Hoe vaak komt die ene klik voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:24

cashje schreef:
Ik denk dat die klik met meerder paarden kan hebben, mits je daarvoor open staat.
Je kan paarden niet vergelijken. De paarden die je gaat kijken zijn niet dat franse paard..
Hebben misschien een heel ander karakter. Maar ik denk ook niet dat je opzoek noet
naar zoon "zelfde" paard. Want dan krijg je die klik nooit...

Dat ben ik met je eens. Je moet er zeker voor open staan en niet te veel vergelijken met elkaar. Het ene paard is het andere niet.
Misschien zoveel mogelijk paarden gaan bekijken, die qua leeftijd voldoen en geschikt zijn voor wat jij ermee wilt doen? Dan kom je vast een keer het juiste paard tegen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:19

Ginam schreef:
cashje schreef:
Ik denk dat die klik met meerder paarden kan hebben, mits je daarvoor open staat.
Je kan paarden niet vergelijken. De paarden die je gaat kijken zijn niet dat franse paard..
Hebben misschien een heel ander karakter. Maar ik denk ook niet dat je opzoek noet
naar zoon "zelfde" paard. Want dan krijg je die klik nooit...

Dat ben ik met je eens. Je moet er zeker voor open staan en niet te veel vergelijken met elkaar. Het ene paard is het andere niet.
Misschien zoveel mogelijk paarden gaan bekijken, die qua leeftijd voldoen en geschikt zijn voor wat jij ermee wilt doen? Dan kom je vast een keer het juiste paard tegen!

Helemaal mee nu nog als volwassenen wat meer contact met me <3 ls de anderen maar voor het liefde gevoel maakt dat niets uit. Dus TS liefde kan wel zeker groeien als je er voor open staat.

FrankavdT

Re: Hoe vaak komt die ene klik voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:32

Ik heb eigenlijk met al mijn paarden een "klik". Maar om het nou een klik te noemen... het is eigenlijk meer dat ik me aanpas aan hoe het paard is. Met het ene paard ga ik heel anders om dan met de andere en dat moet ook wel, want ze hebben allemaal een eigen karakter. Ze zijn allemaal braaf en luisteren prima, maar binnen hun eigen karakter hebben ze allen hun eigen specifieke leuke "dingetjes". En daar pas je je op aan.

Het lijkt me meer dat als je een paard gaat kopen, je een lijstje hebt met eisen waar het paard aan moet voldoen. Als het paard aan het doel voldoet, gaat die "klik" er ook wel komen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:48

Ik ben 28 en heb 2x meegemaakt dat ik direct een klik voelde.
De eerste keer was met een paard dat ik reed voor de eigenaar, helaas voldeed het paard niet aan zijn verwachtingen en moest ik al snel weer afscheid nemen.
De 2e keer was met mijn huidige paard, voor mij is het iets heel bijzonders.
Wat een klik precies is kan ik niet uitleggen.
We hebben meerdere paarden op stal staan waar ik prima mee overweg kan en waar ik ook plezier aan beleef.

Tamarrr96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 11:50

Het paard dat ik op het oog heb voldoet aan het lijstje met dingen die ik graag wil dat ze zou kunnen, zou het dan slim zijn om haar te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:03

Als er een klik is wel ja :)
Op papier kan het zo goed kloppen allemaal, maar het moet in de praktijk natuurlijk ook wel zo overeen komen. Ben je al bij haar wezen kijken?

Tamarrr96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:08

Jaaa vond haar super leuk, heel anders dan t paard in Frankrijk maar daar ben ik ook niet naar op zoek, ras enz maakt me niets uit zolang hij of zij de dingen kon die ik graag wil doen en dat kan dit paard ook! Het enige was dat er niet meteen zo'n klik was met zoveel inpact als die met het paard uit Frankrijk, maar aan de reacties te lezen kan daf dus ook nog groeien, vond haar wel erg leuk

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:10

Tamarrr96 schreef:
Het paard dat ik op het oog heb voldoet aan het lijstje met dingen die ik graag wil dat ze zou kunnen, zou het dan slim zijn om haar te kopen?

