Kleine kinderen op paarden, schattig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:23

Ik denk dat de meeste jonge kinderen geen 3/4 keer in de week rijden maar gewoon 1 keer een halfuurtje of uurtje :)
Waarschijnlijk is 3/4 keer in de week rijden toch teveel geweest.. In eider geval heel erg vervelend dat je dit nu hebt..

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:27

ik ben begonnen met rijden vanaf m'n 6e, 1x in de week op de manege.
Vanaf m'n 8e heb ik allemaal verzorgpony's gehad, en nu ben ik 15 en heb ik al 2 jaar een eigen pony.
tot nu toe heb ik gelukkig nog niks bijzonders.
Alleen soms dat mijn knie heel veel pijn doet na het paardrijden, maar dat komt wss omdat ik scheef loop.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:29

Ik ken toevallig 2 mensen uit directe omgeving die nu op 'oudere' leeftijd (eind 40) slijtage hebben wat voor die leeftijd eigenlijk te vroeg is, voornamelijk (onder)rug, bekken/heupen, knieen. Kan toeval zijn maar zijn beide paardenmensen die op jonge leeftijd begonnen zijn en veel reden (en nu dus niet meer kunnen..). Of dat echt de (enige) reden is, is natuurlijk niet aantoonbaar. Maar denk dat zoals hierboven al genoemd het evenmin voor voetbal e.d. geldt. Daarbij wordt het ook steeds meer gestimuleerd om kinderen meer te laten sport ipv gamen etc. dus blijft toch discutabel wat goed/fout is..

Maartje1990

Re: Kleine kinderen op paarden, schattig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:32

Tja, ik denk (ook met sport) dat het goed is, maar wel met mate. Ook als je op oudere leeftijd extreem gaat sporten is óók niet goed voor je lijf. Gewoon met mate en als je jong bent is dat (iig met paardrijden) een andere mate dan als je ouder bent.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:33

Maar die kleine kindjes rijden niet serieus. Even een paar rondjes stappen 2x in de maand en dat is het. Dat is wat anders dan al gelijk goed moeten rijden en 2x per week. Op mijn zesde zat ik voor het eerst op een paard en dan ook gelijk lessen, dus best serieus en ik heb nergens last van. Ook nog nooit gehad. Sterker nog, heb nog nooit iets gebroken/gekneusd of wat dan ook en ben werkelijk nooit ziek/misselijk/duizelig et cetera.
Dat je er iets lichamelijks aan over houd als je op jonge leeftijd begint ligt aan je zelf (de sterkte van je botten/spieren etc) en aan de mate waarin je het doet. Een keer per week vind ik voor een twee jarige veel ja. Dan lijkt het mij ook vrij logisch dat het niet goed is.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:38

Ik ben zo ongeveer op paard geboren en reed echt al toen ik heel jong was. Op mijn 4e reed ik mijn eerste (onderlinge) wedstrijd. Wel hadden wij toen ik geboren ben al paarden en pony's in de wedstrijdsport lopen. Hadden een sportstal. Ik was erg fanatiek en was dus bijna elke dag aan het rijden en toen ik 7 was had ik al 3/4 pony's. B en C pony's en toen ik 8 was kreeg ik mijn eerste D pony. Ik reed ook elke dag. Dit waren vaak ook nog jonge pony's die nog zadelmak moesten of nog erg jong waren. Maar ik was zo ontzettend fanatiek, kon mij niet genoeg zijn.
En ik reed dus ook echt wel serieus. Weet het nog precies. Op de dag dat ik 6 werd, ging ik direct voor het eerst officieel op wedstrijd! :+
Zodra ik 7 werd sprong ik mijn eerste wedstrijden en zodra ik 8 was begon ik met Eventing.
Ik was dus niet het gemiddelde meisje maar was ook echt serieus op die leeftijd met mijn sport bezig.

Ik denk zelf dat het in de genen zit om dan slijtage te krijgen maar ook op de manier waarop je zit/ rijd.. Mij werd direct geleerd hoe ik goed kon zitten en mijn tenen naar binnen te houden, ik ben nu 27 en heb nergens last van. Op een manege is dat toch anders. Heb al meerdere (jonge) meisjes gezien die van de (verschillende) manege af komen en die zitten dan beroerd op het paard, je wilt het niet weten.... Om te huilen.

