Paard en studie combineren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Re: Paard en studie combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:26

Ik volg een hbo studie, werk gemiddeld 16-24 uur, en heb (sinds gister) 2 paarden! Moet ik er wel bij zeggen dat ik zowel de kosten als verzorging met mijn moeder door de helft deel, dit scheelt veel :) Ik heb gemiddelt tijd om 3x in de week te gaan. Mijn moeder is er meestal dagelijks en rijd ook 3x. Dan blijft er 1 rustdag over. Ik woon samen met mijn zusje en we betalen beide 420 aan huur g/w/l en tv/internet. dan nog andere kosten zoals telefoon, zorg en boodschappen. Aan mijn paard ben momenteel 150 euro per maand kwijt. In ieder geval, is het allemaal erg krap. Ik kies dan best bewust voor geen sociaal leven meer : , de vrije tijd die ik heb ben ik meestal op stal. Heb ook nog een vriend en die moet het doen met de tijd die we hebben. Daar komt natuurlijk ook het huishouden nog bij. Soms weet ik ook niet hoe ik het doe :D. Heb overigens wel een hele fijne bijbaan als receptioniste in een ziekenhuis, waar ik savonds en in de weekenden zoveel rust heb dat ik gewoon huiswerk maak.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:39

Kim_Evendi schreef:
Arantes schreef:

Dat is altijd goed om te horen :D Paard mee is helaas geen optie omdat hij ook gedeeltelijk van mijn zusje is. Maar is ga gewoon hard me best doen en dan zie ik wel hoe het loopt.
En ja super leuk diergeneeskunde, is echt al me droom sinds de basisschool, maarja dat stomme lotingssysteem zit me in de weg -O-

Lol, dit heb ik nou ook...ik heb ook een zusje waar ik mijn paard mee deel |o (die ander is wel helemaal van mij gelukkig)
Probleem is dat m'n zusje maar zin heeft om zo'n 1x in de week te gaan, als het mooi weer is natuurlijk, en als ze niet liever andere dingen doet...
Nu wil mijn zusje (en mijn ouders) dat paard ook nog verkopen, dus ik heb aangegeven hem te willen aanhouden en zelf onderhouden en alles, maar dat zien mijn ouders niet gebeuren... :=

Oh ja dan is het inderdaad wel lastig als ze hem alleen doet als het haar uitkomt! En ook sneu voor je dat ze hem willen verkopen zonder dat jij dat wil :(:)
Bij die van mij is dat gelukkig niet, zij heeft dr vaste dagen en daar houdt ze zich ook aan. Dat is wel heel prettig. Maar alleen dus het probleem dat ik hem niet mag meenemen, anders had ik dat toch wel overwogen.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:21

Kim_Evendi schreef:
Esmeehh schreef:
Ik ga de uitdaging aan ! Vrijdag arriveert mijn nieuwe paardje en in september begin ik ook op een opleiding in Wageningen :)

Aaah gefeliciteerd met je nieuwe paard!!
Welke opleiding ga je doen?

Dankjewel! Ik ga naar vhl equine lesieure and sports :) of business

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:57

Moos99 schreef:
Ik volg een hbo studie, werk gemiddeld 16-24 uur, en heb (sinds gister) 2 paarden! Moet ik er wel bij zeggen dat ik zowel de kosten als verzorging met mijn moeder door de helft deel, dit scheelt veel :) Ik heb gemiddelt tijd om 3x in de week te gaan. Mijn moeder is er meestal dagelijks en rijd ook 3x. Dan blijft er 1 rustdag over. Ik woon samen met mijn zusje en we betalen beide 420 aan huur g/w/l en tv/internet. dan nog andere kosten zoals telefoon, zorg en boodschappen. Aan mijn paard ben momenteel 150 euro per maand kwijt. In ieder geval, is het allemaal erg krap. Ik kies dan best bewust voor geen sociaal leven meer : , de vrije tijd die ik heb ben ik meestal op stal. Heb ook nog een vriend en die moet het doen met de tijd die we hebben. Daar komt natuurlijk ook het huishouden nog bij. Soms weet ik ook niet hoe ik het doe :D. Heb overigens wel een hele fijne bijbaan als receptioniste in een ziekenhuis, waar ik savonds en in de weekenden zoveel rust heb dat ik gewoon huiswerk maak.

wow respect! knap van je :D en ook gefeliciteerd met je nieuwe paardje.

