Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:05

Lijkt me dat je dat aan het bewegen van het paard wel kan zien, zeker als je je eigen paard/pony goed kent.

Op een rondgeribt paard kan een langere ruiter weer op een kleinere maat rijden .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:05

spatter schreef:
Ik kijk niet naar gewichten!
Ik kijk naar type bouw paard en hoe goed de ruiter kan rijden, dat is veel belangrijker als dat gezeur om gewicht.

Natuurlijk zit er uiteindelijk altijd een grens waarop je je moet afvragen of het nog verstandig is.
Maar een kort gedrongen persoon met veel gewicht rond benen en buik is vervelender voor een paard als een lang persoon met hetzelfde gewicht netjes verdeeld, daarbij dan wel vermeld dat een lang persoon niet op een pony van 1.45 moet gaan zitten.

Dan denken wij daar voor een deel verschillend over.
Natuurlijk is verdeling van het gewicht belangrijk, maar dan nog scheelt dat geen 20 kilo.
Te zwaar is op een gegeven moment gewoon te zwaar.

Ik heb een Fjord van 1,42m. Daar is 90 kilo gewoon te zwaar voor (eenmalig zakt ze echt niet door haar rug.. maar het is te zwaar als iemand vaker/langer wil rijden).
Of iemand nu 1.70 of 1.80 is, 90 kilo is 90 kilo.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:07

Mij naar een reining wedstrijd sturen?

Zwaar en dik ook nog verschil in! Spier of vet ook.groot verschil. Spieren worden aangespannen en gestuurd , vet lift mee en is traag dus zit je al automatisch moeilijker.. ( no offence trouwens).

Maar goed spier of geen spier ik snap.de eigenaar wel.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 06-03-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:08

Ik zou mij eigenlijk doodschamen moest ik 95 kilogram wegen en mezelf toch nog op een ponyrug willen sleuren.
Maar dat is zeker wat cru gesteld.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:09

Niet onaardig bedoeld maar met zo een gewicht hoor je nieteens op een paard te willen stappen, maakt niet uit welk formaat. Met een zadel weegt ze een kilogram of 110, 115. :wow:

En dan maakt het echt niet uit hoe groot je bent en waarom je zwaar bent, dat maakt de rug van het paard en zijn gewrichten écht niet uit hoor. :n
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 06-03-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:10

Ik wil nog wel één ding zeggen.
Wat mij opvalt is dat veel paarden al last hebben van behoorlijk wat overgewicht en nou niet bepaald geweldig bespierd zijn.
Dat betekent dat het paard/pony dus zelf al heel wat extra gewicht moet meeslepen, tja dan zou ik er geen zwaardere ruiter opzetten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:11

RUI --> TI

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:12

Mijn man is rond de 80 KG en 1.78 m. Hij past goed op onze robuuste barokke merens (merens is absoluut niet dik!) van 1.47, het is een prachtig stoer mannenplaatje die twee mannen samen. Zelf rijd ik op een moderner rankere merens van 1.43m . Toen ik terug kwam van vakantie was ik rond de 72 KG. Daar ben ik erg van geschrokken want vind dat te zwaar voor mijn paardje ook al merkte ik niet aan haar dat zij dat ook vond of er last van had. Inmiddels weeg ik weer rond de 69 KG door op te letten met eten en niet te veel te eten en vooral door heel erg veel bewegen ben ik paar KG kwijt geraakt. Dus echt lijnen doe ik niet want daar geloof ik niet in. OF ik met mijn 1.75 m. en 55+ nog de 66KG ga halen weet ik niet want gewicht komt er te gemakkelijk aan maar gaat er heel erg moeilijk weer af. Dat afvallen zou ik wel graag willen vanwege mijn paardje.
Ik ga geen oordeel uitspreken over je vriendin of over wat andere mensen doen. Ik geef je mijn overwegingen en ervaringen in relatie tot mijn eigen paardjes.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-03-14 20:14, in het totaal 3 keer bewerkt

xSlvna

Dat ook nog spatter. Velen bereken het max. gewicht van de ruiter over het totaalgewicht van het paard. Fout, heel fout.

