Ruitertje van 6-7j op paard van 1.76?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:06

ikkebenhier schreef:
allemaal bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat we het gewoon eens gaan proberen.
Ik hou het paard vast, het meisje moet een cap op en we stappen gewoon 15min ofzo.
Misschien durft ze er niet eens op, daar heb ik geen idee van.

Maar op de kermis zitten kleine kindjes (soms wel van 5 jaar ofzo) toch ook op grote paarden? en de kindjes of paarden worden toch ook niet vastgehouden?
oke, het is niet helemaal hetzelfde...
Maar begrijpen jullie mijn punt? :p

Ik snap eigenlijk niet waarom je een topic aanmaakt voor advies als je toch al besloten hebt het te doen.

De mensen met kermispaarden zijn verzekerd bovendien kunnen die pony's nergens heen,zitten er meestal westernzadels op ,en dan lopen er nog vaak mensen naast.
Jou paard hoeft zich maar uit te schudden of ze ligt er naast.En voor een 6 jarige is 1.76 best heel hoog.
Er zijn trouwens genoeg manege's waar je gewoon 1 les kan nemen,ook in belgie.

Kimberley84

Re: Ruitertje van 6-7j op paard van 1.76?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 23:46

@gemmeke een haflinger heeft toch zeker minder beweging dan een paard van 1.76?! En daarbij kun je de ruiter nog vasthouden, dit gaat niet op zo'n reus van een paard. Ik zou het risico niet willen lopen, ook al weet ik zeker dat mijn paard supersupersuper braaf zou zijn. Nee hoor, lekker kennismaken op de manege of particulier op een pony met goede begeleiding ernaast en instructeur

mariekemeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 00:11

ikkebenhier schreef:
Het is niet de bedoeling om haar echt te leren rijden op mijn paard.
Maar ze zegt altijd 'ik wil paardrijden' :p
ze zou er in het weekend 1 of 2 keer opzitten.
In het begin zou ik gewoon naast haar blijven staan hoor, en wat rondwandelen in de binnenpiste.
En haar wat figuren laten stappen en wat 'op en neer' leren.
Mijn paard is smal qua schouders, dus ik denk dat dat niet een groot probleem zal zijn.

Ik dacht ook misschien als ze het echt leuk vindt en wat verder wil gaan, dat ik er dan ga opzitten en dat ze voor mij zit in het zadel en zo een paar pasjes draven, om te voorkomen dat ik haar aan de longe op een afstand van mij moet laten draven (paard wil niet graag aan de hand draven :p)

ook ik zeg levens gevaarlijk en zeker niet aan te raden.. er moet vast ergens een plekje zijn waar et meisje kan ponyrijden tegen een redelijk bedrag of miss wel ergens mag oefenen op een shet maar op een paard van 1.76 al is nog zo braaf jij blijft verantwoordelijk

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:04

Alsof shets altijd zo braaf zijn :')
Ik zou mijn kind liever op mijn vorige paard hebben dan op een willekeurige shet.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:18

Ik zou het niet doen, omdat zo'n kleine smurf totaal geen houvast heeft op zo'n groot paard.
Waarschijnlijk komen haar voeten net onder het zadel uit.
De bewegingen van een groot paard zijn ook heel anders dan van een kleine pony.

Shetten zijn prima als kinderponies, als zij maar goed opgevoed zijn ;)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:29

Kleine pony's kunnen ook boefjes zijn maar ik vind het toch een heel verschil dat mn dochter van een kleine pony valt of een paard van meer dan 1,75.
Je kunt haar er altijd even op laten zitten maar ik zou zeker niet in de bak gaan stappen/rijden, want als er iets gebeurt?Het braafste paard kan schrikken.
En stel je voor ze vind het geweldig om op je paard te zitten, wat ben je dan verder?Want daadwerkelijk rijden op een pony in de les is toch echt heel wat anders dan op een paard zitten en een beetje stappen! Dus dan is het alsnog afwachten of ze het wel leuk vind.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:46

ik zou het zelf gerust doen als ik mijn paard zou vertrouwen, mijn 2 jarige dochter zit ook op mijn fjord van 1.50.
MAar dat is alleen iets wat je zelf kunt inschatten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:56

