Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
spatter schreef:Ik kijk niet naar gewichten!
Ik kijk naar type bouw paard en hoe goed de ruiter kan rijden, dat is veel belangrijker als dat gezeur om gewicht.
Natuurlijk zit er uiteindelijk altijd een grens waarop je je moet afvragen of het nog verstandig is.
Maar een kort gedrongen persoon met veel gewicht rond benen en buik is vervelender voor een paard als een lang persoon met hetzelfde gewicht netjes verdeeld, daarbij dan wel vermeld dat een lang persoon niet op een pony van 1.45 moet gaan zitten.

spatter schreef:Ik wil nog wel één ding zeggen.
Wat mij opvalt is dat veel paarden al last hebben van behoorlijk wat overgewicht en nou niet bepaald geweldig bespierd zijn.
Dat betekent dat het paard/pony dus zelf al heel wat extra gewicht moet meeslepen, tja dan zou ik er geen zwaardere ruiter opzetten.
pien_2010 schreef:Mijn man is rond de 80 KG en 1.78. Hij past goed op onze robuuste barokke merens van 1.47, het is een prachtig stoer mannenplaatje die twee mannen samen. Zelf rijd ik op een moderner rankere merens van 1.43m . Toen ik terug kwam van vakantie was ik rond de 72 KG. Daar ben ik erg van geschrokken want vind dat te zwaar voor mijn paardje ook al merkte ik niet aan haar dat zij dat ook vond of er last van had. Inmiddels weeg ik weer rond de 69 KG door op te letten met eten en niet te veel en vooral heel erg veel bewegen ben ik paar KG kwijt geraakt. Dus echt lijnen doe ik niet want daar geloof ik niet in. OF ik met mijn 1.75 m. en 55+ nog de 66KG ga halen weet ik niet want gewicht komt er te gemakkelijk aan maar gaat er heel erg moeilijk weer af. Dat afvallen zou ik wel graag willen vanwege mijn paardje.
Ik ga geen oordeel uitspreken over je vriendin of over wat andere mensen doen. Ik geef je mijn overwegingen en ervaringen in relatie tot mijn eigen paardjes.
Brainless schreef:Alexandra_ schreef:Dit dacht ik dus ook, wat een onzin haha.
Dan zou ik dus ook niet meer op mijn paard mogen stappen, weeg zelf echt geen 70 KG en heb een slanke arabier kruising
Ok, dus jij zit met 95 op een kruising arabier van 1,45?
Want daar gaat het hier over.
Brainless schreef:Alexandra_ schreef:Dit dacht ik dus ook, wat een onzin haha.
Dan zou ik dus ook niet meer op mijn paard mogen stappen, weeg zelf echt geen 70 KG en heb een slanke arabier kruising
Ok, dus jij zit met 95 op een kruising arabier van 1,45?
Want daar gaat het hier over.
Alexandra_ schreef:Dat lijkt me niet nee, maar er staat hier genoeg over dat 70KG de max is?! weet niet waar die onzin vandaan komt?
xSlvna schreef:70 KG + zadel = 90 KG, als je dat al doet vind ik je een behoorlijke lefgozer (en zeer triest eigenlijk).
En dan heb ik het over gemiddeld paard.
Ik zou er niet mee martelen iig en voor een groot stevig paard gaan.
Ik heb geen paard
nouja, het is hoe je het bekijkt natuurlijk.xSlvna schreef:70 KG + zadel = 90 KG (en zeer triest eigenlijk).
paard.