Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:21

bello2005 schreef:
en ik blijf zeggen,, je kiest voor een dier tot dat de dood jullie scheidt, helaas niet iedereen houdt zoveel van zijn dieren;)

Dat is bullshit. Iedereen kan in de situatie komen waarin het beter is om afscheid te nemen, of dat dan verkopen, afmaken of voor mijn part weggeven is. Soms is dat beter dan met pijn en moeite je paard houden en bijvoorbeeld in een donker schuurtje achteraf parkeren omdat je geen geld hebt voor eer. Je kunt het ook zien als dierenliefde, je dier iets beters gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:22

_Natasja_ schreef:
Schaf jij dan voor je hobby een paard aan waar je sowieso niet mee kan rijden.
En waar veel kosten qua gezondheid aan zitten.

Paarden mensen of mensen met paarden... Ja laten we het daarop gooien! :roll:

Nee, maar als ze stuk gaan, gooi ik ze niet de handel in, dan los ik dat zelf op.

Suzanne F.

Tja ik zou die van mij ook de handel niet in doen. Ik laat haar zelf inslapen als ze weg zou moeten.
Ik snap zelf ook de mensen niet die hun liefie de handel in gaan doen. Iedereen hoopt op een goed tehuisje maar met een oud of een paard met gebreken is de kans op goed tehuisje minder groot. Ik wil niet weten waar zo'n paard terecht komt en met die gedachte wil ik dus ook niet leven. Het geld wat zo'n dier dan nog opbrengt weegt voor mij niet op tegen de geruststelling dat ik weet wat er mee gebeurd is.

Caira

_Natasja_ schreef:
Caira schreef:

Dat is voor mij het verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen. Ik heb er 5 waarvan er momenteel 1 bereden wordt, de rest is of met pensioen of wordt vanaf de grond gewerkt.

Schaf jij dan voor je hobby een paard aan waar je sowieso niet mee kan rijden.
En waar veel kosten qua gezondheid aan zitten.

Paarden mensen of mensen met paarden... Ja laten we het daarop gooien! :roll:

Ja daar heb ik er 2 van staan, maar die schaf ik niet aan, die komen hier gewoon aanwaaien. Evenals alle opvangkonijnen, kippen, geiten, cavia's etc etc. Maar ik ben dan ook een geval apart. :+

Anoniem

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:23

Valt mee hoor, ik heb hier ook allemaal opvangers, duiven, konijnen en idd paarden :D

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:24

nee ik verkoop haar niet als verkopen kwa geld maar met een contract, een symbolische bedrag dat is geen verkoop maar soort van BRUIKLEEN. de nieuwe eigenaar word nooit geheel eigenaar maar gebruiker van het dier. dus deze heeft er totaal geen zeggenschap over, als ze hem weg(verkopen) wilt doen of wat dan ook.

Aan het contract moet je aanhouden, die heb je getekend en daarom vraag ik geen echt geld maar symbolische bedrag.

Veel mensen vragen geld voor hun dier, dan heb je idd geen zeggenschap meer als hij verkocht is.
op Deze manier wel..

dus bij mij is echt een goed tehuis belangrijk. en totaal geen geld.

maar mensen moeten verdiepen in een contract

Lon

Lievebettina, google even op "gesjoemel met afgekeurde paarden" en besef dan wat je je dier waarschijnlijk aandoet door het als weidemaatje weg te geven. Neem gewoon verantwoordelijkheid voor je dier in plaats van dromen over een fantasiecontract.

