Cursus voor zelfverdediging met paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:23

Ik heb het een keer gehad dat ik er vandoor moest omdat er iemand uit de bosjes kwam gesprongen die ik niet vertrouwde. Ik was alleen in een afgelegen stuk bos.

Ik had mijn paard gelukkig geleerd om op een minimale hulp een zo klein mogelijke wending te draaien (was op een mountainbike paadje, dus behoorlijk smal) en om vanuit een draai in galop weg te sprinten. Dit heb ik een aantal keer in de bak geoefend (ik noem het onze "charge") en in de praktijk werkte het heel goed toen ik het ineens nodig had. Voordat ik de oefening inzette, was ik nog aan een lang teugeltje aan het stappen. Probeer gecontroleerd te galopperen het eerste stuk, en vlam er vandoor zodra de gelegenheid daar is. Verder kent mijn paard het "flanken" (zijdelings afschermen) en ben ik haar nog aan het leren om "door een persoon heen te lopen". Dat laatste moet ik nog een keer oefenen met vrijwilligers :') Bij alle andere dingen doet ze het al.

Verstandig om over dit soort dingen van te voren na te denken, in plaats van ze pas uitvinden als je ze ineens nodig hebt.

O ja, en misschien ten overvloede: zorg dat je, zodra je in veiligheid bent, de boswachter of de politie belt om ze op de hoogte te brengen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:42

Nuttig topic zeg! Nooit over nagedacht dat je zo'n makkelijk doelwit kan zijn en zo van je paard getrokken kan worden. Snadrem, wat is flanken precies?
Edit: Snadrem ik snap dat jij hier wel handig mee bent, gezien je 'bozemensenmanager' bent volgens je profiel haha!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:54

Haha ja ik heb een training bij de bereden politie meegekeken en daar wat vragen gesteld ;) Het flanken wordt bijvoorbeeld gebruikt om een aanhouding of een eenheid die zich verplaatst af te schermen. Het is eigenlijk gewoon schouder binnenwaarts, maar dan in het bos. Of als je wil nog wat schuiner dan schouder binnen en gewoon schuin verplaatsen. Het is vanuit de politie bedoelt om omstanders/ relschoppers op afstand te houden, maar kan dus ook prima gebruikt worden om allemaal andere personen/ dieren op afstand te houden. Werkt ook goed als je een bang paard bij je hebt, die kan mooi achter jouw paard kruipen. Die zaken kan je gewoon in de bak oefenen. Ik ben bezig geweest met mijn paard vanuit stap en vanuit stilstand te leren aan te springen in galop, of vanuit een "uitval": afwenden en direct weg galopperen. De reden dat ik mijn paard dit soort zaken heb geleerd, is omdat ik vanuit mijn werk weet wat voor gespuis er allemaal in ons bos rond loopt en ik heb al meerdere malen aan het werk gemoeten tijdens een buitenritje.

En inderdaad wat Airnt ook al zegt: galop is een goede gang om snel ver weg te zijn, maar het maakt ook veel indruk. Ik ben al eens gestuit op een groepje vechtende scholieren op het fietspad, door daar op af te galopperen was de vechtpartij ook meteen over. Mijn paard vond dat geloof ik nog het spannendst van alle aanwezigen, daarom is het goed om dat soort dingen van tevoren eens te oefenen in de rijbak met vrijwilligers. Daarbij kan het nooit kwaad om een paard te hebben wat goed om kan gaan met vreemde situaties, en dat kunnen alle paarden leren (dat bewijst mijn Griezelbaldi wel).

Edit: leer je paard overigens ook makkelijk terugkomen vanuit galop naar stap/ stilstand, dat komt van pas als je ineens moet draaien bijvoorbeeld. Ook prima te oefenen in een bak en ook prima te doen voor dressuurpaarden.

Def

Re: Cursus voor zelfverdediging met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:05

Ik ben ook wel eens iemand tegen gekomen waarvan ik van te voren dacht... vreemd type.
Dan ga ik hard dravend of in galop er langs heen hoor, regels dan maar even vergetend.
Zweep mee inderdaad.
Mijn paard trapt direct als er iets gebeurd wat haar niet zint, dus dat is hier een voordeel op buitenrit.
Met twee aanrennende honden die kwaad in de zin hadden al eens gebeurd. Paard rent niet weg, maar deelt direct een flinke trap uit. Honden direct rechtsomkeert naar huis!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:12

Ik vind een goeie achterwaards tactische ook enorm handig, maar dat moet nooit een vluchtactie worden.
Ik vind het dus heel nuttig om uit een gedragen galop te kunnen halthouden en weer 8-10 passen achterwaards en dan weer in galop voorwaarts.

