Student, een eigen paard kopen, verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joscelyn

Re: Student, een eigen paard kopen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:52

Wat leuk om dit te lezen! Ben zelf ook student en twijfel al langer of dat ik toch de stap naar een eigen paard wil zetten, iedereen raadt het altijd af maar hier staan zoveel positieve verhalen dat ik toch maar weer eens goed ga nadenken!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:25

Ik Moet zelf nog 1,5 jaar minimum en onderhoudt 2 pony's natuurlijk veel minder kosten als een groot paard.
Ik ga elk weekend werken om hen te kunnen onderhouden (hooi, hoefsmid, brokken, ...) Dit lukt momenteel nog erg goed.
Heb er ook nog genoeg tijd voor om genoeg met hen bezig te zijn, voor mij scheelt het wel dat mijn grootouders de hele dag thuis zijn en ook wel eens met hen bezig zijn. En we hebben iemand die met haar dochtertje bijna elke dag komt tutten dus mijn paardjes krijgen elke dag zeeën van aandacht.
Denk dat een eigen paard tijdens studies wel gaat hoor, alleen zul je er misschien rekening mee moeten houden dat je je paard ook door iemand gaat laten verzorgen als je minder tijd hebt, iets waar je zelf keuze in moet maken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:09

Ik kreeg mijn pony in mijn examenjaar havo.

Het is goed te combineren, weliswaar moet je er idd naast blijven werken. Iedere dag naar stal lukt me niet, doe het zelf stal ook niet, maar om de dag naar stal gaat prima :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:12

Ik zou het niet kunnen. Ik ben nu 3e jaars en mijn broer rijdt mijn paard (ons paard) omdat ik gewoon weinig tijd heb. En als mijn ouders niet zouden bijspringen met geld zou ik het niet kunnen betalen, ik verdien niet veel met mijn werk, genoeg voor boodschappen maar ik heb ook nog een huis met alle financiële drama erbij.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:14

Ik ben student met een paard :D

Ik studeer wel in deeltijd, dus dat zal wel anders zijn dan voltijd.
Heb naast mijn studie nog genoeg tijd voor mijn paard en doordat ik werk heb ik ook inkomen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:18

Ik heb alleen de openingspost gelezen. Ben druk aan het leren, dan kan ik straks nog naar mijn paard ;)

Ik heb mijn paard gekocht net voor mijn eerste jaar van de universiteit. Ik zat een beetje met hetzelfde als jij TS, alleen zou mijn paard anders aan een ander verkocht worden.

Tja, het is druk en duur, maar ik heb het er dubbel en dwars voor over.
Ik red het niet om dagelijks naar mijn paard toe te gaan, maar ze wordt prima verzorgd en als er iets is hoor ik het. Qua kosten, ik moet wel bijlenen en werk ook nog. Al met al is het soms best lastig, vooral als er iets met je paard gebeurt en er een dierenarts bij moet komen, maar ik heb het er dubbel en dwars voor over. Ik eet liever zelf een boterham minder dan dat ik mijn paard niet zou hebben! Ik spaar nu al een tijdje voor een zadel, maar urgente dingen als dierenarts of tandarts kan ik direct betalen. En de hoefsmid komt gewoon regelmatig, daar heb ik allemaal geld voor. Het is ook heel fijn dat je ouders bij willen springen, ik sta er alleen voor in het bekostigen van mijn paard.
Als mijn paard overlijdt en ik studeer nog, dan komt er geen ander paard. Maar ik zou nu echt niet zonder haar willen en kunnen!

Dus ja, het kan zeker, maar je moet wel beter opletten met financiën en je tijd beter indelen. Als je dat er voorover hebt zou ik het zeker doen! Je krijgt er zoveel voor terug!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:23

Ik ben ook een student en onderhoud nu al 1 jaar mijn eigen merrie :)
Ik heb deze merrie gekocht als jaarling, dus ik hoefde in het begin uiteraard geen zadel en hoofdstel aan te schaffen, wat dus ook goedkoper was in die periode (niet dat ik het niet kon kopen hoor, maar als het niet hoeft kan je dat geld natuurlijk wel voor andere dingen gebruiken :Y) )
Ik heb echter wel de ontzettende luxe dat mijn jaarling mij slechts €400 heeft gekost en dat ik geen weidegang, sto, hooi of stalling moet betalen. Mijn merrie staat namelijk bij mijn vriend thuis.
Ik hoef dus enkel de hoefsmid, de DA en het eten te betalen. En dit lukt wel aardig goed met spaargeld :j

