2014 begint met een paardendilemma... *update pagina 5*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:49

Waarom de ellende van een ander op je nemen?
Nu gaat het nog goed met de merrie maar wie zegt er dar dat niet veranderd?
Ze is immers niet gezond.

Hoe oud is de haf nu precies?
Je kunt immers rijden op je ruin tot de haf ingereden is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:51

moyra schreef:
Waarom de ellende van een ander op je nemen?
Nu gaat het nog goed met de merrie maar wie zegt er dar dat niet veranderd?
Ze is immers niet gezond.

Hoe oud is de haf nu precies?
Je kunt immers rijden op je ruin tot de haf ingereden is.

Inderdaad, de COPD is er natuurlijk ook nog.

Snappen jullie al mijn dilemma's :D

De haf wordt in mei 3 jaar en wordt als hij blijft, deze zomer rustig ingereden.

moyra

Re: 2014 begint met een paardendilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:53

Ik zou in dat geval aan je zus vragen of het nog even zo kan (en als het zelf nog even op kunt brengen) en dan van de zomer het besluit nemen.
Dan weet je waar je over praat nu is het een wat als verhaal.

Maargoed ik zou sowieso voor mijn eigen paardjes kiezen.

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:55

Als we alles vooraf al zouden weten dan zouden we het achteraf allemaal anders hebben gedaan, maar zo is het leven nu eenmaal niet. Nu blijf je eeuwig twijfelen en in de 'wat als' fase hangen. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:57

Zjoukje schreef:
Als we alles vooraf al zouden weten dan zouden we het achteraf allemaal anders hebben gedaan, maar zo is het leven nu eenmaal niet. Nu blijf je eeuwig twijfelen en in de 'wat als' fase hangen. :)

Inderdaad en helaas is dit ook erg vermoeiend..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:05

Tja wat wil je in de toekomst en wat past daar het beste bij.. dat zou ik dan maar op papier gaan zetten want op gevoelsbasis kom je er denk ik niet uit. Dan maar op basis van verstand :) Hoe groot is de kans dat de merrie verslechterd en wat zijn de kosten van eventuele medicatie en kan en wil je dit betalen. Verder als je het op kan brengen nog even doorbuffelen tot het tijd is om je haf te beleren en kijken hoe die daar uit komt..

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:21

Yontheke schreef:
Helaas wil ik echt geen verzorger. Ik heb de paarden voor mijn plezier en niet voor dat van iemand anders. Er mag altijd iemand mee etc maar uiteindelijk ben ik degene die het met de paarden moet doen natuurlijk.

Dat is denk ik niet per se waar. Als ik een paard verzorgde zou ik de stallen ook best willen uitmesten en andere 'stomme' klusjes doen. Zo iemand is er niet alleen voor het rijden van je paarden, maar ook om je een hand te helpen met het stalwerk. Ik vind het zelf heerlijk om vanaf de grond bezig te zijn met paarden en er zijn vast meer mensen die er zo over denken. Je kunt wellicht op die manier zelf meer tijd krijgen om de leuke dingen met je paarden te doen!
Daarentegen begrijp ik wel goed dat je het onprettig vindt als iemand anders met jouw paarden bezig is, wat ze dan ook doen. Dat is een gevoel wat je niet zomaar wegneemt.
Maar voor een verzorgster hoeft het niet allemaal fun & games te zijn, je mag best wel wat van ze vragen als ze er zijn, vind ik. :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:33

je moet niet de zorgen van een ander op je nemen, wat niet jou zorgen zijn. zo komt zij er makkelijk af maar je blijf dan wel zitten met 2 ongezonde paarden die waarschijnlijk veel zorg en kosten gaan brengen. ik vind persoonlijk dat ik voor mijn eigen paarden zou kiezen hoe rot dat ook is om dit tegen je zus te zeggen. Maar vind wel dat het haar verantwoording is.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:40

Maar de merrie deels in de lease gooien dat is dus ook niet iets?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 15:41

sweetsox schreef:
je moet niet de zorgen van een ander op je nemen, wat niet jou zorgen zijn. zo komt zij er makkelijk af maar je blijf dan wel zitten met 2 ongezonde paarden die waarschijnlijk veel zorg en kosten gaan brengen. ik vind persoonlijk dat ik voor mijn eigen paarden zou kiezen hoe rot dat ook is om dit tegen je zus te zeggen. Maar vind wel dat het haar verantwoording is.

Dat ze niet 100% gezond is, weet ik natuurlijk ook. Hoe de COPD gaat evolueren weet niemand maar je koopt natuurlijk een paard op de moment dat ze goed zijn. Ze heeft ook al 5 jaar in de sport gelopen zonder noemenswaardige problemen en heeft een betere conditie dan mijn "gezonde" ruin. De haf kan over een half jaar natuurlijk ook wat gaan mankeren :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 15:42

Suuskipje schreef:
Maar de merrie deels in de lease gooien dat is dus ook niet iets?

