is mijn dochter nu ""verwend""?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:51

Ik vind het niet meer als normaal dat kinderen af en toe de waarde van geld weten, leren kennen.
Het is niet standaard normaal dat kinderen van die leeftijd een of twee eigen paarden/pony`s hebben, al moeten die gedeeld worden met iemand anders. Het standaard kind van die leeftijd heeft geen een pony.
Ik vind het een goede zaak dat ze een krantenwijkje "moet" gaan doen.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: kijk, deze pony kost 20 keer je krantenwijk (ik noem maar wat), of het voer of stalling kost zoveel keer je krantenwijk, wat papa en mama moeten betalen. Zodat ze een idee heeft van de waarde.

Of het onder verwend valt, ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat. Als ze er zelf veel voor moet doen (poetsen, stal doen, tuig vetten) dan valt het mee. Doe je dat echter zelf voor haar, en loopt ze met de dieren te pronken naar leeftijdgenoten, dan zou dat onder verwend kunnen vallen inderdaad.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:53

Desiree schreef:
Mensen moeten zich eens niet zo bemoeien. Jouw dochter hoeft helemaal niet verwend te zijn ondanks die 2 paarden. MAar mensen gunnen haar die 2 paarden niet. Zo is het, en zo moet je het zien. Want zelf heb ik ook 2 paarden. Ik betaal ze allemaal zelf, maar NOG hebben mensen daar commentaar op hoor. Ik moet het wel verantwoorden. WAnt "wat moet ik met 2 paarden?" "Ik kan toch niet op 2 tegelijk rijden?" Ja so what? het is gewoon allemaal afgunst. En zo zijn de mensen.

Ik heb mensen ook niet erg hoor zoals je ziet.


Juist en zo is het!
Jouw dochter is helemaal niet verwend als ik het zo hoor, maar die mensen 'gunnen' het haar gewoon niet en zijn stinkjaloers.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:57

Tja, maar het lijntje tussen 'pronken met' en gewoon 'trots zijn op' is ook heel dun hoor. Ik vond het als kind altijd heel leuk om op school na het weekend te vertellen wat ik met mijn pony had beleefd, maar dan zaten er toch altijd leerlingen (en ook leerkrachten) tussen die dat als 'opscheppen' zagen. Want idd, het gemiddelde kind van 11 heeft geen eigen pony. Terwijl ik gewoon trots was op dat beest, blij was dat ik 'm had en er leuke dingen mee deed! Mag ik dan alsjeblieft enthousiaste verhalen vertellen?

Nu nog steeds hoor, laatst vertelde ik aan een (nieuwe) collega dat ik samen met mijn zusje een paardje heb. Tja, ze vroeg wat ik in mijn vrije tijd deed, dan ga ik niet liegen. En dan wordt meteen de conclusie getrokken: 'Oh, dus jullie wonen vast in een groot huis buitenaf?'. Tja, wat moet je dan nog? Voor mij is het aan de ene kant heel normaal om een paard te hebben, al jaren, het is een deel van mijn leven. Maar aan de andere kant ben ik ook gewoon trots op wat we hebben, en op wat we hebben bereikt, daar wil ik enthousiast over zijn. En dan merk je toch elke keer weer dat er mensen zijn die dat als 'pronken' zien en mij maar een verwend figuur vinden, mensen die het als vanzelfsprekend aannemen dat je dan wel in een groot huis buitenaf moet wonen, mensen die het niet normaal vinden dat ik al vanaf mijn 11e een eigen 'paard' heb. Tja, bij wie ligt het probleem dan?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:07

Juist dóór dat paard woon je niet in een geweldig landhuis Knipoog

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:17

Ja idd, dat antwoord ik ook wel eens als er wordt gezegd: 'Hebben jullie een paard? Dan zijn jullie vast heel rijk!'. Ehm... wij zijn niet rijk WANT we hebben een paard. Tong uitsteken

Overigens vind ik een paard nog steeds een heel rijk bezit, als je het zo bekijkt. Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:18

