pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:03

Bij twijfel niet doen. Raar verhaal. Koop dan maar een pony die iets minder hoog gekwalificeerd is, maar zonder verhaaltje. Waarschijnlijk heb je daar veel meer plezier van! Succes!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:07

Ik denk dat de voornaamste vraag is: stel, je koopt de pony en het blijkt toch wel erg veel tijd en moeite te gaan kosten om hem weer op 't juiste spoor te krijgen - houdt je dochter haar plezier in het rijden wel?

Uiteraard zal de verkopende partij zeggen dat de pony 'wat eigenwijs' is en misschien 'af en toe staakt'. De echte ernst van het probleem merk je natuurlijk pas als hij bij jou op stal staat. In de proeftijd lijkt het misschien nog alsof het wel op te lossen valt, maar wat als na maandenlang oefenen toch weinig vooruitgang wordt geboekt en zelfs oefenwestrijdjes echt nog niet mogelijk zijn?

Dan zou het toch eigenlijk veel leuker zijn geweest om een pony te kopen die misschien niet Z2-klaar is maar bijv. M1, en daarmee als combinatie verder te trainen? Bedenk je ook dat jij het paard misschien wilt kopen, maar als je er op een gegeven moment weer vanaf wilt omdat het niet lukt dan gaat dat wel heel lastig worden.

Ik zou in je achterhoofd houden dat het plezier van je dochter met de pony wellicht heel erg zou kunnen tegenvallen mocht je hem kopen. Velen zullen het leuker vinden rond te rijden met een M1-getrainde pony dan niet verder dan een halve volte te komen met een stakende Z2-pony...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:10

spekenham schreef:
bigone schreef:
Als je dochter goed kan rijden dan zou ik eerder voor zoiets als onderstaande pony gaan.
http://www.sporthorses.nl/advertentie/8 ... 2InNiyKA5s

Dan is je dochter net vijftien en kan ze de Z met haar in, voordeel is dat de pony weer redelijk jong te koop komt en dan Z2 loopt, het narijden van andere pony's kun je misschien veel van leren maar een dier door en door kennen en opleiden geeft voor een jonge ruiter een toegevoegde waarde.

die pony is toch veels te klein 1.42 die gaat het het echt niet maken tussen al die grote d pony's

Als je een talentvolle pony al afkeurt alleen omdat die 2cm te klein is, dan vraag ik me af hoe ervaren jullie daadwerkelijk zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:12

De prijs van de pony zegt helemaal niets. Bij de overbuuf kwam ook de pony in de verkoop voor € 25000,--. Ik zou hem nog niet voor niets willen hebben. Was niet mee te werken en als je daar elke dag op kijkt en je ziet dat meisje dat zeer goed kon rijden zwoegen en ploegen dan denk je "hoe halen die mensen het in hun hoofd om zoveel geld te vragen voor dat ding, ook al loopt hij Z+". Enne, dat talent volle meisje heeft haar buik vol van het paardrijden, is er helemaal mee klaar, vandaar dat pony te koop stond.

anneliesdj

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:17

Het is ook altijd maar wat de gek ervoor vraagt.
De een denkt dat zij M geklasseerde pony alle talent van de wereld heeft en daardoor 20.000 waard is, de ander heeft gewoon een brave pony die keurig naar het Z gelopen is maar waar de dochter te groot voor is en denkt er niet eens aan om 4 nullen te vragen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:19

spekenham schreef:
Nou pony is echt een eyecather die alles in huis heeft behalve dan dat rijtechnisch probleem dus zou wel erg dom zijn om het niet eerst goed uit te zoeken wat er precies aan scheelt dan meteen te zeggen doe ik niet want hij is lastig te rijden. Ik heb al veel pony's gezien maar aan iedere pony scheelt wat ook aan de toppony's waar je de volle mep voor betaald

Dus is nu de afweging of je het riscico durft te nemen , zou ik gaan kijken gaat er nog eens flink gebabbeld over worden en een complete keuring eroverheen , en stuk gereden lichamelijk is dan denk ik wel op te sporen mentaal ja daar loop je een risico.