Het is
Basisgewicht (gewicht van het paard zonder het overtollig vet) * 20% = Overtollig vet + ruiter + zadel.

HindaFree

spatter schreef:
Ik wil nog wel één ding zeggen.
Wat mij opvalt is dat veel paarden al last hebben van behoorlijk wat overgewicht en nou niet bepaald geweldig bespierd zijn.
Dat betekent dat het paard/pony dus zelf al heel wat extra gewicht moet meeslepen, tja dan zou ik er geen zwaardere ruiter opzetten.

en daardoor maken heel veel mensen de fout.... ow dat paard is zwaarder gebouwd (vetter meestal...) dus die houd mij wel... kom je helaas heel veel tegen

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:13

Dat een tinker een robuust(e) pony/paard betekent niet dat hun rug alles kan hebben.
Groter paard heeft ondanks dat ie 'sterk' is alsnog een rug die niet natuurlijk gebouwd is voor veel gewicht.
Maar zoals iemand anders hier al zei, zo moet de helft van de ruiters van hun paard af. Denk dat je vriendin mooi past op een steviger paard rond de 175/180 stokmaat.

Wat de eigenaar zegt vind ik dus niet raar, maar verantwoord. Vind dan wel weer dat men dit op een niet kwetstende manier moet zeggen.

BigOne

pien_2010 schreef:
Mijn man is rond de 80 KG en 1.78. Hij past goed op onze robuuste barokke merens van 1.47, het is een prachtig stoer mannenplaatje die twee mannen samen. Zelf rijd ik op een moderner rankere merens van 1.43m . Toen ik terug kwam van vakantie was ik rond de 72 KG. Daar ben ik erg van geschrokken want vind dat te zwaar voor mijn paardje ook al merkte ik niet aan haar dat zij dat ook vond of er last van had. Inmiddels weeg ik weer rond de 69 KG door op te letten met eten en niet te veel en vooral heel erg veel bewegen ben ik paar KG kwijt geraakt. Dus echt lijnen doe ik niet want daar geloof ik niet in. OF ik met mijn 1.75 m. en 55+ nog de 66KG ga halen weet ik niet want gewicht komt er te gemakkelijk aan maar gaat er heel erg moeilijk weer af. Dat afvallen zou ik wel graag willen vanwege mijn paardje.
Ik ga geen oordeel uitspreken over je vriendin of over wat andere mensen doen. Ik geef je mijn overwegingen en ervaringen in relatie tot mijn eigen paardjes.

Dacht iedereen maar zo!

Alexandra_

Brainless schreef:
Alexandra_ schreef:
Dit dacht ik dus ook, wat een onzin haha.
Dan zou ik dus ook niet meer op mijn paard mogen stappen, weeg zelf echt geen 70 KG en heb een slanke arabier kruising _O-

Ok, dus jij zit met 95 op een kruising arabier van 1,45?
Want daar gaat het hier over.

Dat lijkt me niet nee, maar er staat hier genoeg over dat 70KG de max is?! weet niet waar die onzin vandaan komt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:17

Brainless schreef:
Alexandra_ schreef:
Dit dacht ik dus ook, wat een onzin haha.
Dan zou ik dus ook niet meer op mijn paard mogen stappen, weeg zelf echt geen 70 KG en heb een slanke arabier kruising _O-

Ok, dus jij zit met 95 op een kruising arabier van 1,45?
Want daar gaat het hier over.

Alexandra_ schreef:
Dat lijkt me niet nee, maar er staat hier genoeg over dat 70KG de max is?! weet niet waar die onzin vandaan komt?