Schouder binnenwaarts vind ik beter werken voor defensive acties (wegduiken) dan voor offencieve acties. travers is het paard langer geneigd mee te werken als ie het spannend vind. Maar vrijwel elke zijgang is beter dan rechtuit als het spannend wordt.

Dat kind (in mijn anecdote) was voor mij niet zo'n issue, omdat mijn paard regelmatig in riddertoernooien en veldslagen meeloopt, dus kanonnen, infanterie, lansen, zwaarden, vaandels e.d. is is wel gewend. en we schermen ook regelmatig te paard, dus dan heb je wel de controle over de 'mensur' er goed in zitten.

Ik doe ook graag galopvoltes/pirouettes om een persoon in de bak terwijl ik ze pest met mijn hoed, zoals de stierenvechters dat ook doen. is een heel nuttige oefening,
Garrochawerk helpt ook om je paard in zo'n situatie aan het been te hebben.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:16

Jullie hebben me bang gemaakt :') Er zat vanmiddag een man op een bankje naast een smal pad, maar ik moest erlangs... Zat al helemaal te bedenken hoe hij m'n voet pakte en me eraf zou trekken maar hij zij gewoon 'hoi' :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:16

Snadrem schreef:
Verder kent mijn paard het "flanken" (zijdelings afschermen) en ben ik haar nog aan het leren om "door een persoon heen te lopen". Dat laatste moet ik nog een keer oefenen met vrijwilligers :') Bij alle andere dingen doet ze het al.

Zou ik mee oppassen hoor, je paard moet niet gaan denken dat iedereen voor haar aan de kant gaat. Als ze een keer op hol slaat, ontsnapt op stal, wat dan ook, wil je niet dat ze iedereen op haar weg ondersteboven loopt, krijg je ongelukken vna.

elkee schreef:
Precies, het kan zomaar ineens gebeuren. Ik blijf altijd op mijn hoede, en dan nog kan dat soms niet genoeg zijn. Erg bruikbare tips in dat filmpje. En vooral niemand je paard laten aaien, zelfs als het een gezinnetje is doe ik het niet meer. Stel iemand ziet dit van een afstandje en ziet dan hoe makkelijk je dicht bij een paard komt. Gewoon altijd doen alsof het een heet en 'bang' paard is dus.. Het viel me wel op, dat toen ik mijn fjord er nog bij had mensen hem altijd wilde aaien, maar bij mijn zwarte merrie wordt nooit gevraagd of ze haar mogen aaien. Zal zwart afschrikken? Als ik het niet vertrouw, dreigend rijden dus :j

Dat vind ik raar, hoe groot is de kans nou dat de vader van een gezinnetje je lastig valt waar kinderen bij zijn :+
(Je moet het zelf weten, daar niet van, maar ik vind het gewoon een beetje vreemd)

Ik doe al vechtsport, iedereen die iets probeert bij mij krijgt een rechtse, een knietje en een o soto gari van me :j

Nog een tip: schoenen met stalen neuzen. Sowieso handig als je liever geen paard op je tenen hebt, en komt lekker hard aan als je schopt.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 22-10-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:20

Ik zou voor dat soort dingen wel pepperspray willen hebben..
Niet alleen daarvoor, maar ik reis ook internationaal met de trein en soms zijn het echt stations in de middle of nowhere.. :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:24

Ik ken iemand die haar paard heeft geleerd te trappen op commando.Ze zegt Kick en tikt het been aan met de zweep en het paard geeft een trap naar achter of naar voor.En hard hoor!
Ze deed het ook alleen maar als je het woord Kick zei.

ik heb bijna altijd pepperspray bij me.

MyQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:35

Toch merk je wel hoe snel je paard door heeft dat er iets niet klopt. Een jaar of 9 geleden reed ik in het bos en pikte ik een oude vent op een mountainbike op. Ik had met de nieuwe verzorgster van mijn voormalig verzorgpony staan kletsen en wilde vervolgens verder. De man had al van een afstandje staan kijken en fietste nu constant parallel mee tijdens een uitgebreid drafje. Paardje werd er al zenuwachtig van en wachtte op een reactie van mij. Toen ik haar toestemming gaf op een wat rechter pad hebben we ons inderdaad uit de voeten gemaakt. Ik voelde de spanning bij haar wegglijden en ben toen weer gaan stappen.
Zou inderdaad wel een idee zijn om er trainingen voor te maken. Mijn paardje is vervolgens tweemaal bij een ongeluk betrokken geraakt en daardoor getraumatiseerd. Hierna had ik me nooit zo relaxed uit de voeten kunnen maken. En nu zij helaas is overleden door een auto-immuunziekte en ik een van onze fokproducten heb ingereden... Met hem als jonge stresskip zou ik het ook lastig vinden hoor.

De tips van Snadrem zijn erg sterk als je het mij vraagt!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:46

Wat een eng, maar goed onderwerp dit! Ik heb jaren in de bossen gereden en er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Je voelt je toch altijd wel veilig zo hoog op je (snelle) paard! Maar het zou eigenlijk wel super handig zijn om wat standaard verdedigings moves te leren...

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:54

Wat een interessant topic is dit zeg!
Is er wel eens zo'n soort clinic op horse event geweest? Leuk idee voor volgend jaar! :))

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:56

gohya schreef:
Ik ken iemand die haar paard heeft geleerd te trappen op commando.Ze zegt Kick en tikt het been aan met de zweep en het paard geeft een trap naar achter of naar voor.En hard hoor!

Waar koop jij die pepperspray dan? Is dat legaal? Lijkt mij best wel een heftig middel.. Als je dat in je ogen krijgt, dat doet echt verschrikkelijk pijn, dat vind ik meer dan gewoon zelfverdediging, omdat de pijn best een tijd aan kan houden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:03

Fellow schreef:
gohya schreef:

Waar koop jij die pepperspray dan? Is dat legaal? Lijkt mij best wel een heftig middel.. Als je dat in je ogen krijgt, dat doet echt verschrikkelijk pijn, dat vind ik meer dan gewoon zelfverdediging, omdat de pijn best een tijd aan kan houden.

En laten we even niet vergeten dat je te paard niets met dat spul kan, tenzij hij achter je staat en je je volledig moet omdraaien (maar dan kun je net zo goed in galop er vandoor).

Je wilt toch niet als iemand bij het hoofd van je paard staat met pepperspray spuiten met de kans dat het paard het ook in zijn gezicht krijgt. Dán heb je pas een probleem.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:10

Wat een goed onderwerp! Ik heb ook jarenlang in de bossen gereden, meestal alleen.
1x meegemaakt dat een man in de bosjes met zichzelf aan het spelen was terwijl ik dressuur reed op een veldje. Heb me toen ook snel uit de voeten gemaakt!
Sowieso altijd een zweep mee (ook voor irritante honden). Daarnaast misschien een commando aanleren? Ik zei altijd "let op" bij veel boomwortels zodat ze de benen goed optilde, maar het zal ook wel werken als je een onguur type tegen komt. Je paard is toch alerter op zo'n moment, ook als je net sukkelig aan het stappen was.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:41

Met pepperspray moet je ook oppassen dat je niet sprayt met tegenwind :+

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:50

Goed topic dit! :)

Vroeger bij ons pap en ons mam in de bossen werden ook vaker vrouwen lastig gevallen door enge mannen. Ik moet er niet aan denken dat er ene me probeert van het paard te trekken. Ik denk ook niet dat iedereen in staat zijn om helder en vlug te handelen op dat moment. Er wordt wel gezegd; "dan sla hem in zijn ballen met je zweep" etcetera, maar als het er op aankomt kun je bevriezen van paniek.

Deze filmpjes geven wel een helder beeld van wat je zou kunnen doen, en het is ook goed dat er duidelijk benadrukt wordt dat je na het wegdraaien zo snel mogelijk weg moet rijden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:53

Eileen_ schreef:
oh bah :P

Maar denk niet dat dat bestaat? Dan zou ik eerder een gewone zelfverdedingscursus/ sport volgen.
En met paard kan je natuurlijk heel snel weg komen. Zou wel heel knap zijn als hij sneller is dan een galopperend paard :D