Ik vind mezelf best wel verwend. Toen ik twaalf was kreeg ik een paard, aan huis nog wel! En dat paard kwam niet in z'n eentje. De bedoeling was 2 paarden voor het hele gezin waar iedereen dan op zou rijden. Paps en mams betaalden alles. Mijn paard was 3 en behoorlijk wild. Ik was de enige die naïef genoeg was om elke dag op dat beest te klauteren. Uitmesten, poetsen, buitenzetten etc. Voorwaarde om te mogen rijden was dat je ook meehielp in het andere werk. Ik ergerde me dan ook altijd kapot aan familieleden die het andere paard reden, les namen, maar mij met het werk lieten zitten. Ik ben dan ook aartslui.
Goed, door zijn karakter was het feitelijk gewoon mijn paard. Iedereen werkte hij eraf, geen kwaaiigheid, gewoon uitproberen. In de negen jaar dat ik hem gehad heb, blonk ik niet bepaald uit in daadkracht. Laat uit m'n nest, uitstellen, laat naar buiten doen etc. Mijn ouders hebben me in al die jaren gezegd (niet altijd helemaal naar gehandeld, ik ook niet) dat als ik het zelf regelde, zij best wilden rijden/betalen. Als ik wedstrijden wilde rijden dan kon ik bespreken dat ze me reden. Het werd altijd gebracht vanuit een behoorlijk negatief oogpunt. Ik moest er echt wat voor over hebben om iets te bereiken en er keihard voor werken voor mijn gevoel. Als ik wat gedaan kreeg dan kwam er altijd nog wat gemiep en gezeur als we dan bijv. in de auto zaten.
Ik kreeg niet echt het gevoel dat het echt gestimuleerd werd. Wat dat betreft dus absoluut niet verwend, paard is 1, maar daarna kwam niks meer uit de lucht vallen of aanwaaien. Dat is me wel tegengevallen. Aan de andere kant kan ik me ook wel afvragen of al dat gedoe, wat ik er kennelijk bij vond horen, wel aan mij besteed was. De wedstrijden waar ik geweest ben waren, op de internationale en wereldbekers na, één grote desillusie.

Ik herken ook wel het verhaal van: wij hebben thuis 3 paarden, en dan ook nog aan huis. Dat ken dus niet. Ik denk dat je pas vanaf 20 oid voor de buitenwereld enigzins 'professioneel' gezien wordt, daaronder is het verwennerij, arrogantie en nog meer negatiefs. Ik blijf het een voorrecht en een zegen vinden dat ik tot één van de weinige paardenmiepjes in Nederland behoor die 9 jaar lang een prachtig paardenmaatje heeft mogen hebben. Ik heb er ontzettend veel van geleerd en ben heel erg blij dat ik het niet heb hoeven missen, hoewel ik het tig keer beter had kunnen/moeten/willen doen. Ik ben écht wel verwend, maar daar haal ik mijn schouders voor op.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:20

Je kind is pas verwent als ze echt gaat opscheppen naar andere kinderen dat ze een eigen pony of paard heeft en zij niet.
En er is een groot verschil tussen vertellen wat je het weekeind hebt gedaan met je paardje en over je paard te vertellen hoe goed jij wel niet bent.

Mijn ouders hadden het geld niet om mij te laten lessen. Ik heb uiteindelijk op mijn 14 een verzorgpaard gevonden waar ik veel van heb geleerd. Toen ik een baantje kreeg ben ik daarvan lessen gaan nemen en heb van lieverlee allerlei spullen verzameld. Mijn droom was altijd een eigen tinker te hebben. Na een aantal verzorgadressen heb ik uiteindelijk Jacks gekocht. Nog steeds geniet ik iedere dag van het feit dat ik een eigen paard heb.
Mij gaf het altijd een goed gevoel dat als ik iets nodig had het van mijn eigen verdiende geld kon kopen. Voor Jacks heb ik ook een verzorgstertje die zo is opgevoed als ik. Ze weet het ook, als ik haar hoor opscheppen over Jacks of Cindy en Max ( daar helpt ze me op zondag mee) tegen vriendinnen is het gelijk afgelopen. We hebben bij ons op de manege ook zo'n verwent kreng lopen, ze heeft 2 pony's en valt nog kinderen aan als ze op een pony rijden waar zij op wil maar niet van haar is.
Je dochter laten mee betalen is een goed plan. Als ik naar mezelf kijk heb ik er altijd veel van geleerd en je leert wat je moet doen voor je iets kan kopen. en dat het geld niet vanzelf sprekend uit de muur komt rollen.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:24

