Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:47

__Astrid schreef:
Denk dat een wat modernere haflinger (dus slanker van bouw, wat groter en wat meer bloed) ook wel wat zou kunnen zijn!
Of gewoon een lekker rommelbakje van kruisingen (maar dan wel idd met iets robuust zoals haf, fjord, fries, IJslander, of Western ras erin), soms kom je echt superleuke kruisingen tegen :j

Moderne haflingers hebben helemaal niet meer bloed dan de stevige ouderwetse... Ze zijn nog steeds 100% zuiver, het is echt zo'n hartnekkige fabel dat ze moderner zijn omdat er arabier door zou zitten...
Er wordt bij het stamboek (KVTH) totaal niet op karakter gelet, er zijn dan ook wel wat hengsten die regelrechte rotzakken en de nakomelingen kunnen er ook wat van, maar toch zijn deze hengsten nog steeds erg populair. Ze kunnen vreselijk eigenwijs zijn, maar je hebt er wel een goede buitenrijpartner aan, ze zijn sterk en tegenwoordig al te krijgen tot een 1,56/1,57. Niet voor niets zijn er redelijk veel haflingers of haflingerkruisingen in de westernsport. Dat soort dingen vinden ze geweldig om te doen, je bent dan echt partners, en ze zullen zich minder snel vervelen en gaan stieren, dan in de bak. Bovendien kun je de meesten zo een paar dagen laten staan, en zonder problemen weer opstappen.

Toch denk ik voor TS wat richting Gelders of Groninger paard. Voldoen ook aan de eisen, maar zijn net wat groter dan de tot nu toe genoemd rassen ivm de 1.80 van TS. Koel in het hoofd, rustig, werkgierig, betrouwbaar, en ook robuust en stoer :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:51

Ik heb zelf een paint, koel in het koppie maar verschrikkelijk snel in de benen. Zal nooit gemeen doen maar heeft een duidelijke eigen wil.

Verder heb ik een haflinger gereden die echt een dondertje was, sneller dan menig ander paard. Haf is misschien iets te pittig,al zitten daar ook goedzakken tussen.

Draver vind ik ook aansluiten, vaak ook voorwaarts maar toch koel in het koppie wat met minder rij-ervaring erg prettig kan zijn.

Heb je wel eens aan een grote fjord of tinker gedacht? Probeer er eens een paar uit! Het zal je verbazen hoe fijn die kunnen zijn.

Ijslander vind ik notdone. Het blijven gewoon paarden die niet ineens magisch sterk zijn, ook daarbij vind ik te lang is te lang.
Leuk voor de mensen die hier anders over denken hoor, maar als het een ander ras is schieten die mensen ook uit hun vel en een ijs is wat robuster gebouwd maar geen wonderpaard.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:54

Wie Haflingers lomp en sloom vinden die nodig ik eens uit om op die van mij te komen rijden. :D

Ik denk dat je je niet moet vast pinnen op een specifiek ras, maar ook meer moet kijken naar kruisingen/papierloze paardjes etc. Ik heb eens een Quarter X Appaloosa gehad, heb nog nooit zo'n cool beest meegemaakt. Schrikte werkelijk nergens van!
Het is dat hij te klein bleef anders had ik hem nog gehad.

Succes met jouw zoektocht! :)

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:02

Ik vind het allicht een aparte gedachtengang dat haflingers sloom zijn, maar wel een fjord willen hebben. :D Maar goed, das een kwestie van smaak, zo zou ik bijv nóóit een fjord willen, een haf mogen ze me komen brengen met een strikje erom :D Misschien ook omdat TS op zoek is naar dat stoere, en haflingers vaak als barbiepaardje worden gehouden. (Lange golvende manen, vlechtjes, dat soort dingen :D ) Maar dat zegt niet zo veel. Dit is ook stoer toch?)
Even gejat van Liisaaa :D
Afbeelding

liekensancho

Re: Nieuw, welke paard? , terug in de sport komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:09

jeetje wat een mooie haf hierboven <3

heb je weleens gedacht aan paarden aangeboden als 'geschikt als jachtpaard', ze staan zo weleens aangeboden op de tweedehandssites in Belgie, zijn snel en kunnen wat hebben met honden en lawaai ;-), veelzijdig want kunnen ook een sprongetje maken, lijkt mij ultieme recreatiepaardje voor je :-).

HJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:20

@Cerera Wow wat een prachtige haflinger, dat vind ik echt zalig, maar zo heb ik ze nog NOOIT in real life gezien..
En er stonden er toch 'n paar op de manege en die waren verre van zo prachtig en vele malen kleiner.
Over dat barbie paard, ik zou de manen en staart van mijn paard toch natuurlijk laten doorgroeien, behalve als de staart de grond raakt natuurlijk !
En Gelders of Groninger lijkt me echt té groot, ik vind ze echt mooi, ik vind het zeer imposant, maar ik heb minder de indruk dat ik zo'n groot paard, zo hoog boven de grond niet te controleren valt door mij.

@Mayflower, bedankt hoor !
En ik zie nu dat er prachtige haf's zijn, ik dacht dat deze gevallen eerder zeldzaam waren.

