Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:37

Cassidy schreef:
LuckyLuna schreef:
met gypsy eens
hoe kan het blangrijker zijn om een paard op ijzers te hebben dan om hem met vriendjes te hebben lopen?

Wat een geneuzel weer. In de sport die ik beoefen (reining) MOET je paard op ijzers vanwege de sliding stops omdat je anders blessures krijgt. Maar met plates onder wil ik hem niet met andere paarden bij elkaar zetten, omdat de takken van de plates zo uitsteken dat een trap met die ijzers verwondingen geeft alsof je met een mes in je paard snijdt.

Dan nog,
paarden belang staat voor op!
In mijn ogen is dat met vriendjes op de wei lekker paard zijn.

als dit van wegge sport niet kan?
wat voor "paardenliefhebber" ben je dan?

dat ruiter belang (sport) boven het diertje komt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:38

Ik zou niet weten waarom niet.
Maar zoals zo vaak laten mensen hun eigen gemak graag voorgaan aan het plezier van het paard. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:40

LuckyLuna schreef:
Dan nog,
paarden belang staat voor op!
In mijn ogen is dat met vriendjes op de wei lekker paard zijn.

als dit van wegge sport niet kan?
wat voor "paardenliefhebber" ben je dan?

dat ruiter belang (sport) boven het diertje komt

Ik heb daarom ook gekozen om niet voor de sport te gaan (oa daarvoor, zijn nog meerdere redenen voor). Voor mij geen sportcarriere voor mijn paarden. Maar voor degenen die er wel voor gaan, en die daardoor beslissen om gedoseerde weidegang te geven en niet 24/7, heb ik alle begrip.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:41

Cassidy schreef:
eclair98 schreef:
Dat is zo, je kan er veel brok in gooien en geen ruwvoer, dan krijg je maagzweren (hoe het helemaal zit, zuur en basisch, moet je me niet meer vragen :') )

Wie heeft het over alleen brok en geen ruwvoer? Waar komt dat nou in hemelsnaam vandaan?

Grasbuik, kale paddock etc.....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:43

Wat is een sportpaard?

Ik denk dat ik de enige was in de Z met een paard dat 24/7 buiten stond en ik op concours nog moest wassen en vlechten (alleen een schuilstal en dan kan je dus niet voorkomen dat hij in de enige plas in de wei gaat rollen na het klaarmaken).

Maar wat mij betreft is het dus geen probleem.

xSlvna

Air schreef:
Maar zoals zo vaak laten mensen hun eigen gemak graag voorgaan aan het plezier van het paard. :+

Terwijl 24/7 buiten ook een stal of loods kan hebben, en een binnenbak, om droog te verzorgen en trainen. Verder heeft 'ieder' paard toch de deken op en is enkel de hals nog nat.

Cassidy

Air schreef:

Er komt nog een klein ding bij. Als mijn 3 paarden op het land staan, raken ze zo aan elkaar gehecht dat, als ik er een uithaal dat ze naar elkaar lopen te schreeuwen, ook en juist als ik met een van hen aan het werk ga. Geconcentreerd werken is er dan niet bij. Dat aan elkaar klitten heb ik niet als ze een dagdeel op stal staan. Ik heb nog geen manier gevonden om ze bij te brengen dat ze even dat uurtje geconcentreerd voor me aan het werk gaan zonder hun hoofd alleen maar bij dat weiland en bij elkaar te hebben, maar misschien hebben jullie wel tips voor me? :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:44

_Lorette_ schreef:
Wat is een sportpaard?

Ik denk dat ik de enige was in de Z met een paard dat 24/7 buiten stond en ik op concours nog moest wassen en vlechten (alleen een schuilstal en dan kan je dus niet voorkomen dat hij in de enige plas in de wei gaat rollen na het klaarmaken).

Maar wat mij betreft is het dus geen probleem.

:') :j Dat had ik dus ook altijd...

LuckyLuna

Cassidy schreef:
Ik heb daarom ook gekozen om niet voor de sport te gaan (oa daarvoor, zijn nog meerdere redenen voor). Voor mij geen sportcarriere voor mijn paarden. Maar voor degenen die er wel voor gaan, en die daardoor beslissen om gedoseerde weidegang te geven en niet 24/7, heb ik alle begrip.

niet 24/7 maar wat gedoseerder kan ik ook begrijpen. goed zelfs mijn eigen gaat snachts ook naar binnen.

