Moeilijke keuze paard kopen, of toch laten gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:07

Miracle_ schreef:
Mag je haar niet kopen, en bij die mensen laten staan totdat je wat spaargeld hebt opgebouwd? (Sorry als dit al gezegd is, mobiel werkte niet mee)

Ik woon redelijk bij jou in de buurt, ik weet nog wel een goedkope maar goede stal, maar is denk ik nog wel een stukje rijden. PB me maar eens als je meer wil weten.

De eigenaren hebben alles te koop gezet, paarden kunnen blijven staan totdat het verkocht is, dan krijgen de verzorgsters de eerste keus wbt paarden kopen.

Ik denk dat je met je vriend om de tafel moet. Kijken wat hij ervan vindt wanneer je een paard gaat kopen terwijl hij de grootste gedeelte van de schuld gaat afbetalen. Wil hij dat niet dan houdt het naar mijn idee op want een paard kost veel geld. Maar misschien vindt hij het geen probleem en ziet hij hoe graag je het paard wilt houden, dan denk ik dat het mogelijk zou kunnen zijn afhankelijk van hoeveel spaargeld je hebt voor dierenartskosten. Een verzekering zal voor dit paard niet mogelijk kunnen zijn dus je zal zelf de dierenartskosten volledig moeten betalen.
Mocht je geen spaargeld hebben hiervoor maar het wel willen proberen dan kan ik me daar helemaal in vinden juist omdat je zo'n goede klik hebt met het paard maar dat is imo wel afhankelijk van een aantal zaken.

Daarnaast zou ik hier niet geheel gespannen over worden wat ik wel uit de tekst haal. Het huis staat nog maar net te koop van de eigenaren van het paard, in deze tijd kan het nog een tijd duren voordat het verkocht wordt. Het is goed om erover na te denken en te kijken wat mogelijk is maar ik denk niet dat het een kwestie van weken is voordat je wat besloten moet hebben omdat het huis dan verkocht is.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:10

Ik ben ook zo'n 'Ik zou mn hart volgen' type. Dat heb ik al een paar keer gedaan en ik ben daardoor inmiddels voorzien van 4 paardjes...

De vraagprijs moet wel realistisch zijn vind ik, vanwege haar gebrek, maar ook vanwege dat ze voor jou ook wel wat minder zou mogen kosten na al die jaren trouwe dienst. Kun je haar niet op afbetaling kopen wellicht? En daar reeds mee beginnen? Zolang het huis te koop staat is er nog geen restschuld?

miepje17

Re: Moeilijke keuze paard kopen, of toch laten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:11

Overleg met je vriend! Volg je hart, en anders misschien als je haar niet kunt kopen met de huidige eigenaren een nieuw baasje inden voor haar?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:13

Wizz99 schreef:
Ik ben ook zo'n 'Ik zou mn hart volgen' type. Dat heb ik al een paar keer gedaan en ik ben daardoor inmiddels voorzien van 4 paardjes...

De vraagprijs moet wel realistisch zijn vind ik, vanwege haar gebrek, maar ook vanwege dat ze voor jou ook wel wat minder zou mogen kosten na al die jaren trouwe dienst. Kun je haar niet op afbetaling kopen wellicht? En daar reeds mee beginnen? Zolang het huis te koop staat is er nog geen restschuld?

Amvbeek schreef:
Daar ben ik ook bang voor dat als ik haar laat gaan ik spijt krijg en mezelf blijf afvragen waar ze gebleven is.

Inderdaad het blijft een papierloze fries met een mankementje ze hoeven er geen hoofdprijs voor dus aanschaf zal het probleem niet zijn.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:13

Ik snap je dilemma zo goed! Inderdaad met je vriend om te tafel gaan, en als hij positief tegenover het kopen van het paard staat zou ik het zeker doen!
We hadden hier een soortgelijk dilemma, en ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing om Salvo te kopen.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:43

C_arola schreef:
Wizz99 schreef:

Amvbeek schreef:
Daar ben ik ook bang voor dat als ik haar laat gaan ik spijt krijg en mezelf blijf afvragen waar ze gebleven is.