@Smurfie, Draver vind ik een prettige idee, door hun hoogte, door dat ik ze ken als voorwaarts maar enorm vriendelijk en als leergierig!
Aan een Tinker en een Fjord denk ik ja, maar dan wel eentje die mooi in vorm staat en goed gebouwd, voorwaarts, etc.
Ik ken wel een Fjord die enorm goed vooruit gaat, alhoewel hij veel te zwaar staat, als hij lichter was zou't nog beter zijn.
Komt het eig vaak voor dat paarden te zwaar staan ? en is er een regel van je moet zoveel ribben kunnen tellen/voelen.

@Liek Ja heb ik aan gedacht, veel zelfs het type 'hunter' volgens mij, maar ik vind het nergens heb ik de indruk

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:27

Je bent hartstikke groot, tja dan kom je toch wel uit bij de paarden in plaats van pony's! Groninger paarden hoeven niet groot te zijn hoor, of vind je paarden sowieso al te groot? :')

Ik moest overigens meteen denken aan een draver (in paardenformaat). Geweldige pittige, werkwillige en voorwaarts denkende paarden. Maar dan wel een nemen die al omgeschoold is, waar de galop al op zit enzo.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:30

Ik weet niet wat je budget is? Misschien moet je daar eerst naar kijken voordat iedereen wat gaat roepen?

HJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:37

goh alles tussen in 1m47 en 1m60 is oke, liever niet groter
en heb een budget van tussen de 1400 en de 2000 euro ongeveer, daarom leek een draver wel aantrekkelijk.
en ja , ik weet het, alle mensen met stamboompaarden die op niveau lopen zullen zeggen 'een goed paard kost 5000 à 10 000 minimum' , dat is ook niet wat ik wil, ik wil een gezond, betrouwbaar paard dat er even hard van geniet buiten te gaan en daar te rennen en te springen over sloten als ik

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:43

Ik denk niet dat je budget een probleem is, maar je maximale grootte eerder. Gezien jij behoorlijk lang bent, heb je denk ik wel zeker een paard nodig dat boven de 1.60 groot is.
Ik zou lekker op MP, boktmarkt en zulke sites gaan rondkijken naar wat grotere paarden met een betrouwbaar karakter en dan gewoon eens je stoute schoenen aantrekken en gaan kijken bij dat paard. Probeer eens een groter paard uit en misschien valt het allemaal wel mee.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:43

als je budget tussen de 1400 en 2000 zit, mag je in ieder geval al een ijslander vergeten. zuivere quarters zitten ook vaak ver boven dat budget.

Je hebt de prijscategorie om een leuke draver, fjord of haflinger te kopen. Of een leuke recreatie-kruising.
met een basis opleiding.

een leuk getekende tinker ga je ook niet vinden voor die prijs.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:48

Iemand van 1.80m zie ik echt niet zitten op de draver van 1,60m die ik heb gereden. De meeste zijn niet breed gebouwd, maar goed, meningen verschillen over wat past en niet past..

HJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 13:53

Een leuke kruising lijkt me perfect !
Fjord lijkt me ook top, ik weet zelfs niet of ik geschikt ben qua rijkunsten voor een Ijslander, m'n grootte zou niet het enige probleem zijn..
Wat zijn de prijzen zoal bij de dravers?
Welke grootte zien jullie dan eerder bij me?
Ik heb wel altijd op BWP's gereden, dus op groot en klein maar de kleintjes vond ik toch altijd aangenamer..
De tekening van de Tinker is echt niet belangrijk voor me, bouw, conditie en karakter, kleuren interesseren me zelf niets !

Ex-renpaarden is dat eigenlijk iets?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:57

Ben ik nou de enige die de TS onervaren, naief en simpel vind kwa denkvermogen het houden van een paard.

-niet zelf uitzoeken welk ras er bij je past
- paard mag mee lopen in de lessen
-stalling rond de 150 euro

pffff

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:59

Met een ex-renpaard moet je sterk in je schoenen staan vrees ik. Die dieren hebben geleerd om de benen uit hun lijf te rennen. En hoe meer druk op het bit, hoe harder ze gaan. De engelse volbloeden die ik ken zijn erg pittig, snel op hun tenen getrapt, maar gaan wel door het vuur voor hun baas. Maar dan moet je wel eerst bewijzen dat je het waard bent hun baas te zijn.

Een draver is koeler in het hoofd, minder pinnig, hebben veel van de wereld gezien en schrikken niet snel. Dravers zie ik soms langs komen voor €900 voor een ruin. En dan zijn ze al beleerd onder het zadel. Moeten hoogstens nog bevestigd worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:00

Ach, TS vraagt om advies en hulp. Is niks mis mee toch?
Wij bieden zelf een stalling aan voor 150, inclusief alles dus het bestaat zeker wel.