Niet voor elk paard is dat de max, maar mensen spreken voor hun eigen paard/pony en dat mogen ze ook.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:18

70 KG + zadel = 90 KG, als je dat al doet vind ik je een behoorlijke lefgozer (en zeer triest eigenlijk).

En dan heb ik het over gemiddeld paard.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:20

Ik vind 95 ook teveel. maar ik vind wel dat er wat vriendelijker gereageerd mag worden. Ook vind ik veel 'meningen' hier erg overbodig, TS haar vriendin zal zelf ook wel weten dat ze te zwaar is, maar misschien wilt ze dit (nog?) niet inzien.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:20

xSlvna schreef:
70 KG + zadel = 90 KG, als je dat al doet vind ik je een behoorlijke lefgozer (en zeer triest eigenlijk).

Kleine kanttekening: gelukkig weegt lang niet ieder zadel 20 kg (godzijdank niet zeg). Maar ik ben het wel met je eens verder. Tenminste, met de logica, het aantal kilo's kunnen we over discussiëren tot we een ons wegen :D
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 06-03-14 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:21

xSlvna schreef:

Dus eigenlijk zeg je dat je max 50 kg moet wegen om op een paard te stappen? doe ff realistisch zeg.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:22

Je moet er ook rekening mee houden dat het zadel erop moet passen qua lengte. Iemand met die lengte en gewicht past zowiezo niet op een 17,5 inch, als een 18 inch al genoeg is.. En zadels met die lengte passen meestal niet op korte tinkers. :P Ik zou er niet mee martelen iig en voor een groot stevig paard gaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:24

:D Ik heb geen paard :P nouja, het is hoe je het bekijkt natuurlijk.
Voor de hele wereld is hij een paard, voor het ras ook maar in Nederland valt hij onder de Epony.
Toch weegt hij netjes gespierd en netjes op gewicht(eerder moeilijk op gewicht te houden als te zwaar) rond de 600kg en dat met z'n 1.56.

Ik denk juist dat een wat zwaarder persoon rond die stokmaat moet gaan zitten.
Grotere paarden zijn bijna altijd zwakker in de rug, kleiner zijn te licht van eigen gewicht.
Compacte stevig gespierde paardjes rond de 1.55 kunnen volgens mij nog het meeste hebben kwa gewicht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:25

Ik ben zelf over de 1.80m en weeg ook geen 70kilo. Ook geen 95 overigens :)) Mijn ruin is over de 1.65m.

Afbeelding

Afbeelding

Vind ik persoonlijk prima kunnen :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:26

Ik zou het ook niet doen hoor :n
Deze sport is gewoon teamwork. Maak het je partner zo gemakkelijk mogelijk door hem niet in de weg te zitten met je gewicht.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 06-03-14 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:27

xSlvna schreef:
70 KG + zadel = 90 KG (en zeer triest eigenlijk).

paard.

xSlvna ik weet niet of je zo'n reken sommetje zo gemakkelijk kunt maken. Mijn zadels wegen zeer zeker geen 20 KG want dan zou ik ze met mijn versleten rug absoluut niet kunnen tillen. Wij hebben behoorlijke kwaliteit zadels met kussens die afgestemd zijn op de rug van elk paard. Door het zadel en de kussens wordt dus het gewicht verdeeld over de paardenrug.
Daarnaast is het zo dat onze paarden cocrect middels klassieke dressuur gereden worden. Het zijn dus goede rug gebruikers. De ruggen zijn verend en swingend en je kunt er uren op doorzitten. Die discussie gaat hier verder te ver, maar ik denk wel degelijk dat het materiaal van de zadels, het goed passend zijn en horen op die specifieke paardenrug, en het correct rijden meespelen in of een paarden rug wel of niet beschadigd wordt.
Mijn kleinzoon die echt geen kaas heeft gegeten van paard rijden en aan de longe zit te bonken op de paardenrug vind ik met zijn licht gewicht toch meer schade aanbrengen aan de rug als mijn man die netjes buiten lichtrijdt en meegaat met de beweging van het paard. Maar nu gaan we de discussie wel ingewikkeld maken.
Berdien eens met je!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-03-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:27

En dat is weer een domme opmerking want Belse knollen zijn nooit gefokt om te dragen en hebben standaard helemaal geen sterkte rug.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:28

Wat is er tegen mennen?