Inderdaad het blijft een papierloze fries met een mankementje ze hoeven er geen hoofdprijs voor dus aanschaf zal het probleem niet zijn.

Mijn reactie was volgens mij een volkomen logische reactie op deze opmerking van ts:

Amvbeek schreef:
Ik kan als ik eerlijk ben haar niet kopen.

Ze vraagt mensen om mee te denken. Als ze het paard echt graag zou willen overnemen en zij en haar vriend zijn het daar over eens zou het ook een mogelijkheid kunnen zijn vast maandelijks een klein bedrag voor haar te betalen zodat ze ondertussen wellicht ook door kunnen blijven sparen voor andere zaken, zoals ze nu al doen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:56

Ik zou haar overnemen en zelf te koop zetten zodat je rustig op zoek kan gaan naar een passend baasje. Op die manier zorg je ervoor dat ze een fijn thuis krijgt zonder dat je jezelf financieel benadeelt. Je hebt dan meer tijd voor de verkoop en voorkomt dat ze op de markt komt te staan.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 11:17

Hey danielle jij kent dr zelfs als het goed is. Is dezelfde stal als waar jauke vandaan komt en volgens mij heb je zelfs de moeder van zara nog gereden Lianne.

Ik neig zelf naar kopen en een paar maanden kijken of het haalbaar is en anders zelf een ander plekje voor haar zoeken..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 11:24

En inderdaad het huis staat nu een jaar te koop dus het kan misschien nog wel een paar jaar duren. Maar ik ben er toch steeds mee bezig.

Laatst was er een serieuze koper, maar die kreeg de financiering niet rond dus die is afgehaakt. Nu is het weer afwachten en ondertussen flink sparen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:33

Net zoals jij zitten ook de andere verkopers niet in de juiste tijd, ik weet niet wat ze vragen voor het huis maar is ruilen van woonplek geen optie, zij het appartement en jullie de boerderij met bijbetaling??? Schiet zo maar wat lossen flodders, als jullie een vaste baan met een goed inkomen hebben is het misschien wel te doen en anders kunnen jullie je appartement bij de makelaar waar de boerderij te koop staat misschien ook wel inruilen. De huizenprijzen zijn voor grote huizen erg gedaald. Bij ons in de omgeving worden huizen die voor vijf jaar voor 6 ton te koop stonden nu voor nog geen 4 ton verkocht. Soms moet je risico's nemen, kan goed maar ook fout uitpakken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:11

er lopen een paar dingen door elkaar.

als eerste de band tussen verzorger en paard. Als je het paard laat gaan, zal je dit altijd als een gemis meedragen. Is er een kans dat je weer zoiets opbouwt met een paard of stop je dan geheel met paardrijden? Je kent het paard al 5 jaar, jij hebt het beleerd en bent de enige verzorger en bereider.
Jij vertrouwd het paard en op wie vertrouwd deze merrie?

dan de wens van je partner om groter te gaan wonen.
Je zult aan tafel moeten zitten om jullie wensen te bespreken, jouw wens is even belangrijk als zijn wens.
In welke volgorde pak je de dingen aan?

geld is niet het grootste probleem op dit moment, maar wat als je kosten oplopen en je inkomsten dalen?
samen praten, vertel hem jouw gevoelens voor dit paard wees eerlijk tegen jezelf en hem.

misschien is de uitkomst anders dan je hoopt, maar je hebt je emotie, gevoel en wensen gedeeld.
Deze merrie is bij jouw op haar plaats, misschien is het mogelijk, misschien ook niet maar dan heb je het een kans gegeven en besproken.