Ben er nog niet over uit het te doen hoor toevallig net ook gebeld of ze een m2 pony wil gaan rijden zou ook een goede oplossing zijn maar ja ook die pony moet in de winter verkocht worden dus is ook weer niet ideaal.

Ik begrijp je wel hoor, ik heb ook wel eens een pony gekocht onder de prijs omdat ik dacht dat een gedragsprobleem makkelijker op te lossen zou zijn dan een fysiek probleem. Helaas was dat niet zo, ik heb hem uiteindelijk gratis weggegeven aan een professional die er eerst super mee overweg leek te kunnen maar na een half jaar begon het staken weer en inmiddels is hij al weer bij zijn zoveelste eigenaar. Goedkoop is vaak duurkoop, zeker in de paardenwereld.

Is die m2 pony geen optie? Als je dochter die gaat rijden wordt hij alleen maar duurder en als hij toch weg moet in de winter, waarom niet nu aan jullie verkopen?

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:20

spekenham schreef:
oke kom maar op met die pony's?

Ben benieuwd.

Ik vraag me dan toch af wat je eisen lijst is, een pony van 1.42 is bij voorbaat al afgekeurd maar een stakende pony niet >;)

vraag me ook af wat de prijscategorie is waar de pony nu voor wordt aangeboden en wat je dan wel ongeveer bereid bent om te betalen... stuur anders via pb

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:22

Het hangt er een beetje vanaf. Ikzelf heb een pony die dit ook doet, echter wanneer ik hem met respect en zachte handen rijd, loopt hij super en heb ik absoluut geen problemen. Die van mij doet het dan ook al een hele tijd niet meer (bij mij) en van hem heb ik ontzettend veel geleerd, mijn rijden is namelijk 100% verbeterd.
Je dochter moet, wanneer de pony waar je het over hebt een beetje op die van mij lijkt, dan echter wel altijd op deze manier rijden. Ze kan nooit met veel druk gaan rijden en zal, wanneer ze dit wel doet als ze bv zenuwachtig wordt, problemen krijgen. Pony's zoals deze zijn meestal heel gevoelig en dat moet je willen, zijn naar mijn mening wel de beste pony's.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:27

Yvank_ schreef:
Volgensmij zijn er zat pony's rond 10.000 die Z zijn en leuk zijn :)

Kwam toevallig deze tegen http://www.sporthorses.nl/advertentie/8 ... p/lex.aspx

Deze ken ik een beetje (ken amazone die hem hiervoor heeft gehad) en is echt lieve pony... heb met zijn eigenaresse weleens buitenrit wezen rijden nergens bang voor dapper ding. Vorige eigenaresse heeft er ook beetje mee gesprongen en SGW gereden.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 01-05-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:28

Derde keer dan maar:
fourseasons schreef:
Op die site staan niet alleen maar kleintjes. Nogmaals; Waarom zoek je geen pony die net zo veel talent heeft zónder gebreken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:34

Als jij een 4-jarige van 1.42 die zeker nog 1,45 gaat halen gewoon afkeurt want die heeft niets te zoeken tussen de top dan vraag ik me af of jij wel een reele kijk op de sport hebt. De Z1 kampioen van vorig jaar was volgens mij 1.43. Maar daar kijk je helemaal niet naar, je bent gefixeerd op de Z2 en wil daar zsm je dochter in zien rijden en als het kan voor weinig geld. En dan komt ze in het kader en dan, wat denk je wat de kilometers en trainingen en buitenlandse wedstrijden kosten. Ik heb er zat gezien, ouders bijna aan de bedelstaf want er moest bij die en die getraind worden, je moest je op wedstrijden door het hele land heen in de kijker rijden, andere kinderen in het gezin was niet genoeg tijd voor of er was geld genoeg en de ene na de andere toppony werd aanschaft en na een jaar weer gedumpt.
Het lijkt zo mooi om te kunnen zeggen dat je kind in de top rijd maar soms krijg je ook het gevoel dat kinderen de dromen van ouders waar moeten maken, niet alleen op sport- maar ook op werkgebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:42

Ga niet af op praatjes, wel eerlijk dat ze vertellen over staak gedrag, maar ga dat met eigen ogen bekijken en neem je instrukteur mee...ga kijken of het staken door druk die er op gezet wordt door de ruiter en of jullie met elkaar daar een andere visie op hebben, neem een ruiter mee die juist kalm en zonder druk Z2 kan rijden en laat haar ervaren....

