Hoeveel kilo op een E pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:53

Ik rij een D-pony (wel een stevige, fjord, staat wel in mijn profiel) en ben 72 kilo en 1.84 lang.
En ja, ik heb mijn vader er ooit 1 x opgehesen voor een rondje uitstappen, hij woog toen denk ik 95 kilo en kan totaal niet rijden (heeft er verder ook nooit meer opgezeten).
Nou is mijn pony dus mij normaliter al gewend en was toen in top conditie, ze heeft niets gekregen van dat ene rondje.
Maar moge duidelijk zijn dat dit een eenmalige actie was.

Uiteraard was dit een uitzondering.
Heb als regel dat er niemand zwaarder dan mij op komt en liever lichter, bij zoektocht naar verzorger was eis ook 65 kilo max. (geloof niet dat mijn bijrijder dat haalt, maar zit haar ook niet in de weg)

TS beterschap met je moeder en knap dat ze probeert af te vallen! Zal niet meevallen.

no--a

Re: Hoeveel kilo op een E pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:58

Persoonlijk vind ik het te zwaar, maar het gaat ook niet om rijden. Het is een aardige pony, maar weet natuurlijk niet hoe sterk ze is (qua rug voornamelijk).
Als het puur gaat om een keer een rondje wandelen moet het kunnen, maar maak er niet een wekelijkse bezigheid van;) Fijn dat je in ieder geval toestemming hebt van de eigenaresse!

Mocht het je moeder goed bevallen en het lukt haar om nog wat gewicht te verliezen (ook met verandering van eetpatroon kan je echt kilo's verliezen! Heb het zien gebeuren toen mijn moeder suikervrij moest gaan eten) kan je eventueel op zoek naar een echt stevig paard zodat ze wat vaker een rondje kan maken:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:00

zoutenootjes schreef:
Het is wel goed om van tevoren even te oefenen met het trapje bij je paard, zodat paardlief ook een idee krijgt van wat de bedoeling is. Anders loopt hij misschien wel hard weg, en dat zou niet leuk zijn voor je moeder (en paard).
Edit: wat Emily hier boven ook zegt.

Het scheelt, paard is super nuchter en zou nooit bokken of ineens wegschieten.
Dat vind ik ook belangrijk. Als me ma zou vallen, oef, wil er niet aan denken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:07

Laat je wel weten hoe het is gegaan? We zijn wel nieuwsgierig natuurlijk :D :D . Straks vind je moeder het zo leuk dat ze het vaker gaat doen (en gaat afvallen).

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:11

Een e pony kan idd geen 90 kilo op zijn rug dragen 6 dagen per week een uur.
iemand die nooit rijd gaat niet intensief draven, even een rondje stappen kom op zeg gewoon doen een paard heeft niet na 10 minuten z'n hele rug kapot.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:13

Nou, eerst proberen haar erop te krijgen. Ze vindt het nl. doodeng maar dat had ik ook de eerste keer dat ik op een paard zat :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:15

Mijn pony hield dat wel makkelijk hoor ayla
Oké
Ik reed geen uur maar wel minimaal een half uur

Ts
Ik zeg: doen en genieten
En anders heb ik hier thuis nog een doorbrave E pony staan waar ze ook op mag van mij!
*zijn spieren zijn er toch al op getraind geweest, op dat gewicht :')

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:18

TAO --> PP

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:19

Mijn mini shet weegt 150 hoor, en daar wil ik ook echt niet iemand op zwaarder dan 30kilo.
dus 200kilo en 40kilo is zeer rieel ;)
Denk dat er vooral moeite is met inschatten hoeveel een paard weegt/hoe groot een paard is en dan zijn gewicht. Want een mini weegt dus al flink veel :)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:23

Rondje stappen moet wel kunnen hoor.. Paardje kan dat heus wel aan en gaat er echt geen schade aan over houden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:25

Op mijn E pony (fjord) van 1.52 wilde ik niemand meer dan 75 kilo. Ze kon het op zich wel aan maar minder is toch beter imo. Voor een rondje stappen heeft mijn vader er wel eens opgezeten. Hij weegt 90 kilo. Je zag aan niets dat mijn pony er last van had maar toch wilde ik het niet vaker hebben.

