Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Teleurgesteld:merrie blijft te klein voor mij:hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 15:23

Nja, alles teruggelezen en op een hoop gegooid: ik ga gewoon voorlopig met haar op de grond verder en aan de longe beginnen, het eerdere plan van dit jaar de belering OHZ in heb ik allang overboord gegooid... dat kan wel wachten tot lente/zomer volgend jaar, in mei wordt ze pas 5 jaar, dus tijd zat.
Dan hebben we allebei wat meer tijd om te kijken hoe eea uitpakt.
En welke richting ik op moet gaan denken met haar. Ook qua (wijze van) belering.

Intussen ben ik toch ook veel tijd kwijt met rijden en trainen van Bonte Jaopie, met wie ik binnenkort ook eens bitloos rijden wil gaan proberen, dus laat haar maar gerust eens "overwinteren".

Nogmaals dank voor alle tips en invalshoeken... enne... actuele foto's van Khava komen er echt aan!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:55

Goed dat je haar toch aanhoudt.

Ik zit met hetzelfde als jij..

Alleen heb ik met mijn 1.71 een haflinger merrie van 1.30 (2,5 jaar nu) en ik twijfel ook enorm of ze te klein blijft en wat ik nou moet doen.
Ben wel stiekem her en der aan het kijken voor een grotere..
Vind het wel echt heel erg om haar straks misschien weg te moeten doen, dit was namelijk niet het plan, het plan was dat ze voor altijd bij mij bleef.. :(

Ben nu voor de tweede keer in een dubio wat ik moet doen, er zal toch eens een knoop doorgehakt moeten worden.. En ik neig steeds meer naar verkopen.. :(

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 17:08

Een Haflinger van pas 2,5 jaar (!) kan dus echt nog wel een stukkie groeien!
Ik denk dat mijn merrie met 2,5 ook niet groter was dan 1.30.

Dus... afwachten, ook in de breedte zwaren ze na jaren nog uit, zeker Haflingers!

Met 2,5 jaar kun je er nog echt niks van zeggen, mijn merrie is 4 jaar met 1.40, maar die gaat in geen geval weg. Ook niet als ik blijk er toch geen goede rijmatch mee te zijn, dan zoek ikdesnoods (tegen al mijn principes in) een leuke meid ls (bij)rijder. Ik heb haar al vanaf veulen, en zo'n band er al mee, ik moet er niet aan denken die voor een groter "model" in te ruilen.
Maar okee, ik heb natuurlijk mijn andere paard al om op te rijden, misschien heb jij geen ander berijdbaar paard, buiten de 2,5 jarige, die natuurlijk nog nergens aan toe is wat dat betreft.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:17

Terpetijn, dat valt wel mee, gezien haar ouders.
Vooral haar vader is erg klein, moeders is ook nog geen 1.40
Ze zeiden zelfs: 'T is dat er bij de vader haflinger in de paspoort stond, anders had ik m aangezien voor een welsh'

Ik heb inderdaad geen ander berijdbaar paard.
En ik kan haar ook niet houden als ik nog een paard erbij koop waar ik wel op kan rijden, dat kan ik gewoonweg niet betalen.
Dus ja, als de keus wordt gemaakt, gaat ze inderdaad weg :j

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:10

Die van mij is 1,35 ik heb heb bijna een jaar nu. Hij was toch wel iel en klein voor mn gevoel toen ie van de trailer stapte maar nu ik hem gewend ben vanl het wel mee, hij begint redelijk uit te zwaren alleen moet ik weer spieren trainen want hij heeft nadat hij beleerd was de hele zomer op het land gestaan.
Ik train nu wel alleen vanaf de grond en van het voorjaar wil ik hem weer op pakken (en eerst 5 kilo kwijt raken) en ik heb een leuk verzorgstertje die er netjes op past

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 20:04

In het voorjaar ga ik weer eens serieus nadenken over mijn volgens alleen mijzelf "ielige" 1,40 pony Khavanna (intussen al lekker bezig met dingen aanwennen, dat gaat boven verwachting goed, de schrik-meid blijkt veel te verdragen, zoals met dit barre weer hier een deken).

Ik heb het maar losgelaten, ik bedoel de zorgen en verwachtingen, laat maar, ze gaat toch niet weg, en ik laat het maar gaan en komen zo het gaat.
En ik zie het in het voorjaar wel weer.

