Ik had mijn paard gelukkig geleerd om op een minimale hulp een zo klein mogelijke wending te draaien (was op een mountainbike paadje, dus behoorlijk smal) en om vanuit een draai in galop weg te sprinten. Dit heb ik een aantal keer in de bak geoefend (ik noem het onze "charge") en in de praktijk werkte het heel goed toen ik het ineens nodig had. Voordat ik de oefening inzette, was ik nog aan een lang teugeltje aan het stappen. Probeer gecontroleerd te galopperen het eerste stuk, en vlam er vandoor zodra de gelegenheid daar is. Verder kent mijn paard het "flanken" (zijdelings afschermen) en ben ik haar nog aan het leren om "door een persoon heen te lopen". Dat laatste moet ik nog een keer oefenen met vrijwilligers
Bij alle andere dingen doet ze het al. Verstandig om over dit soort dingen van te voren na te denken, in plaats van ze pas uitvinden als je ze ineens nodig hebt.
O ja, en misschien ten overvloede: zorg dat je, zodra je in veiligheid bent, de boswachter of de politie belt om ze op de hoogte te brengen.
Het flanken wordt bijvoorbeeld gebruikt om een aanhouding of een eenheid die zich verplaatst af te schermen. Het is eigenlijk gewoon schouder binnenwaarts, maar dan in het bos. Of als je wil nog wat schuiner dan schouder binnen en gewoon schuin verplaatsen. Het is vanuit de politie bedoelt om omstanders/ relschoppers op afstand te houden, maar kan dus ook prima gebruikt worden om allemaal andere personen/ dieren op afstand te houden. Werkt ook goed als je een bang paard bij je hebt, die kan mooi achter jouw paard kruipen. Die zaken kan je gewoon in de bak oefenen. Ik ben bezig geweest met mijn paard vanuit stap en vanuit stilstand te leren aan te springen in galop, of vanuit een "uitval": afwenden en direct weg galopperen. De reden dat ik mijn paard dit soort zaken heb geleerd, is omdat ik vanuit mijn werk weet wat voor gespuis er allemaal in ons bos rond loopt en ik heb al meerdere malen aan het werk gemoeten tijdens een buitenritje.