Denk dus ook dat er een wereld van verschil tussen manege en privé zit.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 05-06-14 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Mijn dochter van 6 rijdt elke week voltige, dan zit ze in totaal 10 minuten op het paard denk ik.
Verder zit ze af en toe 5 minuutjes op een shet. Ze wil op 'echt' paardrijden, dat mag als ze haar zwemdiploma heeft. Dan is ze (bijna) 7.
Ik twijfel of ik haar naar de manege op les doe (klein uurtje achter elkaar aan rond hobbelen, vind de maneges hier in de buurt geen succes wat betreft kinderlessen) of bij een meid op privéles. Ze zou dan elke week een uur kunnen lessen maar daarbij zit inbegrepen de pony uit de wei halen, poetsen, zadelen etc. Ze besteed ook aandacht aan grondwerk, contact met het paard etc. dus geen vol uur op de pony.

Ik denk dat het nog onduidelijk is wat de gevolgen van vroeg gaan rijden zijn en wat is vroeg? En hoe vaak is teveel? Bij een paard is dat wat meer algemeen bekend.
Maar het lijkt me dat je als ouder moet beseffen dat te jong en teveel rijden gewoon niet goed is.
Ik denk zelf dat je beter af en toe kort kan rijden dan direct uren op een pony.

MarjanB

Tja mijn pa wordt van de week 60 en is compleet versleten schouders rug nek en knieën hebben allemaal duidelijke slijtage en hij heeft veel pijn. En dat door zijn grote hobby motorcross waar hij nu al 20 jaar mee gestopt is.

Ik vind de vraag van TS reuze interessant maar ik denk dat je tegenwoordig overal wel een oorzaak aan kan hangen. Vroeger werkten mensen zich helemaal lam en gingen op vroege leeftijd dood omdat het lichaam gewoon op is. Nu worden we ouder en krijgen we kwaaltjes.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:39

Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan . Ik ken niemand met problemen door het paardrijden .
Inderdaad bevallingen moeilijker door sterke bekkenbodemspieren maar dat heeft niets te maken met belasting van het bekken .
Ik zie wel bij kennissen en mezelf dat er familiar dus erfelijk dingen zijn die weer terug komen . Botontkalking , slechte heupen enz , maar dat is puur de erfelijkheid en heeft niets met de sport te maken .Ik ken maar 2 personen met O benen die altijd gereden hebben maar ik ken zoveel mensen dat het volgens mij toeval moet zijn . En inderdaad lange lessen voor kleine kinderen moet je niet doen omdat ze het niet niet volhouden mentaal maar ook helemaal niet leuk vinden om zo lang in een keurslijf te zitten . Laat je ze een uur hun gang gaan met een pony is er niets aan de hand. 1 uur een buitenrit is ook niet lang voor ze maar dat is afwisselend.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:40

Zelf ben ik jong begonnen en ik heb allerlei problemen maar die komen geen van allen van het paardrijden. Heb het helaas "geërfd". Mijn moeder had het ook en die heeft alleen maar weleens op de wagen gezeten maar nooit op het paard.

Mijn dochters zaten als baby al af en toe op de pony en zijn zo spelenderwijs doorgegaan. Soms een paar keer in de week, soms een paar weken niet. Ik heb wetenschappelijke onderzoeken geraadpleegd, raad gevraagd (artsen zat in de buurt, mijn ex was arts) en alleen maar positieve geluiden gehoord.

Zoals mijn moeder vroeger al zei: "alles waar "te" voor staat is nooit goed". Alles met beleid.

Denk dat er een grote kans is dat ts die klachten zonder het fanatieke rijden ook wel had gekregen maar daar valt nu natuurlijk nooit meer uit te zoeken. Net zo min als iemand met 100% zekerheid kan zeggen dat het er wel van komt.

Mijn broer moest zelfs op jonge leeftijd gaan paardrijden van de artsen voor zijn rug. Helaas was hij als de dood van de paarden en hij heeft precies één keer op mijn paard gezeten. Was geen succes :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:41

heroes_hell schreef:
Ik ben zo ongeveer op paard geboren en reed echt al toen ik heel jong was. Op mijn 4e reed ik mijn eerste (onderlinge) wedstrijd. Wel hadden wij toen ik geboren ben al paarden en pony's in de wedstrijdsport lopen. Hadden een sportstal. Ik was erg fanatiek en was dus bijna elke dag aan het rijden en toen ik 7 was had ik al 3/4 pony's. B en C pony's en toen ik 8 was kreeg ik mijn eerste D pony. Ik reed ook elke dag. Dit waren vaak ook nog jonge pony's die nog zadelmak moesten of nog erg jong waren. Maar ik was zo ontzettend fanatiek, kon mij niet genoeg zijn.
En ik reed dus ook echt wel serieus. Weet het nog precies. Op de dag dat ik 6 werd, ging ik direct voor het eerst officieel op wedstrijd! :+

Ik denk zelf dat het in de genen zit om dan slijtage te krijgen maar ook op de manier waarop je zit/ rijd.. Mij werd direct geleerd hoe ik goed kon zitten en mijn tenen naar binnen te houden, ik ben nu 27 en heb nergens last van. Op een manege is dat toch anders. Heb al meerdere (jonge) meisjes gezien die van de (verschillende) manege af komen en die zitten dan beroerd op het paard, je wilt het niet weten.... Om te huilen.

