Plezier in rijden verloren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Plezier in rijden verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:58

Goh, alsof ik mezelf lees maar dan een paar maanden terug!

Ik heb een hele leuke zomer gehad met m'n merrie, op de veluwe gereden, in de bak goed aangepakt, op de nieuwe stal leuk doorgepakt. En toen was het rijden ineens een 'ik moet' in plaats van een 'ik wil'. Ik zat ook wel in een spannende periode qua prive omstandigheden maar ik had er gewoon absoluut geen zin meer in om op die knol te gaan zitten, alle 3 de gangen te rijden, en te doen alsof ik het leuk vond, waardoor ik veel meer ben gaan longeren. Ben zelf gewoon niet meer gaan rijden, gewoon veel poetsen, tutten en trainen aan de longe en dat vond ik een stuk leuker en leerzamer. Zo kon ik ook eens kijken naar m'n pony tijdens de training ipv alleen voelen en snel in de spiegel kijken als we daarlangs denderden.

Als je echt geen zin meer hebt, kan je prima een rij-pauze houden. Paard is niet gek, en als je het longeren leuker vindt, dan ga je toch lekker longeren in plaats van rijden? Je hoeft niet te rijden, dat moet je jezelf ook niet aanpraten. Het is geen verplichting, het is leuk als het kan, maar al tuig je 'm op als wandelende kerstboom, moet jij weten, als jij daar lol aan beleeft, prima toch?

Inmiddels ben ik een paar maanden verder en heb ik het rijden weer helemaal opnieuw 'ontdekt', heb het weer naar m'n zin en m'n merrie is een stuk fijner onder het zadel ook.
En ja, de mijne ontspant ook niet direct als ik erop stap, en dat is soms ook worstelen. Maar het einde sluiten we goed af, en dat is nu ook mijn doel; het hoeft niet perfect te gaan, als we maar stoppen als het goed is; dan blijft het voor iedereen leuk en kan je met een goed gevoel van je paard af stappen :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:33

Misschien fijn voor je om te weten dat iedereen dit weleens heeft :-). Dipjes, in jezelf of bij je paard of allebei. Ik heb ook wel jankend op mijn paard gezeten uit frustratie. Wat doe je dan? Stug doorgaan, of even gas terugnemen. En ineens of geleidelijk is de dip weer voorbij.

Vergeet ook niet dat paardrijden veel van je vergt: geduld, begrip, reflectievermogen. Je komt jezelf enorm tegen, en van alles uit jezelf werkt door in je paard. Heb je misschien een zware tijd op je werk of school, dan kan dat doorwerken in niet lekker rijden, je bent te moe, in je lichaam of in je hoofd, of allebei.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:19

chelle_dora schreef:
Goh, alsof ik mezelf lees maar dan een paar maanden terug!

Ik heb een hele leuke zomer gehad met m'n merrie, op de veluwe gereden, in de bak goed aangepakt, op de nieuwe stal leuk doorgepakt. En toen was het rijden ineens een 'ik moet' in plaats van een 'ik wil'. Ik zat ook wel in een spannende periode qua prive omstandigheden maar ik had er gewoon absoluut geen zin meer in om op die knol te gaan zitten, alle 3 de gangen te rijden, en te doen alsof ik het leuk vond, waardoor ik veel meer ben gaan longeren. Ben zelf gewoon niet meer gaan rijden, gewoon veel poetsen, tutten en trainen aan de longe en dat vond ik een stuk leuker en leerzamer. Zo kon ik ook eens kijken naar m'n pony tijdens de training ipv alleen voelen en snel in de spiegel kijken als we daarlangs denderden.

Als je echt geen zin meer hebt, kan je prima een rij-pauze houden. Paard is niet gek, en als je het longeren leuker vindt, dan ga je toch lekker longeren in plaats van rijden? Je hoeft niet te rijden, dat moet je jezelf ook niet aanpraten. Het is geen verplichting, het is leuk als het kan, maar al tuig je 'm op als wandelende kerstboom, moet jij weten, als jij daar lol aan beleeft, prima toch?