PS, ik verwacht niet dat het paard duur zal zijn, vertel aan de eigenaren je probleem, vaak is een goed tehuis belangrijker dan geld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:52

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Je kunt het paard eigenlijk niet kopen en het is ook niet eerlijk tov je vriend. Heb je het al met hem besproken? En wat zegt hij ervan?
Een eigen paard is duur. Ook al heb je niet zo'n dure stalling, er komen kosten bij voor hoefsmid, inentingen, wormenkuren en je zou wat opzij moeten leggen voor een DA als dat nodig is.
Het is een moeilijk besluit, dat kan ik me voorstellen. Je kent het paard al zo lang. Maar ik zou je toch adviseren het niet te doen. Je wilt graag kinderen en ook kinderen zijn erg duur kan ik je zeggen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:02

bigone schreef:
Net zoals jij zitten ook de andere verkopers niet in de juiste tijd, ik weet niet wat ze vragen voor het huis maar is ruilen van woonplek geen optie, zij het appartement en jullie de boerderij met bijbetaling??? Schiet zo maar wat lossen flodders, als jullie een vaste baan met een goed inkomen hebben is het misschien wel te doen en anders kunnen jullie je appartement bij de makelaar waar de boerderij te koop staat misschien ook wel inruilen. De huizenprijzen zijn voor grote huizen erg gedaald. Bij ons in de omgeving worden huizen die voor vijf jaar voor 6 ton te koop stonden nu voor nog geen 4 ton verkocht. Soms moet je risico's nemen, kan goed maar ook fout uitpakken.

Zoiets had ik ook al gedacht, maar ik lees nergens dat het om een boerderij gaat, kan dus ook een vrijstaande woning met stal en weiland zijn.
Je zult denk ik eerst moeten weten of TS en vriend daar willen wonen, vervolgens moet je kijken of je het veschil in waarde [als die er is] wilt en kunt opbrengen.
En TS; laat je niet te veel negatief stemmen door de restschuld.
Je zult toch moeten wonen, en ook de woning die je hierna koopt is door de crisis in waarde gedaald.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 14:33

Woningruil is geen optie. Het gaat om een erg verouderde boerderij met 10 hectare grond. De vraagprijs is veel te hoog voor ons en de boerderij is echt zo oud dat er nog enorm veel aan gebeuren moet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:43

Niemand in de familie die hier ook wil wonen, zo kun je met twee gezinnen riant wonen. Tien hectare ben je niet nodig, soms kun je een gedeelte goed verkopen aan aangrenzende boerenbedrijven.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:46

Ik en Zara inderdaad :) Was ook wel heel verbaasd om dit te lezen, hoewel het er natuurlijk aan zat te komen. Vraag me stiekem ook wel af of er iemand interesse voor Zhanna heeft.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:51

Als je je hart gaat volgen, kan je misschien in andere materiale zaken of leef gewoonte Low budgeteren.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:52

Wizz99 schreef:
Ze vraagt mensen om mee te denken. Als ze het paard echt graag zou willen overnemen en zij en haar vriend zijn het daar over eens zou het ook een mogelijkheid kunnen zijn vast maandelijks een klein bedrag voor haar te betalen zodat ze ondertussen wellicht ook door kunnen blijven sparen voor andere zaken, zoals ze nu al doen.

Ze gaf aan dat ze twijfelt of ze de maandelijkse kosten zou kunnen betalen, ik vraag me daardoor af of gedeeltelijk afbetalen daar verschil in zou kunnen maken :)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 16:15

Amable schreef:
Ik en Zara inderdaad :) Was ook wel heel verbaasd om dit te lezen, hoewel het er natuurlijk aan zat te komen. Vraag me stiekem ook wel af of er iemand interesse voor Zhanna heeft.

Zhanna heeft een vaste ruiter. Ik zie haar bijna nooit, maar ik weet dat zij er wel voor gaat en haar waarschijnlijk wel overneemt.