xSogno

Ik vind het idd bizar in sommige gevallen. Gewoon 1000 euro vragen voor een paard waar je bijna niks mee kan? Kun je leuke jaarlingers voor kopen, zelfs een prima draver. Bizar ook echt sommige gevallen, 29-jarige die ziek zijn, tot een 14 jarige met KS en dan nog geld vragen ook. Snap ook niet dat sommige mensen beginnen overcontracten e.d. dergelijke. Als men zich er ook maar een beetje in verdiept dan kom je er achter dat die contractjes totaal niet rechtsgeldig zijn... Dan denk zet dat paardje dan ergens op een goedkoop weilandje op pensioen ofzo als niet teveel geld/ tijd er aan kwijt wilt, zijn best plekken te vinden in NL, of zet ze bij iemand als weidemaatje maar verkoop het paard dan niet. En geef ze anders een enkeltje eeuwige groene weilanden, heeft het paard geen last van. Ik ben misschien hard meer denk dat menig paard liever naar de eeuwige groene weides gegaan was dan in de handel terechtgekomen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 14-10-13 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Kirsha schreef:
bello2005 schreef:
en ik blijf zeggen,, je kiest voor een dier tot dat de dood jullie scheidt, helaas niet iedereen houdt zoveel van zijn dieren;)

Dat is bullshit. Iedereen kan in de situatie komen waarin het beter is om afscheid te nemen, of dat dan verkopen, afmaken of voor mijn part weggeven is. Soms is dat beter dan met pijn en moeite je paard houden en bijvoorbeeld in een donker schuurtje achteraf parkeren omdat je geen geld hebt voor eer. Je kunt het ook zien als dierenliefde, je dier iets beters gunnen.

Ja, maar een stuk paard is in de handel niet beter af.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:25

Bettina: En hoe wil je dat contract rechtsgeldig laten verklaren?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:25

Waarom voelen mensen zich eigenlijk zo op hun tenen getrapt over het feit dat een aantal van ons vindt dat je een gebrekkig paard beter kunt laten inslapen??

Zou iedereen dat doen dan zou veel paarden leed voorkomen kunnen worden.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:25

Het was mij inderdaad ook al opgevallen. Of hele oude dieren of paarden met gebreken. Vind het vaak overkomen als op een makkelijke manier iemand anders met jouw probleem op zadelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:26

lievebettina schreef:
nee ik verkoop haar niet als verkopen kwa geld maar met een contract, een symbolische bedrag dat is geen verkoop maar soort van BRUIKLEEN. de nieuwe eigenaar word nooit geheel eigenaar maar gebruiker van het dier. dus deze heeft er totaal geen zeggenschap over, als ze hem weg(verkopen) wilt doen of wat dan ook.

Aan het contract moet je aanhouden, die heb je getekend en daarom vraag ik geen echt geld maar symbolische bedrag.

Veel mensen vragen geld voor hun dier, dan heb je idd geen zeggenschap meer als hij verkocht is.
op Deze manier wel..

sorry, maar dat is toch volkomen onrealistisch, welk voordeel heeft een eventuele adoptant dan? Hij mag alle lasten dragen, maar heeft niets te zeggen over het dier? Terwijl zelfs gezonde dieren momenteel gratis weggegeven worden.
Hoe wil je dat rechtsgeldig maken? Ga je wel geld investeren in een notaris?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:27

lievebettina schreef:

op Deze manier wel..

Lekker dan, iemand anders mag voor de kosten opdraaien, maar heeft totaal geen zeggenschap. Moet je het paard ook niet voor het symbolische bedrag van 1 euro VERKOPEN, dan verkoop je alsnog. Verder zou ik met zo'n contract dan wel even naar de notaris. En als ik de bruiklener zou zijn, dan stuurde ik het kostenplaatje wel even aan jou door. Want dit is gewoon je paard door een ander laten betalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:27

_Natasja_ schreef:
Waarom voelen mensen zich eigenlijk zo op hun tenen getrapt over het feit dat een aantal van ons vindt dat je een gebrekkig paard beter kunt laten inslapen??

Zou iedereen dat doen dan zou veel paarden leed voorkomen kunnen worden.

Omdat het paard teveel vermenselijkt wordt door een groot aantal mensen. Dat is hetzelfde als 'ik laat het paard nog van haar laatste zomer genieten en dan laat ik hem in de herfst inslapen'. Een paard heeft het beseft van 'die laatste zomer' helemaal niet maar heeft die hele zomer wel pijn. Van inslapen voelt een paard weinig hoor. Liever dat als in de handel of nog maanden op een land laten verpieteren met pijn.