Wat voor dingen staan er op dat lijstje dan?

Je moet ook gewoon geschikt zijn voor elkaar, goed met elkaar om kunnen gaan. Een dominant paard past niet bij iemand die te zachtaardig is bijvoorbeeld.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:12

chelle_dora schreef:
Op papier kan het zo goed kloppen allemaal, maar het moet in de praktijk natuurlijk ook wel zo overeen komen. Ben je al bij haar wezen kijken?

Waarom alleen als er een klik is? Het moet van beide kanten komen, een paard moet aan jou wennen en andersom. Met zo'n aankoop moet je je verstand laten spreken, voldoet het paard aan de eisen die ik stel? En daarnaast telt je gevoel natuurlijk ook mee, spreek het paard je aan, komt zijn karakter met jouw wensen overeen, enz. Maar of je een klik hebt met een paard wat je nog helemaal niet kent en paard kent jou nog helemaal niet... Dat moet toch groeien?

TS: als het paard helemaal aan je eisen voldoet en je verstand zegt dat je er een goede aankoop mee doet, waarom zou je het dan niet doen?

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:17

Ik dacht ook dat ik nooit meer zo'n klik met een paard zou kunnen hebben als met mijn 1e paard. Maar nu ze helaas paar maanden terug is overleden en ik toch snel weer op zoek ging naar een ander paard, heb ik toch de klik weer met mijn nieuwe paard. Ik ging gewoon kijken of het wat was, en anders verder zoeken. Maar ik zag haar, en ik wist gewoon dat zij het was! Dus de klik kan zeker vaker voorkomen! En mijn 1e paard en het paard wat ik nu heb zijn 2 totaal verschillende paarden.

Anoniem

FrankavdT schreef:
chelle_dora schreef:

Waarom alleen als er een klik is? Het moet van beide kanten komen, een paard moet aan jou wennen en andersom. Met zo'n aankoop moet je je verstand laten spreken, voldoet het paard aan de eisen die ik stel? En daarnaast telt je gevoel natuurlijk ook mee, spreek het paard je aan, komt zijn karakter met jouw wensen overeen, enz. Maar of je een klik hebt met een paard wat je nog helemaal niet kent en paard kent jou nog helemaal niet... Dat moet toch groeien?

TS: als het paard helemaal aan je eisen voldoet en je verstand zegt dat je er een goede aankoop mee doet, waarom zou je het dan niet doen?

Ik zeg ook niet dat de klik alleen van de TS moet komen, ben het geheel met je eens dat het paard de ruiter ook leuk moet vinden.

Maar als je een paard ziet wat op papier helemaal geweldig is, maar je vind het absoluut niet fijn om met het paard om te gaan.. Dan kan je verstand zoveel spreken als je wil maar je gevoel moet je er ook bij gebruiken. Je gaat ook niet een relatie aan met iemand die je op papier enorm aanspreekt maar waar je niks van aantrekkingskracht bij voelt :+

Edit: en ik ben van mening dat je een klik hebt of niet hebt, daar kan niks aan groeien. Een bánd is een ander verhaal en die moet wel groeien ja. Maar een klik die moet groeien geloof ik niet zo in. Je vindt het paard leuk, of je vind 'm niet leuk. Je hebt het 'hebben' gevoel of niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-13 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Een klik hoeft helemaal niet te groeien. De meeste mensen hebben ook meteen een klik met het paard. Een band niet natuurlijk, dat kan niet, dat moet groeien.

Ik heb twee keer meegemaakt dat ik pas later een klik met het beestje kreeg, maar meestal heb ik een klik, of ik heb het niet..
In die twee gevallen stonden de paarden mij totaal niet aan door hun karakter. Later begon ik toch wat te zien in deze karakters waarna ik ook pas open stond voor een klik met ze..