Heb nu een D pony van 1.40 en ik mag van mijzelf niet meer dan 70 kilo wegen. Dat is mijn persoonlijke grens. Heb een nieuw zadel laten aanmeten en mijn pony is een kruising quater x haflinger dus ze is wel erg breed en sterk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:27

Wendy1978 schreef:
Jeetje wat een paardenmishandelaar ben ik dan geweest zeg volgens de statistieken
toen ik nog +90 woog en gewoon mijn 1.48 pony 5x per week bleef rijden

Dat vind ik ook niet kunnen.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:28

Wendy1978 schreef:
Mijn pony hield dat wel makkelijk hoor ayla
Oké
Ik reed geen uur maar wel minimaal een half uur

Ts
Ik zeg: doen en genieten
En anders heb ik hier thuis nog een doorbrave E pony staan waar ze ook op mag van mij!
*zijn spieren zijn er toch al op getraind geweest, op dat gewicht :')

Probeer ook te voorkomen dat er hier weer een hele discussie plaatsvind, want tegenwoordig zijn paarden erg breekbaar... Sommige pony's kunnen dat ook gewoon dragen. Is maar net hoe de combinatie vormt

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:29

Als ik die statistieken van procenten dan moet geloven zou er niet meer dan 58 kilo op mijn haflinger kunnen. Nou als je in mijn profiel kijkt zie je dat ze echt wel een stuk meer kan dragen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:31

Ik had hiervoor een E pony (1.50), op zich ook vrij rank gebouwd en woog op een gegeven moment ongeveer 90 kilo en reed er gewoon nog endurance wedstrijden mee, merkte wel dat hij het er zwaarder mee had, maar kwaad heeft het hem volgens mij nooit gedaan. Vooral ook omdat ik snel daarna flink ben afgevallen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:33

Ayla:
Wel even benieuwd naar hoeveel je haf dan weegt, want dat zie ik als een lichtgewichtje Hafje dan :P
(als bijvoorbeeld 500kilo op 85 uitkomt..) In mijn berekening is dat dan 320kilo wat je paard weegt, en dat voor een Haf, pfff...
(overigens nergens tegen jou hoor, meer gewoon uit interesse :P)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:38

KingYasFenn schreef:
Ayla:
Wel even benieuwd naar hoeveel je haf dan weegt, want dat zie ik als een lichtgewichtje Hafje dan :P
(als bijvoorbeeld 500kilo op 85 uitkomt..)
(overigens nergens tegen jou hoor, meer gewoon uit interesse :P)

Ik heb een ouderwetse haflinger van 1.51 en er werd geschat dat ze rond de 320 kilo zou wegen... Ik weet dit niet maar weet wel dat ze mij met gemak houd en vrolijk is onder het rijden. En ik weeg geen 58 :x maar ik denk nu rond de 68, ben afgevallen maar dat was ik op de foto's van mijn profiel nog niet :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:40

Citaat:
Ik heb een ouderwetse haflinger van 1.51 en er werd geschat dat ze rond de 320 kilo zou wegen... Ik weet dit niet maar weet wel dat ze mij met gemak houd en vrolijk is onder het rijden. En ik weeg geen 58 :x maar ik denk nu rond de 68, ben afgevallen maar dat was ik op de foto's van mijn profiel nog niet :D

Het 'standaard' haflinger gewicht zou tussen de 450 en de 600 liggen ( is wat er gemiddeld een haflinger weegt)
Dus of je hebt een heel iel ding, of je schatting lijkt mij bizar..
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:42

Kan best hoor :)
Als ze er maar niet te lang en intensief op gaat rijden.
Kan je nagaan dat ik toen ik m'n paardje net had ook ongeveer 90 kilo was, ook e-pony 1,53 en ook nog eens een arabiertje.
Iedereen zei dat het wel kon dus ik wist ook niet beter, maar die van mij heeft er (gelukkig) niks aan over gehouden.

