Wel of niet overwegen te verkopen..moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:02

Punt is: heel vaak, in 'zal ik verkopen topics', weet iemand wat hij/zij wil..... Heel vaak hebben ze zelfs al zitten kijken naar andere leuke pony's...
Maar het zit ze niet helemaal lekker, ze twijfelen, beetje wroeging.
Door zo'n topic te openen, en heel veel argumenten te verzamelen waarom het dier weg moet, stuur je het onbewust of bewust in die richting.
Wanneer er immers twijfel is, zou iemand even zoveel argumenten plaatsen waarom het dier mag blijven.
Men wil 'goedkeuring' voor de beslissing.

Ik vind dat mensen er vaak te makkelijk over denken, ik lever dan graag argumenten waarom het dier zou kunnen/ mogen blijven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:03

dat is ieder zijn mening daarover.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:05

StalNollie schreef:
dat is ieder zijn mening daarover.

Dat is niet een steekhoudend argument toch?
Jij zegt: verkopen. Want het dier zou te weinig doen?

Ik lees dat het dier 4x per week werkt..... en vind dat meer dan genoeg, en dat is ook meer dan genoeg.

Wat is nou je goede argument n.a.v. de info die je hebt gekregen, om het dier te verkopen? Gewoon benieuwd, want dat lees ik niet echt terug.

StalNollie

Re: Wel of niet overwegen te verkopen..moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:10

niemand die er met veel plezier echt iets mee doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:16

StalNollie schreef:
niemand die er met veel plezier echt iets mee doet.

Dan moet je de openingspost misschien nog even lezen.
2 kinderen rijden het liefste deze pony. Een jongen van 11 zou te groot zijn? Maar als moeder erop past, kan een 11 jarige jongen er al helemaal op toch? Wel 3 11 jarige jongens....
De 6 jarige kan er nog op door tot ie puber is.

Bovendien geeft ts aan het hartverscheurend te vinden wanneer het dier weggaat, en is het niet alleen een rijdier maar ook een echte vriend.

Ik lees dus dat men er alleen maar plezier mee heeft. Extern zeggen mensen dan vaak: "oh joh, je kind rijdt zo leuk... je moet een leuke sportpony kopen". Maar misschien is het voor kinderen ook wel leerzaam dat je je in iets vastbijt, je commiteert, trouw bent.... Dat paarden 'persoonlijkheden' zijn en geen 'fietsen'.
Dat een paard zich hecht aan zijn omgeving en andere paarden, en verhuizingen erg zwaar voor ze zijn.
Dat lijkt me ook erg nuttig en leerzaam voor kinderen.

Bovendien lijkt het me naar kinderen geen goed voorbeeld een dier aan te schaffen en een jaar later alweer afstand van te doen. Iedereen weet dat kinderen groeien.... vooruit denken is een groot goed.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 25-06-14 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:17

Ninx; alhoewel ik jouw gevoel snap, lees ik toch iets heel anders bij de TS dan jij.

Ik lees namelijk dat Bueno (de pony) op dit moment 2x in de week wordt gedaan door het erg ambitieuze dochtertje(9) van TS. Dus bij haar mag Bueno lekker lang leve de lol wandelen, beetje zonder zadel hobbelen en mee het bos in voor een stapritje, omdat het dochtertje wat ambitieuzer lijkt dan de pony is.

Tevens dus het zoontje van 12 wat helemaal weg is van Bueno, maar te groot aan het worden is om erop te blijven rijden. Nu rijdt hij dus nog 2x in de week, maar als hij dalijk te groot is niet meer. Zijn hart ligt klaarblijkelijk niet bij het mennen maar echt bij het rijden (wellicht net zo ambitieus als zijn zusje?)

Zoon van 7 heeft geen klik met Bueno, en wil er dus niet graag op rijden. Dat kan, niet iedereen heeft dezelfde fijne klik met een dier.

Dan is er nog het zoontje van 6, net begonnen en daar is Bueno dan wel weer heel braaf mee.