En er blijft gewoon een taboe rusten op inslapen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-10-13 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:28

Ik doe het anders. Oud en af blijft tot de dierenarts aangeeft dat het niet meer kan zo. Ik zoek er verzorgers of vrijwilligers voor die naast die pony verzorgen in ruil eens op een andere pony mag rijden, een les krijgt, etc. Ik hou de regie en dat is maar goed ook, een van mijn pony's zou door twee verzorgers al ingeslapen zijn echter ben ik eigenaar en ik beslis. Geef ik de pony's weg dan mag een ander erover oordelen en zal ik mijn handen eraf moeten halen.

een van de pony's is nu ook gedeeltelijk financieel geadopteerd.

Yv_

Even een hele stomme vraag hoor, maar slacht een slager zomaar een paard met een mankement waar hij eigenlijk nog heel oud mee kan worden dan?

Als ik naar mezelf kijk.. Heb al 4 jaar geen lol meer in het rijden, heb er al ruim 2 jaar niet meer opgezeten.
Afgelopen jaar is niet al te leuk geweest: heb zonder werk gezeten vanwege crisis, (ondertussen) exvriend bleek schulden te hebben, daarbij ben ik ook weer vrijgezel geworden en heb een koophuis, een auto, een motor en een kat. Al met al is die 315 euro stalling een pittige duit in het zakje, héél pittig!

Poown heeft spat, is hij jaren geleden voor behandeld en loopt eigenlijk vrij goed (muv zn opstarten natuurlijk, maar dat is algemeen bekend), alleen de laatste paar maanden heeft-ie een beetje zitten kwakkelen, al had dat niks te maken met de spat, want de laatste keren was aan zijn voorbeen.

Ik heb een ontzettende leuke/fijne/lieve/geweldige "bijrijdster" die alle lol van de wereld met hem heeft. Ik heb geprobeerd om hem te koop te zetten, maar hij heeft teveel emotionele waarde voor me (kreeg hem van mijn opa die een jaar later overleed), ondanks dat het nu financieel en qua tijd een blok aan mijn been is.
Heb een "regeling" met mijn bijrijdster getroffen, waardoor ze nu eigenlijk een half paard heeft. Ik heb de lol al een hele poos niet meer en gezien dit al zo lang is, denk ik niet dat die ooit nog terug gaat komen.
Want toch, ook al doen we nu samsam, die 200 euro die ik maandelijks "weggooi" aan stalling, daar zou ik zoveel andere dingen mee kunnen doen in de maand!

Maar dan.. Heb gedacht om 'm te koop te zetten, maar inderdaad: straks komt-ie bij een of andere beunhaas terecht en dat wil ik niet. Heb eraan gedacht om 'm gratis weg te geven, als weidemaatje of wat dan ook, maar dan komt weer die beunhaas in mn gedachten opzetten.
En ja, ik heb er zelfs aan zitten denken om een slachthuis te bellen, maar ik kan het gewoon niet. Dat beest is gezond, hij heeft alleen zn beperking.

Dus daar zit je dan...

Tallie1979

lievebettina, ik denk dat je het echt te rooskleurig in ziet. Uiteraard hoop ik van harte dat het bij jouw paard wel goed gaat!

Ik ken verhalen waar alles op papier vastgelegd was en het dier alsnog doorverhandeld bleek. Voor een behoorlijke bak geld ook nog. Dan kan er een heel A-B-C op papier staan, maar feit blijft dat paard weg is!

Je kunt niemand op zijn blauwe ogen vertrouwen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:29

lievebettina schreef:
ik geef hem onder contract weg. omdat ik het geld niet hoef alleen een super tehuis...zij verdient nog de aandacht die ik niet kan geven.

ik laat haar door de veearts afkeuren in de papieren en ook dat ze niet slachtbaar is. ik geef het door aan het stamboek zodat er nooit zonder mijn toestemming een nieuwe papier kan worden aangevraagd.
ik maak een contract op, met daar in een hoge boete als ze wel word verkocht of slager enz.
En dat er ook niet meer gefokt mag worden.