Barb schreef:
yep klopt Desiree. Ik probeer me er zo min mogelijk van aan te trekken, maar laatst was ik bij een cursus en iedereen moest zich zelf voorstellen.
Nu ben ik daar al geen held in (volgens mij heb ik een beetje faalangst ofzo) maar dan zit ik al van te voren te twijfelen of ik nou wel of niet zal vertellen dat ik er 5 heb.
Ik heb het tenslotte wel verteld terwijl ik naar beneden keek maar ik hoorde meteen weer reacties van: zo hee! Nou daar zit ik dan met mijn rooie hoofd Bloos



Hoe herkenbaar, ik heb er zelfs 6 Haha!

Maar dit is zo herkenbaar, meestal zeg ik dus dat ik een welsh B merrie heb en nog een paar shetjes. En eigenlijk doe ik mijn shetjes daar groot onrecht mee, want ze betekenen evenveel voor me als de welsh.

Bij ons is het dus zo dat ik de pony's heb en mijn dochter er op mag rijden Haha! . Daarnaast rijdt ze ook nog eens op de manege.
Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat ze op de manege aan de andere kinderen vertelde dat ze ook een "eigen" pony had, want zo zei ze tegen me: het is voor die andere kinderen vast niet zo leuk om te horen dat ik een eigen pony heb waar ik van alles mee kan doen en zij alleen dat ene uurtje op de manege kunnen rijden.

Verwend? In materieel opzicht zeer zeker, ze hebben vrij veel, maar daar hebben we bewust voor gekozen en daar steekt ook een heel verhaal achter waar ik hier niet over ga uitweiden.
Maar je wilt niet weten hoe trots ik op mijn grote kleine meid van 8 was toen ze die woorden uitsprak Lovers

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:26

mijn dochter is nu 2 1/2 jaar en krijgt volgend jaar maart(als alles goed gaat) een veulen van mijn merrie. dit is niet omdat wij het zo graag wilden, wij hadden zoiets van, als ze 12 is en nog zo gek op paarden is dan kijken we wel een keer verder. maar nu kregen we de kans om een veulentje te fokken van mijn eigen merrie op voorwaarde dat het veulen dan op naam komt te staan van mijn dochter. ik wil al net zo lang als dat ik mijn paard heb een veulen van haar dus de keus (wel moeilijk) was evengoed snel gemaakt. en als het geboren is kan ze er toch nog niets mee en als ze er eenmaal op kan(hopelijk) is het paard een jaar of 5 en zij is dan ongeveer 8jaar oud, verwend hoop ik niet want ze zal toch echt wat moeten gaan doen voor het paard, zoals allerlei klusjes etc.etc. ook op die leeftijd. en wie weet is mijn eigen paard er dan niet meer, want die is nu ook al weer 18 1/2 jaar dus we moeten zowieso af wachten hoe het gaat lopen.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:26

ghisje schreef:
En er is een groot verschil tussen vertellen wat je het weekeind hebt gedaan met je paardje en over je paard te vertellen hoe goed jij wel niet bent.


Dat vind jij, dat vind ik, maar dat vindt niet iedereen. Zelfs op onze vorige stal werd het nog als 'opscheppen' gezien als je na een wedstrijd of training thuiskwam met enthousiaste verhalen. Beetje jammer, maar weinig aan te doen.

Overigens heb ik destijds mijn (toen al 15 jaar oude, vrij goedkope) pony'tje van mijn eigen geld gekocht. Mijn ouders en grootouders hebben vanaf mijn geboorte voor mij gespaard, zelf legde ik daar ook verjaardagsgeld bij, en daar mocht ik dan zo rond mijn 12e iets van kopen wat ik heel graag wilde hebben. Mijn zusje kocht een spiksplinternieuwe dwarsfluit, ik kocht mijn pony. Voor de buitenwereld heb ik 'm uiteraard van mijn ouders gekregen, want 'het kan nou eenmaal niet dat een meisje van 11 zelf een paard koopt'. Ik heb dat maar zo gelaten, men moet maar denken wat men wil denken. Knipoog

Overigens waren er ook een boel mensen die mij mijn pony WEL gunden, het was dus (gelukkig) niet allemaal haat en nijd.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:31