Zoals ik het dus lees is er straks (als dochterlief ook te groot wordt en de lol van het enkel stappen niet meer heeft, zoontje van 12 definitief te groot is, & zoontje van 7 er nog steeds niks mee heeft) maar 1 iemand die dan 'actief' met het dier bezig zou zijn; maar in hoeverre kan je van een 6 (of 7 jarige) verwachten dat ze iedere dag met veel plezier hun pony poetsen, wandelen en beweging geven. Dan zou je dus 1 pony aan moeten houden voor 1 kind, en de andere 3 kinderen toch continu nee moeten verkopen of naar de manege moeten sturen om daar maar te gaan rijden.

Als het om een volwassene was gegaan die geen klik had met d'r poepchique, dure paard dan had iedereen geroepen 'verkopen en een ander paard kopen, je hobby is duur genoeg' maar nu het om een kinderpony gaat wordt er geroepen dat TS het dier ineens als een gebruiksvoorwerp gebruikt (niet naar jou bedoeld hoor Ninx, maar in het algemeen!).

Als je zoveel kinderen hebt, moet je soms keuzes maken. En toegegeven, je kan niet iedereen gelukkig maken, toch wil je als moeder daar wel zo veel mogelijk naar streven.

En wat doe je als het nu 6 jarige kereltje straks Bueno ook helemaal niet zo leuk vind. Dan heb je een pony waar alle kinderen verplicht maar wat mee doen, omdat er moraalridders op bokt zijn die vinden dat je het dier aan moet houden. Als het om een duur sportpaard was gegaan was hij allang 3x verkocht waarschijnlijk :+

Dus, nu werkt het dier wellicht 4x per week (al is werken ook een breed begrip zo te lezen), maar er is dus nu al bekend dat het straks een stuk minder is. Is voor zo'n dier niet erg, tuurlijk, die vind het hartstikke lekker, en ben ook alleen maar blij dat ie niet 7 dagen in de week hoeft te lopen. Maar als je 3/4 kinderen op 1 pony moet zetten en eigenlijk vind niemand de pony meer echt leuk om op te rijden óf degene die de pony wél leuk vindt, is te groot, dan heb je niet alleen je pony om rekening mee te houden, maar ook je kinderen.

TS, je hebt een optie voor een lieve nieuwe eigenaar. Ik zou dit wellicht bespreken en dan voor een zelfde soort pony kijken, maar dan een maatje groter en wat jaartjes jonger, maar net zo lief. Dat is een zoektocht, maar ze zijn er wel. Op die manier zou iedereen in je gezin kunnen genieten van de pony, en Bueno mag nieuwe kinderen heel blij maken en leren hoe fijn ponies kunnen zijn :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:23

Ik ben 38 en heb 2 C pony's..... dat gaat uitstekend ;-) Wie bepaald of zo'n jongen, 11 jaar, niet meer op die pony kan?
Is hij 1:80 of weegt hij 90 kilo, dan is het een ander verhaal.
Leuk dat het dochtertje ambitieus is, maar het lijkt me erg heilzaam dat ze lekker lol maakt met zo'n pony. Kinderen ervaren al genoeg druk, laat ze toch lekker klooien en aanmodderen... het hoeft toch niet zo serieus?
Bovendien kun je verantwoordelijkheid voor alles dat leeft niet vroeg genoeg leren.
De jongste kan er nog jaaaaaaren op rijden.

Dit dier is er nu 1 jaar.... en dan gaat ie weg, mag ie daar ook weer 1 jaar blijven?

Maar goed, ik denk dat het niet zoveel zin heeft om deze argumenten ter tafel te brengen.
De afloop is vaak op voorhand al wel een beetje bekend ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:33

Ninx: Ik denk dat de moeder prima zélf kan bepalen of het jongetje te groot is of niet? Jij bent 38 en hebt 2 C ponies, ik ben 21 maar zou mezelf niet meer op een klein C pony neerzetten. Niet iedereen groeit even snel, en buiten lengte is er ook nog iets als gewicht en de verhouding van onderlichaam/bovenlichaam, én de verhouding & bouw van de pony.