Ik denk niet dat mijn stiefzus dat ziet zitten. Zij heeft het natuurlijk prima zo, ze staat bij mij en ze heeft er geen omkijken meer naar :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:43

yontheke,

Zo te zien heb je je al je beslissing gemaakt toen je dit topic begon.
je wil het paard graag van je stiefzusje. Dat is duidelijk, daarnaast zeg je dat je je ruin nooit meer weg doet. Dus dan blijf de haflinger over.

je heb de keuze al gemaakt en je kom elke keer weer op je hafje uit dat die weg moet.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:07

Zou je je sportambities met zekerheid kunnen waarmaken met je haf?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:12

SheeNegro schreef:

Hij is best goed en sportgefokt, kan ruim lopen en springt met gemak over 1 meter want hij is de piste al uitgesprongen. Dus ik hoop van wel. Zekerheid heb je natuurlijk nooit. Mijn kwpn heeft het uiteindelijk ook niet waargemaakt terwijl die wel capaciteiten genoeg heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:16

Yontheke schreef:
SheeNegro schreef:

Hij is best goed en sportgefokt, kan ruim lopen en springt met gemak over 1 meter want hij is de piste al uitgesprongen. Dus ik hoop van wel. Zekerheid heb je natuurlijk nooit. Mijn kwpn heeft het uiteindelijk ook niet waargemaakt terwijl die wel capaciteiten genoeg heeft.

Maar los 1 meter is nog niet onder de man een meter en nog zeker geen parcours.

Als je sport ambitie's erg belangrijk zijn. Zou ik de merrie absoluut houden. Een fijn paard dat je gratis krijgt. Is een buiten kansje. En je slaat je tegen je kop als je haf het uiteindelijk niet waar maakt.

Maar hoe belangrijk is de sport voor jou? Dat is natuurlijk ook heel belangrijk.

Rosalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:26

Je wil geen verzorger, ik zou er nog eens over nadenken want als je de Haf verkoopt dan gaat ook iemand anders ermee werken, dus hoe je het ook went of keert je zal het uiteindelijk op beide manieren uit handen moeten geven, bij de eerste verkoop manier ben je de Haf helemaal kwijt :( , bij de tweede verzorger manier hou je de Haf en kun je oogje in het zeil houden. :j Niks is erger dan achteraf ergens spijt van te krijgen wat niet meer valt terug te draaien.... en wie weet is de merrie straks wel opeens verkocht en heb je alleen nog de ruin....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:39

Rosalove schreef:
Je wil geen verzorger, ik zou er nog eens over nadenken want als je de Haf verkoopt dan gaat ook iemand anders ermee werken, dus hoe je het ook went of keert je zal het uiteindelijk op beide manieren uit handen moeten geven, bij de eerste verkoop manier ben je de Haf helemaal kwijt :( , bij de tweede verzorger manier hou je de Haf en kun je oogje in het zeil houden. :j Niks is erger dan achteraf ergens spijt van te krijgen wat niet meer valt terug te draaien.... en wie weet is de merrie straks wel opeens verkocht en heb je alleen nog de ruin....

TS wil geen verzorgster. Omdat ze de paarden voor haar plezier heeft. Niet voor dat van iemand anders. Paarden kosten een hoop geld en tijd. En als iemand anders dan alle leuke dingen er mee gaat doen. En jij als eigenaar enkel uitmesten en betalen is ook niks.

Daarbij vind je echt niet simpel een verzorgster voor een 2 jarige. Daar kun je niks mee (niet rijden of longeren) En daarbij wil je geen 2 jarige in handen geven van iemand zonder verstand van opvoeden..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:40

Yontheke schreef:
SheeNegro schreef:

Maar eerlijk, een hafje tussen de sierlijke paarden, waarmee zou je het echt waarmaken?

Alsnog als je de haf nu verkoopt, de merrie gratis overneemt en je valt binnen 5 jaar terug zonder rijpaard, je hebt waar voor je geld gehad en je kunt alsnog een hafje met talent kopen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:45

Je hebt ook prima verzorgers van een jaar of 20-25. Moet je gewoon even zoeken en niet zomaar iemand nemen. En ik vind het wel heel normaal dat je als verzorger de stal kuist en helpt in onderhoud van materiaal. Dus een verzorger is zeker niet negatief.

Maar snap wel wat Ts bedoeld, al zou ik het even aankijken tot de zomer als dat mogelijk is. Ik zou persoonlijk de haf houden omdat ze al een ruin heeft die sport gericht is en een goede klik met de haf heeft. En een paard opleren waar je een goede band mee hebt lijkt me super.
Maar misschien ben ik bevoordeeld omdat ik een fjord heb en daar gewoon naar neig.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:03

Ik zou toch voor mijn paarden gaan en haar laten kiezen voor een alternatief. Waarom help ze jou ook niet mee aan haar paard te verzorgen?