Wat wel geweldig is: ze had vanaf haar 1,5 jaar een hakende knie, men riep en zei maar tijd, tijd of binnendoor bekappen (onder de 3 jaar), heb ik gedaan, en langzaam wewer rechter laten bekappen (miojn paarden zijn ijzerloos), sedert een half jaar nu geen gehaak meer gezien.
Bevestigt mij in de gedachte: soms begint men ook gewoon te vroeg (ook in gedachten) met een paard.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:35

Is haar moeder cocktail? :D

Als dat zo is; cocktail is ook breed zat en d'r eigenaresse is ook tegen de 1.75 wel.

Grappig, ben benieuwd of ze het is

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:12

Jazeker is zij het!
Ik ken Cocktail en ook Khavanna haar halfbroer Andor (en eigenaren daarvan).

Ben ze paar maanden geleden in Midlaren nog op gaan zoeken, maar Cocktail is toch heullll wat steviger dan Khavanna, en haar halfbroer Andor (zelfde moeder, andere vader dan Khavanna) is een stuk groter EN steviger dan Khavanna.

Leuk dat je ze ook kent! Waarvan ken je Cocktail dan?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:33

Wat grappig, zo een groot bokt en dan kom je zo eens wat tegen haha.

Ik kwam altijd op de camping in Zuidlaren en ging altijd wel goed om met Chantal :)

Misschien zwaart ze nog wat uit. Volgens mij was cocktail ook wat smaller dan nu hoor

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:24

Denk dat je je niet te druk moet maken.
Zelf heb ik een pony die net zo oud is als joue, van ook rond de 1.40m. Die groeit ook nog wel.
Zelf ben ik vrij zwaar, dus wilde hem niet beleren. Maar ik heb iemand gevonden die er nu sinds goed twee maanden op zit. Een keer of 3 max per week, de rest doen we grondwerk of andere bezigheden. En zelfs een week weleens niet.
Over de maat kan ik mij niet druk maken. Maar dat komt denk omdat ik vele mensen met Welsh Cobs ken, die worden allen door volwassenen gereden. Het is alleen dat jij wat anders gewend bent met zo'n kolos van een paard. :D

Dit is ernaast:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het voorjaar ga ik ook weer aan de slag hem voor de wagen te beleren. Lekker afwisselen.
Aan verkopen denk ik echt niet. Hij is een zoon van mijn pas overleden merrie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 15:23

Hahaha, Dyonne, al de zoveelste die Bonte Jaopie (de Tinker x Fries van 9 jaar) omschrijft als een "kadaver" een "reus", "MEGA" en nu dus een "kolos", ik moet daar steeds weer om schateren: alsof hij een soort olifant of nijlpaard is, komt dat op die van hem beschikbare foto's (Google: Bonte Jaopie) nou zo over dan? Ik vind het wel meevallen, eigenlijk, hij is niet zo groot (hoog) en ook niet zo grof gebouwd, en dik al helemaal niet. 't Is toch geen Shire of Percheron, of Bels ? Ik zie er ook niet uit als een dwerg als ik er op zit....maar het is wel komisch natuurlijk, dat ik dat wellicht gewoon zelf niet (meer) zie. En daarom Khavanna als een soort piepkuiken beschouw, terwijl niemand dat schijnt te vinden.

Maar goed, 't gaat hier niet om de MEGA Jaopie, maar om Khava.... Dyonne je foto's zijn erg interessant, aangezien dat meisje dat er bij staat heel goed op je pony past, ik denk dat ik ook ongeveer zo'n beeld zal geven op Khava (ik schat dat je rijdster wel dunner en lichter is dan ik, de lengte zou in mijn richting kunnen komen).
Vind ik inderdaad zeker niet misstaan.

Overigens heb ik wel de indruk dat Khava inderdaad nog wat "in de maak" is, want (ondanks haar wintervacht nu) meen ik te zien dat ze ook in de borst wat breder wordt.
Een ander teken-aan-de-wand wat betreft haar ontwikkeling zou kunnen zijn, dat ze eindelijk van haar hakende knie af is (zij had vanaf haar eerste jaar een incidentele patella fixatie), wat vaak duidt op onvolgroeidheid/slapte van de spieren. Heb haar geruime tijd vooral linksachter (ze had het overigens eerst aan beide achterbenen, maar rechtsachter is al een ruim jaar geleden overgegaan) licht binnendoor laten zetten, en steeds maar geduld betracht, zoals velen mij hebben aangeraden.
Dat lijkt nu toch inderdaad het euvel geweest te zijn... wat mij al weer vertelt dat ze "nog bezig" is zich verder te ontwikkelen.