daarbij zijn er ook eisen dat er contact blijf, en bij als ze om welke reden dan ook weg moet, ik haar terug krijg. en bij overtreden van mijn regels staat een boete op en word mijn paard weer terug gevorderd

Dus áls ik geinteresseerd in jou paard zou zijn, dan zou dat betekenen dat:

- Ik niet op haar kan én mag rijden
- Ik niet met haar de sport in mag
- Ik haar niet mag laten slachten (en inslapen dan, mag dat wel?)
- Ik mag geen nieuw papier aanvragen (ook geen paspoort?)
- Ik mag haar niet verkopen (ook niet weggeven?)
- Ik mag er niet mee fokken
- Houd ik me daar niet aan, dan moet ik aan jou een boete betalen én wordt het paard teruggevorderd.
- Ik móet contact met jou houden
- Als ze weg moet, móet ze naar jou

Wat in hémelsnaam mag ik dan WEL met jou paard??! Behalve het dier neer zetten en kijken hoe het mijn zuurverdiende centjes letterlijk opvreet, en ik er niks mee kan, maar óók helemaal niets mee mág?! En dan moet ik me ook aan een hele lijst met regeltjes houden en sterker nog, krijg ik nog een boete én ben ik het paard kwijt als ik jou regels overtreedt.......

Heel eerlijk: vind je dat zelf nou realistisch??? Waarom neem je niet je eigen verantwoordelijkheid voor dit paard? En laat je haar idd afmaken als je haar zelf niet wil aanhouden?

Als de koper/nieuwe eigenaar het in de kop krijgt dat hij/zij ineens het zadel op het paard wil gooien en er 3 uur het bos mee in wil om daar flink te gaan rijden, heb jij werkelijk helemaal niets, nada, noppes te zeggen daarover. Daarbij; hoe wil je dat controleren? Ik kan toch heel makkelijk zeggen dat ze hier beetje leuk in de wei staat te niksen, terwijl ik haar iedere ochtend een flink aantal uren het bos door rag onder het zadel??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:29

ADVERTENTIE:

Te huur, nee te leen, nee te geef, o nee te betalen.

Wie o wie wil de volledige kosten van mijn paarden overnemen? Zal zo'n 3-400 euro per maand zijn. Graag voor de 1e van de maand overmaken.

Wat mag u dan? U mag de stallen uitmesten, ze elke dag poetsen en met ze wandelen.

Zeggenschap blijft volledig bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:30

Weet ik niet hoor Cayenne, sommige paarden komen de zomer goed door en kwakkelen juist in de winter en hebben het in die periode moeilijk, terwijl het in de zomer eigenlijk goed gaat. Zie artrosepaarden. Die van mij is in de zomer een draak, terwijl dat in de winterperiode minder is, meer op stal, dekentjes om de spekkies er op te houden.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:30

bello2005 schreef:

Onzin. Als jij je baan verliest, hypotheek moet betalen enz wat moet je dan? Medische kosten, stalling enz gaan gewoon door. Je diep in de schulden steken is geen optie lijkt me omdat je nu eenmaal een paard hebt.

Men moet zich soms afvragen ben ik nog wel de beste eigenaar voor mijn paard en wat moet mijn familie en/of gezin er voor inleveren. Ik ken gezinnen waarbij moeder een paard heeft maar waar de kinderen geen fatsoenlijke hobby, kleding, vakantie enz hebben. Maar paardlief ontbreekt het aan niks.

Vergeet niet dat jij meer van je paard houdt dan je paard van jou. Het zijn dieren en geen mensen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:31

Caira schreef:
ADVERTENTIE:

Te huur, nee te leen, nee te geef, o nee te betalen.

Wie o wie wil de volledige kosten van mijn paarden overnemen? Zal zo'n 3-400 euro per maand zijn. Graag voor de 1e van de maand overmaken.

Wat mag u dan? U mag de stallen uitmesten, ze elke dag poetsen en met ze wandelen.

Zeggenschap blijft volledig bij mij.

Daar komt het in feite op neer ja...............
wie zou dát nou in hemelsnaam willen????!