TS ik denk persoonlijk dat je voor het mooie beeld een paard van 1.80 mag hebben. Nu ga je totaal niet voor het mooie pik ik op uit je verhaal, dus ik denk dat je zeker wel richting een 1.70 paardje mag denken. Ik ga dan uit van een normaal sportpaard type paard. Niet te rank, niet te breed gebouwd.
Ik denk persoonlijk dat je gewoon moet rond gaan kijken naar paarden, kruisingen, raszuivere Tinkers, Fjorden en weet ik veel allemaal en gewoon moet gaan proberen. Test ritten maken, kijken hoe je op een paard van 1.70 zit, hoe het paard reageert, of die moeite met jel engte heeft. Want je hebt niet veel ervaring dus ik denk dat je erg moet uitkijken voor dat je een paard niet uit evenwicht brengt met je lengte.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:04

Ts stelte zulke aparte rare vragen dat ik sowieso mijn vraagtekens heb.
Je kunt je op je minst zelf goed voorbereiden ipv dat bokkers van alles en nog wat voorkauwen.

HJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:06

Tita, als je enkel commentaar kunt geven, hou je dan afzijdig aub.
Ik zoek een richtlijn, ik kan moeilijk elk mogelijk paard gaan uittesten dat in mijn prijsklasse ligt he.
Ik heb een vriendin, die een Ijslander heeft staan op een manege waar ze aan parelli doen en de beginners krijgen les op haar paard?
Dit was gewoon een voorbeeld, ik weet niet of ik een ander op mijn paard zou laten rijden?
Een stalling rond 150 euro of weidegang rond de 150 euro is haalbaar volgens mij?
Dus als je niks nuttigs te zeggen hebt niks zeggen aub

Dan Carola, ik ga ook nog eerst het komende jaar denk ik cursussen volgen etc, natural horsemanship en dergelijke, een goede weide/stalling zoeken,..
ben me gewoon aan het oriënteren nu maar bedankt voor de info !

@Ashkerlon,
denk niet dat een renpaard dan NU geschikt zou zijn voor mij, heb nog te weinig kennis van het paard op zich, een draver lijkt me een goede match zoals ik eerder zei.
Zijn deze van nature gezond, zitten er vaak tussen met blessures, ..?

HJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:08

Tita, dit is voorbereiding volgens mij, praten met mensen die zelf paarden hebben?
slaat werkelijk op niks wat je zegt.
En rare aparte vragen?
Dan kom ik later teminste niet voor vraagtekens te staan ja

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:09

Jij kan mij niet commanderen hier weg te gaan hoor.

Hoe denk je dat alle andere mensen een paard kopen?
Ga eens zelf op onderzoek uit en probeer eens een en ander ipv advies te vragen.
De meeste bokkers kennen je niet weten niet hoe je rijdt hoe moeten we in godsnaam weten of je op een ex-renpaard past

Ik kan van mezelf zeggen geef maar ijslander, fjord, draver of een ex-renpaard ik blijf er wel op zitten.

De vragen die je stelt zijn zo onwetend, naief, gewoon iemand die een impuls momentje heeft.

*heb al 21 jaar eigen paarden en ik ging dus echt niet met bokt praten wat er bij mij past*

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:10

Grote mooie allround sport haflinger (1.56) jachtpony
€ 1.950,00
http://link.marktplaats.nl/752452627

Zoiets bedoel je?

Bovendien staan er genoeg paardjes onder de 2000 euro. En meestal valt er altijd wel over de prijs te praten.

HJules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:15

@Tita, ja goede raad hoor 'vraag aan niemand advies en doe een lekkere miskoop'

@knetter ja zoiets!
maar ik stel me altijd vragen bij 'niet geschikt voor beginners', wat wil dat dan zeggen dat ze af en toe iets uitsteken?
Ik ben dan geen beginner, een echte 'uitdaging' zoek ik niet echt, een wandelmakker!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:17

Dus jij denkt geen miskoop te kunnen kopen....omdat je bokt "raad" vraagt

Iemand die een paard gaat kopen, mag hopen dat ie in staat is zelfstandig na te denken over zijn aanschaf en geen hulp nodig heeft van de goerroe genaamd bokt :roll:

Als niet weet niet geschikt voor beginners, gaat er dan maar vanuit dat je beginner bent niet aantal jaren dat je rijdt is relevant.
Maar de kennis die je hebt in de paardensport in alle richtingen dus voer, rijden, verzorging, hoeven ed

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:20

En ik mis de kennis over de grootte van het paard heeeeel erg in dit geval. Het moet toch wel logisch zijn dat je weet dat je met je 1.80 lengte niet op een paardje van 1.60 past? Helemaal zonder ervaring, en ook na cursussen etc heb je niet de nodige ervaring om een paard dan geheel in balans te houden. Het is dus niet te doen een paard te zoeken onder de 1.60.
Sportpaard-type in ieder geval. Maar net als met Fjorden, Haflingers en IJslanders denk ik dat je niet slaagt met een beestje van 1.50 hoog.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:22

Ken je niet iemand die veel ervaring heeft met paarden en eventueel mee wil gaan om een paard te keuren met jou? Gewoon om te zien als het paard wel bij je past? :)
Toen ik mijn paardje heb gekocht is de manège eigenaar meegegaan om te zien als ie wel geschikt was voor een 11-jarig meisje :')