Ik denk dat het in het algemeen zo is dat als je je paard samen met iemand doet, of hem aan huis hebt, studie + paard beter te combineren is.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:04

Ik volg!
Ik vrees dat ik voor volgend jaar ook genoodzaakt ga zijn om op kot te gaan, ondanks dat ik ontzettend graag had willen thuisblijven voor de paarden. De universiteit waar ik van plan ben te gaan studeren is een uur rijden, openbaar vervoer is geen optie meer want sinds dit jaar hebben ze de rechtstreekse treinen van mijn stad naar die stad afgeschaft, en wordt het met het OV dus meer dan 2 uur reizen om er maar heen te gaan.
Maar ik weet wel dat mijn studierichting heel weinig lesuren heeft en veel zelfstudie, dus als er een dag is dat ik maar weinig les heb kan ik gerust afkomen om te rijden en dan terug gaan.

Een kennis van me doet nu dezelfde studierichting als wat ik volgend jaar wil gaan volgen en zij is vanaf donderdagmiddag al klaar met haar lesweek, vrijdag heeft ze geen les. Ze gaat dus gewoon naar huis op donderdag en heeft zo een extra dag om te rijden. Het is ook een kwestie van geluk te hebben met je lessenrooster.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:13

Snollygoster schreef:
Ik volg!
Ik vrees dat ik voor volgend jaar ook genoodzaakt ga zijn om op kot te gaan, ondanks dat ik ontzettend graag had willen thuisblijven voor de paarden. De universiteit waar ik van plan ben te gaan studeren is een uur rijden, openbaar vervoer is geen optie meer want sinds dit jaar hebben ze de rechtstreekse treinen van mijn stad naar die stad afgeschaft, en wordt het met het OV dus meer dan 2 uur reizen om er maar heen te gaan.
Maar ik weet wel dat mijn studierichting heel weinig lesuren heeft en veel zelfstudie, dus als er een dag is dat ik maar weinig les heb kan ik gerust afkomen om te rijden en dan terug gaan.

Een kennis van me doet nu dezelfde studierichting als wat ik volgend jaar wil gaan volgen en zij is vanaf donderdagmiddag al klaar met haar lesweek, vrijdag heeft ze geen les. Ze gaat dus gewoon naar huis op donderdag en heeft zo een extra dag om te rijden. Het is ook een kwestie van geluk te hebben met je lessenrooster.

Naast dat het leuk kan zijn om op kamers te gaan, overweeg wel hoe vaak je op en neer moet reizen voor je studie en hoe vaak je naar je paard wil. Ik heb in hele rustige weken maar 2 keer een hoorcollege, niet verplicht. Dan ga ik dus die 2 keer met de bus naar die colleges, in plaats van dat ik op kamers bij de universiteit zou zitten en die overige 5 dagen naar huis moet reizen voor mijn paard. Ik ga vaker naar mijn paard dan naar de universiteit, dus voor mij zou het helemaal niet voordeliger uitkomen om op kamers te gaan qua reizen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:13

Chouchou schreef:
Snollygoster schreef:
Ik volg!

Naast dat het leuk kan zijn om op kamers te gaan, overweeg wel hoe vaak je op en neer moet reizen voor je studie en hoe vaak je naar je paard wil. Ik heb in hele rustige weken maar 2 keer een hoorcollege, niet verplicht. Dan ga ik dus die 2 keer met de bus naar die colleges, in plaats van dat ik op kamers bij de universiteit zou zitten en die overige 5 dagen naar huis moet reizen voor mijn paard. Ik ga vaker naar mijn paard dan naar de universiteit, dus voor mij zou het helemaal niet voordeliger uitkomen om op kamers te gaan qua reizen.