Tamarrr96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:18

Ik wil graag buiten kunnen rijden en springen, daar houdt ze allebei heel veel van en het klikte volgensmij wel voor zover wr elkaar nu kennen, qua karakter komen we volgensmij goed overeen, ik ga deze week nog een keer bij haar kijken, tsja dat klopt wel waarom niet? Ik ben denk ik gewoon een beetje bang, zou het ontzettend vervelend vinden voor zowel haar als voor mezelf als het uiteindelijk helemaal niet klikt en ik haar daarom na n jaat weg zou doen, ik wil ook het beste voor het paard zelf, misschien wil ik daarom graag in een keer die klik; maar door allr reacties denk ik dat dat heel zeldzaam is als je elkaar net kent, maar dat het zeker kan komen met de tijd en het ontdekken van elkaar dus misschien moet ik gewoon wat meer vertrouwen hebben

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:19

ik zocht niet naar een paardje en had al een hafje staan waar ik veel mee deed tot dat mn zus vroeg wil jij mijn jonge paardje zadel mak maken.
vond dat een uitdaging.
toen die eenmaal bij mij was moesten we flink wennen aan elkaar.
hij was heel terug houdend naar mensen.
maar na een maandje kregen we de " klik".
sinds dien zijn we letterlijk niet van elkaar te scheiden t klinkt penny maar t is echt zo :P
heb al wat paardjes in handen gehad en vond het altijd maar onzin jaa mijn paard is echt mijn maatje dit en dat.
nu ik hem heb snap ik wat mensen bedoelen.
maar er zullen vast wel meerdere paardjes zijn waar je een klik mee zal kunnen hebben maar die vind je niet snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:21

Een band hebben gelijk is zeldzaam. Een klik hebben niet :) Dat een nieuw paard anders en nog niet vertrouwd aanvoelt is niks geks aan en heeft weinig met de klik te maken, kan nou niet zeggen dat ik de mijne gelijk op buitenrit mee heb genomen := Vertrouwen moet groeien, maar een klik niet. Het kan altijd zo zijn dat het paard heel anders uitpakt dan nu met het rijden maar dat heeft ook te maken met verandering van plek, voer, beweging et cetera. Maar als je een klik hebt met het dier, dan voel je dat wel! Je moet jezelf even loskoppelen van het 'maar over een jaar' en puur naar het hier en nu kijken en naar jou en het paard. Heb je een klik? Wil je het paard liever vandaag dan morgen mee naar huis nemen? Dan zal je er echt geen slechte aan hebben :)

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:23

Ik verwoord het misschien niet juist. Een band is inderdaad een ander verhaal en dat moet groeien ja. Maar een klik, tja... rij er eentje waar ik in het begin totaal geen klik mee had, maar wel een band. Na een jaar is dat helemaal goed gekomen en nu hebben we echt een klik ja, 2 handen op 1 paardenbuik, terwijl de band prima was en nog is. Dus bij ons was die klik er niet en nu wel.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:26

Ik geloof eigenlijk niet in die klik.
Je paard moet je leren vertrouwen..

Ik weet nog toen ik mijn paard 4j geleden begon te rijden (eerst als uitvoerende ruiter) waren wij water en vuur. Ik reed helemaal niet graag met haar en zij dacht van "ohnee ze is daar weer". Na een jaar zijn we elkaar eindelijk beginnen vertrouwen en zijn we nu onafscheidelijk.

Heb tijdens die periode op zoek geweest naar een 2e paard en een paard gekocht waar ik dacht dat ik een klik mee had..
Na 1w lag ik dan ook meermaals op spoed. ;( Ik geloof amper de verhalen van liefde op het eerste gezicht. Je moet elkaar leren vertrouwen en leren kennen zo kan er pas een band ontstaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:29

steflyn schreef:

Ik weet nog toen ik mijn paard 4j geleden begon te rijden (eerst als uitvoerende ruiter) waren wij water en vuur. Ik reed helemaal niet graag met haar en zij dacht van "ohnee ze is daar weer". Na een jaar zijn we elkaar eindelijk beginnen vertrouwen en zijn we nu onafscheidelijk.

Heb tijdens die periode op zoek geweest naar een 2e paard en een paard gekocht waar ik dacht dat ik een klik mee had..
Na 1w lag ik dan ook meermaals op spoed. ;( Ik geloof amper de verhalen van liefde op het eerste gezicht. Je moet elkaar leren vertrouwen en leren kennen zo kan er pas een band ontstaan.