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:08

Zo te lezen maakt de Haflinger de beste kans op een goed nieuw thuis want die is gezond! Mijn keuze zou daarom de Haflinger zijn.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:35

Mijn keuze zou juist de merrie zijn.
Je had al voor de haflinger gekozen voor de merrie kwam. Ik zou denken dat je zou weten dat je stiefzus een paard heeft. Als je daar interesse voor zou hebben gehad dan zou je dat al getoond hebben voor je het aanbod kreeg om haar te rijden enz.
De haf was je droom, waarom die ineens weg gooien voor een merrie die COPD heeft en je alleen onder het zadel een klik mee hebt? Ik vind klik van af de grond minstens zo belangrijk als die in het zadel. Ik kan me niet voorstellen dat je de klik die je vanaf de grond met je haf hebt ineens niet in het zadel zou hebben!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:10

sweetsox schreef:
Ik zou toch voor mijn paarden gaan en haar laten kiezen voor een alternatief. Waarom help ze jou ook niet mee aan haar paard te verzorgen?

Omdat zij geen tijd meer heeft voor de merrie en de deal was dat ik de dagelijkse verzorging op mij nam in ruil dat ik haar kon rijden. Ik mag ook alles met haar doen wat ik maar wil. Op dit moment zit mijn stiefzus ook in de gips dankzij een operatie aan haar enkel.

Floemii schreef:
Mijn keuze zou juist de merrie zijn.
Je had al voor de haflinger gekozen voor de merrie kwam. Ik zou denken dat je zou weten dat je stiefzus een paard heeft. Als je daar interesse voor zou hebben gehad dan zou je dat al getoond hebben voor je het aanbod kreeg om haar te rijden enz.
De haf was je droom, waarom die ineens weg gooien voor een merrie die COPD heeft en je alleen onder het zadel een klik mee hebt? Ik vind klik van af de grond minstens zo belangrijk als die in het zadel. Ik kan me niet voorstellen dat je de klik die je vanaf de grond met je haf hebt ineens niet in het zadel zou hebben!

Omdat ik dit al een keer heb meegemaakt met mijn ruin. Ook een gigantische klik op de grond. Ik kan lezen en schrijven met hem, maar dit vertaald zich niet echt naar het rijden. Daarom is het ook heerlijk om een keer met de merrie te doen wat met mijn ruin niet lukt. Daarom heb ik ook wel schrik dat ik hetzelfde ga hebben met de haflinger.

Dit is trouwens nog een foto van mijn trio. linkss de ruin en in het midden de merrie en de haflinger kan je niet naast kijken :D

Afbeelding

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:12

ze zijn alle drie erg leuk. vind de been stand van de haf een beetje x lijken maar dat zou geen kwaad kunnen. snap dat je iemand help omdat ze in het gips zit.
de haf moet je nog inrijden. maar waar ik mij zorgen om maak is dat je straks met twee zieken paarden blijf zitten en ook al zijn ze nu wel ok, je gaat op den duur rond de zelfde tijd waarschijnlijk heel veel kosten krijgen en je kan er niet meer op rijden. persoonlijk vind ik dat als je er op rijd en op de grond liefde moet zijn met een paard. waarom heb je op de grond minder liefde voor de merrie

ik zou met je stiefzus er toch nog over hebben dat het teveel word en dat je een passende oplossing ervoor moet zoeken.
heb je niet een vriend(in) die je erg vertrouw en die je mee laat helpen met de haf om hem in te rijden. begreep dat het bijna tijd is om in te rijden. Dan kan je samen de paardjes verzorgen, en de beslissing even wat later nemen. het punt is natuurlijk ook dat de merrie al zolang in de sport heeft gezeten dat er veel meer sluimerd dan je ziet. er kan al artritis of artrose en dat soort dingen aanwezig zijn zonder dat je het ziet. wil je niet bang maken of zo. Maar tegen die tijd help je stief zus je niet meer en is het jou probleem... weet niet of jullie verzekerd zijn.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 11:22

@ sweetsox: we zijn niet verzekerd. Dat wordt hier in Belgie niet zo vaak gedaan tenzij je een heel duur paard hebt. Wat ze geen van de drie zijn :) De merrie is trouwens wel erg lief en knuffelt graag maar de echte klik had ik met mijn ruinen al bijna van de foto van de verkoopadvertentie. Misschien ook omdat ze nu nog niet van mij is en ik het mezelf ook iet echt toesta om me aan haar te hechten... Geen idee eigenlijk.