Eens, dat zegt mijn link inderdaad ook.

Het schattig hobbelen kan meer kwaad dan het serieus leren rijden met een onafhankelijke zit.

Maar dat is bij alle sporten zo denk ik, dat je een goede houding etc moet aannemen. Lijkt mij bij turnen bijvoorbeeld net zo. ( weet ik niet, maar denk ik)

Maar de kinderen die ik dan op Bokt zie, is het echt de categorie hobbelen. Dus gewoon draven en scheef zitten, schouders naar voren, nek naar beneden.. Waardoor het juist nog meer belasting geeft aan de spieren/bot en dan op een verkeerde manier.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:45

Ja, dat ben ik absoluut met je eens.
Dan zie ik kinderen hier op bokt en dan zit het erop, om te janken. |(
Juist dat 'hobbelen' vind ik zo verkeerd.
Dan leer je ze verkeerde dingen aan.

Mijn moeder kocht ook echt geen kant en klare pony's voor mij.
Ik heb 1 pony gehad die al wat meer kon maar die was van mijn zus geweest en voor de rest kreeg ik jongere pony's. Die ik aan het werk moest zetten.

Zal je link eens even opzoeken, heb namelijk niet het hele topic gekeken.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:47

Op mn vierde een shet gekregen, voor mn 6de naar les op de manege.. ben nu bijna 30, nergens last van. Niet eens o benen..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:48

Maar een verkeerde houding is met alles slecht, niet alleen met paardrijden. Als ze op de pony reden moesten mijn kinderen dan ook gewoon netjes zitten maar dat deden ze eigenlijk vanzelf al.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:51

En om te vergelijken met een 2-jarig paard vind ik eigenlijk niet kunnen.
Wat ik tegenwoordig erg veel zie is dat ze vlak van tevoren uit de wei of de stal worden geplukt en dan moet het maar even gebeuren.
Wat ik ook zo fout vind aan de hengstenkeuring is dat ze met 2,5 al klaar moeten zijn. Terwijl die jonge hengsten er vaak niet klaar voor zijn en dat er dan helemaal niet naar het paard gekeken word. Het moet allemaal even snel snel gebeuren en dan zijn ze op hun 5/6e kapot. Ben het wel met je eens dat er ook wel paarden op hun 10e dan op hoog niveau lopen maar dat is meer uitzondering dan regel.
Ik zou die hengstenkeuring een jaar verschuiven. Het kromme is ook dat je er nog niet mee op wedstrijd mag dus dan staan ze daar een beetje...

Kinderen kunnen nog eens wat zeggen. Daar word naar geluisterd als ze iets echt niet willen.( over het algemeen :P )

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:00

heroes_hell schreef:
Dat sowieso! Vier jaar gedressuurt en twee jaar gesprongen op de manege en was daar ver gevorderd. Toen ging ik op eigen paarden rijden en werd ik even uit mijn droom geholpen. :')

Hengstenkeuring vind ik niet echt te vroeg. Ze hoeven dan nog helemaal niet ingereden te zijn en echt zwaar en vaak aan het werk hoeven ze ook niet.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:13

Ik had al een slechte knie voor ik ging paardrijden. Toen ik 6/7 jaar was kreeg ik mijn eerste paard. Nou, eigenlijk kreeg ik er eerder al 1, een mini toen ik 2 was, maar daar heb ik haast niet op gehobbeld. Mijn eerste 'echte' paard was een draver. Toen ik 7/8 jaar was kreeg ik privé-les, dus had ik 1x per week manegeles en 1x per week privé-les, 2 lessen in de week dus. Toen ik 8/9 was kreeg ik dan weer een groot paard, kruising Engels Volbloed. Daar heb ik ook intensief mee gereden. Gesprongen en wel. Ik heb verder ook nooit een andere sport gedaan oid, altijd gereden.

Maar ik heb nergens last van. Ja, ik loop verkeerd, maar dat had ik ook al voor ik begon met intensief rijden. Misschien heb je er gewoon aanleg voor, is het iets erfelijks of wat dan ook (en dat betekent niet per se dat je moeder het moet hebben) of wat dan ook, maar ik ben vrijwel zeker dat paardrijden niet altijd slecht is voor een jong kind.. :?

