Absurde prijzen!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:54

Tja, en hoe kun je nou het beste beoordelen hoeveel je paard waard is? Best moeilijk. Verward

Ik heb ooit een paard verkocht, Engelse Volbloedmerrie, zes jaar, op M-niveau dressuur gereden, heel kort renbaanverleden (geen goede starter, dus gelukkig niet echt geleden onder het rennen), gezond en hard, makkelijk te rijden in de bak, buiten iets moeilijker, maar zeer goed hanteerbaar. Het was een luchtzuiger en een wever, bovendien kon ze niet vaststaan. Ze was bloedmooi, maar ja??? Wat is zo'n dier waard?

Vraagprijs was 3000 gulden, voor een goed tehuis zou ze van mij voor minder weg mogen. Geen mens wilde haar hebben, ja, ze wilden wel een paard voor 3000 of liefst minder, maar dan geen luchtzuiger of wever. Toen ik de prijs verlaagde naar 2000 gulden bleven ze nog zeuren over het weven, dat was zo slecht voor de benen (ze zochten puur een recreatiepaard wat nooit zwaar zou hoeven werken, dus ik zag het probleem niet).

Uiteindelijk heb ik haar geruild voor Kaminka en kreeg ik 1500 gulden voor haar terug. De handelaar zal haar gerust wel voor 4500 gulden doorverkocht hebben, dat weet ik zeker.

Voor Toon (ex-manegepaard, staker, vosruin, geen papieren, geen supergangen, zeer goede springmanieren en supervoorzichtig) vroegen ze 8000 gulden... Dat ging ik dus niet betalen. Vond ik hem niet waard, ook al wilde ik hem heel erg graag hebben. Ik vond het een soort van chanteren. Jaren later hebben de eigenaren mij gebeld of ik hem niet alsjeblieft wilde kopen, ze gunden hem een goed tehuis en de manege was opgedoekt en niemand wilde hem hebben... Tja. Ik heb Kaminka omgeruild voor Toon en moest 2000 bijbetalen, nog veel te veel, maar goed. Nu gaat hij bij mij nog voor geen 10 miljoen weg, ook al is hij dat niet waard!

Paardenhandel is een wazig gebeuren hoor.

Maar de laatste tijd zie je echt de meest idiote prijzen bij volgens mij niet zo heel bijzondere paarden staan. Ik vind het niet zo bijzonder als een paard op tienjarige leeftijd M-dressuur en L-springen is, maar hij staat te koop alsof het een of ander wereldwonder is. Het zal wel!

Ik ga met Phia mee: op een papier kun je niet rijden, ik heb een paard met en een paard zonder papieren en persoonlijk zit ik een stuk liever op degene zonder.... Maar hij is waarschijnlijk wel minder waard! Verward

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 12:01

Neee niet echt...slechte ervaring bestaat uit paard dat ik voor 3.000 heb ingeruild en die was echt niet jofel emer maar hij is voor 15.000 doorverkocht, ikzelf heb paard van handelaar gekocht dat ook echt niet jofel bleek maar toen gaf de handelaar niet meer thuis.

Maar uh, dat zijn incidenten dat snap ik. Ik heb niks tegen handelaren, ga er alleen zelf liever niet meer heen.

Maar fijn tehoren dat de meeste mijn mening delen over die achterlijk hoge (particuliere) prijzen. Wellicht dat we met de factor 'emotie' de oorzaak hebben gevonden??

En ja ikke dus nog steeds zoekende! Zucht Gaaaap

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:06

wat zoek je dan? beschrijf het ff dan kunnen we mee kijken voor een paard.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:11

id
vind het altijd leuk om mee te zoeken,
btw, in de P&S van afgelopen week had ik 3 advertentietjes aangestreept... maar dat waren allemaal wel jonge paarden

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:11

Is Levant niks Sjuimpje Verward f

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:13

Voor Gail?
Ik weet niet...

