Slachten vs inslapen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:54

Ik denk dat het gedeeltelijk ook je jonge leeftijd is. Als je wat jaren ouder bent zal je zien dat je er waarschijnlijk veel rustiger onder bent en dat je mening erover misschien ook wel compleet verandert is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:00

Wat er in de toekomst met mijn paarden gaat gebeuren hangt compleet van de situatie af,kunnen ze vervoerd worden dan slacht.Anders inslapen als moeder natuur dat zelf niet regelt.
Mijn 1e paard heb ik ook naar de slacht gebracht,hij was oud....op en had moeite met lopen.Ging zich afzonderen van de kudde en had moeite met op gewicht blijven.

Slachten is misschien een naar woord maar het betekend niets meer of minder dan het beëindigen van een leven van een dier.Dat doe je met een injectie ook....hetzelfde doel.

Het voordeel van slachten vind ik dat je ook niet met een karkas van zo'n 500kg zit waar anders ook transport voor geregeld moet worden.In sommige gevallen krijg je nog iets van een vleesprijs en misschien vind je het luguber maar dit geld kun je weer gebruiken om evt.vee arts rekening mee te betalen,of andere kosten.Misschien wel weer een begin voor een nieuw paard.

Bij inslapen thuis zit je met het ophalen,daarvoor moet de Rendac ingeschakeld worden.Hopen dat je paard niet op een onmogelijke plek ligt en dat het niet vlak voor- of tijdens de feestdagen gebeurd want dan halen ze hem niet op.

Als er geen spoedsituatie is dan vergt het bij beide een hoop planning maar dood is dood en als het na de dood nog enigszins nuttig kan zijn waarom niet,janken doe je doorgaans toch wel.

Wat ik het meest belangrijk vind is om te handelen in het belang van het dier,een kogel vind ik een eervolle dood voor een paard.Als het schot klinkt is het over,zo snel gaat dat.
Wat ook niet onbelangrijk is,is dat het gebeurd door een vakman,zowel slachten als inslapen.

Wat er daarna met het lichaam gebeurd...meenemen kun je het niet.Cremeren is verschrikkelijk duur en niet alle paarden kunnen worden gecremeerd.
Dus of de Rendac het nu gaat verwerken of dat het geconsumeerd gaat worden (mens/dier) is iets waar je niet te lang bij stil moet gaan staan.

Ik heb mooie herinneringen aan mijn paard en heb mijn belofte nagekomen.Een snelle eervolle dood zonder ellendige transporten naar het buitenland.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:03

Tinky12 schreef:
Wat er in de toekomst met mijn paarden gaat gebeuren hangt compleet van de situatie af,kunnen ze vervoerd worden dan slacht.Anders inslapen als moeder natuur dat zelf niet regelt.
Mijn 1e paard heb ik ook naar de slacht gebracht,hij was oud....op en had moeite met lopen.Ging zich afzonderen van de kudde en had moeite met op gewicht blijven.

Slachten is misschien een naar woord maar het betekend niets meer of minder dan het beëindigen van een leven van een dier.Dat doe je met een injectie ook....hetzelfde doel.

Het voordeel van slachten vind ik dat je ook niet met een karkas van zo'n 500kg zit waar anders ook transport voor geregeld moet worden.In sommige gevallen krijg je nog iets van een vleesprijs en misschien vind je het luguber maar dit geld kun je weer gebruiken om evt.vee arts rekening mee te betalen,of andere kosten.Misschien wel weer een begin voor een nieuw paard.

Bij inslapen thuis zit je met het ophalen,daarvoor moet de Rendac ingeschakeld worden.Hopen dat je paard niet op een onmogelijke plek ligt en dat het niet vlak voor- of tijdens de feestdagen gebeurd want dan halen ze hem niet op.

Als er geen spoedsituatie is dan vergt het bij beide een hoop planning maar dood is dood en als het na de dood nog enigszins nuttig kan zijn waarom niet,janken doe je doorgaans toch wel.

