Jaarling "proeft" van zadeltje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:41

Tja, toen ik het zadel op moeders paste heeft het veulen het ook maar eventjes op zijn rug gehad. Alles duur telkens maar enkele seconden maar ze leren er van. Als dit al belastend is, waarom is het dan wel zo tof dat een veulen al kan buigen en liggen etc? Je ziet ze hier langskomen met overal linten, een dekensingel en al wel meer.

Toegevoegde waarde? Ja zeker. Het veulen leert al dat er iets op de rug kan liggen. Ik heb nu een 2.5 jaarse waar ik ook zo mieperig op was. Oh, het heeft geen nut dus dat moet niet en dit en dat. Nou, ik heb het geweten toen ik ze longeerde en een longeersingel aandeed...

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:42

Doanique schreef:
Ts noemde in haar post ook o.a. fietsen. Je gaat mij niet vertellen dat naast ieder stuk fietspad een stuk gras ligt om op te draven en fietsen is ook heel zwaar voor een pony.

Edit deze post is voor Twist en JoopC

Ik zei ook al zelf, het zou niet de manier zijn waarop ik het zou doen.
Maar je vult nu wel erg veel in zelf. Wie zegt dat de pony moet draven naast de fiets?
Wie zegt dat er niet genoeg fietspaden met gras ernaast zijn? Mijn paarden staan in een bos waar naast alle fietspaden gras of zand ligt.

Beetje een typische bokt reactie, meteen vanuit het ergste uit gaan.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:43

Zadel vind ik best kunnen voor een keertje, van bit in ben ik minder gecharmeerd.
Alles moet nog gewisseld en wolfstanden zitten vaak op de plek waar het bit zit.
Voor een paard een bit in krijgt moet sowieso eerst een tandarts kijken of dat kan.
Hier kunnen dus wel negatieve kanten aan zitten.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 10:45

Ik vind ook dat het zeker toegevoegde waarde heeft.
Het is goed om te zien dat hij het van me accepteert en dat betekent dat we op dit moment al best een goede vertrouwensband hebben. Nu staat hij ook gewoon weer merries te pesten in de wei, de baas uit te hangen en gek te doen. Blijft ook echt wel een jaarling hoor, zit hier niet in een trainingskamp. :')

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:48

Een veulen/ jong paard is veel ontvankelijker voor nieuwe dingen dan een 3 of 4 jarige. Ik snap best dat jonge paarden waar veel mee getut is uiteindelijk moeilijker te trainen zijn, mensen horen van zoveel kanten dat je ze jong moet laten dat ze uiteindelijk heel voorzichtig worden en te vaak luisteren naar het paard. Wat je hier al leest, nou hij vond het duidelijk prima dus dan is het oke, had hij aangegeven het niet leuk te vinden dan had je het niet moeten doen. Ehm, sorry? En dan op 4 jarige leeftijd verwachten dat hij wel ineens zegt, oh, nu ben ik 4, nu is het oke! Nee, als je iets doet, moet je het goed doen. En dat is waar het m.i. dus het meeste mis gaat, dat mensen te onzeker en voorzichtig met hun jonge paard zijn. Men gaat niet voor niets met de hond naar puppy cursus. En ja, als je zelf geen trainer bent moet je inderdaad ook niet je jonge paard al vast op willen voeden, want net zo goed als dat het zadelmak maken onder begeleiding moet gebeuren is dat eigenlijk in de gehele opvoeding het geval, van voetjes geven tot vaststaan en meelopen. Dat moet correct aangeleerd worden aan het veulen. Ik pleit voor veulen cursussen voor mensen die een jong paard kopen. Leren hoe je ze iets moet leren. Het ligt niet aan de leeftijd waarop een jong dier iets leert, het ligt aan de manier waarop hem iets geleerd wordt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:50

Moet je hier eens kijken... Die had zo'n zelfde topic. [ITP] In 1 middagje 2 pony's "zadelmak" maken