Een duurder paard had ik sowieso niet willen kopen, deze merrie kwam gewoon op mijn pad. Verder had ik ook geen paard gekocht als ik stalling ed ook nog moest betalen. Dan zou ik moeten gaan werken zijn en zou ik weinig tijd overhebben voor school en mijn paard.
En uiteraard kruipt er ook meer tijd in een te berijden paard, dan in een jaarling die op het land staat. Tijd die je als student niet altijd hebt. Met een jong paard dat nog niet is opgeleerd, kan je gerust eens zeggen 'ik kijk er een maandje niet intensief naar' (zoals bv in de opfok). Maar een te berijden paard moet natuurlijk wel regelmatig bereden worden.
Dus in dat geval zou ikzelf geen paard gekocht hebben in mijn studententijd :)

Biondo_oro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:27

Ik heb mijn paard 9jr geleden ook gekocht toen ik eind 2e jaar was van de verpleegkunde opleiding.
Het is maar hoe je je tijd wilt indelen. Ik zat niet achter de tv, maar op stal...

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:57

Ik zit nu precies in dezelfde situatie! Ik mag mijn verzorgpaard gratis meenemen als ik volgend jaar op kamers ga en krijg dan van de huidige eigenaresse een soort buffer dat als het mij financieel of qua tijd niet lukt of als het desbetreffende paard daar niet gelukkig is ze altijd naar haar terug mag. Als alles wel lukt heb ik mazzel en mag ik haar de rest van haar leven hebben! Ik vraag mij af wat jij hebt besloten? Ik denk dat ik het gewoon ga doen! Als ik toch de zekerheid hebt dat ze altijd nog bij een goed iemand terecht kan als ik het niet red waarom dan niet? Ik hou heel veel van haar en zou haar niet achter willen laten als ik op kamers ga aan de andere kant van nederland!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:18

Allereerst moet je goed kijken of je de financiën aankunt, en een goede spaarpot hebt voor eventueel hoge kosten (zoals da/kliniek etc.), daarnaast vind ik dat je ook genoeg tijd moet hebben om haar aandacht te geven en te verzorgen. Zoals ik het lees zit het allemaal wel goed, je hebt genoeg tijd en financieel zit het ook wel lekker, dus waarom niet? Lekker genieten! :) Alleen moet je je wel realiseren dat je dan sommige dingen moet laten, minder uitgaan, minder shoppen, minder uit eten etc. want die kosten gaan dan naar je paard. Ook zul je wat minder tijd krijgen voor je vrienden, maar als je goed plant moet dit ook wel goed komen. Heel veel succes! :)

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:57

jetski8 schreef:
Ik zit nu precies in dezelfde situatie! Ik mag mijn verzorgpaard gratis meenemen als ik volgend jaar op kamers ga en krijg dan van de huidige eigenaresse een soort buffer dat als het mij financieel of qua tijd niet lukt of als het desbetreffende paard daar niet gelukkig is ze altijd naar haar terug mag. Als alles wel lukt heb ik mazzel en mag ik haar de rest van haar leven hebben! Ik vraag mij af wat jij hebt besloten? Ik denk dat ik het gewoon ga doen! Als ik toch de zekerheid hebt dat ze altijd nog bij een goed iemand terecht kan als ik het niet red waarom dan niet? Ik hou heel veel van haar en zou haar niet achter willen laten als ik op kamers ga aan de andere kant van nederland!

Lastige keuze hé, ik heb het uiteindelijk gedaan! Ze is gekeurd en goedgekeurd, dus nu officieel van mij :D. Ik heb een overzicht gemaakt met kosten en een schatting gemaakt, daarbij rekening gehouden met spaarpotje e.d.
Ik kan inprincipe prima rondkomen met mijn schatting, maar de tijd zal het leren. Mocht de nood aan de man zijn mag ik bij me ouders aankloppen. Succes met je keuze! :j

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:21

Dankjewel! Ik denk dat ik het ook ga doen :))))