IHN

lievebettina schreef:
hoi,

ik vind het alleen maar zielig als ze in een weiland staan en wegkwijnen. ik geef hem onder contract weg. omdat ik het geld niet hoef alleen een super tehuis...zij verdient nog de aandacht die ik niet kan geven.

ik laat haar door de veearts afkeuren in de papieren en ook dat ze niet slachtbaar is. ik geef het door aan het stamboek zodat er nooit zonder mijn toestemming een nieuwe papier kan worden aangevraagd.
ik maak een contract op, met daar in een hoge boete als ze wel word verkocht of slager enz.
En dat er ook niet meer gefokt mag worden.

daarbij zijn er ook eisen dat er contact blijf, en bij als ze om welke reden dan ook weg moet, ik haar terug krijg. en bij overtreden van mijn regels staat een boete op en word mijn paard weer terug gevorderd

ik ben er zelf bij na welk goed tehuis ze gaat.. ik heb geen haast er mee ze mag bij mij lang blijven staan. ik zoek iets voor haar voor de toekomst waar ze haar hele leven kan blijven staan, deze zoek tocht kost tijd. maar via internet heb je wel meer keuze uit goede te huizen..ik ga ook niet over 1 nacht ijs, ik laat de mensen kijken, dan kijk ik na hun stal. laat ik het een paar weken bezinken. en dan pas besluit ik.

Wat ik erg vind is deze topic, want als je de reacties ziet, die ik op mijn paard heb gekregen. Alle mensen denken alleen maar aan lekker een goedkoop paard. en willen haar zelfs kopen voor hun tiener dochter, als je gek bent op je dochter koop een gezond paard want tieners willen niet een stap ritje maken met vriendinnen die willen liever ook een keer crossen. ze mag maar weinig worden gereden alleen denken alle mensen de hebben gereageerd alleen maar aan rijden. Het is het eerste waar ze hun verhaal mee beginnen en dat pas beginnen ze met wat voor huis ze hebben. en er lijken ook veel mensen niet te beseffen wat een contract betekend.

ik ben blij dat ik nu wel 2 goede reacties heb gehad van de 30 geldwolferige mensen die alleen maar aan rijden denken.,, deze wel goede adressen wacht ik af...

het is niet de mensen de met een goed hart, en het beste voor hun paar willen ze op internet zetten, die slecht zijn, maar de mensen die reageren, en er geen geld willen besteden en alleen willen rijden die slecht bezig zijn. een paard kost kwa onderhoud veel geld, en dat beseffen veel mensen niet, die kijken alleen na het aankoop plaatje.

een paard is heus wel blij en gelukkig als hij in de wei mag staan en af en toe word vertroeteld. Nee een jong paard in slapen omdat je er niet op kan rijden gaat mij echt te ver.

volgens mij zijn nu juist door de crisis mensen makkelijker met de slager, er is niet voor niks dat er nu zo veel paarden worden geslacht en in lasagne enz zijn verwerkt.

wat een bullshit verhaal om recht te praten wat krom is, zeg! Eerst zeg je dat je het zielig vind je paard alleen maar in de wei te laten staan, en even verderop dat de mensen die reageren geldwolven zijn, het alleen maar over rijden hebben, en dat jij haar niet naar de slacht wilt doen, omdat ze heus wel gelukkig in de weide is...

je spreekt jezelf 2 keer tegen:
1. die geldwolven willen precies hetzelfde als jij, nl. RIJDEN!!! (je zegt zelf dat je ze hebt voor de sport..niet beter te maken..weg ermee) Enige pluspuntje voor de geldwolven is dat ze jouw AfGedaNKTE paard wel een kans willen geven.

2. Bij jou op de weide is zielig, maar bij iemand anders niet.

banketstaaf.Doe niet zo hypocriet en zeg gewoon dat je haar niet meer moet...zoals je al hebt kunnen lezen is een contract waardeloos. Verkocht is verkocht, gegeven is gegeven. Doe je niets meer aan.

Anoniem

Volgens mag je 3 maal in de week een stapritje maken.