooruit, amai! In draf raakten haar knieën net niet aan haar neus en in galop vloog ze de piste rond, ik had soms moeite om te volgen.
Veel toeschouwers natuurlijk, ze was precies een paradepaard!
Nu is Machteld met haar aan het rijden, diagonalen en hoefslag, in stap, draf en galop.
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-15 10:37
En we gaan door! Vorige week een weekje schoolvakantie voor de kinderen. Op de pensionstalling werd een kampje voor kinderen georganiseerd, 8 kindjes die leerden paardrijden of hun kunnen wat bijschoolden. En Machteld deed mee met Chumani, voor het eerst in een grotere groep. Van maandag tot donderdag was ze heel moeilijk, liet Chumani zich nauwelijks sturen, deed lastig aan de longe, ... Mijn dochter zat er wat door en was Chumani beu. En terecht, want de instructrice gaf zelf ook aan dat Machteld echt haar best deed, maar dat Chumi een lastpak was... Vrijdag de laatste kampdag. En Chumani deed het voorbeeldig! Alle tips en manieren om met Chumani om te gaan de afgelopen week wierpen vruchten af en Chumani deed het uitstekend. Mooie stap, gecontroleerde draf en een rustige galop wanneer mijn dochter dat vroeg. Ze KAN het! Nu nog haar mooie hoofdje erbij leren houden .
Vrijdagavond is de chiropractor langs geweest. Chumani had al van in het begin een duidelijke voorkeurskant, en dat in combinatie met haar protest zodra iemand aan haar hoofd komt... Conclusie: er zat idd een blokkade in de rug, dat is verholpen. En haar hoofdprobleem, dat zit in haar hoofd. 'T Is een dominante merrie die niet graag plooit of toegeeft en helemaal niet gebonden kan staan... Niets nieuws, dat wisten we al
Maar langs de andere kant is ze heel eerlijk, correct in haar communicatie en ongelooflijk stabiel. Ze schrikt van niets en dat vind ik persoonlijk heel belangrijk. En prachtige gangen heeft ze. De wauws als ze draaft, zijn we al gewoon aan het worden (eens stoefen met mijn meisje hè!)
Inderdaad . Toch een "schoon" taaltje hè, dat vlaams
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-15 10:29
Gisteren hadden Machteld en Chumani privé les. En we zijn weer wat wijzer geworden. Chumani doet lastig met haar hoofd. Ze gaat niet meer omhoog, maar trekt de teugels uit Machteld haar handen. Gisteren heeft de instructrice gezien hoe en waarom Chumani het doet. Het heeft niets te maken met het bit, want ook met het bitloos hoofdstel doet ze het.
Chumani is steeds op zoek naar manieren om onder de controle van de ruiter uit te komen en ZELF de controle te nemen. Haar huidige manier: als Machteld een wending vraagt en de muur nadert, dan zet Chumani zich schrap vlak voor ze bij de muur komt en dan rukt ze de teugels uit Machtelds handen. En dan draait Chumani de andere kant op dan welke Machteld vraagt. Machteld vraagt een wending vanuit de zit en met de benen, nooit vanuit de teugels. De teugels dienen enkel als begrenzing, nooit om vanuit de binnenteugel te draaien. Als Chumani de teugels uit haar handen trekt, dan verliest Machteld even het evenwicht en gaat Chumani de andere kant op.
Is Machteld voorbereid en kan ze Chumani toch de kant opsturen waar zij naar toe wil, dan trekt Chumani aan de rem, gaat even in achteruit en probeert toch nog te draaien - wat meestal resulteert in letterlijk met haar hoofd tegen de muur te lopen.
Nu zitten we op het punt waar we Chumani moeten bijbrengen dat zij aan haar ruiter moet vragen wat de bedoeling is, zonder dat Chumani steeds weer de leiding neemt.
Positief aan het verhaal is dat Chumani steeds opnieuw manieren zoekt om zelf de controle te nemen, maar toch wel met respect voor haar ruiter. Geen bok, geen steigering, geen onverwachte sprong opzij, ... Maar vindingrijk is ze wel!
Chumani probeert steeds de controle te nemen via de kracht van haar hoofd. En dat is haar grote sterkte, helaas. Op de eerste pagina heb ik nog geschreven dat we vermoedden dat Chumani vroeger waarschijnlijk een trauma rond haar hoofd opgelopen zou hebben, maar dat klopt niet hoor. Ondertussen zijn we er wel uit dat daar nergens een trauma zit, maar dat ze heel sterk is met haar hoofd en dat ze hier in het verleden successen mee geboekt heeft. Nu nog een manier vinden om met dat hoofd van haar om te gaan ( zonder het woord "breken" in de mond te nemen...)
misschien een kneveltrensje? dan zitten er stangen aan de zeikan waardoor je wat meer druk zet op de zijkant van het hoofd ipv alleen in de mond.
en natuurlijk goed voorbereiden, benen en zit en ook de teugels zijn belangrijk met sturen
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-15 10:17
Gisteren ging het grondwerk heel goed. Ik had een cavalettiparcours klaar gelegd, wat kegels opgesteld en een paraplu in de bak gelegd. In vrijheid (zonder touw) oefeningen in stap en draf gedaan, Chumani vond het erg leuk en deed het goed.