Het hoeft niet serieus, dat jij die keuze hebt gemaakt voor jezelf is heel fijn en dat ik er zelf ook voor kies om niet serieus met m'n pony bezig te zijn is de mijne. Maar als je een kind hebt wat graag verder wil komen dan is dat toch haar goed recht? Ik zie nergens dat de moeder haar pusht om te serieus te rijden. Of mogen kinderen dan op school zich ook niet meer het leplazerus leren omdat ach, er is tijd genoeg om te leren en in je kindertijd moet je spelen in plaats van ergens je best voor doen.. :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:36

Wij hebben een ontzettend lieve pony, een kleintje van 1.10. We hebben haar tien jaar geleden gekocht voor onze kinderen die toen nog jong waren. We hebben drie dochters van nu 17, 15 en 11 jaar. Allemaal hebben ze op haar leren rijden en alleen de jongste past er nog op.
Het is een geweldig dier, 1000% bomproof en heel erg lief en geduldig met kinderen. Ook als de jongste er niet meer op past, zullen we haar nooit weg doen. Ze heeft zoveel voor ons gedaan, ze heeft haar sporen verdiend.
Als we haar zouden verkopen (en we hebben al verschillende aanbiedingen gehad), kan ik haar niet de garantie geven dat ze een geweldig leven krijgt, dat ze uiteindelijk niet in de handel of erger beland en dat verdient ze niet. Ze blijft dus gewoon hier.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:38

Ik zou niet verkopen want je weet wat je hebt en niet wat je ervoor terug krijgt en bij kleine kids zou ik zo,n pony goud waard vinden :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:40

chelle_dora schreef:
Ninx: Ik denk dat de moeder prima zélf kan bepalen of het jongetje te groot is of niet? Jij bent 38 en hebt 2 C ponies, ik ben 21 maar zou mezelf niet meer op een klein C pony neerzetten. Niet iedereen groeit even snel, en buiten lengte is er ook nog iets als gewicht en de verhouding van onderlichaam/bovenlichaam, én de verhouding & bouw van de pony.

Het hoeft niet serieus, dat jij die keuze hebt gemaakt voor jezelf is heel fijn en dat ik er zelf ook voor kies om niet serieus met m'n pony bezig te zijn is de mijne. Maar als je een kind hebt wat graag verder wil komen dan is dat toch haar goed recht? Ik zie nergens dat de moeder haar pusht om te serieus te rijden. Of mogen kinderen dan op school zich ook niet meer het leplazerus leren omdat ach, er is tijd genoeg om te leren en in je kindertijd moet je spelen in plaats van ergens je best voor doen.. :+

Ik ben geen dikkerd nee ;-)

Ik geef niet aan dat men niet serieus mag zijn qua sport, maar zoals ik het begrijp is de dochter serieus bezig maar vind ze het DAARNAAST erg fijn om te pummelen.... en zo hoort het :-)

Enfin, het is niet zinvol argumenten te herhalen. Ik heb alles opgeschreven wat ik wilde zeggen.
Na 1 jaar het dier weer van de hand doen, ik heb daar grote moeite mee.
Zeker wanneer het dier zo trouw is en zoveel plezier brengt en meer doet dan het gemiddelde recreatiepaard.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:40

Als je een pony koopt voor je kinderen dan denk je (hoop ik dan) toch ná voor je dat doet? Ik sta ervan te kijken dat veel mensen die hier reageren het doodnormaal vind dat je een pony na een jaar weer aan de weg zet. En dan zal TS zeggen dat ze een goed huisje gaat zoeken, maar dat zal de vorige eigenaar ook gedacht hebben toen ze Bueno aan dit gezin verkochtten....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:43

paars schreef:
Als je een pony koopt voor je kinderen dan denk je (hoop ik dan) toch ná voor je dat doet? Ik sta ervan te kijken dat veel mensen die hier reageren het doodnormaal vind dat je een pony na een jaar weer aan de weg zet. En dan zal TS zeggen dat ze een goed huisje gaat zoeken, maar dat zal de vorige eigenaar ook gedacht hebben toen ze Bueno aan dit gezin verkochtten....