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:48

Ik was uitwonend en heb een paard. Ik kocht hem toen ik in mijn eerste jaar zat. Echter heb ik toen schade gehad met een huurauto (stom krasje van 20 cm) waardoor ik in een klap al mijn spaargeld kwijt was. Sindsdien heb ik echt geen geld meer. Al mn geld gaat (met liefde) op aan mn paard, maar sparen zit er niet meer in en ik heb al twee jaar geen kleren meer gekocht. Als mn paard ziek wordt dan heb ik echt een probleem. . Ik ben echt super blij met hem hoor, maar als ik er nu op terug kijk zou io het niet over doen. Heb alle dagen school en werk zaterdagg en zondag en een doordeweekse avond om hem te kunnen onderhouden, en in de vakanties werk ik fulltime. Nu ik hem heb gaat ie nooit meer weg hoor :-) maar het was verstandiger geweest als ik had gewacht

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:03

Knap hoor! Gefeliciteerd met de koop!

Ik zou het niet kunnen. Heb naast mijn Hbo opleiding wel tijd voor de verzorging van 3 paarden, maar aan geld zou ik niet komen.
Vandaar mijn beslissing na mijn studie een eigen paard te kopen.
Echt heel knap dat er hier meerdere zijn die geld en tijd genoeg hebben naast een studie

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:22

Ik zie net dat je dr al gekocht hebt haha. Gefeliciteerd :-) maak geen stomme ongelukken zoals ik!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:30

Gefeliciteerd met de aankoop van je paard!

Ik heb mijn merrie gekocht tijdens mijn studie, en heb mede daardoor toch behoorlijk wat studievertraging opgelopen.

Wat ik je mee wil geven is dat ik geen spijt heb van mijn keuze. Er is zo vaak een lievelingspaard/verzorgpaard van mij verkocht, en ik heb daar steeds zoveel verdriet van gehad. Nu heb ik een eigen paard waar ik zelf over mag beslissen. Heerlijk is dat! Ik heb teveel gewerkt naast mijn studie om mijn paard te onderhouden, waardoor de studie niet goed loopt, maar ik heb die extra tijd die ik nu moet studeren, dubbel en dwars over voor mijn paard.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:45

Ik heb ook tijdens mijn studie een pony gekocht. Weliswaar goedkope 'stalling' van 50 euro per maand want hij is maar 1.10m. Een rijpaard met pensiongeld van tussen de 200-300 euro per maand kan ik niet betalen. Maar verder inderdaad deze maand enting dierenarts en tandarts controle samen alweer over de 120 euro. Dan moet je ff slikken maar sommige studenten geven ook hetzelfde bedrag uit aan kleding en drank dus het is maar net hoe je het bekijkt. :)
Heb een dik spaarpotje en ouders die garant staan dus ik zag er geen problemen in, nu nog steeds niet. Na college ga ik heerlijk naar mijn eigen pony <3

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:58

Ik ben nu ruim twee maanden in het bezit van een paard, en zou het niet gedaan hebben als ik niet zeker wist dat ik over 2 weken klaar zou zijn met school.
Met 15 uur werken naast mijn stage en school red ik het namelijk nét niet, dus moest afgelopen twee maanden iedere keer de spaarrekening aanspreken, welliswaar niet voor veel geld, steeds een beetje, maar het is uiteraard niet de bedoeling.
Het eerste half jaar is volgens mij altijd het duurste, met alle nieuwe aankopen of dingen waar je tóch overheen hebt gekeken, maar al met al heb ik geen spijt.
Ik ga er nu een jaar tussenuit met school, flink fulltime werken en van mijn vent genieten, en in 2015 ga ik weer naar school, alleen deze keer een BBL opleiding, zodat ik sowieso 24 uur werk(als stage) en naast die 24 uur nog misschien enkele uurtjes voor 'mezelf' werk, dan red ik het makkelijk. Met alleen al die 24 uur red ik het prima, dan betaal ik al mijn lasten en kan ik toch iedere maand genoeg sparen.
Een BOL opleiding wil en kan ik dus niet meer, omdat dat betekend dat ik toch 16 tot 24 uur per week stage loop maar daar dan dus geen cent voor krijg, zoals afgelopen 3 jaar, en dat red ik dan niet icm met schooltijd en werk erbij.

Al met al, nog steeds geen spijt, ik geniet elke dag, zélfs als er rekeningen op de mat vallen :')