Het rijden ging goed, zolang Machteld geen figuren reed. Bij het rijden van een figuur in draf ging het weer mis: aan de muur wilde Machteld naar links en Chumani dus naar rechts. Met als gevolg dat Machteld dus naar links ging en Chumani naar rechts... Voor de derde keer heeft ze in het zand gebeten, mijn dochter. Gelukkig zonder erg.
Deze namiddag ga ik met de dubbele longe werken op sturing, en vanavond gaat de instructrice erop. In stap lukt de sturing al beter, maar in draf en zeker in galop neemt Chumani over. En daar moeten we doorheen!
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 10:25
Gisteren een aha-erlebnis gehad! Aan het inlezen om op zoek te gaan naar waarom Chumani doet wat ze doet (en vooral niet wil doen). En zo bij de horsenalities van Parelli terecht gekomen. En opeens heb ik het vast, ze is een hele duidelijke left brainer, 90% van de tijd zelfs extravert.
Daar kan ik iets mee! Ik ga met de clicker aan de slag en met spel, net zoals ik "moeilijke" honden train. Ik ben een echte clickerfreak en kan er vrij veel mee, dus waarom dat spel en motivatie-zoektocht niet introduceren bij Chumani. Ik heb er echt zin in!!
Zo moet het werken met een dier ook zijn: een constante ontdekkingstocht naar hoe het beter/anders kan om een goed team te worden/te blijven.
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-15 10:10
Machteld heeft een paar hele mooie lessen met Chumani achter de rug. Blijkbaar hebben ze allebei samen een barrière overschreden en klikt het steeds beter. Het sturen en wenden ging de laatste tijd heel goed. Chumani zou nog wel eens durven protesteren, maar door enkel en alleen met haar zit te werken en vooral goed naar achter te zitten en haar bovenlichaam zo 'recht mogelijk te houden, lukt het Chumani steeds minder goed om zelf de controle nog te nemen.
Zalig om zo'n vooruitgang te merken!
De eerste week van april gaan Machteld en Chumani voor het eerst samen op kamp naar een andere locatie, een parelli-kamp voor kinderen met hun eigen paard. Superbenieuwd naar hun ervaringen en ik hoop vooral dat het goed zal gaan...
En nog een nieuwtje: ik heb een paardje proefgereden voor mezelf . Deze week beslissen we over de aankoop, met alles wat erbij komt te kijken. Mijn droom: een coole, rustige tinker... En toekomstig weidemaatje voor Chumani, want zij komt binnenkort ook definitief naar huis.
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-15 09:28
Aangezien het mooi, droog weer is en de lessen de laatste tijd goed gaan, was het gisteren tijd voor weer wat nieuws: de eerste keer rijden in de buitenpiste. Normaal wordt Chumani voor de les niet meer gelongeerd, maar dat deden we gisteren wel buiten. En amai, ze had er zin in! Ze stoof vooruit, meteen in galop, en voluit. Mijn dochter zag het al niet meer zitten om te rijden, maar na enkele rondjes te galopperen links en rechts, is ze er toch opgegaan. Aan de longe nog, maar hopla, meteen weer in galop.
Al bij al ging het goed. Na 10 minuten reed Machteld los door de hele buitenpiste, draven en galopperen. Stappen lukte niet goed, Chumani wilde echt wel vooruit. En af en toe een bokje erbij, beentjes hoog in de lucht.
Weer een stapje vooruit, op naar de volgende stap!
Enne: Chumani heeft er een vriendinnetje bij: Aislinn, een mooie, grote kruising tinker van 15 jaar. Aislinn staat thuis, na een acclimatieperiode van een 14'tal dagen beginnen we samen (Aislinn en ik) aan onze lessen . Me very happy!
You go girls! Straks lekker samen lessen en naar buiten op jullie eigen lieve, leuke paarden. Klinkt nu al helemaal goed.
Marein
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-15 18:53
In het weekend heeft Machteld niet gereden. Samen met haar vriendinnen zijn ze inkopen gaan doen voor Aislinn, nieuwe borstels en zo, en strikjes gekocht voor Chumani. Zaterdag was een tut-namiddag! Ongeduldige Chumani moest maar verdragen hoe 4 meisjes haar gepoetst, geborsteld, gekamd en opgemaakt hebben. Dode haren verwijderen, lotion in de haren, hoeven gevet en haren gevlochten. En ze was flink, onze Chumani!