moet ik mijn paard verkopen of niet..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:59

eeeeef_x schreef:
Maar ben ik nou de enige die vind dat een paard elke dag zijn aandacht en beweging nodig heeft? Of....

absoluut niet, en volgens mij lijken mijn reacties daar ook niet op ;) dat ik dat denk....

_Jessie

Ik heb mijn paard verkocht :) 5 weken geleden.
Omdat ik op mezelf wil en dan dus helemaal geen tijd meer heb maar het dan dus ook niet meer red met geld.
Ik ging soms nog maar even snel een half uurtje naar stal dus nee je bent niet de enige. Ik heb hem dus weg gedaan omdat ik wilde dat hij meer aandacht kreeg dan dat hij bij mij kreeg.
Had ik er moeite mee? Ja. Ben ik er blij mee? Ja ik ben er blij mee.
Het geeft me een hoop rustig en zekerheid. Een verzorgster werkt niet.

Maartje1990

Nou, ik vind iig van niet. Ik woon op kamers m'n paarden staan 24/7 in de wei (bij m'n ouders aan huis) en ik ga met eentje bijna ieder weekend met de wagen het bos in, de ander is pas een jaar dus af en toe (nog niet eens elk weekend) poets ik die en wandel ik er mee. Maar dit weekend heb ik met beide niks gedaan, volgend weekend ben ik er niet. Ze hebben geen aandacht nódig, niet van mensen iig, wel van elkaar :)

Anoniem

Was je niet degene die eerst met spoed een stalling zocht voor d'r paard die niet te ver mocht zijn et cetera?

Begrijp me niet verkeerd maar inderdaad, als je inderdaad de keuze al hebt gemaakt is er niks mis me de keuze maken, je moet er alleen wel zelf mee verder kunnen.

Paard heeft echt niet iedere dag een uitgebreide kroelsessie nodig waarbij iemand z'n manen vlecht en z'n billen masseert.
Beweging.. Hij hoeft echt niet iedere dag zwaar getrained te worden, hoe denk je dat jonge paarden hun dagen doorkomen?
Als ie buiten komt en een schone stal heeft is dat ook prima. Een bijrijdster/verzorgster kan ook een hoop oppakken en wanneer je dan wat ruimer in je tijd zit heb je nog steeds je paard en misschien nog een gezellige paardenvriendin eraan over ook.

Bedenk wel, als je paard verkocht is, is ze weg en krijg je d'r ook niet meer zo gemakkelijk terug. En kopers kunnen ook liegen als de beste dus je hebt ook nog eens kans dat ze gewoon flink de handel in gaat. Je moet je dus wel helemaal los kunnen koppelen ervan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:00

eeeeef_x schreef:
Maar ben ik nou de enige die vind dat een paard elke dag zijn aandacht en beweging nodig heeft? Of....

Even een paar vragen:
Hoe oud is je paard
Puur recreatie of wedstrijdsport
Wat versta jij onder aandacht
Wat heeft je paard te bieden
Kun jij de kosten dragen als je haar op het oude adres laat staan.

Papegara

eeeeef_x schreef:

Nee hoor, ik vind het zonde om een paard maar in de wei te laten staan als grasmaaier (uitzonderingen wegens blessure of ziekte uitgesloten).

Mijn paard moet ik nog geen 3 dagen laten staan, die heeft echt mijn aandacht nodig.
Nu verschilt dat natuurlijk bij elk paard.. Maar een keer een lekkere borstelbeurt, wandeling of ritje maak je een paard wel vrolijk mee denk ik..

BobbieLover

Maartje1990 schreef:
Nou, ik vind iig van niet. Ik woon op kamers m'n paarden staan 24/7 in de wei (bij m'n ouders aan huis) en ik ga met eentje bijna ieder weekend met de wagen het bos in, de ander is pas een jaar dus af en toe (nog niet eens elk weekend) poets ik die en wandel ik er mee. Maar dit weekend heb ik met beide niks gedaan, volgend weekend ben ik er niet. Ze hebben geen aandacht nódig, niet van mensen iig, wel van elkaar :)

Dat ben ik niet met je eens, :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:01

BobbieLover schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat kan, kun je het ook nog onderbouwen? :+ Sinds wanneer heeft een paard aandacht nodig van een mens?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:01

Denk dat als je zelf al twijfelt, de knoop moet door hakken, en een baasje voor hem moet zoeken :j
Beestje gunt gewoon veel tijd, ondanks dat die oud of jong is..

