Ik heb ooit een paard verkocht, Engelse Volbloedmerrie, zes jaar, op M-niveau dressuur gereden, heel kort renbaanverleden (geen goede starter, dus gelukkig niet echt geleden onder het rennen), gezond en hard, makkelijk te rijden in de bak, buiten iets moeilijker, maar zeer goed hanteerbaar. Het was een luchtzuiger en een wever, bovendien kon ze niet vaststaan. Ze was bloedmooi, maar ja??? Wat is zo'n dier waard?
Vraagprijs was 3000 gulden, voor een goed tehuis zou ze van mij voor minder weg mogen. Geen mens wilde haar hebben, ja, ze wilden wel een paard voor 3000 of liefst minder, maar dan geen luchtzuiger of wever. Toen ik de prijs verlaagde naar 2000 gulden bleven ze nog zeuren over het weven, dat was zo slecht voor de benen (ze zochten puur een recreatiepaard wat nooit zwaar zou hoeven werken, dus ik zag het probleem niet).
Uiteindelijk heb ik haar geruild voor Kaminka en kreeg ik 1500 gulden voor haar terug. De handelaar zal haar gerust wel voor 4500 gulden doorverkocht hebben, dat weet ik zeker.
Voor Toon (ex-manegepaard, staker, vosruin, geen papieren, geen supergangen, zeer goede springmanieren en supervoorzichtig) vroegen ze 8000 gulden... Dat ging ik dus niet betalen. Vond ik hem niet waard, ook al wilde ik hem heel erg graag hebben. Ik vond het een soort van chanteren. Jaren later hebben de eigenaren mij gebeld of ik hem niet alsjeblieft wilde kopen, ze gunden hem een goed tehuis en de manege was opgedoekt en niemand wilde hem hebben... Tja. Ik heb Kaminka omgeruild voor Toon en moest 2000 bijbetalen, nog veel te veel, maar goed. Nu gaat hij bij mij nog voor geen 10 miljoen weg, ook al is hij dat niet waard!
Paardenhandel is een wazig gebeuren hoor.
Maar de laatste tijd zie je echt de meest idiote prijzen bij volgens mij niet zo heel bijzondere paarden staan. Ik vind het niet zo bijzonder als een paard op tienjarige leeftijd M-dressuur en L-springen is, maar hij staat te koop alsof het een of ander wereldwonder is. Het zal wel!
Ik ga met Phia mee: op een papier kun je niet rijden, ik heb een paard met en een paard zonder papieren en persoonlijk zit ik een stuk liever op degene zonder.... Maar hij is waarschijnlijk wel minder waard!