Inmiddels ben ik een paar maanden verder en heb ik het rijden weer helemaal opnieuw 'ontdekt', heb het weer naar m'n zin en m'n merrie is een stuk fijner onder het zadel ook.
En ja, de mijne ontspant ook niet direct als ik erop stap, en dat is soms ook worstelen. Maar het einde sluiten we goed af, en dat is nu ook mijn doel; het hoeft niet perfect te gaan, als we maar stoppen als het goed is; dan blijft het voor iedereen leuk en kan je met een goed gevoel van je paard af stappen :)

Thanx voor je verhaal.
dit in inderdaad waar ik ook in zit.
Denk dat ik me maar meer moet gaan focussen op het leuke en ontspannen met rijden dan op het 'nette plaatje'. Het nette plaatje komt vanzelf wel wanneer de rest goed zit....

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:24

stefje schreef:
Misschien fijn voor je om te weten dat iedereen dit weleens heeft :-). Dipjes, in jezelf of bij je paard of allebei. Ik heb ook wel jankend op mijn paard gezeten uit frustratie. Wat doe je dan? Stug doorgaan, of even gas terugnemen. En ineens of geleidelijk is de dip weer voorbij.

Ik wel eens eerder een dipje, maar ja that's life.
Soms gaat het goed soms wat minder.
Dit is alleen voor het eerst dat het al meerdere weken duurt...
Wordt een beetje gek van mezelf hahahaha

Ik ga me gewoon focussen op het positieve want het is niet alleen maar ellende en wat ik ook al tegen Chelle_dora zei: focussen op ontspannen rijden en plezier maken en niet op het 'nette plaatje'.
Soms moet je 2 stappen terug doen om weer een stap vooruit te kunnen doen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:59

Denk dat ik me maar meer moet gaan focussen op het leuke en ontspannen met rijden dan op het 'nette plaatje'. Het nette plaatje komt vanzelf wel wanneer de rest goed zit....[/quote]

*\o/* precies dat!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:37

meiske1577 schreef:
Ik ben voor grondwerk hoor, maar kwam dit filmpje tegen op facebook over parelli:
http://www.youtube.com/watch?v=xIjDkqkNXFw
vind dit dus echt niet kunnen het arme beest is potverdorie nog blind ook

Over dit filmpje is al een topic geweest met meer dan 100 paginas hier op Bokt. Er is ook een uitleg op Facebook te vinden van Linda en Pat Parelli. Filmpje stamt nog uit de vorige eeuw, is meer dan 10 jaar oud, en Linda Parelli heeft in die tijd bijgeleerd. Dus ipv meteen met dit fimpje te komen bij het woord Parelli, zou je je kunnen verdiepen in wat de methode inhoudt. En wat er in het filmpje wordt getoond. Om dat te snappen zou je toch de discussie even moeten doornemen. En niet alleen roepen "sielugh want paardje is blind" (ja aan een oog) want hij weet donders goed waar de mens staat en walst alsnog over hem heen. Blind of niet, dat behoort hij niet te doen. En ga je een aan een oog blind paard ontzien, dan kan een paard daar misbruik van maken. Want paarden onderling zijn ook kneiterhard voor elkaar en ontzien een ander paard echt niet als hij zwakheden vertoond.

Discussie over het filmpje:

[VNA] Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Uitleg

http://www.youtube.com/watch?v=GEo-_pyz-z0

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:25

Cassidy schreef:
meiske1577 schreef:
Ik ben voor grondwerk hoor, maar kwam dit filmpje tegen op facebook over parelli:
http://www.youtube.com/watch?v=xIjDkqkNXFw
vind dit dus echt niet kunnen het arme beest is potverdorie nog blind ook

Over dit filmpje is al een topic geweest met meer dan 100 paginas hier op Bokt. Er is ook een uitleg op Facebook te vinden van Linda en Pat Parelli. Filmpje stamt nog uit de vorige eeuw, is meer dan 10 jaar oud, en Linda Parelli heeft in die tijd bijgeleerd. Dus ipv meteen met dit fimpje te komen bij het woord Parelli, zou je je kunnen verdiepen in wat de methode inhoudt. En wat er in het filmpje wordt getoond. Om dat te snappen zou je toch de discussie even moeten doornemen. En niet alleen roepen "sielugh want paardje is blind" (ja aan een oog) want hij weet donders goed waar de mens staat en walst alsnog over hem heen. Blind of niet, dat behoort hij niet te doen. En ga je een aan een oog blind paard ontzien, dan kan een paard daar misbruik van maken. Want paarden onderling zijn ook kneiterhard voor elkaar en ontzien een ander paard echt niet als hij zwakheden vertoond.

