Waarmee opletten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

Re: Waarmee opletten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:25

Ik hoop dat je deze 'baby' niet in handen krijgt.
Zoek een paard die wel kan doen wat jij wil, je hebt namelijk het geduld niet. Met een jong paard moet je rustig aan doen..

Je hebt echt te weinig ervaring/verstand voor een jong paard.. Dat heb ik nu al uit heel wat posts gehaald.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:28

Voor de meeste driejarigen is 3 keer per week 20 minuutjes wat licht werk meer dan zat. (en dan niet de andere dagen ook nog vrijspringen en longeren en weet ik het, gewoon lekker de wei op)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:58

mustilove schreef:
Ik weet het sorry maar de staleigenaren zijden dat dat geen kwaad doet sorry dat ik luister naar mijn staleigenaar en Ik bedoel driee keer in de week rijden maar maar 1 uur dan bv. WOE rijden za rijden 1 uur lang en dan vr 30 min dat zou toch niet erg zijn?

Nu ga je al van 45 minuten naar een uur. Het is wel duidelijk dat je lang niet genoeg geduld hebt voor zo'n jong paard. Zo'n jong dier kan zich ook nog niet zolang concentreren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:08

mustilove schreef:
Ja ik rij nu woe springles met hem en zaterdag dressuurles en als ik hem zou kopen zou ik nog steeds les nemen

Oeh dat is al veel te veel gevraagd voor een pas 3 jarige spaanse paard, die is juist laatrijp.

En je komt heel erg onervaren en erg onwetend over.

Ik zou echt een ouder paard nemen waar je wel vaker mee kan rijden als met een 3 jarige.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:58

Kinke schreef:
mustilove schreef:
Ik weet het sorry maar de staleigenaren zijden dat dat geen kwaad doet sorry dat ik luister naar mijn staleigenaar en Ik bedoel driee keer in de week rijden maar maar 1 uur dan bv. WOE rijden za rijden 1 uur lang en dan vr 30 min dat zou toch niet erg zijn?

Nu ga je al van 45 minuten naar een uur. Het is wel duidelijk dat je lang niet genoeg geduld hebt voor zo'n jong paard. Zo'n jong dier kan zich ook nog niet zolang concentreren.

Sorry hoor maar mijn in mijn stal moet ik altijd een uur rijden ik doe alleen alleen maar wat ze mij hebben aangeleerd een half uur dan

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:59

En hoe bedoelen jullie ontwetend ik ben gwn dom dat ben ik eenmaal

FingroLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:01

mustilove schreef:

dat vind ik een goed rooster :j

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:02

Oké dankje en dan als hij vier jaar is opbouwen of pas als hij vijf is :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:09

mustilove schreef:
En hoe bedoelen jullie ontwetend ik ben gwn dom dat ben ik eenmaal

wat is dat nou voor onzinnig antwoord.
je word dom geboren en bijleren kan iedereen ;)

iedereen in dit topic heeft het beste met je voor , en met het jonge paard.
kijk we kunnen je niet tegen houden alleen voelen we gewoon dat het niet het paard is waarmee jij aan je trekken komt.

je wilt vaker rijden , en springen , daarvoor is dit paard te jong.
ook heb je om de pubertijd door te komen ervaring nodig waarvan we bang zijn dat je die mist.
niet omdat je dom bent , niet omdat je helemaal niet zou kunnen rijden , maar simpel weg omdat je nog zo jong bent en je heel sterk in je schoenen moet staan wil het lukken.

maar goed ik houd op met water naar de zee dragen , volgensmij ga je het dier toch wel kopen.

hier ff een voorbeeld.

[YRT] geen zin meer.

FingroLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:13

ik ben 13 en heb al een paard van 2 jaar gehad en nu een veulen van 2 maanden en ik ben de enige in de familie die iets met paarden heeft. dus.......

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:15

FingroLover schreef:
ik ben 13 en heb al een paard van 2 jaar gehad en nu een veulen van 2 maanden en ik ben de enige in de familie die iets met paarden heeft. dus.......

hoe oud is je paard nu , en wat die je er mee ?

verder betekend het niet dat het daarom wel verstandig is :n dus .........

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:18

mustilove schreef:

Vooral de adviezen van een 13 jarige aannemen :(
Nogmaals...doe gewoon rustig aan, en als jij perse een uur 'moet' rijden, zoek dan gewoon een betere stal.
Dat jij bepaalde dingen zo moet doen, betekent niet dat je zelf meer kennis kunt opdoen. Er bestaan zoveel boeken, er is internet, wat wil je nog meer?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:18

FingroLover schreef:

Dus??? Wat dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:53

mustilove schreef:

Dan ga je met vier jaar naar 4 daagjes per week trainen (30-45 minuutjes), bij vijf jaar 5 daagjes per week (30-60 minuutjes) en rond zijn zesde zit je dan echt in training volgens het normale programma. Het vergt dus best wat geduld, een jong dier.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:56

Jaa maarkinke ik heb juist gezegd dat ik maar 30 min ga rijden oké dus geen uur
en sorry dat ik de adviezen aan pak van alle mensen hier en mag ik dan iet opbouwen mag ik altijd maar 30 min rijden als hij vijf is mag ik toch wat langer rijden 50 min ofzo en springen hoeft voor mij echt niet wnt ik ben nu ook gestopt op de stal met springen met hem terwijl ik wel moet springen maar toch stop ik er mee
en wie zegt dat ik het paard zal nemen ik ben nu allemaal info aan het verzamelen en sorry dat ik zo reageer ma ik twijfel gwn en nog eens danku voor jullie tips van welke leeftijd dan ook en fingrolover hoe gaat het met jouw en je paarden en had je al veel ervaring