Daarom wil ik liefst afwachten tot ik mijn definitief lessenrooster gekregen heb vooraleer een kamer te gaan huren.. Maar ik vrees dat als het lessenrooster mij niet gunstig uitkomt en ik op kamers zal moeten gaan ik geen behoorlijke kamer meer ga vinden tegen.. Aan de andere kant wil ik een klein beetje wel op kamers gaan, gewoon om eens van het echte studentenleven te proeven, en omdat iedereen die al afgestudeerd is me zegt dat ik er ontzettend spijt van ga hebben als ik niet minstens één jaar op kamers uitprobeer :P

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:13

het lukt, maar het is soms enorm zwaar :)

ik doe zelf universiteit (woon in België), ben een dik uur onderweg naar school, heb veel werk buiten men lessen om maar ik combineer het wel :)

Ik heb het geluk dat ik erg veel hulp krijg, paard staat op een geweldig plekje op 5 minuutjes van huis. Ik ga wél elke dag zelf men paard en 2 weidevriendjes eten geven 's avonds.

Ik los het zo op, kort gezegd:
- elke avond naar paard om eten te geven, stal te doen, te rijden, ...
- geluk dat de piste aan de wei is
- als ik niet kan gaan wordt er voor paard gezorgd
- ik ga niet naar al mijn lessen, waardoor ik dikwijls 2 dagen in de week gewoon thuis kan blijven, scheelt em ook al wel
- ik zit niet op kot, ben geen typische student, ga niet zo veel weg en ik werk in het jaar al hard genoeg voor school zodat ik ook in de examens nog bijna elke dag langs men paard kan ;)

het is écht écht wel haalbaar, als je geen studie hebt waar je je compleet krom voor moet werken, als je niet op kot zit en als je je paard dikwijls voor laat gaan op andere (leuke) dingen :)

suushieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 13:59

Super bedankt voor alle reacties! Zie dat jullie het redden, maar dat het wel pittig is!

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:57

Paard + studie + werk + studentenleven combineren is eigenlijk best makkelijk voor mij :D
Ik heb dan wel het geluk dat ik studeer en woon in Breda en dat mijn paard ook in Breda staat en alles op Max. 15 minuutjes van mijn huis.
Ik werk vrijdag en zondag. En ga vaak stappen op donderdag of/en vrijdag.
Ik ga elke dag naar mijn paard om te rijden/longeren behalve vrijdag.
Heb er eigenlijk weinig moeite mee, heb genoeg tijd voor mij schoolwerk en ook om dingen af te spreken met vriendinnen!

Nu sta ik wel op volpension dus hoef alleen te komen om te rijden en natuurlijk te socializen *D

Ik denk wel dat ik minder tijd zou hebben als mijn paard niet in de stad zou staan waar ik studeer.

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:17

al een tijdje geen bericht gepost, maar ik volg toch wel :')

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:54

Ik heb net een eigen pony gekocht terwijl ik in September ga beginnen aan een studie aan de Universiteit van Utrecht. Mijn studie heeft relatief weinig contacturen, dus ik kan het grootste gedeelte zelf plannen. Ik ga niet op kamers en dat ben ik ook niet van plan. Ik probeer zoveel mogelijk in de trein te doen. Dat scheelt me thuis ook weer. Het zal heus wel eens pittig worden, zeker tijdens een tentamenweek. Gelukkig wordt mijn pony verzorgd op de pensionstal waar hij staat. Mocht ik een keer een dag echt niet kunnen, dan is dat niet erg. Mijn vader vindt paarden bovendien ook erg leuk en hij heeft aangeboden om te gaan als ik niet kan :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:13

Ik kocht mijn paard tijdens mijn 2e jaar studie (van bijna 6 jaar studie) en dat is helemaal prima gegaan. Juist toen was het makkelijk om te halen. Huiswerk en samenvattingen schrijven/ leren deed ik zoveel mogelijk op de studie tijdens tussenuren etc. en savonds naar het paard. Het eerste jaar vond ik het lastig om er een ritme in te vinden (toen was ze nog mijn verzorgpaard en ging ik er niet elke dag heen), maar later ging dat veel beter. Zat weinig tot 5 op de uni. Ben wel om die reden dichtbij gaan studeren en thuis blijven wonen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:22

