Snadrem schreef:Dat is blijven hangen omdat het me vreselijk pijnlijk leek, zo'n houten frame met houten wielen zonder vering over wegen in een tijd waarin glad asfalt nog niet bestond
Weet je dat het ´macadam´, de hele verbetering van wegen/wegennet daar begint en ontwikkelt?!
Fietsers, fietsersclubs en hun krachtige lobbies eisen en voor een belangrijk deel betálen de basis van het wegennetwerk zoals we dat vandaag kennen.
Er is nog veel meer.
Dominee Dunlop vindt de luchtband uit voor zijn zoon die op massief rubber aan wielrenwedstrijden deel neemt.
Motor-fietsen beginnen als gangmakers voor wielerwedstrijden; als tandem met hulpmotor. Het merk Indian bijvoorbeeld wordt begónnen omdat een promoter/teameigenaar een ingenieur in de arm neemt om snellere gangmakers voor zijn wedstrijden te maken.
Het is bijzonder interessant om te lezen wat de ervaringen van Stevens op zijn hoge bi zijn.
Hij fietst door de wereld waarin door het jaar zonder zomer en de opkomst van het spoor het wegennetwerk van karrensporen nóg slechter was geworden, buiten de bebouwde kom vaak gereduceerd was tot voetpaden of niets.
Het zijn de fietsers die het opbouwen. Ook in Nederland zijn de eerste regeringsnotas over het wegennetwerk een zaak van de fietsers.
Kijk ook naar de ANWB. De W stond voor wielrijders...
De terecht vermaarde ing. Lely zag toen al de noodzaak voor het voorzien in gescheiden voorzieningen voor de verschillende weggebruikers ook al was het gemotoriseerd vervoer nog geen factor van betekenis. Helaas; politici verplichten liever de voor industrie lucratieve valhelm dan te investeren in een veiliger netwerk en goede opvoeding van bestuurders.
Voor míj is de bolhoed een symbool van dit al.
Ik ben daarom érg blij met mijn aangepaste versie en ik maak binnenkort nog een tweede, beter geventileerde exclusief voor gebruik te paard.

Eens kijken of het lijkt op de nieuwe Even Apeldoorn Bellen reclame!