En de volgende ook weer.....
Kijk voor de aardigheid eens op Bokt Markt, of op Marktplaats..... het staat bol van paarden die moeten wijken voor nieuwe ambities, kapotgereden zijn en vervangen moeten worden, na 3 maanden niet de juiste klik hebben met hun nieuwe eigenaar, waar toch geen geld voor is (wat er vaak al niet was bij aanschaf).....

Wanneer mensen hun aankopen echt goed overwegen, en betere bazen zijn, hoeven wij ons met z'n allen veel minder druk te maken om de ellende op paardenmarkten en transporten naar het Buitenland.
We hebben het zelf in de hand hoor! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:45

Ninx schreef:
chelle_dora schreef:

Ik ben geen dikkerd nee ;-)

Ik geef niet aan dat men niet serieus mag zijn qua sport, maar zoals ik het begrijp is de dochter serieus bezig maar vind ze het DAARNAAST erg fijn om te pummelen.... en zo hoort het :-)

Enfin, het is niet zinvol argumenten te herhalen. Ik heb alles opgeschreven wat ik wilde zeggen.
Na 1 jaar het dier weer van de hand doen, ik heb daar grote moeite mee.
Zeker wanneer het dier zo trouw is en zoveel plezier brengt en meer doet dan het gemiddelde recreatiepaard.

Ik moet zeggen, ik had er in het begin ook moeite mee. Ook naar mezelf, omdat ik m'n vorige paard na 4 maanden alweer heb verkocht en daar achteraf gezien best vaak spijt van heb gehad. Aan de andere kant heb ik een waanzinnig lieve pony ervoor in de plaats gekregen, heb ik veel over mezelf geleerd en weet ik dat waar ze nu staat, ze het veel meer naar d'r zin heeft dan ze het bij mij ooit had kunnen hebben, want ik had niet meer optimaal van dat paard kunnen genieten.

Verkopen / inruilen wil niet per definitie zeggen dat je het dier afdankt en niet waardeert voor wat ie is. Alleen heb je nou eenmaal te maken met wat meer gevoelens dan je eigen gevoel en dat van een dier, maar ook nog met het gevoel van 4 kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:55

Paardrijden is geen vrijheid/ blijheid zonder verplichtingen, ik zou de pony nog niet direct weg doen maar zeker de kids (als ze dat nog niet doen) de discipline van het houden van dieren bijbrengen. Dat dus ook de beweging en zorg erbij hoort, hebben ze later veel plezier van.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 11:59

@chelle_dora Jij vertaalt ongeveer de hele situatie ja :) Dank je wel hiervoor.

Even over de aankoop. Wij hebben Bueno in eerste instantie voor onze dochter gekocht. Zij was de enige die reed en de enige die schrik had. Daarvoor is hij gekomen. De andere kinderen reden toen nog helemaal niet. De oudste zoon ging naar de tekenacademie en voetbal, zoon van 7 deed niks en van 6 ook niet ;)
Hij is dus enkel aangekocht voor de dochter en dus weloverwogen deze beslissing genomen.

Ja, hij heeft enorm veel voor ons gedaan! Voor dochterlief enormmmm veel! Ze heeft weer plezier en ambitie door Bueno.
Zoon heeft het paardrijden leren waarderen. Hij is overigens zo groot als mij maar met langere benen. Komt dus wel onder zijn buik uit. Een kind van 12 is zo klein niet meer haha.
Hij krijgt dus wel aandacht genoeg maar op een niet zo een enthousiaste manier als dat dit eerder gebeurde.