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:49

Mijn advies is ook verder kijken. Hoe mooi het ook klinkt, voor hetzelfde geld is de pony gewoon kapot gereden. Als het een jong ding is wat al op hoog niveau presteert is die kans zeer aannemelijk.
Mocht je toch voor de pony gaan, zou ik het beest binnenste buiten keren, rug, wervels en benen op de foto zetten. Helaas zeggen foto’s ook niet alles en mis je er nog zo veel mee, maar het geeft een beetje een beeld van het gestel. Daarnaast een proeftijd afspreken en een CONTRACT opstellen. Mocht je voor verrassingen komen te staan is het prettig om aan te kunnen tonen wanneer je het paard gekocht hebt. Vooral niet contant betalen, maar bedrag over maken, dan staat het ook op papier… you never know…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:50

Ess_Ramona schreef:
Ik vrees dat pony stuk is.
Waarom gaat ie anders met gebreken weg? Misschien valt het op te lossen, maar straks wordt het erger en heb je een grasmaaier..

Yep.....mijn gedachte....Z2 meiden staan rijtechnisch wel hun vrouwtje.....

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:36

Ben nu wel heel benieuwd naar die pony. Ik snap dat als het een plaatje is, de verleiding heel groot is.
Maar hij wordt niet voor niets nu zo goedkoop verkocht. Daar zal echt meer achter zitten dan alleen het staken en wat eigenwijs zijn.
En als een professionele stal daar niet doorheen komt, vraag ik me af of jouw dochter het wel kan.

Dus staar je niet blind op deze pony. Wil je toch gaan kijken, neem dan iemand mee met veel kennis. En neem de tijd.

Hopelijk komt er een fijne pony op jullie pad!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:46

Ik ken wel een paard dat bij de prof vol in de staak ging. Het dier loopt nu manege lessen en is dolgelukkig. De lesklanten ook trouwens die zitten met een bigsmile in het zadel.
Maar wat ik een beetje mis 'n het verhaal is je dochter. Wat vind die ervan? Ziet zij er wat in?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:48

Ik ben erg benieuwd wat je budget is voor een nieuwe pony. Stel dat is 10.000 euro dan denk ik dat er nog genoeg andere pony's te koop zijn (bijvoorbeeld die hier voorbij kwam Lex).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:44

Jennyj01 schreef:
Ik ken wel een paard dat bij de prof vol in de staak ging. Het dier loopt nu manege lessen en is dolgelukkig. De lesklanten ook trouwens die zitten met een bigsmile in het zadel.
Maar wat ik een beetje mis 'n het verhaal is je dochter. Wat vind die ervan? Ziet zij er wat in?

Maar in dit verhaal verwacht men wel dat het dier binnen het half jaar met succes mee op wedstrijd gaat. .. das nog wat anders.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:58

Jennyj01 schreef:

Leuk om te lezen! Dat kan bij deze pony ook zo zijn, misschien loopt ie fantastisch met een L ruiter die graag buitenritjes maakt en van poetsen houdt!