Ik volg ook een voltijd opleiding. Vanaf september heb ik 10 maanden lang stage := en ga ik het dus heel erg druk krijgen. Afgelopen schooljaar ben ik zelf 4 dagen in de week gegaan, 2 daagjes de bijrijdster en 1 dagje een goede vriendin. Vanaf september neemt de bijrijdster er een dagje tijdelijk bij omdat ik het dan zo druk krijg. Op deze manier is de tijd en het huiswerk ook goed in te delen en krijgt mijn pony voldoende aandacht :) Owja, ik woon wel thuis, wat uiteraard weer geld scheelt :P

Djowel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:32

Ik heb ontzettend veel respect voor de mensen die studie, werk en het rijden kunnen combineren! zelf vond ik dit heel lastig. kon moeilijk prioriteiten stellen waardoor school in de verdrukking kwam of de mensen op stal, omdat ik in 1 dag een verslag moest maken waar ik 3 weken de tijd voor bad gehad. (maar uitstelde om op stal te kunnen zijn :P) toen ik een vriend kreeg en ging samenwonen in een andere stad heb ik een pauze ingelast en nu ik de rust weer heb ga ik weer beginnen :)

anyway, respect voor de bokkers die het allemaal rond j rijgen! ! Met een beetje doorzettingsvermogen en plannen is alles mogelijk :D

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:25

Met iemand achter de han voor tentamen/ examen kan het lukken hoor

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:31

Ik studeer ook ( hbo). Ik heb mijn paard wel op een stal staan waar ze binnen en buiten worden gezet ( zomer 24/7, winter van 8 tot 8 op het land) en gevoerd wordt, zodat ik prima om de dag kan gaan in mijn tentamen weken. Wel ben ik gestopt met wedstrijden rijden, daar zou ik nu echt geen tijd meer voor hebben om in het weekend op pad te gaan de hele dag.

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:44

Ik ben ook HBO studente met een paard en bijbaan. Ik doe alles zelf, maar wel met hulp van familie en vrienden. Ik ga eigenlijk dagelijks wel heen, soms is het pittig, maar het is het me dubbel en dwars waard.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:58

Ik begin volgende week met mijn master aan de Vrije Universiteit en heb altijd mijn 2 paarden naast de studie gehad. :)
Het is idd aanpoten en ik moet er vaak sociale dingen voor laten wat mensen regelmatig niet snappen.
Vanaf huis naar de uni is uur met de auto zonder files, maar die staan er meestal wel of het is een goede 2 uur met de trein. Probeer de dagen dat ik op de uni moet zijn zo goed mogelijk te verdelen dat ik er liever een hele dag ben ipv een halve.
Verder is het heel erg goed plannen en discipline hebben... Zo heb ik straks van 19-22 sept een eventing wedstrijd in Varsseveld en 24 september een tentamen.
Sinds een paar maanden staan ze helaas wel op een stal ipv thuis.
Maar je moet het wel evht willen merk ik! Mijn zusje is bijvoorbeeld gestopt toen ze ging studeren, die heeft nu een heel ander leven. :)

LaLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:03

Ik doe een mbo opleiding en moet vaak wel tot eind van de middag naar school. Heb geen eigen paard maar wel een verzorgpaard waar ik 3 keer in de week heen ga en heb er ook nog werk bij. Wel erg druk maar ook wel weer leuk!

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:27

Ik studeer ook en heb een eigen paard.

ik studeer in gent wat met de trein van mij thuis een dik uur is. Daarom heb ik ook besloten op kot (kamers) te gaan. En ik ben nog altijd heel erg blij met die beslissing. Als ik niet op kot zat, had ik een heel andere beleving gehad van het 'student' zijn en ik moet zeggen dat het wel heel erg leuk is. Veel nieuwe mensen, veel feestjes, veel vrijheid.
In het weekend en op vrijdagavond ga ik altijd naar mijn paard en ook doordeweeks probeer ik een dag naar huis te gaan. Hij staat verder op volpension en kan altijd een hele dag de wei op.

het grote voordeel is dat mijn ouders zowel mijn paard als mijn studie betalen, anders zou dit onmogelijk zijn om beide te doen denk ik.