Alleen het niet met vriendjes zetten vanwege sport kan ik echt niet begrijpen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Cassidy schreef:
Gypsy schreef:
En bedankt. Dus jij vind dat mijn paarden in een geestdodende omgeving staan? Nee, 10 uur lang in een hok van drie bij drie, dat is spannend. Wat gebeurt er volgens jou s' avonds en s' nachts op stal voor bijzonders dat mijn paardjes missen?

Ik weet niet hoe je paarden staan, maar wat is de reden dat jij je aangevallen voelt?

Buiten op zand met twee open stallen. Ze zijn rete actief en gezond, blessures heb ik hier niet. Mocht ik ooit een sportpaard kopen ging hij er zo bij. Nooit gezeik of gedoe hier. Ze zijn ontspannen en met rijden letten ze goed op.

De plates begrijp ik, maar dat is een keuze.Waarom niet om en om? Af en toe sociaal contact is zo belangrijk. Mischien is dat wel de definitie van sport paard. Eerst de sport, dan het paard. Ik hou het denk ik maar bij paardensport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:45

eclair98 schreef:

Ik kan je echt niet volgen hoor. Het is echt niet zo dat ze dan geen ruwvoer krijgen als ze op een paddock staan? Probleem is alleen dat het niet echt natuurlijk is. Alleen maar staan bij die ruif of de slowfeeder? Terwijl het op het land is: hap gras, twee stappen, weer een hap gras.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:47

Cassidy ik haal nieuwe paarden op dag 1 al even eruit en laat ze ook even alleen achter. Dan weten ze niet beter. Op stal weten ze toch ook niet beter? Of lukt dat ook niet?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:47

Cassidy schreef:
Air schreef:

Er komt nog een klein ding bij. Als mijn 3 paarden op het land staan, raken ze zo aan elkaar gehecht dat, als ik er een uithaal dat ze naar elkaar lopen te schreeuwen, ook en juist als ik met een van hen aan het werk ga. Geconcentreerd werken is er dan niet bij. Dat aan elkaar klitten heb ik niet als ze een dagdeel op stal staan. Ik heb nog geen manier gevonden om ze bij te brengen dat ze even dat uurtje geconcentreerd voor me aan het werk gaan zonder hun hoofd alleen maar bij dat weiland en bij elkaar te hebben, maar misschien hebben jullie wel tips voor me? :D

Wat een kul, echt. Ik heb sinds december een paard dat ik uit de kudde (10 tot 15 paarden) pluk waar die al 6 jaar staat (24/7 buiten, heeft in die jaren nooit apart op stal gestaan). En geloof het of niet, die gaat niet naar weidegenootjes roepen als ik hem haal, rijd en terug zet. Geen geklier, geen gezeiks. Ja als je een klein groepje heb krijg je dit wil, maar in een normale kudde dus niet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:48

Cassidy schreef:
Air schreef:

Dan doe jij iets fout. Je paard moet natuurlijk wennen aan zo'n situatie en jij kunt hem helpen door hem met zijn concentratie bij jou te halen, door hem oefeningen te laten doen waarbij hij zich moet concentreren. Ga bij iedere letter een oefening doen. Ga moeilijkere oefeningen doen, zodat hij zelf na moet denken en geen tijd heeft om met zijn hoofd bij de wei te zijn.
Mijn mening: je hebt een boel excuses die allemaal zo op te lossen zijn met een beetje extra moeite en zoeken naar oplossingen.
Bovenstaand 'probleem' heeft toch iedereen die een paard in de wei bij andere paarden heeft staan?
Paarden moeten dat leren. En mensen moeten leren hoe hun paard daarbij te helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:48

Mijn merries staan alledrie in een groep van ongeveer 10 paarden in de zomer. Is idd een klein groepje. :D

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:49

Cassidy schreef:
Air schreef:

Dat hebben twee paarden hier ook, moeder en dochter en onafscheidelijk! Als je de één uit de wei haalt staat de ander te schreeuwen of rent in blinde paniek alle kanten op.

