'' Doe eens niet zo lomp! ''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:20

Gypsy schreef:
Ik denk niet dat jou vzpaard lomp is, ik denk dat ze je gewoon keer op keer heel geraffineerd in de rang onder haar zet.

In de kudde peinst ze er waarschijnlijk niet over om zomaar lomp tegen een paard op te botsen dat hoger in rang staat dan haar. Dat komt haar duur te staan.

Lompheid is bij veel paarden al op magische wijze te genezen door eenmaal een skup onder de billen te geven met de juiste timing en energie.

Dit ja. :))

Echt wat er ook is, door me heen lopen hoeft ie mooi niet, ook al schijt 'ie zeven kleuren. Ik hoef geen 700kg respectloosheid tegen me aan. Dus hoe lief hij ook kijkt, dat zal hem op het moment even niet vergeven zijn :')

Maar gelukkig zijn we daar allang voorbij.

(Geloof trouwens dat er ook wel écht lompe paarden bij zitten, er komt weleens wat langs dat ik denk wauw :') )

DezeNaam

Re: '' Doe eens niet zo lomp! ''

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:52

Het bovenstaande had ik ook al eens gezegd in dit topic, ik ben het er helemaal mee eens. :')

Mensen zitten maar te roepen van dat hij lomp is, maar vaak is het gewoon puur onvoorzichtigheid, en voorzichtig zijn, oog hebben voor de 'leider' kan makkelijk geleerd worden..

Starzu

Re: '' Doe eens niet zo lomp! ''

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:57

Mijn haflinger was ook weer eens lomp bezig.. ik was met haar aan het buiten stappen en ze vond de regen plassen eng... (ja echt) O:) dus elke x draven en opzijspringen hihi. En ik ging haar aan de box zetten en ze stond toen op men teen en er dam gewoon niet afgaan... :))

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:23

ja dat is geen lompheid, maar gewoon puur geen (niet genoeg) respect hebben voor je.
Dat moet mijn paard niet proberen.
als je een paard niet op zn plek zet als ie door je heen probeert te lopen, wordt het levensgevaarlijk! want 600 kilo ga je niet tegenhouden met je eigen gewicht, dat red je alleen door opvoeding.

een mooi voorbeeld was mijn vorige paardje, die kreeg helaas koliek en werd gek van de pijn. wel dierenarts er bij gehaald, maar op het laatst was ze niet meer te redden.
ze was op de wei, in blinde paniek aan het rennen op de wei, steeds viel ze om, en tóch ging ze aan de kant voor mensen, waar ze recht op af rende.
maar dit is een voorbeeld van een paard dat gewoon super erg rekening met je houdt, altijd.

misschien extreem voorbeeld, maar ik vind dat elk paard rekening moet houden met mensen, wij zijn qua kracht nou eenmaal de zwakkere partij, kan je moeilijk voor paardlief een stapje op zij doen omdat ie tegen je opbotst, opletten hoe snel een paard dan geen respect meer heeft voor je persoonlijke ruimte!

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:11

jasz schreef:
ja dat is geen lompheid, maar gewoon puur geen (niet genoeg) respect hebben voor je.
Dat moet mijn paard niet proberen.
als je een paard niet op zn plek zet als ie door je heen probeert te lopen, wordt het levensgevaarlijk! want 600 kilo ga je niet tegenhouden met je eigen gewicht, dat red je alleen door opvoeding.

een mooi voorbeeld was mijn vorige paardje, die kreeg helaas koliek en werd gek van de pijn. wel dierenarts er bij gehaald, maar op het laatst was ze niet meer te redden.
ze was op de wei, in blinde paniek aan het rennen op de wei, steeds viel ze om, en tóch ging ze aan de kant voor mensen, waar ze recht op af rende.
maar dit is een voorbeeld van een paard dat gewoon super erg rekening met je houdt, altijd.

misschien extreem voorbeeld, maar ik vind dat elk paard rekening moet houden met mensen, wij zijn qua kracht nou eenmaal de zwakkere partij, kan je moeilijk voor paardlief een stapje op zij doen omdat ie tegen je opbotst, opletten hoe snel een paard dan geen respect meer heeft voor je persoonlijke ruimte!

Ja er zit nogal een verhaal achter...... Ik mag haar een hele tijd niet rijden maar alleen stappen. Ze is al heel fris van zichzelf en wil altijd heel graag bewegen. Nu is ze al drie weken lang aan de hand aan het stappen in fris weer... Ze heeft genoeg respect voor mij. (niet boos bedoeld)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:49

nee ik snap ook wel dat er redenen kunnen zijn dat een paard wat minder rekening met je zal houden :) , mijn paard kan dat ook wel is hebben. als het bijvoorbeeld erg hard waait en er staat dan ook net een vrachtwagen waar ze langs moet, dan kan ze op zijn springen en mij dan vergeten. maar ik maak dan gelijk duidelijk dat dat níet de bedoeling is.
Een paard zal ook niet uit gemeenheid opzij springen of tegen je duwen of op je tenen staan. maar het betekend wel dat ze (proberen) dominant te worden over jou. dat is gewoon niet de bedoeling. een paard wil altijd leiding krijgen, altijd! als je dat als mens niet voldoende geeft, gaat een paard het zelf uitzoeken, duwt jou (letterlijk) op de ondergeschikte plek.

het is dus een wisselwerking van de mens die te weinig, structuur en duidelijkheid geeft, paard dat daarom zelf de leiding neemt en mens die dat accepteert en paard dat dan nog meer de leiding neemt.
Een paard kan het heus wel een keer proberen, in een moment van stress of in een onverwachte, enge situatie. maar als je gelijk duidelijk maakt dat jij de baas bent en blijft. krijg je dat er gelijk weer uit!