Ik vind het oké. Geen moeite mee. Wij hebben het ook wel eens gedaan hoor !
Nu nog een half jaar en dan issie bij ons 3 geweest. Hij kent al zadelen incl. hoofdstel.
1x in de 2 a 3 maanden even zadelen, rondje wandelen door de wei en alles er weer af. Hij vind het best !
Vanaf 6 maanden mee uit wandelen geweest, behalve in de "winter periodes", dus iedere keer rust tussen door.
Nu gaat tie heel relaxt mee, kent verkeer, sirenes, honden enz. Hij kent alle basis dingen zoals hoefsmit, dierenarts maar ook vast en stil staan, achteruit op, opzij commando enz.
Hartstikke fijn als ze goed op het gemak zijn, als ze groter en sterker worden. En alles op het gemak, zo komt tie weken niet uit de wei (bij wijze van spreken) en zo mag hij ineens een keer mee gaan zwemmen ! Wat tie geweldig vind !!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 04:38

Doanique schreef:
Ts noemde in haar post ook o.a. fietsen. Je gaat mij niet vertellen dat naast ieder stuk fietspad een stuk gras ligt om op te draven en fietsen is ook heel zwaar voor een pony.

Edit deze post is voor Twist en JoopC

Jemig, ik heb eigenlijk nog nooit een paard zien fietsen tjonge ja dat lijkt me best zwaar voor een paard ja! :+

Maar om even serieus te reageren, hoezo zou het lopen maast de fiets (al dan niet op harde ondergrond) zwaar zijn? Wat denk je dat jaarlingers en veulens in het wild doen? Die blijven lekker staan terwijl de hele kudde rondtrekt? De kudde doet lekker rustig aan voor de jonkies of moeten ze gewoon bijhouden? Kom nou.... En die rennen met gemak over de meest rotsige bodems waarbij ons asfalt net een zacht kussentje is.

Er is een jaarlinger topic op bokt en daar zijn er wel meerdere die hun jaarlinger s zadelsteun gebruiken. Ik denk zelf dat het weinig kwaad kan heb ik zelf ook gedaan. Ben echt ook niet dagelijks met mn jonkie bezig maar af en toe als ik er zin in heb. Jong geleerd is oud gedaan.

Daadwerkelijke inrijden zal ik pas vanaf 6 doen maar schijnbaar is het inrijden van een onvolgroeid paard (vanaf 3) wel normaal en geaccepteerd. Erg hypocriet

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 05:54

Kijk als ik een vam mn pony s zadelmak maak met 3,5jaar (en dat is niet eens inrijden), dan zijn ze amper onder de indruk van het zadel. Soms komt er niet eens een bokje uit. Maar mijn veulens worden ook regelmatig eens als kapstok gebruikt. Keer een zadeldekje erop. Keer een zadeltje op een jaarling, gewoon op poetsplek. Verder staan ze vnl in het land en worden hoogstens een keer eruut gehaald om kort te oefenen voor een keuring. Ik zie een stuk minder stress dan paarden waarmee niks gebeurd en die compleet door het lint gaan als reactie op een zadel. Maar dat is ook het verschil mijne moeten kinderpony's worden.

Esmeralda

Re: Jaarling "proeft" van zadeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 06:37

Wat ik af vraag dan: waarom een 3 jarige uit de wei plukken, om hem vervolgens de schrik van zijn leven te bezorgen om hem ineens te gaan borstelen, aanraken en paard te laten worden waarvoor die gebruikt gaat worden.!!!! ( het liefst binnen 2 mnd, want zo gaat dat gewoon. Hij moet de sport in en als het even kan, met 6, zz dressuur lopen)

Mijn zeer goede ervaring is:
Kennis laten maken met alles, zonder stress, lekker wandelen ,voetjes geven fietsen, tutten, wassen ect ect
Dit doe je misschien een half uurtje per dag, bezig zijn met ze. En dan niet eens iedere dag, maar gewoon 2-3 keer in de week.
Daarna gewoon weer lekker de wei in ect.
Dat paarden daar op latere leeftijd last van krijgen, nee geloof ik niet.
Paard zou na mij idee stabieler en zekerde zijn. Gewoon omdat die alles al kent.
Niet is overdonderd, maar alles in zijn veulentijd heeft geleert.

Onze nu 3 jarige, is vanaf de geboorte in handen geweest, heb nog nooit zo,n braaf paard gehad.

Maar goed, dit zal altijd een onderwerp blijven, waar de meningen zeer uit een lopen.