De eigenaars hebben het net zo lang de tijd gegeven als nodig was, en een paar keer week een van de twee uit de wei gehaald om te borstelen, wandelen en weer terug gezet. Vervolgens hetzelfde doen met de ander en er zelf ook niet te veel drukte om maken.

Nu maakt het ze niet zo veel meer uit, natuurlijk hinniken ze wel als de een op buitenrit weg is maar het feit dat dat kán is al ongelooflijk.

Maar dat is wel iets dat echt geoefend moet worden vind ik, wat als er een met spoed naar een kliniek moet? Dan kun je de ander na een halfuurtje wel mee nemen als die in paniek iets uithaalt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:51

ik ben niet voor en ik ben niet tegen.

Ik vind dat je moet kijken naar het welzijn van het dier, naar buiten gaan is absoluut een must, maar er zijn paarden die gewoon niet lekker 24/7 buiten staan...
sportpaard of recreatiepaard maakt daar geen verschil in.

Gypsy

Nou daar is toch niks bijzonders aan. Heel paardminnend nl moet wel eens zijn paard ujt de wei halen om te gaab rijden. Waarom het jou niet lukt is mij ook een raadsel.

eclair98

Cassidy schreef:
eclair98 schreef:

Ik kan je echt niet volgen hoor. Het is echt niet zo dat ze dan geen ruwvoer krijgen als ze op een paddock staan? Probleem is alleen dat het niet echt natuurlijk is. Alleen maar staan bij die ruif of de slowfeeder? Terwijl het op het land is: hap gras, twee stappen, weer een hap gras.

Anders vind ik het geen kale paddock, maar daar zullen we wel verschillen in mening :P

Cassidy

Def schreef:
Dan doe jij iets fout. Je paard moet natuurlijk wennen aan zo'n situatie en jij kunt hem helpen door hem met zijn concentratie bij jou te halen, door hem oefeningen te laten doen waarbij hij zich moet concentreren. Ga bij iedere letter een oefening doen. Ga moeilijkere oefeningen doen, zodat hij zelf na moet denken en geen tijd heeft om met zijn hoofd bij de wei te zijn.
Mijn mening: je hebt een boel excuses die allemaal zo op te lossen zijn met een beetje extra moeite en zoeken naar oplossingen.
Bovenstaand 'probleem' heeft toch iedereen die een paard in de wei bij andere paarden heeft staan?
Paarden moeten dat leren. En mensen moeten leren hoe hun paard daarbij te helpen.

Ik doe idd iets fout. Ik heb mijn paarden in de zomer hele dagen op het land staan en dan krijgen ze vrij. Omdat ik door een lichamelijk gebrek op dit moment niet in staat ben om te rijden. De enkele keer dat ik met mijn paard aan de slag wil met grondwerk, is niet voldoende om de routine erin te krijgen ze eraan te laten wennen dat ik eens in de zoveel tijd wat met ze wil doen. Wie heeft een nieuw lijf voor me?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:53

eclair98 schreef:
Anders vind ik het geen kale paddock, maar daar zullen we wel verschillen in mening :P

Een zandpaddock, ook met hooiruif of track of slowfeeder, is voor mij een kale paddock. Het wordt een verschil als er gras op de grond is. Helaas is dat veel te snel stukgetrapt, helemaal als je weinig ruimte hebt en er veel paarden op moeten.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:55

24/7 naar buiten. In een grote schrale wei, lekker scharrelen. Voldoende ruwvoer.
Dan is zo'n sportknol ook helemaal in z'n nopjes.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:55

En zelfs daar vallen wel slimmigheden voor te verzinnen. Stukje wei afzetten zodat ze de kudde zien? Lak hebben aan wat een ander daar van vind, als jij en je paarden zo lol hebben is het goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:59

Gypsy schreef:
En zelfs daar vallen wel slimmigheden voor te verzinnen. Stukje wei afzetten zodat ze de kudde zien? Lak hebben aan wat een ander daar van vind, als jij en je paarden zo lol hebben is het goed!

Ik heb idd lak aan wat een ander vindt, maar helemaal mijn gang gaan kan ik niet omdat de locatie niet van mezelf is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:00

Voor 4 prikpaaltjes en een stukje draad dat je na gebruik weer opruimt zullen ze je toch niet van het erf zetten?