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:03

@Maartje
Omdat je daarvoor toch ook een paard neemt? je geeft een paard aandacht .. niet elke dag maar wel gewoon redelijk ..
Als je dat niet zo belangrijk vind heeft een paard toch ook geen nut.. natuurlijk hij heeft weide maatjes en vermaakt zich daar ook mee.. maar aandacht van een mens in vorm van beweging of poetsen hoort er ook gewoon bij :)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:04

BobbieLover schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat kan, kun je het ook nog onderbouwen? :+ Sinds wanneer heeft een paard aandacht nodig van een mens?

Een paard heeft wel zorg nodig.
Als je geen tijd hebt om voor je paard te zorgen, moet je er niet aan beginnen.
En verzorging versta ik ook onder aandacht

Of ze aandacht nodig hebben? hangt denk ik van het paard af.
Mijn paard is een enorme kroelkont, wil altijd mee en het liefste bij me op schoot zitten.
Andere paarden zijn weer heel erg op zichzelf natuurlijk..

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 21:05

Ik ga dan van maandag tot vrijdag naar school. Werk tot een uur of 8/9 en op zaterdag werk ik de hele dag. Dan 1x in de maand koop zondag. Verder het huishouden ook nog en als het uitkomt een beetje vrije tijd.

En ja ik was met meisje die met spoed een stal zocht, maar wat ik tegenkom in sneek valt me toch tegen..

Mijnn pony is 9 jaar, ik gebruik haar zelf voor recreatie maar ze kan zo de wedstrijden in.
Mankeert niks verder. Ik vind elke dag er heen gaan een must, en ik kan het met moeite betalen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:06

Maartje,
Paarden hebben aandacht van mensen nodig, sinds wij ze hebben tam gemaakt en hebben besloten ze in een wei te zetten of stal.
Ti's geen wild paard met een grote kudde.
Met 1 paarden vriendje is eigelijk nog veel te min, zeker als jij alleen heel soms in het weekend komt...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:07

Je geeft zelf eigenlijk al aan wat je wilt.. haar verkopen.
Uiteindelijk is jouw mening het belangrijkste, en ook beslissend. Als je dr houdt, moet je elke week weer zoveel mogelijk tijd vinden om naar haar toe te gaan, en het dan ook daadwerkelijk opbrengen om daarheen te gaan in alle vrije minuutjes die je hebt. Als je haar verkoopt moet je afscheid van dr nemen, en dat valt altijd zwaar..
Ik ben het wel met je eens hoor. Elk paard verdient een thuis waar hij heel veel aandacht en liefde krijgt, en waarvan de eigenaren tijd en geld hebben om haar echt te geven wat ze nodig heeft.
Studies gaan voor, en werk moet je zien te behouden, vooral nu met die crisis.. Verkopen lijkt me de beste optie, en beter voor allebei.

Edit: wat je evt ook nog kunt bedenken is een bijrijdster. Kun je paardlief toch houden, maar heb je er niet alle zorgen op je alleen en kun je dus ook gewoon even rusten of leuke dingetjes doen in je vrije tijd. Hoef je ook geen afscheid te nemen, want het zou kunnen dat je er later spijt van krijgt.

nanda1980

Nee dat denk ik niet. Wij mensen zijn geneigd om dieren menseneigenschappen toe te kennen. Als je paard in de wei kan lopen en weidemaatjes heeft, dan heeft je paard toch elke dag aandacht en beweging? (je moet natuurlijk wel tijd hebben voor de entingen, hoefsmid, dus maw controle op de gezondheid)

