Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Tinky12 schreef:Wat er in de toekomst met mijn paarden gaat gebeuren hangt compleet van de situatie af,kunnen ze vervoerd worden dan slacht.Anders inslapen als moeder natuur dat zelf niet regelt.
Mijn 1e paard heb ik ook naar de slacht gebracht,hij was oud....op en had moeite met lopen.Ging zich afzonderen van de kudde en had moeite met op gewicht blijven.
Slachten is misschien een naar woord maar het betekend niets meer of minder dan het beëindigen van een leven van een dier.Dat doe je met een injectie ook....hetzelfde doel.
Het voordeel van slachten vind ik dat je ook niet met een karkas van zo'n 500kg zit waar anders ook transport voor geregeld moet worden.In sommige gevallen krijg je nog iets van een vleesprijs en misschien vind je het luguber maar dit geld kun je weer gebruiken om evt.vee arts rekening mee te betalen,of andere kosten.Misschien wel weer een begin voor een nieuw paard.
Bij inslapen thuis zit je met het ophalen,daarvoor moet de Rendac ingeschakeld worden.Hopen dat je paard niet op een onmogelijke plek ligt en dat het niet vlak voor- of tijdens de feestdagen gebeurd want dan halen ze hem niet op.
Als er geen spoedsituatie is dan vergt het bij beide een hoop planning maar dood is dood en als het na de dood nog enigszins nuttig kan zijn waarom niet,janken doe je doorgaans toch wel.
Wat ik het meest belangrijk vind is om te handelen in het belang van het dier,een kogel vind ik een eervolle dood voor een paard.Als het schot klinkt is het over,zo snel gaat dat.
Wat ook niet onbelangrijk is,is dat het gebeurd door een vakman,zowel slachten als inslapen.
Wat er daarna met het lichaam gebeurd...meenemen kun je het niet.Cremeren is verschrikkelijk duur en niet alle paarden kunnen worden gecremeerd.
Dus of de Rendac het nu gaat verwerken of dat het geconsumeerd gaat worden (mens/dier) is iets waar je niet te lang bij stil moet gaan staan.
Ik heb mooie herinneringen aan mijn paard en heb mijn belofte nagekomen.Een snelle eervolle dood zonder ellendige transporten naar het buitenland.
eldora1 schreef:Ik zou mijn paard wel naar de slacht brengen hoor.
Het is uiteindelijk het zelfde, of je ze nou slacht of in slaapt: dood=dood.
En als je e paard laat inslapen:
Je moet de dierenarts betalen, gekro of cremeren f begraven. Kost allemaal geld, en uit eindelijk is je paard weg.
Slachten:
Je krijgt geld van de slager, iemand anders heeft er "plezier" van.
En uiteindelijk is je paard ook weg..
Mij lijkt het simpel..
eldora1 schreef:Wie zegt dat slachten niet respectvol is?
Je kan gewoon afscheid nemen en bij veel slagers mag je er bij zijn tot het schieten..
Het gaat allemaal heel professioneel..
Tessa_93 schreef:eldora1 schreef:Wie zegt dat slachten niet respectvol is?
Je kan gewoon afscheid nemen en bij veel slagers mag je er bij zijn tot het schieten..
Het gaat allemaal heel professioneel..
Dat ze een kogel of pen door hun hoofd krijgen, vervolgens aan 1 been worden opgehangen en hun keel open word gesneden dat ze daarna doodbloeden..
Mwa.. nee niet echt respectvol..
Tessa_93 schreef:Wie zegt dat niet alle paarden gecremeerd kunnen worden ?
Tessa_93 schreef:Nou sorry hoor, maar al dat geld dat je de afgelopen jaren heb besteed aan stalling, hoefsmid, tandarts, vee-arts kosten enz.. dan kunnen deze kosten er ook nog wel bij..![]()
het is tenslotte wel je maatje die heel hard voor je hebt gewerkt.. dan verdient ie ook wel een respectvol afscheid..
Zo denk ik erover..