Nounou, je hebt het zelf gewoon nog niet meegemaakt. Wilt niet zeggen dat het niet kan. Jammer dat je het amper kan geloven.

Tussen een van alle paarden die ik heb meegemaakt en mij was er vanaf het eerste moment wel liefde op het eerste gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:35

steflyn schreef:

Dat is heel vervelend en jammer dat dat zo gelopen is, maar dat heeft niks te maken met de klik. Ik had met mijn eerste paard ook een gigantische klik en ik lag na 4 maanden ook in het ziekenhuis met een gebroken rug. Neemt niet weg dat dat echt hét paard voor me was.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:39

chelle_dora schreef:
steflyn schreef:

Dat is heel vervelend en jammer dat dat zo gelopen is, maar dat heeft niks te maken met de klik. Ik had met mijn eerste paard ook een gigantische klik en ik lag na 4 maanden ook in het ziekenhuis met een gebroken rug. Neemt niet weg dat dat echt hét paard voor me was.

Ter interesse: Hoe kun je er dan eerst geen klik mee hebben en na een tijdje wel?
En als Steflyn een klik had met een paard, maar wat achteraf niet was wat het leek, dan kun je toch niet vertrouwen op het hebben van een klik met een paard? Dan kun je toch beter die klik achterwege laten en met je verstand een paard kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:44

FrankavdT schreef:
chelle_dora schreef:

Ter interesse: Hoe kun je er dan eerst geen klik mee hebben en na een tijdje wel?
En als Steflyn een klik had met een paard, maar wat achteraf niet was wat het leek, dan kun je toch niet vertrouwen op het hebben van een klik met een paard? Dan kun je toch beter die klik achterwege laten en met je verstand een paard kopen?

Ik vind dat, ten eerste de klik niets te maken heeft met het vertrouwen. Dat zou ontzettend fijn zijn, maar werkt niet zo. Ik heb met allebei de merries een ontzettende klik gehad, de een ben ik vanaf gevallen en flink ook, maar die had niemand aan zien komen omdat ze daarvoor zo ontzettend braaf was, kon ik met 3 weken op buitenrit enal. Met deze heb ik ook vanaf de eerste ontmoeting een klik gehad, merrie is ook echt op me ingespeeld maar daar hebben mensen (en ik zelf ook) me de afgelopen 2 jaar echt voor gek verklaard en die pony is ook nog steeds niet altijd wat ik dacht dat ze was. Dat heeft niets te maken met de klik maar met het karakter wat het dier gaandeweg ontwikkeld.
Enkel afgaan op je verstand klinkt dan logisch maar vind ik zelf ook niet logisch. Als ik op enkel m'n verstand had gebruikt dan had ik mijn pony niet gehad en daar heb ik, ondanks alles wel een gouden pony aan want ze doet wel alles voor me.

Een klik kan je ook ongetwijfeld gaandeweg krijgen, wanneer je je daarvoor openstelt zal je ineens die 'klik' kunnen voelen, dat geloof ik graag. Hoe dat kan, kan ik niet verklaren want ik heb nooit gewerkt met een paard waar ik halverwege pas de klik mee kreeg, dus die vraag kan ik niet beantwoorden, sorry.
Maar een klik heeft niets te maken met het vertrouwen en zeker niets te maken met vallen, dan had ik met allebei mijn paarden nooit een klik gehad, je valt van ieder paard wel af, dat lijkt me niets nieuws. Het is heel ongelukkig dat het in steflyn haar geval zo vroeg al was.
Een band is dus ook, nogmaals, iets heel anders dan een klik en liefde op het eerste gezicht alleen halen veel mensen dat vaak door elkaar. Ik kan niet zeggen dat ik met beide merries een band had na een week, zoiets moet groeien. Een klik had ik met allebei echter wel.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:45

Geryon schreef:
steflyn schreef:

Nounou, je hebt het zelf gewoon nog niet meegemaakt. Wilt niet zeggen dat het niet kan. Jammer dat je het amper kan geloven.