Alnate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:54

Wij hebben ook vaak uitgaven gedaan, waarvan we dachten.....eigenlijk kan het niet qua budget. Uiteindelijk is het altijd goed gekomen, zonder problemen. Mijn advies: overleg met je vriend. Als hij er niet achterstaat komt er wrijving en uiteindelijk misschien wel einde relatie. Weg relatie, weg leuk appartement en weg kinderdroom. In een relatie moet je elkaar kunnen vertrouwen en dus je ziel open kunnen leggen bij elkaar. Heeft hij twijfels? Hoe pijnlijk het dan ook is, maar dan zou ik voor mijn relatie gaan. Je kunt natuurlijk wel zelf meehelpen om een goed tehuis voor het paard te zoeken. Wie weet vind je dan een adres bij je in de buurt en mag je het paard blijven bezoeken en misschien wel rijden! Ik zou een tussenoplossing afraden. Kopen om weer door te verkopen. Mensen zullen eerder een gezond paard kopen dan eentje met een mankement. Succes met je beslissing.

Gr. Renate

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:07

Ik schrijf dit met pijn in mijn hart en tranen, want ik had precies het zelfde..

Leasepaard Djeegie, mijn allerliefste, -leukste, -grappigste, -snelste, -mooiste en -beste maatje ooit, werd verkocht. Wij kregen als eerste het aanbod om hem te kopen, we hebben enorm lang gepraat (het gezin) maar zijn er uitgekomen dat we niet genoeg geld hadden om een paard te onderhouden op de beste manier, en hadden we hem wel gekocht omdat we zoveel van hem hielden, dan is dit niet eerlijk voor hem. Hij verdient een plekje met mensen die wel genoeg geld hebben om hem goed te onderhouden, omdat wij zoveel van hem hielden, hebben wij hem laten gaan.. Nog steeds heb ik het er heel moeilijk mee, het is al zo'n 4 maanden terug, en ik heb in de 4 maanden amper geslapen, want ik mis hem verschrikkelijk. Maar dit is wel het beste voor hem, ik gun hem iemand die alle tijd en geld heeft, en dat is ook houden van..

Het zal heel moeilijk voor je zijn, maar het zal wel het beste voor haar en ook voor jou en je vriend zijn.. :(:)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:17

Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben paar jaar geleden zo stom geweest het niet te doen! En daar heb ik nog spijt van. Onder tussen heb ik een schitterend ander paard, maar die merrie die ik toen reed vulde mij zoveel beter aan. Met haar kon ik lezen en schrijven!

Ik hoop dat je met de eigenaren erover uit kan komen, als je beetje goed met ze kan hoef je vast niet de hoofdprijs te betalen. Daarnaast ben je niet alleen in een relatie dus je vriend zal er zeker achter moeten staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:23

Als je financieel er nu niet zo florisant voor staat, zou ik nog niet verkopen...

Die tijd komt nog wel. Vraag het paard voor een vriendenprijsje en geniet even van alles wat je nu hebt.
Grootse plannen met verkoop en ander huis komt dan ook wel in betere tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:33

Toevallig heb ik bij dezelfde eigenaren met dezelfde kwestie gezeten en kan je alleen mijn ervaring meegeven...

Ik heb nog steeds spijt dat ik haar heb laten staan.

In mijn geval was de vraagprijs NIET reëel en ik kon dat dan ook financiëel niet opbrengen.
Net nadat ik mijn huidige paard gekocht had, kreeg ik te horen dat ze naar Hedel ging, ik heb mijn ogen uit mijn kop gejankt.

Ondanks dat ik heel gelukkig ben met mijn huidige paard (die qua karakter onwijs veel op Veerle lijkt) mis ik haar nog steeds en als ik toen had geweten wat ik nu weet waren dingen misschien wel anders gelopen.

Volg je hart!

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:35

heb in een soortgelijke kwestie gezeten en het paard wel gekocht. mond nu elke maand heel hard mijn best doen om alles bij elkaar te krijgen maar ik heb geen dag spijt. als ik dan weer bij mijn lieverd ben weet ik weer waar ik het voor doe.