Discussie over het filmpje:

[VNA] Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Uitleg

http://www.youtube.com/watch?v=GEo-_pyz-z0

Je hoeft niet zo aangevallen te voelen hoor. IK vind het walgelijk om te zien maar dat zal dan wel aan mij liggen 8-) en geloof me ik snap heel goed waar grondwerk over gaat. Maar goed dit gaat off topic en er is schijnbaar al meer over gezegd ( voor mijn tijd op bokt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:31

Ik voel met niet aangevallen, ik wordt alleen ontzettend moe van het feit dat dit filmpje iedere keer weer wordt aangehaald als het woord Parelli valt. Voor de discussie daarover wil ik graag verwijzen naar de link die ik heb aangehaald, en laten we het hier dan even op het feit houden dat, als iemand een nieuwe motivatie zoekt voor het rijden, je dat ook op zijn Parelli's kunt gaan doen. Zonder dat je meteen een correctietraject (want daar valt dat filmpje onder), inhoeft.

Kijk en geniet:

http://www.youtube.com/watch?v=lqKYG9UqP1Y

http://www.youtube.com/watch?v=ZjxjV1LLRlY

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-02-14 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:33

Ik kan het filmpje helaas niet zien, de inhoud is geblokkeerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:41

Bij mij doen ze het alledrie gewoon, kijk je met mobiel of met computer, en met welke browser?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:54

Met iPad....
Edit: ik krijg wegens auteursrechtschending geblokkeerd....

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 01:53

TS, heb je toevallig een ruitermaatje met ook een paard? Dan zou je eens kunnen ruilen van paard: zelf even loswerken en dan wisselen. Leuk om je paard onder iemand anders te zien en ook leuk om 'los' te komen van je eigen gewoontes omdat je een ander paard rijdt.

Bij mij helpt dat goed: je helpt elkaar een beetje uit de sleur en dus negativiteit.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 09:59

Hi Yucca,
ik laat er 2 meiden wel eens op rijden (buiten de bijrijdster om).
Ze lopen wel tegen hetzelfde probleem aan (goed been eraan houden, op de linkerhand links vast houden enz), alleen ziet het er bij hun zo veel makkelijk uit hahaha

Ik heb ze nog niet in 'deze periode' laten rijden.

Afgelopen dinsdag zou ik gaan rijden op mijn paard met een vriendin van me, alleen het weer was erg slecht dat ik het afgeblazen heb.
dat was wel ff jammer.
Vanavond weer les en voor het eerst sinds een week of 2 weer dressuurmatig rijden.
Ben benieuwd hoe het gaat..

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:26

Dipje is denk ik een bekend verhaal.. ik heb dit ook gehad. Bij mij had dit vooral te doen door mijn prive omstandigheden hier omheen. Ik had veel andere dingen aan mijn kop en kon hierdoor niet meer ontspannen gaan rijden. Ik deed en doe in middels weer wat meer dressuur maar daar was even een halt aan gekomen. Ik wat toen gewoon de drive kwijt en kon me er niet meer toe zetten om constructief hiermee bezig te zijn. Ik heb uiteindelijk er voor gekozen om geen dressuur meer te doen en gewoon lekker te gaan rijden om momenten dat ik er dan wel zin in had. Ik merkte wel dat dit voor zowel mij als mijn paardje even wennen was maar hierdoor heb ik wel de lol weer terug gekregen. Prive is toen uiteindelijk alles weer gaan lopen en toen ben ik weer vol er tegenaan gegaan. De les die ik er dus uit geleerd heb is dat het vooral ook door andere factoren komt dat je er soms geen zin in hebt. Dit moet je dan vaak eerst aanpakken om weer het plezier in het rijden te krijgen.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 10:32

Gisteren heerlijk gereden :D Les ging goed!
zo raar, toen ik gisteren opstapte was hetalsof er een blokkade van me af viel..