Ik heb overigens nog geen enkele beslissing genomen en wil deze ook nooit ineens maken. We hebben het er alleen over thuis. En waar kan ik betere hulp vragen dan hier tussen de paardenliefhebbers? Ja we hebben de perfecte kinderpony en ja wij zijn hier enorm dankbaar voor. Maar zoals anderen ook zeggen, waar zijn we over een jaar?
Nu hebben we een gezin met 2 dochters die erg veel interesse hebben. Over een jaar weten we het niet. Hij zou niet verhuizen overigens hij zou op zijn plekje blijven. Ik weet dat zij er goed voor zijn.

Maarrrr wij zijn er beter voor ;) Ikzelf overweeg dus zeker hem nog minstens een jaar te behouden. Verkopen is een optie geen must nu. In ieder geval is de keuze niet zo simpel. Ik wil dat de kinderen allemaal plezier behouden, op Bueno of op Lunabelle of op andere pony's dat maakt mij niet uit. Alleen Bueno lijkt nu soms het derde wiel aan de wagen te zijn met momenten en dan twijfel ik en moet ik de kinderen echt weer even motiveren dat er meer is dan 2 wedstrijdpony's en Lunabelle, dat plezier maken en gek doen in de ponytijd en vooral veel leren nog het aller aller belangrijkste is.
Daar is Bueno perfect voor! Echt perfect. Maar als ze dit niet willen en dadelijk steeds minder willen, sorry maar dan ben ik het weer eens met StalNollie, dat dit een dure kost is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:03

TAO -> PP

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:06

Het talent van jonge ruitertjes die (nog) onbevangen kunnen rijden, wordt nog wel eens overschat. De 'ambitie' van een 9-jarige kan zo weer veranderen. Dat zou ik niet als vast waarden aannemen.
Een leuke, betrouwbare speel- en rijpony voor kinderen in de leeftijd tussen de 6 en 12 jaar is goud waard.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:14

O, het gezin met twee dochters die belangstelling hebben voor Bueno staat op dezelfde stal/rijdt op dezelfde manege? Da's helemaal makkelijk: als iedereen dat zou willen maak dan met hen afspraken over het "gebruik" van Bueno en bekijk hoe zich dat ontwikkelt. Dat klinkt als een mogelijke win-win situatie voor beide gezinnen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:23

chella ook ik ga mee in je post net als ts.
en het kan ook leerzaam zijn voor kinderen om iets te verkopen. om emotioneel aan te houden is niet altijd oke.
ik handel zelf en mijn zoontje van nu bijna 3 heeft er al vele zien komen en gaan. en ook hij weet dat er zelfs 1 dood is(geslacht)
dat krijgt hij van thuis uit mee, prima toch. waarom zou dit verkeerd zijn? nee die gedachte gang snap ik even niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:37

StalNollie schreef:
chella ook ik ga mee in je post net als ts.
en het kan ook leerzaam zijn voor kinderen om iets te verkopen. om emotioneel aan te houden is niet altijd oke.
ik handel zelf en mijn zoontje van nu bijna 3 heeft er al vele zien komen en gaan. en ook hij weet dat er zelfs 1 dood is(geslacht)
dat krijgt hij van thuis uit mee, prima toch. waarom zou dit verkeerd zijn? nee die gedachte gang snap ik even niet.

Omdat deze tijd erg vluchtig is. Alles is van korte duur, en de hele wereld lijkt er steeds meer op ingericht snel te consumeren en weer verder te shoppen.... zelfs in huwelijken ;-)
Alles moet betrekkelijk makkelijk gaan, en zodra men minder pret voor zichzelf bespeurt wordt er snel verder 'geshopped'.

Als ouder zou ik mijn kind commitment, duurzaamheid en empathie willen bijbrengen.
Ik zie niet in wat kind ervan leert 'af te harden' in een wereld die wel wat duurzamere relaties tussen mens en dier kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:44

Volgens mij brengt de TS haar kinderen aardig wat commitment bij hoor..
TS haar dochter geeft volgens mij vrij duidelijk aan bij d'r ouders dat ze actief wil rijden, wedstrijden wil rijden en heeft dan ook 2 ponies beschikbaar waar ze wat verder mee kan komen dan het rondje bos.
Maar ze tut nog wel gewoon met de pony. Heb je maar 1 kind ,dan is het ongetwijfeld de moeite waard om zo'n pony dan aan te houden, maar als je er meer dan 3 hebt wordt het toch een beetje lastig om dat allemaal maar in goede banen te blijven sturen.