Dinepine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:29

Hallo, ik ben op zoek naar een verzorgpaard en woon toevallig ook in wageningen. Zoek je toevallig nog een bijrijdster? Ikzelf heb 13 jaar rijervaring, heb sinds 3 jaar mijn menbewijs en paarden zijn mijn lust en mijn leven. Als je het wat lijkt mail me alsjeblieft naar nadinehippie@hotmail.com.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:37

Ik doe een universitaire opleiding en heb twee paarden, waarvan er één in de opfok staat, dus die telt niet helemaal mee.

Ik woon op kamers, mijn ruin staat op pension bij een stal hier in de buurt.
Het overgrote deel betaal ik zelf, voor beide paarden, mijn ouders vallen bij als dat nodig is (DA kosten e.d)
Ik vind het zwaar, zowel financieel als qua tijd, want welke student heeft er nu tenminste 500 euro per maand over? :+ En qua tijd...ik ben zo'n 4x per week bij mijn paard, twee andere dagen komt mijn bijrijdster en voor de rest staat het paard in volpension, dus wordt altijd gevoerd en komt buiten.
Ik ga vijf dagen per week naar school, als ik pech heb is dat van 8:30 tot 17:15, maar meestal is het wel iets eerder. De eerste maand viel me zwaar tegen omdat ik niet verwacht had zulke lange dagen te moeten maken, en zo veel werk voor de studie te moeten verrichten. Nu heb ik alles behoorlijk goed op orde en gaat het op zich goed.

Het is wel echt keuzes maken, dat komt hier al een aantal keer voorbij in het topic, maar het is gewoon waar. Ik ga een keer of twee per week uit, en regelmatig een avondje of middagje met vrienden weg, maar daarnaast komt het ook wel voor dat ik echt op moet schieten om ook nog bij paard langs te gaan en gewoon moet zeggen dat ik een keer niet mee kan. Dagen dat ik tot 23:00 aan mijn huiswerk zit, of dat de wekker om 6:00 gaat omdat ik nog iets af moet maken komen redelijk vaak voor.

Máár...ik ben nog steeds blij met mijn keuze om beide paarden aan te houden, ik geniet er nog iedere dag van, en als het echt niet lijkt te lukken kan verkopen altijd nog.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 07:57

Ik studeer en heb twee pony's en tot nu toe lukt het me eigenlijk prima om dat te combineren. Ik woon nog thuis, de pony's staan aan huis en ik hoef nog geen 10 minuten te fietsen naar de universiteit. Ik moet wel alles zelf doen in de verzorging maar ik heb nog twee zusjes met een pony en mijn ouders willen ook best af en toe voeren of buiten zetten als ik een lange dag heb. Van rijden komt nu wel iets minder, ik ben blij als ik 3 keer per week kan rijden. Daarnaast doe ik ook veel andere dingen dan rijden, ik bekijk gewoon per dag waar ik tijd voor heb en waar ik zin in heb. Deze winter zal rijden wel nog wat minder worden omdat we geen verlichting hebben en ook geen hele goede bodem, dus met nat weer moet ik naar een andere bak rijden wat ook weer extra tijd kost.
Financieel gezien kan ik er niet zoveel over zeggen. Ik ben pas 17 en mijn ouders betalen eigenlijk alles nog voor me, ook de paarden.
Het is soms krap maar ik ben niet heel erg van het uitgaan en het studentenleven dus het is voor mij ook niet zo moeilijk om dat soms aan de kant te zetten. Ik ben heel blij met m'n pony's en ik zou ze voor geen goud willen missen :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:05

Mijn dochter heeft haar paard bij ons staan, ze is net begonnen aan de Master paard diergeneeskunde, tijdens de bachelor was het best goet te doen, ze woont in Tilburg en reist daardoor ongeveer 3 uur per dag. Tijdens de bachelor heeft ze een klein bijbaantje gehad voor het betalen van haar kamer en haar studie en wij betalen haar paard. Ik verzorg de paarden hier ook dagelijks, daar hoeft ze dus niet naar om te kijken dat maakt het al wat makkelijker. Nu wordt het wel wat moeilijker, 4 tot 5 keer per week hierheen komen zal haar niet meer lukken.