Wat ik het meest belangrijk vind is om te handelen in het belang van het dier,een kogel vind ik een eervolle dood voor een paard.Als het schot klinkt is het over,zo snel gaat dat.
Wat ook niet onbelangrijk is,is dat het gebeurd door een vakman,zowel slachten als inslapen.

Wat er daarna met het lichaam gebeurd...meenemen kun je het niet.Cremeren is verschrikkelijk duur en niet alle paarden kunnen worden gecremeerd.
Dus of de Rendac het nu gaat verwerken of dat het geconsumeerd gaat worden (mens/dier) is iets waar je niet te lang bij stil moet gaan staan.

Ik heb mooie herinneringen aan mijn paard en heb mijn belofte nagekomen.Een snelle eervolle dood zonder ellendige transporten naar het buitenland.

Wie zegt dat niet alle paarden gecremeerd kunnen worden ?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:18

Ik zou mijn paard wel naar de slacht brengen hoor.
Het is uiteindelijk het zelfde, of je ze nou slacht of in slaapt: dood=dood.
En als je e paard laat inslapen:
Je moet de dierenarts betalen, gekro of cremeren f begraven. Kost allemaal geld, en uit eindelijk is je paard weg.
Slachten:
Je krijgt geld van de slager, iemand anders heeft er "plezier" van.
En uiteindelijk is je paard ook weg..

Mij lijkt het simpel..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:44

eldora1 schreef:
Ik zou mijn paard wel naar de slacht brengen hoor.
Het is uiteindelijk het zelfde, of je ze nou slacht of in slaapt: dood=dood.
En als je e paard laat inslapen:
Je moet de dierenarts betalen, gekro of cremeren f begraven. Kost allemaal geld, en uit eindelijk is je paard weg.
Slachten:
Je krijgt geld van de slager, iemand anders heeft er "plezier" van.
En uiteindelijk is je paard ook weg..

Mij lijkt het simpel..

Nou sorry hoor, maar al dat geld dat je de afgelopen jaren heb besteed aan stalling, hoefsmid, tandarts, vee-arts kosten enz.. dan kunnen deze kosten er ook nog wel bij.. :')
het is tenslotte wel je maatje die heel hard voor je hebt gewerkt.. dan verdient ie ook wel een respectvol afscheid..

Zo denk ik erover..

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:48

Wie zegt dat slachten niet respectvol is?
Je kan gewoon afscheid nemen en bij veel slagers mag je er bij zijn tot het schieten..
Het gaat allemaal heel professioneel..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:49

Ik zeg absoluut en resoluut nee tegen slachten.
Mijn oudste merrie is 13, die heb ik al sinds veulen. Ik moet er niet aan denken mijn arme meisje op een trailer te zetten om ergens anders in een vreemde omgeving te laten afmaken.
Ze zal en weten wat er gaat gebeuren, dier is niet dom en daarbij is ze in de laatste fase van haar leven niet omringd door haar kudde genoten. Daarbij lijkt het me dat mijn merrie pas gaat als ze of een ongeluk heeft gehad, of ineens heel ziek is, etc. En dan ga je een paard niet nog even vervoeren als ze amper op haar benen kan staan.
Het kan dan wel snel gaan maar dat doe ik mijn paard niet aan. En ieder z'n mening dus ik respecteer ook de mening van iemand die voor slachten is, het blijft immers hun paard maar zo hoop ik ook dat mijn mening gerespecteerd wordt door anderen.

En edit, dat heeft niets met leeftijd te maken vind ik. Komt nogal bot over als mensen die tegen de slacht zijn maar allemaal naieve jonge meisjes moeten zijn... Onzin.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:09

eldora1 schreef:
Je kan gewoon afscheid nemen en bij veel slagers mag je er bij zijn tot het schieten..