Daarbij komt, dit kan ook een les zijn voor het kind toch; als je er niet voor zorgt, gaat het dier weg. Er is namelijk niet gezegd dat er dezelfde middag nog een ander dier op stal staat, net als dat er nergens wordt gezegd dat het dier weg moet en Bueno staat volgens mij dus zeer zeker niet op een schopstoel, klaar om de salami in te gaan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:53

Tja Ninx, een paard is niet alleen een huisdier maar ook een gebruiksdier en vaak een sportdier. Een dier wat heel veel geld kost waardoor het financieel vaak niet mogelijk is om een dier aan te houden en verder te gaan met je hobby/sport.

Ik vind dat toch wel heel iets anders dan een hond of een kat.

Mijn dochter heeft haar pony afgelopen winter verkocht. Dat vond ze moeilijk want ze had hem al vijf jaar en heeft er veel mee bereikt maar ze was klaar met de ponytijd. Ze heeft er een leuk jong paard voor teruggekocht en heeft er veel van geleerd.
Het is namelijk ook een hele belangrijke levensles dat je niet altijd alles maar kunt houden maar dat je soms keuze's moet maken. Pony heeft overigens een super thuis getroffen. Hij is erg succesvol met springen en ponygames.
Dat dieren geen wegwerpartikel zijn beseft ze maar al te goed. Onze kleine huisdieren blijven hier voor het leven.

Ts: ik vind het moeilijk om je advies te geven maar je moet natuurlijk aan al je kinderen denken en in dat opzicht is het misschien verstandig om Bueno wel te verkopen. Nu heeft hij nog een verkoopbare leeftijd. Dan kan je een pony terugkopen waar ze allemaal wat aan hebben. Zo te lezen zou Bueno fantastische nieuwe baasjes krijgen en misschien kan je iets afspreken waardoor jouw 6-jarige hem voorlopig nog eens per week mag rijden?
Sommigen suggereren hier dat Bueno oud zou zijn heb ik het idee maar als het goed is dan is hij in de bloei van zijn leven.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:56

Mee eens , de pony is al wat ouder , dus een extra dag niks doen is niet heel erg
Kostolany schreef:
De pony is 17 jaar..heeft altijd trouwe dienst gedaan. En wie zegt hoe lang hij dat nog doet/ Dat hij 3 dagen per week in de weide staat mag op deze leeftijd toch ook wel wat meer? Is niet erg als je plek hebt? En vind je dat de pony er ongelukkiger uit ziet als hij niet werkt? Vraag ook je kinderen van jongens als niemand iets met hem doet moet ik hem wel weg doen. Zien dan de reactie? En maak dan de keuze.

Als de pony echt aan je hart gaat zoek anders een fijn adres waar hij kinderen kan helpen? Gehandicapte zorg of iets? Je krijgt er dan niet veel geld voor vaak of zelfs liever niets bij zulke organisaties. Of je geeft hem in bruikleen zo lang die pony nog mee kan en als het neit gaat komt hij terug bij jullie pensioen houden? Kan dat wel?

En anders is het gewoon een goed huis zoeken en verkopen met de vraag hoe het hem verder vergaat. Want niet iedereen wil nog laten weten of gevolgd blijven worden. Zoek dan een leuk jong meisje die er van kan leren? Een goede leerpony die heel braaf is is zeldzaam! Een vriendin van mij zoekt later ook nog voor haar dochtertje die rijd nu net..maar mag dan niet te gek veel kosten om te starten..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:43

Percy schreef:
heel verhaal

Mooi omschreven, helemaal mee eens.