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:18

Ik rij al vanaf mijn 3e, 2 a 3 keer in de week en ben begonnen op een Shetlander nu ben ik 14 en heb nooit ergens last van gehad! (spierpijn na een intensieve les :') ) Denk dat je gewoon een beetje pech hebt..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:25

Geloof dat er ondertussen juist aardig wat dokters er niet meer negatief tegenover staan.
Als er te voor staat natuurlijk wel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:22

sneeuwpop schreef:
Geloof dat er ondertussen juist aardig wat dokters er niet meer negatief tegenover staan.
Als er te voor staat natuurlijk wel.

Klopt. Het is eigenlijk een beetje achterhaald. O-benen ontstaan bijvoorbeeld niet van een uur op 24 uur. Vaak blijven sommigen het toch herhalen. Net zoals er nog steeds mensen zijn die denken dat paarden koliek kunnen krijgen van luchtzuigen.

Snap je wel ts. Als je dat meerdere keren verteld wordt en je hebt last, dan leg je snel het verband.

KimmieCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:26

Hmm ik rijd ook ongeveer rond me 6e of 7e en ben nu 15.
Ik zie wel later wat er gebeurd, maar ik blijf doorrijden haha.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:26

Nessah schreef:
Toch zeggen veel onderzoeken dat paardrijden niet goed is voor een klein kind.. Maar nemen wij dus de "risico's " voor lief.. Want de meesten zeggen nu dat ze zich er niet zo zorgen om maken, want zij zelf hebben ook nooit klachten gehad.

Toch apart, want ik ken zat paarden die met 2,5 rustig zijn beleerd zonder klachten.. Maar dat zou Bokt nooit goedkeuren.. Want het paard zit vol op in de groei.. Waarom is het bij kinderen dan wel oké?

deels mee eens, maar heb ooits ergens gelezen dat eens in de zoveel tijd een keer niet kwaad kan.
daarom mag mijn zoontje hooguit 1 a 2 x per maand erop zitten. meer niet, dat mag hij als hij 7 jaar is.
en eens mens is pas klaar met groeien als hij de pubertijd uit is, gemiddeld ben je dan geloof ik 18 jaar.
(klaar met groeien niet te letterlijk nemen want niemand is tot de dood klaar met groeien.)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:30

Mijn dochter was vijf jaar toen ze wekelijks een half uurtje les kreeg.
Dit was dan de 1ste 10 minuten lekker poetsen en dan opzadelen.
Daarna vijf minuten naast de pony stappen in de bak en de laatste vijf a tien minuten stappen als ze er op zat met af en toe een klein stukje draf.
Voor haar was het juist heel goed omdat zij een algehele achterstand had en heel angstig was.
Dit heeft ze een half jaartje gedaan en ze is in dat half jaar ontzettend vooruit gegaan qua balans en is hierdoor veel minder angstig geworden (angstig in de zin van bang en geen zelfvertrouwen)

Mijn zoon was net drie geweest toen hij voor de eerste keer op een paard zat maar gewoon er vijf minuten op en wat stappen.
Hij heeft eerst een paar weken elke week een vijf a tien minuten gereden en nu eigenlijk wanneer hij wil.
Soms is dat eens per week soms weken niet dus heel wisselend bij hem en dat s nu met mijn dochter ook, als ze mee willen naar stal gaan ze mee en anders blijven ze lekker thuis bij papa.
Ze mogen mee maar dwing ze nergens toe

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:37

Ik ben zo benieuwd naar die onderzoeken die als conclusie hebben dat paardrijden niet gezond is voor kleine kinderen.

Ik heb er nog nooit een kunnen vinden. Sta er absoluut voor open om onderbouwde onderzoeken te lezen waarin wetenschappelijk onderbouwd wordt dat het slecht is maar waar zijn ze?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:53

Mijn dochter (6) is net begonnen met paardrijden.
1 keer per week een half uurtje. Spelenderwijs en geheel onder prive begeleiding.
Dochter heeft misschien al een pony (welsh a) staan, maar deze vind de mama ook gewoon uber cute en knuffelbaar (rara met welk uitvlucht is die pony gekocht :+ ).
Voorlopig mag Arwen nog niet meer over vaker rijden, dit om haar groei niet te belemmeren.
Ze mag wel rijden omdat we merken dat ze erdoor leert doorzetten.
Ze wil zelf rijden en het goed doen. En daarvoor moet ze haar best doen.

Mijn zoon (3.5) mag ook al soms eens op onze oudste fjord zitten. En dat is echt niet rijden te noemen.
Eerder zitten en meehobbelen want is gewoon 2 rondjes stap tijdens het afkoelen na een ritje.

Denk niet dat ze daar zulke slechte ervaringen mee hebben.
Denk dat ze hun nog sneller veel pijn doen door verkeerd te vallen met hun fiets. (alhoewel sinds arwen op rijles zit haar evenwicht exponentieel verbeterd is)