Minder plezier in paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pannankoek12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:17

probeer iets nieuws een soort van uitdaging

Bambi1995

Re: Minder plezier in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 17:22

Hoe leer ik dan dat ze goed met mij mee loopt? aangezien ze dit nooit doet op onbekend terrein. Ze wil altijd sneller en omdat ze best sterk is dan, hou ik haar niet en vooral niet alleen met halster. Dan zou ik een hoofdstel om moeten doen. Wat moet ik doen als ze zo snel loopt? terug trekken? rondje draaien? Oooooh schreeuwen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:24

Ik weet niet waar je woont? Wellicht dat er iemand bij jou in de buurt met ervaring in grondwerk het leuk vindt om je een beetje op weg te helpen? Door internet kan je veel leren, maar grondwerken met een levend wezen gaat net wat beter als je de praktijk kunt afkijken.

Je vragen zijn wel te beantwoorden, maar weer, dat gaat in de praktijk makkelijker door voordoen dan door zo in een topic te zeggen wat je moet doen. De juiste timing is bijvoorbeeld belangrijk, dat ga je via internet niet leren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:26

Paard dat ik rijd wil ook nog wel eens me voorbij lopen. Ik zeg dan 'hooo' en houd mijn hand tegen haar borst. Zij mindert dan vaart. Je zou een hoofdstel in kunnen doen en dan een halstertouw door de bitringen doen. (zoals je ook doet als je gaat longeren)

pannankoek12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:28

in een bocht trekken helpt bij mij heel vaak

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 17:30

Ik ken niemand die grondwerk doet!

Ik heb zo'n speciaal longeer ding wat je aan het bit kan klikken, ik weet niet hoe het heet. werkt dat het zelfde als een halstertouw door de bitringen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:33

Ik zou je paard eerst maar wat basis commando's bij brengen. Ho is ho en voorwaards vooruit. Ook moet jij zorgen dat jij degene bent die het tempo bepaald en niet je paard. Dus er naast lopen, hoofdstel in en touw aan het bit en zo oefenen door steeds even halt te houden en dan weer vooruit. En stilstaan is stilstaan en dan niet door laten drammen maar ho is ho. Streng zijn dan heeft je paard het zo onder de knie. Onder het zadel idem. Klinkt alsof je paard bepaald wat er gebeurd ipv jij. Dan kan ik me wel voorstellen dat je er niks meer aan vind. Misschien is er een bokker in de buurt die je wat op weg kan helpen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:37

Er zijn diverse hulpmiddelen die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld inderdaad een hoofdstel, of een halster samen met een hengstenketting, een touwhalster met leadrope enz. Maar nogmaals, dat gaat alleen maar werken als je weet hoe en wanneer je dat moet gebruiken. Het advies om met basiscommando's te beginnen is in principe goed maar daarbij is van belang dat jij weet welke positie jij daarbij ten opzichte van het paard moet innemen, wanneer je juist wat meer moet drijven of remmen enz. Met alleen maar streng zijn krijg je een paard dat zo goed mogelijk probeert te doen wat je blijkbaar vraagt, zonder dat jullie beiden precies begrijpen hoe en wat je vraagt. Dat komt dan dus vanuit angst, niet vanuit leiderschap.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 17:40

Gister merkte ik met het grondwerk ook dat ze, als ik zei ho en stil ging staan dan ging ze uiteindelijk wel stilstaan maar niet gelijk en deed ze nog even 2 stappen verder dan mij of ging ze een rondje draaien en dan stond ze voor me stil.

Wandelen jullie vaak met jullie paarden? en gaat dit goed en luisteren ze goed??

Ik heb het 1 x gedaan en dat was geen succes, heen weg ging nog wel redelijk maar terug weg ging ze super snel en gehaast. Ze wou heel snel terug naar huis waardoor ik haar bijna niet hield en bijna moest mee rennen. Ik kreeg er hele vervelende buikpijn van dus ik kon niet meer en zei bleef maar lopen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:49

Bambi1995 schreef:
Gister merkte ik met het grondwerk ook dat ze, als ik zei ho en stil ging staan dan ging ze uiteindelijk wel stilstaan maar niet gelijk en deed ze nog even 2 stappen verder dan mij of ging ze een rondje draaien en dan stond ze voor me stil.

Wandelen jullie vaak met jullie paarden? en gaat dit goed en luisteren ze goed??

Ik heb het 1 x gedaan en dat was geen succes, heen weg ging nog wel redelijk maar terug weg ging ze super snel en gehaast. Ze wou heel snel terug naar huis waardoor ik haar bijna niet hield en bijna moest mee rennen. Ik kreeg er hele vervelende buikpijn van dus ik kon niet meer en zei bleef maar lopen.

Dan ziet je paard jou niet als leider.
Geen vriendin die ervaring heeft met paarden die je kan helpen?

Wat doet ze verder tijdens het wandelen? Is ze op jou gericht of heel erg op de omgeving?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 17:58

Ik heb 1 vriendin die heeft ervaring met de methode van monty roberts met de join up.
Ik merk altijd dat er verschillende meningen zijn over de join up.

als ik met haar wandel dan is ze veel met de omgeving bezig.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:01

Join-up lijkt me totaal niet nodig! Dat is om je paard te corrigeren als hij een grove fout maakt, niet omdat je 'iets anders zoekt om te doen.'