Dat ze een kogel of pen door hun hoofd krijgen, vervolgens aan 1 been worden opgehangen en hun keel open word gesneden dat ze daarna doodbloeden..
Mwa.. nee niet echt respectvol.. -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:14

Tessa_93 schreef:
eldora1 schreef:

Dat ze een kogel of pen door hun hoofd krijgen, vervolgens aan 1 been worden opgehangen en hun keel open word gesneden dat ze daarna doodbloeden..
Mwa.. nee niet echt respectvol.. -O-

Paard is hersendood. Dus merkt er niets van. Dus is al dood.
Bij een crematie wordt het paard in een oven geschoven, verbrandt en dan nog eens de botten apart vermalen omdat die niet verbranden. Dat klinkt ook fijn :)
Rendac gebruikt een shredder.
Dus hoe dan ook, het verwerken van het lichaam is nu eenmaal niet elegant.

Bij het leven respect, een zo vredig mogelijke dood en dan maakt het wat mij betreft niet veel meer uit. Paard voelt er niets meer van, t is dan slechts mijn eigen gevoel.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:18

Ook ik kies voor in laten slapen.
De slacht kan wel snel gaan maar een dier is niet dom.
Die heeft heus wel door op zo'n terrein dat daar iets gaat gebeuren.
Dat geeft ook een hoop extra stres.
Onze dierenarts geeft ook eerst een infuus en dat is net zo als wanneer ze een paard onder narcose brengen.
Bij de uiteindelijke spuit zijn ze allang weg.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:02

Ik kies er in ieder geval voor mijn paarden niet te vervoeren. Onze veearts heeft een schietmasker dus mocht het zover zijn zie ik dan wel wat op dat moment de beste optie is.
Ts ga eerst lekker sparen voor je paardje, geniet er dan misschien wel 20 jaar van en kijk dan verder. Ik heb een pony gehad die 's ochtends dood in de sloot was gevonden (uitgebroken, gevallen, nek gebroken) sommige dingen heb je nu eenmaal niet voor het kiezen. Om je hier nu al druk om te maken? Misschien kom je wel nooit voor die keus en gaan al je paarden dood aan een natuurlijke dood.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 07:11

Tessa_93 schreef:
Wie zegt dat niet alle paarden gecremeerd kunnen worden ?

Bij mijn weten passen niet alle formaten in de crematie-oven .Ik weet niet of er inmiddels al een oven is gebouwd voor paarden boven de 1.50m.
Edit: Ik zie dat die er inmiddels wel al is.

Tessa_93 schreef:
Nou sorry hoor, maar al dat geld dat je de afgelopen jaren heb besteed aan stalling, hoefsmid, tandarts, vee-arts kosten enz.. dan kunnen deze kosten er ook nog wel bij.. :')
het is tenslotte wel je maatje die heel hard voor je hebt gewerkt.. dan verdient ie ook wel een respectvol afscheid..

Zo denk ik erover..

Tuurlijk mag je er zo over denken maar vergeet niet dat er ook mensen zat zijn die daar simpelweg geen geld voor hebben.Afhankelijk van het formaat ben je toch al snel rond de E1000,- of meer kwijt.
Je hebt niet enkel de kosten van de crematie maar ook transport,administratie enz enz.
Alle respect voor als dit je keuze is en je kunt het financieren maar als mensen een andere keuze moeten/willen maken dan is dat hun keuze.

Respect voor je paard betekend dat je hem goed verzorgt,dat je voorziet in zijn behoefte om een fijn en vooral paardwaardig leven te lijden.Als de tijd komt om afscheid te moeten nemen (als moeder natuur dit niet zelf regelt) dan moet dit zo humaan mogelijk gebeuren.

Of je nu laat slachten of in laat slapen en daarna de keuze maakt wat er met het lichaam moet gebeuren...het is allemaal afhankelijk van de situatie en je gevoel.Want het is gewoon een gevoelskwestie.