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:03

Een enkel keertje langer rijden gaat hij natuurlijk ook niet dood aan, maar wat je wil is:
- het paard moet plezier hebben EN HOUDEN! in het werk. Ga je hem te vroeg te hard laten werken dan verliest hij het plezier en zit je straks met een paard wat in verzet gaat (staken, bokken, ..)
- je wilt het lichaam niet overbelasten maar verantwoord trainen. Spieren zijn mn in de hals snel opgebouwd, maar spieren in rug en achterhand hebben wat meer tijd nodig. Pezen hebben nog meer tijd nodig (de benen bestaan vooral uit pezen, dus bij problemen daar is je paard kreupel, kan soms ongeneeslijk zijn). Het kost ook tijd voor het paard zo sterk is in de achterhand en zoveel balans heeft in zijn lopen dat hij moeiteloos moeilijker dingen (en springen) aan kan zonder dat het een aanslag is op zijn lijf. Het zou zonde zijn als je paard op zijn achtste een peesprobleem heeft of kapot is in de rug omdat je op jongere leeftijd het geduld niet had.
- Bij te snel te hard werken zal een paard de delen die nog niet sterk genoeg zijn gaan ontlasten. Bijvoorbeeld door scheef lopen, of op de voorhand gaan lopen. Daardoor krijg je ook overbelasting of opbouw van verkeerde spieren die je later weer in de weg zitten.

Daarom dus met oog op de 20, 25 jaar die je nog met je paard wilt rijden: rustig aan!

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:14

oké dankjewel urielle ik ga der wel nog eens heel goed over nadenken want hoe jij het zegt lijkt het me moeilijk om moet alles rekening te houden

FingroLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:24

mustilove schreef:
Jaa maarkinke ik heb juist gezegd dat ik maar 30 min ga rijden oké dus geen uur
en sorry dat ik de adviezen aan pak van alle mensen hier en mag ik dan iet opbouwen mag ik altijd maar 30 min rijden als hij vijf is mag ik toch wat langer rijden 50 min ofzo en springen hoeft voor mij echt niet wnt ik ben nu ook gestopt op de stal met springen met hem terwijl ik wel moet springen maar toch stop ik er mee
en wie zegt dat ik het paard zal nemen ik ben nu allemaal info aan het verzamelen en sorry dat ik zo reageer ma ik twijfel gwn en nog eens danku voor jullie tips van welke leeftijd dan ook en fingrolover hoe gaat het met jouw en je paarden en had je al veel ervaring

ik had weinig ervaring en met mijn paarden gaat het super goed die 2jarige is nu 5 jaar en ik doe L dressuur met hem en het veulen is nog maar 2 maanden en tot nu toe gaat het super

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:39

En wat dee je dan juist les nemen of gwn cht thuis en hoe ging dat in het begin e was datje eerste pony?

FingroLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:50

mustilove schreef:
En wat dee je dan juist les nemen of gwn cht thuis en hoe ging dat in het begin e was datje eerste pony?

les nemen en zoveel mogelijk informatie boeken/internet. het ging super goed in het begin. alleen je moet geduldig zijn. leer hem dan ook al grondwerk zoals kom hier, hoef geven, buiging maken enzo

FingroLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:50

en het was mijn 1e paard

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:28

Waarom val je juist op dit paard? Is dat omdat hij toevallig voorbijkomt, of voel je echt een klik met hem? Ben je al bij andere (Wat oudere paarden bijvoorbeeld) gaan kijken en proefrijden?

Ik heb ook een jong paard gekocht bij de stal waar ik toen les had. Het is wel goedgekomen, maar ik had me een hoop ellende bespaard door niet zo impulsief het eerste het beste paard te kopen omdat ze voorbij kwam (ok, ze was prachtig, ik kreeg les op haar en was verliefd en dan word gezegd..ze is te koop. (huurkoop, 3 jaar lang stalling betalen en paard komt zo naar je toe). Zij kende niets, maar ik ook niet en ik ben er erg angstig door geworden. Iets waar ik nu overheen begin te komen, door er op mijn bejaarde paard opuit te trekken naar buiten toe. Haar vertrouw ik inmiddels ook. Ze is vreselijk lief, maar door mijn onkunde vraag ik haar ook niet veel. Laatst een ervaren ruiter erop die haar ook teveel in de mond trok (Veel te veel buiging naar mijn zin, maar ja..ze had meer ervaring, dus ik dacht..zal wel goed wezen). Totdat madam ging rennen toen zij alleen aan het trainen was en de bijrijdster eraf is gevallen en haar sleutelbeen heeft gebroken. Als je je paard niet aankunt, kan het (soms helemaal onbewust) je plezier en passie aardig vergallen. Een 3 jarig paard zonder ervaring lijkt me dus echt niet slim. Maar ik zeg niet dat het absoluut niet kan, als je zeker weet dat je echt heel erg gek bent op het paard, er alles voor wilt doen, je helemaal wilt aanpassen/verwachtingen bijstellen en goede instructie zoeken en niet maar alles aannemen van wat toevallig de mensen om je heen zeggen, maar ook zelf info opzoeken en je pad zoeken.