Tussen een van alle paarden die ik heb meegemaakt en mij was er vanaf het eerste moment wel liefde op het eerste gezicht.

Ik heb met mijn huidig paard wel een enorme band, wat ik ook nog nooit gehad heb. Zij was oorspronkelijk een paard dat ik reed voor een eigenaar maar wegens issue's met de eigenaar ben ik weggegaan maar heb ik haar meegenomen. Deze band is er wel niet meteen gekomen pas na een jaar.
Dus ik geloof zeker dat je een band kan hebben met een paard! Ik geloof ook dat je als persoon meteen kan verliefd zijn op een paard maar dat dit van het paard meteen wederzijds is, betwijfel ik? Misschien ben ik daar iets te kritisch in.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:49

FrankavdT schreef:

Dat is heel vervelend en jammer dat dat zo gelopen is, maar dat heeft niks te maken met de klik. Ik had met mijn eerste paard ook een gigantische klik en ik lag na 4 maanden ook in het ziekenhuis met een gebroken rug. Neemt niet weg dat dat echt hét paard voor me was.[/quote]

En als Steflyn een klik had met een paard, maar wat achteraf niet was wat het leek, dan kun je toch niet vertrouwen op het hebben van een klik met een paard? Dan kun je toch beter die klik achterwege laten en met je verstand een paard kopen?[/quote]

Ik had eerst geen klik met dat paard aangezien ik haar overgenomen heb van een andere ruiter en dat paard het allemaal eventjes niet meer zag zitten en ook niet weer een nieuwe ruiter. Dit heeft ook tijd gekost eer ze vertrouwen had in mij en ze er terug 100% tegenaan wou gaan. Nu zijn we onafscheidelijk. Wij als mensen kunnen misschien meteen verliefd zijn op een dier maar als de klik wederzijds is, is er ook respect langs de andere kant en dit is niet vaak langs het paard/dier zijn kant. Dus is dit in mijn ogen geen klik :-) of interpreteer ik het verkeerd? :D

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:55

Geen idee hoe vaak deze voorkomt!

Maar mijn merrie stond op marktplaatst en na afwijzing van een vriendin van mij kon ik dat paard toch maar niet vergeten. (ivm mogelijk zomereczeem)
Toch gaan kijken en uiteindelijk gekocht.

Ze is jong en we moeten samen nog veel leren maar geeft me altijd weer het vertrouwde gevoel. Vanaf het begin!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:57

steflyn schreef:
Geryon schreef:

Ik heb met mijn huidig paard wel een enorme band, wat ik ook nog nooit gehad heb. Zij was oorspronkelijk een paard dat ik reed voor een eigenaar maar wegens issue's met de eigenaar ben ik weggegaan maar heb ik haar meegenomen. Deze band is er wel niet meteen gekomen pas na een jaar.
Dus ik geloof zeker dat je een band kan hebben met een paard! Ik geloof ook dat je als persoon meteen kan verliefd zijn op een paard maar dat dit van het paard meteen wederzijds is, betwijfel ik? Misschien ben ik daar iets te kritisch in.

Dat ligt ook enorm aan het paard zelf, sommige zijn wat eenkennig terwijl andere paarden heel erg open staan voor vreemden.

Zoals ik in mijn vorige post hebt gezegd was het echt wederzijds en dat was duidelijk voor iedereen die erbij stond. Natuurlijk is dat niet omdat hij mij er leuk uit vond zien oid :')
Maar als je zo overeen komt met elkaar, dan merk je dat gewoon vrijwel direct, waardoor de omgang met elkaar helemaal vanzelf gaat, alsof je elkaar al jaren kent en het dus ook gewoon fijn is voor beide partijen, wat duidelijk te zien is.

Maar vind maar eens een paard die in alle opzichten zo goed bij je past! Bij mijn merrie had ik meteen een klik, vond haar heel erg leuk. Zij vond mij hartstikke oké, maar meer ook niet. Dat moest tussen ons echt groeien :j