Voor de anderen die gereageerd hebben: zeker doe ik zo veel mogelijk zelf qua beleren/voorwerk, tot en met zadel en hoofdstel, heb ik bij Jaopie ook allemaal gedaan, alleen met hem had ik toen geen enkele ervaring met een jong paard OHZ inrijden, dus dat heb ik toen uitbesteed. Of ik dat met Khavanna ook doe, weet ik niet... dit is zo'n enorm ander type, ik ben er niet helemaal gerust op of zij buiten de deur uitbesteden wel gaat trekken, een "overval" mag het zeker niet worden, ben gewoonweg bang dat ze dan in paniek raakt. En een ongeluk krijgt. Zij is ook mijn allereerste merrie OOIT, dat is zeker andere koek dan een hengst of ruin, en ook mijn eerste niet-barokke paard (voor Jaopie had ik alleen Friezen, op mijn allereerste na dat was een halve Pool x Lippizaner), dus tsja, het is wennen aan zo'n springerige warmbloed-achtige meid na al die robuuste gasten, hahaha.
Vind haar zelf overigens ook erg leuk en aansprekend, zowel qua uiterlijk als qua karakter, maar ben ook wel wat voorzichtig (te, wellicht) met haar.
Uiteraard zou ik haar heel graag ZELF willen rijden, dat is van begin af aan mijn opzicht geweest.
We nemen de tijd, zij mag nog wat groeien, ik groei natuurlijk niet meer op mijn leeftijd, ook qua gewicht ben ik al ruim 20 jaar hetzelfde, dus da's dan geen punt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:14

Ik ben blij dat je er positief in staat!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:47

Hoewel het winter is en ze net naar een ander megagroot stuk weide zijn verhuisd zag ik eenmaal op die vlakke weide tot mijn niet geringe verbazing: dat ze achter flink overbouwd stond: de andere weide was zo soppig, dat ik dat of niet goed heb kunnen zien, of het was nog niet zo: maar vanochtend zag ik het toch zeer duidelijk op het vlakke weidegras...
Dit betekent: ze groeit blijkbaar toch weer....!
Ze stond op een gegeven moment echt vierkant en gelijksbodems op de egale graszode, ik heb mij niet vergist. Was dat niet eerder? Nee, echt niet, haar kont is nu de hoogte in gegaan, en wat mij betreft is iedere centimeter uiteindelijke (schoft)hoogte meegenomen.

Iedereen hier riep al: die kan best nog wel wat gaan groeien... eerlijk gezegd geloofde ik dat niet zo... maar het is dus kennelijk wel het geval, ik ben zeer verheugd, en geef nu tegen mijn soberheidsprincipes in toch maar nu even aan alleen haar 1 x daags een handje basisbiks er bij.

Ik laat haar dus maar even uitgroeien, wie weet wat het uiteindelijk nog oplevert, ze is in mei 4 geworden, dus tsja....Wordt zeker vervolgd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:46

Nou, UPDATE: merrie Bonte Khavanna groeit dus inderdaad... ik had even terug een outdoor winterdeken voor haar besteld, gebaseerd op haar toenmalige maat, en na aanpassen van 2 proefdekens die Haflinger-mensen nog ergens hadden liggen, en was voor de zekerheid al aan de ruime lengtekant gaan zitten (dacht ik). Die was dus te klein.
Heb dus teruggestuurd en bij Divoza een grotere besteld: een Pagony Pro Outdoor (blauw) met halve hals, van 175 van borst tot staart (er staat bij dat deze voor ponies van tussen de 141 en 151 schofthoogte moet zijn).
Die zal morgen wel aankomen, ik ben zeer benieuwd.
Morgen komt ook de hoefsmid, staat ze meteen op 't harde en zal ik haar hoogte gelijk nog eens opmeten, want ze staat nu echt fors overbouwd (croupe in de hoogte) er bij.

