Ik heb een hele leuke zomer gehad met m'n merrie, op de veluwe gereden, in de bak goed aangepakt, op de nieuwe stal leuk doorgepakt. En toen was het rijden ineens een 'ik moet' in plaats van een 'ik wil'. Ik zat ook wel in een spannende periode qua prive omstandigheden maar ik had er gewoon absoluut geen zin meer in om op die knol te gaan zitten, alle 3 de gangen te rijden, en te doen alsof ik het leuk vond, waardoor ik veel meer ben gaan longeren. Ben zelf gewoon niet meer gaan rijden, gewoon veel poetsen, tutten en trainen aan de longe en dat vond ik een stuk leuker en leerzamer. Zo kon ik ook eens kijken naar m'n pony tijdens de training ipv alleen voelen en snel in de spiegel kijken als we daarlangs denderden.
Als je echt geen zin meer hebt, kan je prima een rij-pauze houden. Paard is niet gek, en als je het longeren leuker vindt, dan ga je toch lekker longeren in plaats van rijden? Je hoeft niet te rijden, dat moet je jezelf ook niet aanpraten. Het is geen verplichting, het is leuk als het kan, maar al tuig je 'm op als wandelende kerstboom, moet jij weten, als jij daar lol aan beleeft, prima toch?
Inmiddels ben ik een paar maanden verder en heb ik het rijden weer helemaal opnieuw 'ontdekt', heb het weer naar m'n zin en m'n merrie is een stuk fijner onder het zadel ook.
En ja, de mijne ontspant ook niet direct als ik erop stap, en dat is soms ook worstelen. Maar het einde sluiten we goed af, en dat is nu ook mijn doel; het hoeft niet perfect te gaan, als we maar stoppen als het goed is; dan blijft het voor iedereen leuk en kan je met een goed gevoel van je paard af stappen
precies dat!! 
en geloof me ik snap heel goed waar grondwerk over gaat. Maar goed dit gaat off topic en er is schijnbaar al meer over gezegd ( voor mijn tijd op bokt)
Les ging goed!