Ja maar als je teugels worden vastgehouden en je hebt geen zweep om hem te meppen of die is afgepakt!?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:55

ook daar zijn wel manieren voor: zie de filmpjes op pagina 2

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:03

Ik ben ook een keer in het bos achtervolgd door zo'n creep, niet te paard maar op de fiets. Wel in hetzelfde gebied waar ik altijd rijd (creep ging pas weg toen ik al fietsend de politie belde). Ik rijd ook nooit meer zonder zweep. Keertwendingen om voor- en achterhand en zijgangen zijn erg nuttig. Halt-galop of stap-galop overgangen geven natuurlijk snelheid, maar zijn ook erg indrukwekkend. Ik zou het een heel goed idee vinden als hier cursussen voor komen.
Als ik een enge man tegen kom houd ik zo veel mogelijk tempo erin, dan kunnen ze ook moeilijker bij je teugels. Ik houd mijn paard ook altijd alert, en ik ben zelf altijd alert. Leer je paard ook om gewoon vanuit ontspanning (bijv. relaxt stappen met lange teugel) gelijk weg te kunnen sprinten of te keren. Oefen dat in de bak. Paard leren door/over dingen/mensen heen te lopen is ook handig.

Momenteel rijd ik even niet meer, maar als ik weer een paard heb wil ik hem ook leren slaan en stijgeren op commando, niet eens om de creep te raken, vooral om te imponeren.
Ik ben zelf ook van plan om op een vechtsport te gaan. Als je dan vab je paard gesleurd bent, kun je nog iets.

Edit: ook zeker niet zelf gaan schoppen! Dan geef je iemand juist de kans om je been te pakken, en dan kom je niet gemakkelijk los...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:48

Axel_Clauw schreef:
Met pepperspray moet je ook oppassen dat je niet sprayt met tegenwind :+

Dat wist ik al. ;) ik heb hem nog nooit hoeven te gebruiken en hoop dat ik het nooit hoef te gebruiken.
Ik vind het zeker wel ter verdediging van mezelf!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:58

Pepperspray is een verboden wapen, mag je dus niet hebben. En ik raad het ten zeerste af om dit in de directe omgeving van een paard te gebruiken. Paarden hebben veel gevoeligere luchtwegen dan wij en de kans op zelfbesmetting is ook nog eens aanwezig. Dan ben je alleen maar verder van huis.

@ Magrathea: de oefeningen van mijn paard gaan op commando en in specifieke situaties ;)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:59

Amaris schreef:
En laten we even niet vergeten dat je te paard niets met dat spul kan, tenzij hij achter je staat en je je volledig moet omdraaien (maar dan kun je net zo goed in galop er vandoor).

Je wilt toch niet als iemand bij het hoofd van je paard staat met pepperspray spuiten met de kans dat het paard het ook in zijn gezicht krijgt. Dán heb je pas een probleem.

Inderdaad. Ik gok toch echt dat 9 van de 10 keer de teugels gepakt worden, want waarom zou iemand achter je paard gaan staan?

Heb het even nagekeken, volgens wikipedia staat er in Nederland 4 jaar gevangenisstraf op pepperspray. Ik kijk er niet van op, imo is pepperspray een soort wapen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pepperspray

Edit, Snadrem was me voor :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:04

Ach pepperspray is zooo erg niet, het prikt wat in je ogen en je gaat tranen en je neus gaat lopen...!! Dat weet ik uit eigen ervaring :D
Ik zou het in deze situatie nooit gebruiken want je hebt grote kans dat het in de ogen van het paard komt door het stuiven.

Lijkt me heel eng om zoiets mee te maken en ik denk ook dat mijn paard in paniek zou raken. Ik ga me eens verdiepen in de filmpjes.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:10

Tabaluga12 schreef:
Ach pepperspray is zooo erg niet, het prikt wat in je ogen en je gaat tranen en je neus gaat lopen...!! Dat weet ik uit eigen ervaring :D
Ik zou het in deze situatie nooit gebruiken want je hebt grote kans dat het in de ogen van het paard komt door het stuiven.

Lijkt me heel eng om zoiets mee te maken en ik denk ook dat mijn paard in paniek zou raken. Ik ga me eens verdiepen in de filmpjes.

Ben jij dan ooit goed vol in je gezicht gespoten met pepperspray? Lijkt van niet als je zo genuanceerd kunt reageren, als het wel zo is; restecpah! *Ali-G modus uit*

Indien vol geraakt krijg je nauwelijks lucht, je huid en ogen staan in de fik en met een beetje geluk kots je alles onder *\o/*

Dat was mijn ervaring tenminste. Moedwillig met pepperspray bespoten worden is niet zo'n goed idee }>