Ik vind kinderen pas verwend als ze gaan zeuren dat ze geen zin hebben om te rijden, of om te poetsen, of om die stal uit te mesten ! Zolang jou dochter waardeert wat ze heeft, vind ik haar niet verwend. Mijn ouders hebben ook altijd alles betaald (en nu nog, ook al ben ik 30 Bloos! ), maar mijn vader vindt het ook allemaal wel leuk, en zo lang ik mijn paard goed verzorg, en laat blijken dat ik het waardeer, vinden ze dat helemaal niet erg. OK dan! Ik had het overigens niet hoeven te wagen om maar 1 keer "geen zin"te hebben, dan was hij denk ik gelijk verkocht ! Toen ik een baan kreeg, heb ik voor de show in het begin ook mijn steentje bij moeten dragen, maar toen ze zagen dat het allemaal nog steeds erg serieus was voor mij, is die bijdrage ook weer komen te vervallen. Lovers
Zolang iemand de waarde van iets in kan schatten, vind ik diegene dus niet verwend !

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:17

ik vind haar niet verwend overkomen hoor! Ze verzorgd ze zeker toch wel goed? en als ze kreupel zijn gaat ze met ze wandelen enzo? Dat soort mensen gun in een paard, die mensen zijn dus in mijn ogen niet verwend. ik weet niet precies hoe je dochter is, maar het zou heus wel meevallen! Ik ben ook pas 13 en heb ook een paard. Hij is een ex-manegepony en is al wat ouder, ik heb hem van mijn eigen geld gekocht en doe hem samen met een ander meisje. Sommige geloven ook niet dat ik hem zelf heb betaald, gelukkig zijn er ook nog andere mensen die mij hem wel gunnen!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 01:43

Mijn dochter is dan ook verwend hoor, wij hebben vier pony's lopen, een tinker een fjord een dartmoortypje en een shetlander; en ja, aan huis Bloos! .... Mijn dochter mest niet uit (ze is zeven jaar en erg onhandig), maar helpt wel bakjes voer klaar maken, zet zelf 'r pony binnen en buiten, gaat ermee wandelen en borsteld hem, helpt 'm wassen, voert haar eigen pony en moet ook door de regen om hem te voeren en de kou .... Ook zij krijgt afgunst van vriendjes en ongeloof, en tegelijk is ze erg fier erop, speelt ze steevast "paardje" op de speelplaats. Ik weet dat het een hobby is die zowel mij als haar een enorme voldoening geeft en die als elite gezien is (tegelijk doe ik er zelf "normaal" over wat ook helpt haar niet te laten gaan zweven al worden haar verhalen wel als opschepperij gezien), en meteen ook dat ze een sociale vaardigheid opdoet met dieren die haar leven lang zal leren dat ze rekening moet houden met haar medemens/dier . Afgunst is er altijd, ook al krijgt ze minder spulletjes dan een ander of gaan wij niet op reis of rijden we niet in de nieuwste auto en krijgt ze niet de nieuwe CD van K3 .... Alleen merken schoolvriendjes dan net dat weer niet Knipoog. Wat ik wel merk is dat ze een manier van omgang heeft waar vele van 'r vriendjes wat kunnen van leren, beleefdheid, geduld, consequentie en respect ... dat moet ze voor 'r pony hebben en kent ze beter dan geen één

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 09:54

Mijn dochter rijd alleen maar 1 keer per week in de manegelessen en als ze dat soms verteld reageren mensen al van.Dat is toch enorm duur!
Als ik het vergelijk met wat andere sporten kosten vind ik dat best meevallen en heb het er graag voor over,pony,s moeten ten slotte ook eten Haha!

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:40

patricia!! schreef:
...reageren mensen al van.Dat is toch enorm duur!


Paardrijden wordt idd nog door veel mensen als elitesport gezien.

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:50

uh......als jullie dit al verwend noemen, wat moet ik dan wel niej zijn Bloos

op mijn 2e kreeg ik een shet, mijn ouders hadden toen al 1 merrie waar 2 veulentjes uitgefokt waren en die we nu nog hebben, 2 ruintjes, die merrie er ruintjes zijn nu allemaal weg maar die 2 zelfgefokte veulentjes niet. Op mijn 8e kreeg ik een C-pony op mijn 9e een D-pony en nu ga ik volgend jaar met 1 van de 2 zelfgefokte rijden en met mijn d-pony........