Maar wat ik me afvraag TS is wat is je doel van de sportpony? Je zegt in eerste instantie dat hij in t Z2 moet starten? Maar wat moet ie daarna kunnen??? Als hij toch richting kader moet dan is deze pony dus bij voorbaat niet geschikt. Zou je een eisenlijst kunnen geven van wat je precies zoekt? Dat ie knap moet zijn dat weten we al ;p

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:22

Ik denk dat het echt een gok is en je gewoon de overweging moet maken of het de huidige vraagprijs je niet teveel geld is voor een pony die misschien nooit op wedstrijd kan.
Ik heb er al verschillende in real life zien passeren die blokkeerden van de moment dat er druk aan te pas kwam. Een deel daarvan zijn uiteindelijk terug in orde gekomen door de training aan te passen richting een minder druk gericht systeem, kwamen beter in hun vel en presteerden weer op wedstrijd. Een deel is wel terug in orde gekomen om fijn mee te trainen maar bleven ondermaats op wedstrijd. En een minderheid bleef mentaal geblokkeerd en die waren amper in staat om nog normaal op de wei te functioneren.
Er is dus wel kans op verbetering, maar hou in het achterhoofd dat zelfs als je zo'n pony gaat trainen met minder druk, het lange tijd gaat duren eer hij die negatieve cirkel volledig kan doorbreken. Dat is meestal geen proces van weken, maar van maanden tot makkelijk een jaar of langer. Een jaar geen wedstrijden met de pony, kan dat binnen jullie plan?

Verder zou ik de pony door iemand prof laten uittesten hoeveel druk hij kan verdragen onder het zadel en hoe gevaarlijk zijn staakgedrag is. Brengt het de veiligheid van je dochter niet in gevaar. En zeker medisch problemen laten uitsluiten.

Edit: ik zie ergens de discussie dat ponies waar iets aan mankeert kwa gedrag maar toch top zijn niet zo goedkoop zouden verkocht worden. Nu, ik heb veel in het wereldje van de topspringponies gezeten en daar werden die met vervelend gedrag weldegelijk goedkoop verkocht. Medische problemen vond men minder erg want er wordt toch voldoende gefoeffeld met medicatie. Maar om te werken aan gedragsproblemen, daar hebben weinig mensen op hoog niveau zin in hoor. De meeste van die beestjes komen wel eens in opstand, maar dat willen ze kunnen oplossen door 2x stevig aan te pakken, niet door maanden een stap terug te zetten in training.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:32

Hebben jullie meer pony's? Want als enige pony, zou ik het zowieso niet doen, dan wordt toch de druk te hoog en gaat het plezier eraf voor je dochter.
Als ze al 1 of 2 fijne pony's heeft, kun je zoiets er makkelijker bij pakken als project.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:36

Waarom wil je persee een pony met zo veel talant? Je kent mij oude D pony ook, en echt heel veel talent had ze niet maar wel een juist karakter. Je kunt beter een brave wat simpelere pony kopen, dan een met zoveel talent en al een probleem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:45

Nou ik zou eerst eens heel goed nagaan of het wel alleen een rijtechnisch probleem is. Een pony van dat kaliber gaat niet voor een schijntje weg alleen maar omdat hij een rijtechnisch probleem heeft....
Ik zou eerder benieuwd zijn naar een volledige medische keuring, rontgenologisch, klinisch, ook rug en hals en SI gewricht etc.
Dus; Of ze zijn niet eerlijk over het rijtechnische probleem en het probleem is veel groter en de pony is levensgevaarlijk....
Of het dier mankeert iets.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:52

russel schreef:
Ess_Ramona schreef:
Ik vrees dat pony stuk is.
Waarom gaat ie anders met gebreken weg? Misschien valt het op te lossen, maar straks wordt het erger en heb je een grasmaaier..

Yep.....mijn gedachte....Z2 meiden staan rijtechnisch wel hun vrouwtje.....

Echt niet!
Ken er genoeg die geen pony kunnen rijden waar de knopjes niet op zitten en verongelukken met een jonge pony.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:05

Je hebt twee kanten aan het verhaal, aan de ene kant wil je een beetje aan de kosten denken, en aan de andere kant aan het kaliber van de pony.
Voor het geld kun je wel wat riskeren. Je weet dat de pony het allemaal kan, dus over de potentie hoef je je geen zorgen te maken.
En beste mensen, elke pony heeft wel wat. Na aankoop kom je altijd wel wat dingen tegen waar je niet op hebt gehoopt. Gewoon heel goed nadenken over wat de ruiter kan, en misschien nog een paar keer rijden om een miskoop te voorkomen. Heel veel succes verder!!