Ik denk dat die buiten het budget valt.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 12:35

Haha, ook 50.000 zeker? Ja dan valt hij er wel vijf keer buiten!!! Lijkt me heel leuk paard en als ie onder de 10 valt kunnen we PB-en (vind ik zoals duidelijk maximale prijs voor 8-jarige met zijn kwaliteiten- voor zover ik ze kan inschatten. ALs ik een groots onontdekt talent over het hoofd heb gezien hoor ik het ook wel.).

Ik zoek allrounder tot 10.000, braaf eerlijk paard maar wel met pit. Moet 3 nette gangen hebben en correct gebouwd zijn, + goed gevoel op de sprong geven. Liefst met wat springervaring. + Niet te klein. Geen crack maar werkbaar paard. Liefst vanaf 5 en niet ouder dan 10. That's it denk ik in grote lijnen...

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:40

En klin. en rontg. gekeurd??
Ik denk dat als je zulke dingen verlangd van een paard je nog wel een tijdje kunt zoeken... de fijne paarden met wedstrijdervaring worden wel op wedstrijden verkocht en hoeven niet aangeboden te worden. Ik hoop dat je wat vindt. ben je al lang op zoek?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:42

Citaat:
Op 2001-09-06 12:35, schreef Gail:
Haha, ook 50.000 zeker? Ja dan valt hij er wel vijf keer buiten!!! Lijkt me heel leuk paard en als ie onder de 10 valt kunnen we PB-en (vind ik zoals duidelijk maximale prijs voor 8-jarige met zijn kwaliteiten- voor zover ik ze kan inschatten. ALs ik een groots onontdekt talent over het hoofd heb gezien hoor ik het ook wel.).

Ik zoek allrounder tot 10.000, braaf eerlijk paard maar wel met pit. Moet 3 nette gangen hebben en correct gebouwd zijn, + goed gevoel op de sprong geven. Liefst met wat springervaring. + Niet te klein. Geen crack maar werkbaar paard. Liefst vanaf 5 en niet ouder dan 10. That's it denk ik in grote lijnen...

Levant komt wel boven de tien uit, maar komt bij lange na niet in de buurt van de 50...
en geeft een goed gevoel op de sprong èn is bijna 1.70...

Valt me wel op dat de meeste paarden waarvan het bloed mij aanstaat allemaal onder de 1.65 vallen... of juist boven de 1.75... Daartussen is het aanbod vrij klein.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 12:52

Yep te duur, ik wil alleen meer dan 10 voor een achtjarige lopen als hij minstens de punten voor t Z heeft. En ook drie goede gangen. Maar dank voor t aanbod!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 12:57

Een 8-jarige met punten in het Z, gezond en fijn te rijden, zo'n paard wil iedereen wel. Feit is gewoon dat die paarden bijna niet te koop zijn. En als je ze wel vindt dan gaan de prijzen al heel snel richting de 30.000. We kunnen wel roepen dat die prijzen absurd zijn maar die prijzen liggen nu eenmaal zo en worden bepaald door de markt. Dan is het toch aan jou om te kijken op welk gebeid je consessies wilt doen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 13:19

Punten voor t Z, niet in t Z. En ik zei niet dat ik die wil (juist niet want die zijn duurder, hehe), ik wil een vijf- tot tienjarige die voldoet aan eerder genoemde beschrijving. En na alle reacties hier krijg ik weer wat hoop want kennelijk zijn de meeste het eens dat er veel fantastieprijzen worden gevraagd door particulieren die hun paard overwaarderen. Etc. Etc. Ga discussie niet herhalen.

En een 8-jarige die goed M loopt richting 30.000? Dacht t niet! Ja, eentje met mega spectaculaire bewegingen misschien, maar wij basissporttypes hoeven dat niet. En het gros van de 8-jarige M-startende paarden is nog altijd een gewoon basis-paard. Dus geen 30.000 waard. Mijn mening natuurlijk! Haha!