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:51

Ik vind je dochter echt niet verwend. Ze moet die pony's delen en zelf alles doen. Hierdoor krijgt ze juist veel verantwoordelijkheid en dat pakt ze blijkbaar goed op. Toppie al zeg ik het zelf.

Zelf heb ik ook nooit een eigen pony gehad tot dat ik het zelf kon betalen.

Een vriendin van mij wel. vanaf haar 12de en ze zorgde er altijd goed voor, deed alles zelf en na een tijdje wilde ze leren rijlaarsen voor wedstrijden.
Ze heeft toen in de vakantie samen met mij wezen bollenpellen en toen ze gevangen had kreeg ze te horen dat haar ouders haar laarsen wel betaalde, maar het geld ging naar een spaarrekening.

Dit vind ik echt heel goed. Haar ouders hadden zoveel geld dat ze alles voor haar konden kopen. Gelukkig deden ze dat niet en moest ze er zelf ook voor werken d.m.v. klusjes in huis.

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 10:55

Nou ik gelijk een goed voorbeeld ,gister kwam mijn dochter ziek thuis uit school!Zij is eerst naar de manege gegaan,paarden uitgemest,losgegooid,geborsteld en muesli gegeven.toen heeft ze mij gebeld of ik haar wilde halen...ze voelde zich niet lekker!
Ze heeft de hele middag geslapen,overgegeven etc....
Aan het eind van de dag wilde ze perse weer naar de manege want de paarden moesten gereden worden,toen heb ik geregelt dat iemand anders ze zouden rijden,want ze was echt goed ziek!

Maar ze wilde ze zelf zadelen,zo zie je maar....ze heeft zelf aan mij bewezen dat ze niet verwend is!

Of ze heeft stiekem dittopic gelezen!?hahahaa Bloos!

Nee ik ben blij dat ze zo verantwoord met ze omgaat
volgens mij is dat een hele goede levensles voor haar verdere leven!

En daar wil ik graag aan mee betalen!

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:47

Precies ik ben het helemaal met je eens Lenny, het is een goede levensles, ze krijgen er verantwoordelijkheidsgevoel door en de mensen die jouw dochter verwend verwaand of wat dan ook vinden, zijn jaloers dat ze het niet zelf aan hun dochters kunnen geven. Want je moet het wel maar net kunnen betalen. Jullie kunnen dat! Laat jullie dochter dan lekker genieten van al dat geluk dat ze krijgt!!!!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:59

Ik heb er ook 2, en ik heb geen cent zelf hoeven te betalen, en soms denken mensen wel dat je verwend bent, maar tis nog een heel werk hoor, bak bijhouden, stallen mesten pony's in conditie houden en schoon houden.
Als ik zeg dat ik zo 4 uur per dag bezig ben met alles in totaal dan verandert t ook wel weer.

Ik vind het echt een verschrikkelijk voorrecht om er 2 te mogen hebben, om er sowieso 1 te mogen hebben, je leert er super veel van en ik voel me wel een beetje verwend, en je kan wel merken dat sommige mensen t niet goed kunnen hebben, en ik zal dan ook niet zo snel hele verhalen er over l.ullen maar sommige mensen snappen niet eens dat ik er 2 WIL hebben.

Ik zit nu op een ponyclub en dan wordt t meer als 'normaal' beschouwd, iedereen heeft er daar wel 1 of 2.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:14

Naar mijn idee mag je je kids wel een beetje verwennen Tong uitsteken
Zolang ze het zelf maar niet door hebben Haha!

Er zijn kinderen met 1 paard of zelfs zonder paard waarvan ik denk Jees...doe maar gewoon dan ben je al gek genoeg.
En er zijn kinderen met 1,2 of meer paarden die er keihard voor werken, alles opzij zetten voor hun paard en weten dat ze geluk hebben.

En daarbij vindt ik dat huisdieren *in welke vorm dan ook* bijdragen in het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:22

uhm ik ken iemand van 8 met twee ponys helemaal voor haar alleeb , ik verzorg ze wel met een ander meisje mqaar als zij even iets niet goed vind kunnen we op sodemieteren als ze 14 is en 2 paarden deelt vind ik dat niet erg verwaand , en al helemaal niet als ze ook een folderwijkje moet lopen