Wat in jouw ogen een respectvol afscheid is,is voor de ander een enorme verspilling of een onbereikbaar ideaal.Wil niet zeggen dat andere keuzes minder respectvol zijn ;)

baudyh

Re: Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 07:42

Je kan niet zeggen wat je dan zou doen. Ligt ook aan hoe je er financieel voorstaat.
Slachten krijg je geld, inslapen kost geld.
Ik vind thuis inslapen ook niks want dan moet je je paard aan de weg krijgen om door de rendac opgehaald te laten worden.
Als de tijd zo ver is maak je vast de beste beslissing

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:00

Eigenlijk heb ik geen echte voorkeur. Voor beiden is wat te zeggen.
Helaas stond ik laatst voor de keus, hoewel keus.. Ik was er helemaal uit, thuis inslapen op de wei, waar ze het liefste was en zodat haar kuddegenoten afscheid konden nemen. Daarnaast was haar coördinatie verstoord, ookal wisten we niet dat het zo erg was, dus op de trailer zou geen optie zijn geweest. Al was het inslapen daardoor ook niet zo fijn als je het liefst zou zien. Natuurlijk ben ik hier van het begin tot eind bij geweest.
Daarna hebben we haar netjes op een grote plaat gelegd en bij de weg zodat ze opgehaald kon worden. Dat was een stukje afsluiten voor mij.
Wat er na de dood gebeurd maakt voor mij niet heel veel uit.
Een ijzer, pluk manen en staart en prachtige foto's zijn mijn herinneringen aan haar.

Als een paard nog goed vervoerbaar is, geen angst heeft voor trailerreizen en geen vaste kudde waar hij/zij in staat zou ik net zo lief voor slachten kiezen. Maar het moet geen stress opleveren, dan liever thuis inslapen.
Hoewel veel dierenartsen op de kliniek inslapen fijner vinden, was dat voor mij dus ook geen optie gezien de kudde en haar favoriete plek.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:09

Ik ben pro-slachten. Ik heb geen paard, nog nooit een paard dood zien gaan. Maar als ik moet kiezen tussen een pin(2 seconde?) en inslapen (hoe lang? In ieder geval langer) dan vind ik slachten juist respectvol, het gaat snel en erna kan je nog kiezen om hem te laten cremeren, of consumptie. Zelfde keuze als cremeren of Rendac bij inslapen, zo zie ik het.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:21

die van mij is een aantal maanden terug opgehaald voor de slacht. mocht ik ooit nog eens voor de keuze komen te staan word het weer de slacht maar dan wil ik er hoe dan ook bij zijn. zit er nog steeds mee dat ik hem niet dood heb gezien zegmaar, hoe vreemd het ook klinkt. ik weet dat de benen naar de dierenarst zijn gegaan voor onderzoek dus weet eigenlijk zeker dat hij er niet meer is, maar het voelt gewoon niet prettig.

ik heb ooit een filmpje gezien van en paard wat geschoten werd en stond er echt van te kijken hoe snel dat gaat. ze zijn echt letterlijk dood voor ze de grond raken.
En ja, een paard zal vast doorhebben wat er gaat gebeuren, maar als ze het bij slachten weten weten ze het bij inslapen ook vast ;)

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 13:44

klopt ook wel, beide hebben voor en nadelen, maar lijkt zo... ik weet het niet...

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:52

ikzelf heb inmiddels al aardig wat paarden ingeslapen zien worden, en tot nu toe ging dat altijd rustig.
Omdat ik zelf vind dat je er tot de laatste adem moet zijn voor je dieren heb ik al besloten dat mocht het ooit zover zijn mijn pony ingeslapen wordt.

Ik heb niks tegen slachten, absoluut niet, maar ik kan het zelf niet aan zien.
En zou dan dus ook niet tot het laatste moment erbij kunnen zijn.
Vandaar dat het voor mij dan inslapen wordt.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:01