Over wandelen: zorg dat ze haar aandacht op jou houdt. Ga desnoods hele verhalen tegen haar vertellen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 18:04

En stukjes wortels mee nemen op wandeling is dat ook een idee?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:15

Nee, stukjes wortel meenemen is symptoombestrijding, dat gaat waarschijnlijk weer andere problemen in de hand werken, zoals happerigheid en focus op eten, in plaats van op jou.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:35

Misschien iets heel anders gaan doen? Zoals gaan rijden (Of jij op de fiets en paard niet rijden maar mee aan de fiets) in het bos en dan gaan picknicken op een mooi plekje. Je kan het ook samen met een vriendin doen, Jij op de fiets, vriendin op het paard. Omdat je rustig aan moet doen, een lekker relaxt stapritje dor het bos. Of naar het strand. Een film(pje) maken. Iets groots (Zodat je er lang mee bezig kan zijn) koken voor je paard. (Zoals een taart met meerdere lagen) Iets wat je altijd al heb willen doen, Verzin maar iets!

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:41

Ik doe maar een gok, en weet niet of het zo is..Maar ben je niet onbewust een beetje bang geworden dat ze weer kreupel wordt, in combi met haar leeftijd?
Niet dat je bang bent om te rijden, maar dat je bang bent dat er wat gebeuren,dat ze zich zeer doet of zo?

Uit ervaring weet ik dat dit een erg drukkend gevoel in jezelf kan veroorzaken,en je er niet zoveel zin meer in hebt....

Succes met je paardje!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 18:58

Haha, picknicken is leuk.. alleen zie ik dit momenteel niet voor me, misschien als ze wat rustiger word in haar gedrag, als ik niet met haar durf te wandelen dan durf ik al helemaal niet met haar te fietsen.

@Saski_k, Daar kan je wel is helemaal gelijk in hebben, ik ben idd bang dat ze weer maanden lang kreupel word, hier heb ik helemaal geen behoefte aan. Ik vind dat zo vervelend een kreupel paard en iedereen maar lekker rijden op stal en ik zit weer met een kreupel paard. Ze is idd al 21 niet meer piep jong dus, wel kwetsbaar daardoor denk ik.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:07

Is het geen idee om samen met een andere paardengek lekker met je paard bezig te gaan? Lekker samen tutten, kletsen, leuke foto's maken, wandelen? Dus meer een vriendin om samen bezig te zijn en niet echt een bijrijder. Ik doe dat ook zo. Mijn vriendin komt gezellig met mij mee op de fiets als ik rij en ik ga gezellig bij haar langs om samen iets met haar paarden te doen.

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:36

Vaak is het beter dat een paard wel dr beweging blijft houden...Waarom vraag je niet een deskundige of het kwaad kan als je rijdt en andere dingen doet? Als jij gerustgesteld wordt, heb je misschien wel weer zin om met je paardje dingen te doen...

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:42

Ik zou niet weten aan wat voor deskundige ik dat moet vragen

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:45

Je veearts, die kent je paard en weet ook waarom ze kreupel was...
Ik ben niet zo'n expert in dat gebied, maar ik weet wel dat als oude mensen niet of veel miner gaan bewegen , ze sneller van alles en nog wat krijgen. Ik werk in de zorg.
Rust roest zeggen ze dan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:45

Toch zeker stapritjes maken? Vraag je DA en als het kan zet je je er op.

Ik ga ook niet als ze kreupel is en ik niks kan doen (dus als koelen en stappen niet werkt), sorry, ben ik gene voor. Ben niet iemand die naast een paard kan lopen en werken, heb ik het geduld niet voor en geen geduld is geen vooruitgang en dus ook geen plezier.

Mijne (25 jaar) staat 24/7 op de wei. Als ik zin heb bouw ik haar conditie weer op door iedere dag rijden en longeren, heb ik geen zin meer dan ga ik gewoon een paar weken niet, ik krijg wel weer zin, ooit. Paard heeft mij niet nodig en ik haar op dat moment ook niet.

Voel je niet te verplicht, denk wat leuks in. Van mij part bandageren en knotten om foto's te maken of euh... spelen in de bak, ik noem maar wat. Bedenk je thuis al wat je op stal wilt doen, weet je thuis niks dan ga je niet.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:00

De veearts is niet vaak bij haar geweest tijden de kreupelheid. Ze loopt niet meer kreupel is alleen nog wat stijf. Ik heb ook een keer gehoord van een deskundige dat stappen altijd goed is

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:04

Dus er is 'niks meer aan de hand'? Opstappen en lekker in stap loswerken, merk je zo of dat kan of niet (kreupelen is afstappen en laten).

Mijne (25 jaar) heeft de afgelopen jaren veel kreupelheden en twee peesblessures gehad maar iedere keer door mijn fouten (trainingen enorm snel opbouwen, dat kan geen enkel paardenlichaam aan). Maar als ik rustig aan doe springt die zo 1,05/1,10 m hoog (is zelf 1,45 m hoog) en rent ze 50 km/h op redelijke afstand.

Ben nu ook een 25 jarig paard op aan t pakken, enorm stijf en 'kreupel' ogend maar geen pijn (mist gewoon enorm veel kracht en energie) dus die heb ik sinds vandaag ook opgepakt. Die is niet van mij, dus pak ik alleen als ik toevallig zin heb. Lekker stapwerk, loswerken. Wat draf en middendraf en weer de wei op. Zie ik vooruitgang na een aantal keer dan ga ik door, anders hou ik op.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:35

xSlvna; wat bedoel je met loswerken in stap?