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:58

jep het is maar net wat voor kwaliteiten je in een paard zoekt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:59

Neem Dientje. Makkelijk te rijden, lief karakter, goeie papieren(v. Iglesias), beleerd tot ong M nivo(d'r is zelfs mee gestart en gedraagt zich ook prima op wedstrijden) maar atactisch. Voor iemand die wedstrijden wil starten enz is ze niets waard. Maar het is een fantasties leer paard en nu fokmerrie geworden. Ze hebben er over gedacht haar te verkopen maar wie wil zo'n paard en wat gebeurt er mee?
Als je gewoon een leuk leer paard wilt hebben en lekker wilt rijden in het bos enzo is het een geweldig paard maar voor een ander is ze niets waard.
XXX
Ciska

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 17:54

Het valt me ook op dat op internet altijd hele hoge prijzen worden gevraagd.
Ik heb een tijd op internet naar een geschikte fjord gezocht, maar het was allemaal 3000 of hoger (een ruin van 2 wou ik)
Das toch belachelijk?
die mensen proberen gewoon of er niet iemand rerageert die die prijs er voor wil geven.

ik ben toen maar naar de fokker gegaan en nu heb ik een super de super goede fjord voor 2000

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 18:03

Ik weet niet hoe de prijzen nu liggen in verhouding tot 2 jaar geleden maar ik kan je wel vertellen dat het mij ook niet meeviel. Onder de 10.000,- heb ik toen geen leuke paarden gezien, die aan mijn eisen voldeden.

Mijn ervaring met particulieren is idd ook slechter dan met handelaren. Particulieren denken altijd dat ze een wereldpaard hebben met geweldige bewegingen en dan staat er toch 1 of andere rotbok, dat wil je niet weten ......
Bij handelsstallen heb je ook meer keuze, dus je komt niet helemaal naar Verweggistan rijden voor 1 simpel paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 19:01

Gail, je zou mijn paard wel lwillen hebben denk ik, maar hij is helaas niet te koop. hij is en 8 en loopt M, beetje traag dat klopt wel, maar dat krijg je als je 3 x per jaar eens een startje doet.
Hij is een lot uit de loterij hoor, gekocht van de fokker en die ken ik goed, dus ik weet alles van dit paard. Hij is licht aangereden op 3-jarige leeftijd (3 jaar, 1 maand en 10 dagen om precies te zijn). Een moeder die nog NOOIT iets gehad heeft, met superbenen dus. Een hengst zonder kanttekeningen.
Loeigoed karakter, super betrouwbaar en loopt ook nog leuk. Voor het eind van het jaar zou hij Z kunnen zijn, hij kan alles namelijk. Springen doet ie leuk, hij heeft er een neusje voor zeg maar. Je kan er mee het bos in zonder je zorgen te maken. Loopt netjes tussen de dubbele lijnen en zou ook voor de kar kunnen.
Toch is het niet een 'gewoon basispaard' zoals jij dat noemt. Het zit er GELUKKIG wel ergens in in de moederlijn. Hij is voornamelijk Holsteiner.
Helaas wisselt hij pas van eigenaar als ik er niet meer ben en geen minuut eerder.
Als ik m te koop zou zetten doet ie wel meer dan 10 hoor, veel meer.
Als je nu een paard zoekt, ga dan eens langs particulier fokkers.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 21:14

Citaat:
Op 2001-09-06 13:19, schreef Gail:
En een 8-jarige die goed M loopt richting 30.000? Dacht t niet! Ja, eentje met mega spectaculaire bewegingen misschien,

En een paard met spectaculaire bewegingen is lang niet alles...
takt, balans en rittigkeit zijn naar mijn mening veel belangrijker...

Die paarden met een mega spectaculaire draf kunnen vaak geen normale stap laten zien.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-09-06 21:24 ]</font>

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 00:54

Tja en dan nog. Je kunt een paard hebben met waanzinnige gangen, enorm veel uitstraling en een vaak daarbijhorend gifkarakter, maar dan moet de ruiter er ook nog een beetje mee overweg kunnen. Je kunt wel 30000,- voor zo`n paard betalen, maar wat heb jer aan als je er toch niet fijn mee kan rijden? Hoeveel ruiters halen uberhaupt de top? Ik denk dat een zeer netjes getraind paard met een makkelijk karakter en gezond van lijf en leden, maar dan geen Olympisch talent, net zo hard zijn geld waard is. En je hebt er meer plezier van!