Wel jammer dat je niet weet wat voor ras het is want daar kan je al veel meer uit halen, durf ook niet zo te gokken wat voor het is, maar goed het is gewoon verschillend, jou verzorgpony kan waarschijnlijk wat meer hebben dan mijn pony, en bijvoorbeeld een haflinger of een fjord kan weer meer hebben dan jou verzorgpony. ook als al die voorbeelden 1,53 zijn..

Maar een rondje uit stappen kan altijd vind ik :)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:43

KingYasFenn schreef:
Citaat:

Het 'standaard' haflinger gewicht zou tussen de 450 en de 600 liggen ( is wat er gemiddeld een haflinger weegt)
Dus of je hebt een heel iel ding, of je schatting lijkt mij bizar..
.

Dan is mijn schatting bizar *\%/* heb altijd gezegd aangezien ze heel breed en groot is die MOET 500 kilo wegen, iemand wist mij te vertellen dat ze niet boven de 350 uitkwam. Terwijl ze echt breed en groot is. Hmm toch mijn eigen gevoel weer goed *\%/* want ze is geen standaard haflinger

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:47

Niks aan de hand dus met dat gewicht :P

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:53

Ayla, mijn halve haflinger woog 554 kilo. Hij is op de weegbrug geweest, ik heb het bonnetje nog. De andere helft was arabier. Dus jouw haflinger zou inderdaad zomaar 500 kilo kunnen wegen. Misschien een keer op de weegbrug zetten? Dan weet je het.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:33

Mijn vorige paard van 1.55 die gedeeltelijk haflinger was en stevig tiep woog 530 op de weegbrug.
Ik moest altijd tegen de da zeggen dat hij hoger gedoseerd moest worden want dat wordt nog heel vaak verkeerd ingeschat.
Maar ik denk dat de rug van een paard niet steviger wordt van een zwaarder paard dus blijf me afvragen hoe dat nou écht werkt qua sterkte.
Het is toch vooral een kwestie van spieren en goed ruggebruik. :j

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:41

Mijn vriend woog 100 kg en wilde ook graag op mijn pony. Ik heb gezegd, als je 80 kg weegt mag je erop. Pony is 1.50.
Nu paar maanden later weegt hij 81,4 en dus nog een kilo te gaan. Wat ik ermee wil zeggen, spaar je poown zijn rug. Het is misschien vervelend om tegen je ma te zeggen, sorry je bent te zwaar maar het is nog vervelender als j pony last van zijn rug krijgt.
Ik heb een tinker x fjord dus die kunnen wel wat hebben maar mijn pony is nog geen 4. Denk dat me vriend nog even geduld moet hebben tot hij 5 is.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:15

MirandaFuego schreef:
Mijn vorige paard van 1.55 die gedeeltelijk haflinger was en stevig tiep woog 530 op de weegbrug.
Ik moest altijd tegen de da zeggen dat hij hoger gedoseerd moest worden want dat wordt nog heel vaak verkeerd ingeschat.
Maar ik denk dat de rug van een paard niet steviger wordt van een zwaarder paard dus blijf me afvragen hoe dat nou écht werkt qua sterkte.
Het is toch vooral een kwestie van spieren en goed ruggebruik. :j

Ik ga mijn paard vet mesten want dan mogen er zwaardere mensen op :+

Inderdaad klopt die formule niet helemaal, het is meer een indicatie voor paarden met een gemiddeld gewicht voor hun lengte. Maar dan nog verschilt het heel erg per paard dus voorzichtigheid is altijd geboden. Echter zal het voor een paar rondjes stappen en wellicht een half uurtje rijden vrij weinig uitmaken hoor. Zo zwaar gaat de pony het niet krijgen en van blijvende schade is al helemaal geen schade. Gewoon doen dus.