Ik blijf het zo vreselijk jammer vinden dat sommige mensen dat beeld maar in stand blijven houden dat een paard vecht tegen inslapen. Vroeger kreeg het een injectie wat een ademstop gaf, en idd, daar komen de vechtverhalen vandaan. Tegenwoordig gaat het zoveel anders en zoveel netter. Paard krijgt eerst een overdosis sedatie/pijnstiller en gaat daardoor al in slaap komen. Pas als dit middel inwerkt ( enkele minuten) krijgt het een overdosis slaapmiddel waardoor het niet eens meer in de gaten heeft dat het door de benen gaat.Het beseft niet eens dat het wegzakt.
Ik heb veel ervaring met inslapen aangezien wij een inslaapservice hebben. Wij regelen alles wat de klant wil, waar en hoe inslapen (op ons bedrijf),tijdsduur afscheid nemen, veearts, ophalen stoffelijk overschot, eventueel crematie, alles. (Dit omdat we dus tegen verdrietige mensen aanliepen die hun paard NIET op stal mochten in laten slapen, of enorm tegen het geregel aan zaten te hikken.) Nog nooit heb ik een paard zien vechten of een doodsstrijd zien aan gaan. En ik heb totaal niets tegen slachten, ook dat kunnen we verzorgen ( halen, naar de slacht brengen, papierafwerking) maar ik word er echt een beetje moe van dat een hoop mensen zo`n slecht beeld hebben. Is dit uit eigen ervaring zou ik echt van veearts veranderen, deze heeft dan namelijk gewoon het oude ( en goedkopere) middel gebruikt!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:02

ik ben niet voor of tegen, heb wel in de loop der jaren geleerd dat je vaak niets kunt plannen, vaak kom je ineens voor een situatie te staan waarin je een beslissing moet nemen.
Ik neig meer naar inslapen dan slacht.
ik heb diverse paarden ingeslapen zien worden, geheel zonder problemen. Ook pittige paarden die bekend stonden als vechters, geen enkel probleem!
Het is echt afhankelijk van de kunde/onkunde van de dierenarts.
Ik wil niet negatief doen over slachten, want die optie staat ook open hoor, maar er is ook wel eens misgeschoten, dat een dier wel even aan t lijden was, en nee dat komt echt zelden voor, maar dat is ook wel eens gebeurd.

dus hier gaat het afhangen van de situatie en het paard!
Ik maak me er nu niet druk over en geniet van mijn dieren.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:44

Mijn (verzorg)pony is vorige week spijtig genoeg ook naar de slacht gebracht... Heel zn pezen waren kapot en kon geen paardwaardig leven meer hebben. Slacht of inslapen maakt voor mij niet uit, alleen dat de eigenaar hem naar de slacht brengt met de reden: 'dan krijg ik er tenminste nog de kiloprijs voor' maakt me wel vreselijk boos. Kreeg meer het gevoel dat hij als een zak rotte aardappels werd weggegooid.. Verder heb ik echt niks tegen slacht

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:04

Regels en Richtlijnen IM schreef:
• Topics met betrekking tot slachten of in laten slapen horen thuis op [PP] Paardenpraat, en niet op [IM]. Dit gezien dergelijke onderwerpen niet goed blijken te passen op dit forum.

IM > PP

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:46

Ik zelf zou kiesen voor inslapen,vind het een beetje een naar idee dat dan je lieveling in hondenvoer zit... -O-

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:03

Als ik de keuze zou krijgen dan word het voor mijn slachten als het kan. Heb mijn oude paardje laten inslapen en daar kwam nog een fontein aan bloed uit heb ik achteraf gehoord dus nee dan maar een pin in de kop en meteen dood.

gelinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:11

ik heb zelf een Arabier en ik zou niet weten wat ik zou doen ik zie het op dat moment wel..ze kunnen zo ineens dood in de stal liggen of in de wei..ik beslis het wel als haar tijd er is..
mijn vorige pony is aan koliek overleden en die hebben we laten ophalen door de rendac.
en het veulen van mijn Arabier wat een dag later was overleden lag al in shock op de grond voordat ik er bij was en ik gaf em een aai over zen koppie en de schat was weg. die heeft de pensioneigenaar zelf gebracht naar de rendac.heb er gelukkig nog nooit 1 hoeven inslapen maar als het moet dat moet het..