Sjuimpje, ik vind Levant echt een mooi paard, zo van de foto`s te zien en je verhalen te horen! Mischien weet ik er wel iemand voor, mits de prijs natuurlijk niet TE hoog is Knipoog

Dat van dat een paard in principe de slachtprijs waard is, daar ben ik het niet mee eens. Als een fokker op verantwoorde wijze uit goede ouders een veulen fokt en opfokt dan zit alleen daar al meer dan 1500,- kosten (veel meer denk ik!) Wil een fokker nog een beetje quit draaien of winst maken dan moet ie het veelvuldige van de slachtprijs vragen.

Mytens_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 08:49

quote Gail:
En een 8-jarige die goed M loopt richting 30.000? Dacht t niet! Ja, eentje met mega spectaculaire bewegingen misschien,

Hmmmm ik ken een jong paard Schijnheilig en die is pas verkocht en die was wedstrijdklaar, 4 jaar, zwart en met goed papier en uit een bewezen stam, aan de maat en chique. En die is ook voor veel geld verkocht terwijl hij niet te koop stond maar dat er zo voor geboden werd.
Dus tja ze hoeven niet persee M te lopen hoor of hoger. Je moet gewoon ieder paard op zichzelf bekijken en niet vergelijken maar de kwaliteiten van het paard individueel beoordelen en als die goed zijn en het paard zit boven jou budget is dat jammer maar dan moet je niet zeggen dat het absurde prijzen zijn want je betaald nou eenmaal voor kwaliteit.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 09:33

Nou, volgens mij bevestig jij juist wat ik probeer te zeggen. Ik vind een vierjarige die goed loopt EN uit een bewezen stam komt EN die goed loopt EN die chiq EN aan de maat is ook veel geld waard. Mits gezond natuurlijk. DAN praat ik niet over absurde prijzen. Ik zeg ook niet dat bijv. 50.000 sowieso een absurd bedrag is, maar 15.000 kan voor een bepaald paard al een absurd bedrag zijn. DAAR gaat het om. En wellicht moet ik me wenden tot fokkers en handelaren.
PS: Sjuimpje: deel je mening over takt enzo, maar moet af en toe woordenbrij beperken anders wordten het van die lange stukken..!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 10:19

Citaat:
Op 2001-09-07 08:49, schreef Mytens:
Hmmmm ik ken een jong paard Schijnheilig en die is pas verkocht en die was wedstrijdklaar, 4 jaar, zwart en met goed papier en uit een bewezen stam, aan de maat en chique. En die is ook voor veel geld verkocht terwijl hij niet te koop stond maar dat er zo voor geboden werd.
Dus tja ze hoeven niet persee M te lopen hoor of hoger. Je moet gewoon ieder paard op zichzelf bekijken en niet vergelijken maar de kwaliteiten van het paard individueel beoordelen en als die goed zijn en het paard zit boven jou budget is dat jammer maar dan moet je niet zeggen dat het absurde prijzen zijn want je betaald nou eenmaal voor kwaliteit.

*LOL* die ken ik ook!

Feit is gewoon dat die bedragen gevraagt worden omdat er zoveel mensen zijn die het er wèl voor willen geven.
Dan zou je wel gek zijn om een paar duizend minder ervoor te vragen!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 10:39

Tuurlijk, mee eens. Ik heb ook wel eens een paard verkocht waarvan ik dacht, ok: die had ik ook voor 2000 minder verkocht. Maar ik heb ook weleens gemerkt dat ik iets te hoog zat en dat ik mijzelf in de vingers sneed omdat die twee maanden extra tijd me al 1500,- aan voer en stalling en les enz. had gekost.

Wat de gek er voor geeft dus...
Da's dan jammer voor mij, ikke geen gek Clown

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 10:52

Haha, ken het gevoel Gail! Succes! Enne, jij niet gek hoor!! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 10:53

Haha!
veel suc6 met zoek iig,
mocht ik iets leuks tegenkomen geef ik wel een seintje.
groetjes!