Er een keer opzitten en iemand het paard vasthouden kan best. Er op leren rijden lijkt me niet. Ze kan de beenhulpen niet doorvoeren omdat haar benen tegen het zadel zitten. Denk inderdaad ook om de juridische kant mocht er wat gebeuren, jij als eigenaar bent verantwoordelijk en als je niet goed verzekerd bent kun je alle ziekenhuiskosten dokken

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 17:02

even een paar opmerkingen:
Het is niet dat de ouders geen 'nee' durven of kunnen zeggen hoor.
De ouders hebben niks met paarden. Het is niet dat ze het kind verbieden om te rijden of dat ze er tegen zijn, ze willen het kind alleen niet extra aanmoedigen ofzo omdat ze denken dat het een bevlieging is.
Daarom vroegen ze of het kind eerst een paar keer op mijn paard mocht zitten voordat ze naar een manege stappen (de manege in de buurt doet geen proeflessen. Je kan enkel een kaart kopen van 10 prive lessen aan 200 euro)

Het is dus NIET de bedoeling dat ik het kind leer rijden.
Eerder een soort 'paardengewenning' en kijken of ze het leuk vindt of niet.

Het zal als volgende gaan:
paard aan het touw, ik hou het paard vast en loop ernaast.
In het begin zal ik of de papa het kindje vasthouden. Als dit goed gaat en het kindje zit netjes stil en in evenwicht, zullen we enkele rondjes stappen zonder dat het meisje vastgehouden wordt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:06

Ik denk dat dat gewoon moet kunnen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:53

Dan is het een rondje stappen aan de hand, dat is toch wel wat anders dan wat je in de OP schrijft.

ikkebenhier schreef:
Daarom vroegen ze of het dochtertje 2 of 3 keer per week op mijn paard mag 'rijden' omdat ze eerst willen zien of ze het leuk vindt voordat ze naar een manege gaan.
(en ze hopen eigenlijk dat het meisje bang is voor mijn grote paard en niet wil rijden).

Citaat:
Ik vind het prima, maar wat vinden jullie? zouden jullie dit doen?
Had je toen al een idee dat je de argumenten van de "zou het niet doen" bokkers terzijde zou leggen?
Edit: ik moet niet zo cynisch doen. Het rijden is al verworden tot een paar keer wat rondjes stappen. Dan is er toch een compromis tussen het "ervoor gaan" en het "ben er maar voorzichtig mee".

Citaat:
De bedoeling is dat ik mijn paard dus aan de hand houd of aan de longe en dat ze er eerst gewoon mee stapt en na enkele keren misschien een beetje draf, maar steeds aan de hand of de longe. Als het goed weer is zou ik misschien met haar buiten aan de hand gaan stappen.

Wat vinden jullie? Kan dit? Of is dit niet zo een goed idee en zeg ik beter dat ze dan toch op een manege leert rijden?
Indien jullie dit een goed idee vinden, wat kan ik dan allemaal doen met het kindje? (oefeningetjes ofzo)
Want ik heb geen ervaring met lesgeven ofzo

Er zijn vast meer manege's niet al te ver weg. Als het rijden de jongedame bevalt kan ze altijd nog overstappen naar de manege dichterbij.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:23

Je kunt ook doordrammen Rex_Rolfo... Ik begreep het precies zoals ts nu uitlegt.
Bovendien is ze niemand verantwoording schuldig hier, ze wilde gewoon meningen horen, misschien was er wel een briljante opmerking van iemand.

Misschien denk ik er anders over omdat er vroeger legio kinderen op mijn paard gezeten hebben, tot groot plezier van allen. Misschien heb je zelf een minder braaf paard als ik had, gebruik je dat als referentiekader.
Misschien heb je geld genoeg, komt het niet binnen dat 200 euro voor sommigen verdomd veel geld is om te testen of het kind iets echt leuk vindt of dat het maar een meisjesgril is.

Ik geef nu ook af en toe les aan een meisje van 9, die zit ook op les. Daar huur ik (of ja, de ouders) wel een pony voor, meisje wil echt verder leren en dat werkt niet op een veel te groot paard.
Maar dat is voor ts helemaal niet aan de orde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:59

De ouders hoeven geen 200 Euro uit te geven, ze moeten alleen niet te lui of te verdomd zijn om even een andere manege te bellen waar het kind voor 10 a 15 Euro een uurtje kan rijden met een passende pony. Lijkt me nou niet onoverkomelijk.
Manege is verzekerd voor ongevallen, instructie is gediplomeerd en de pony past bij het formaat van het meisje.