Leuk en spannend, imo kan ze er met wat "maat" er bij alleen maar op vooruit gaan en wat meer tonen.
Het wordt trouwens ook haar allereerste deken, haar "huiskleur" gaat dus helder blauw worden, het is wel een geduldzaakje met haar hoor, want ik sta eigenlijk te popelen om haar te beleren, maar dat gaat mooi niet door nu ze zich nog zo ontwikkelt, misschien pas als ze a.s. mei 5 jaar wordt, ik laat 't maar van haar afhangen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:35

Mazzelaar, mijn bijna 7-jarige puk past nog in dezelfde deken als toen ze 3 was...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:35

Ze heeft de deken inmiddels op, maar is aan de voorzijde, na verstellen van borstsluitingen op ruimste stand. erg krap-aan. Dat trekt aan de voorkant toch wel . De 175 lengte past ook net-aan. Dus... ik ga TOCH nog maar een maat groter bestellen, dan hangt 't maar een beetje bij de staartflap.
Help het meiske groei ECHT... eh nee... HOERA het meiske groeit echt!

O ja: gemeten 1.45(!!!!!!) schofthoogte met een flinke overbouwdheid achter. Als dat zich nog moet uitbalanceren haalt ze misschien de 1.50 uiteindelijk nog (hoop, hoop, hoop...)?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:46

Als jij 1.73 bent, en maar 60 kilo is een pony van 1.40 toch prima?

Ik ben 1.75, 63 kilo en rij het liefst op pony's van 1.40-1.45. Dat rijdt het fijnst.
Ik zie het probleem helemaal niet XD.

Dat overgrote deel van NL nou op te grote dieren gaat zitten, hoef je jou probleem toch niet van te maken ;-)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:11

Ik heb een merrie van 1.40/1.43.
Ik ben zelf 1.67 en zij is niet eens zo fors gebouwd, maar ik kom niet met mijn voeten er onder uit.
Zelfs niet met de hak.
Jouw merrie is stukken forser, (die van mij heeft dekenmaat 175 en die zit redelijk ruim, om even te vergelijken).
Lijkt mij makkelijk te passen inderdaad, en nu ze ook nog groeit, helemaal geen probleem.
Ik heb ook een fjord gehad van 1.44, wel fors gebouwd, maar ook dekenmaat 165/175 (Korte rug)ook daar kwam ik niet met de voeten onderuit.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:12

ik snap je probleem wel. Maar ik denk ook wel dat het meevalt. met die leeftijd moeten ze nog uitzwaren en kom er nog wel een paar cm erbij.

ik ben een stuk zwaarder dan jij maar ook stuk kleiner en ik hoop juist dat de mijne niet zo groot word als ze zeggen.
ik zou graag op zo'n kleintje zitten maar denk dat ik juist te zwaar ben voor zo'n kleintje.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:16

@Toydoll: nee mijn lengte en gewicht zijn het punt kennelijk ook helemaal niet.... want ja, het hele topic staat idd al vol met mensen die het probleem niet zien, maar ik was echt bang dat zij te klein voor mij zou blijven (ik rijd een Tinker x Fries van 9 jaar, die aardig aan de maat is, dus ik heb natuurlijk lopen vergelijken....), bovendien hou ik wel van wat groter spul, anders had ik wel willens en wetens een pony gekocht... Ik had al geconcludeerd dat ik gewoon "blind" ben als het op maten en verhoudingen aankomt... toch ben ik stiekum blij dat Khavanna weer flink groeit.

Haha, waarschijnlijk zal ik in de toekomst wel weer moeten wennen aan die rappe pony-beentjes qua bewegingen, ik ben vroeger van de Shetlanders meteen overgegaan naar de grote paarden, heb heel de ponyfase overgeslagen.
De keren dat ik nog wel eens op een kleine Haflinger van 1.43 (van iemand anders) zat, had ik al het idee dat ik in een versneld afgespeelde film zat.
Overigens was die in de galop wel sneller dan mijn relatief grote en ruim bewegende Bonte Jaopie (de Tink x Fries).

Ik ga maar eens shoppen voor een groter maatje deken (is ook weer leuk). Die 175 past nu net, maar als zij nog groeit, niet meer, die borst sluiting is dan te nauw.
Jammer want het is een mooie Divoza Pro Outdoor in blauw met een halve hals bovenaan, maar die ga ik nu maar verkopen (2 dagen oud, haha).