Maar je zei al dat je je keuze had gemaakt en er een paar nachtjes over gaat slapen. Blijf bij dat besluit, het is jou keuze en het zijn jou gedachtes en gevoelens, je vroeg hier alleen maar om meningen en niet om opdrachten om te doen. Er zijn genoeg dingen op een rij gezet voor je, dus je kunt een keuze voor jezelf (en je paard) maken. En nogmaals, het is jouw paard en het is jouw keuze.
Succes ermee. ;)

BobbieLover

eeeeef_x schreef:
Ik ga dan van maandag tot vrijdag naar school. Werk tot een uur of 8/9 en op zaterdag werk ik de hele dag. Dan 1x in de maand koop zondag. Verder het huishouden ook nog en als het uitkomt een beetje vrije tijd.

En ja ik was met meisje die met spoed een stal zocht, maar wat ik tegenkom in sneek valt me toch tegen..

Mijnn pony is 9 jaar, ik gebruik haar zelf voor recreatie maar ze kan zo de wedstrijden in.
Mankeert niks verder. Ik vind elke dag er heen gaan een must, en ik kan het met moeite betalen.

Nou TS de conclusie is dan toch wel duidelijk hoe stom zoiets ook kan lopen.
Een beter thuisje zou voor jou lieverd toch het beste zijn! maar doe wel rustig aan met zoeken ..
En niet de eerste de beste.. !
Heel veel sterkte met dit :)

Anoniem

Even misschien een rare vraag, maar waarom moet jij naar sneek? Kan je vriend niet bij jou in de buurt komen wonen of een tussenweg?

En een stal ietsje verderop? Meende me te herinneren dat je een stal zocht die nog geen paar kilometer van je vandaan was.. Tja sorry maar dat vind je nou eenmaal niet zo snel..
Als je echt zo knettergek bent van je paard dan s het de moeite en de lange dagen absoluut waard hoor.. :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:09

@Bobbielover: Een paard heeft geen aandacht nodig, die red zich prima met zijn of haar maatjes. Wat een paard voor nut heeft is voor iedereen anders. Voor jouw is dat dus aandacht, beweging en poetsen. Dat is jouw nut van een paard... Maar als ik elke dag alleen maar een worteltje over de omheining wil geven, voor de rest van het paards leven, en ik vind dat leuk, heeft dat paard voor mij ook nut... Net zoals Maartje die 1x in de week of twee weken een ritje met de kar maakt. Het is misschien niet veel, maar dat bepaald iedereen toch voor zichzelf. Maartje neemt blijkbaar een paard voor dat ritje af en toe ;) Jij neemt een paard weer ergens anders voor. Betekend niet meteen dat Maartjes paarden geen nut hebben.

Je moet je eigen visie van de wereld niet op andere mensen opdringen. Dat is hoe jij het ziet.. Maar blijkbaar niet hoe Maartje het ziet en ook niet hoe ik het zie.

Anyway, TS: Ik zou ook voor verkopen kiezen. Het is duidelijk dat je daar eigenlijk ook al een beetje meer naar neigt dan de andere opties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:10

Ik heb mijn paard in een groep staan met reuze veel wei en gigantische schuilhal.
Die kan het echt geen hol schelen als ik om de dag kom :P

Bovendien heeft ze de 3 jaar in de opfok toch ook echt zonder aandacht overleeft.

Maar hoe dan ook, als je dan vervolgens enkel op zondag zou kunnen is het gewoon een veel te dure hobby waar je geen lol van hebt.
Ik snap dan goed dat je je paard dan verkoopt :j

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:11

ElineS schreef:
@Bobbielover: Een paard heeft geen aandacht nodig, die red zich prima met zijn of haar maatjes. Wat een paard voor nut heeft is voor iedereen anders. Voor jouw is dat dus aandacht, beweging en poetsen. Dat is jouw nut van een paard... Maar als ik elke dag alleen maar een worteltje over de omheining wil geven, voor de rest van het paards leven, en ik vind dat leuk, heeft dat paard voor mij ook nut... Net zoals Maartje die 1x in de week of twee weken een ritje met de kar maakt. Het is misschien niet veel, maar dat bepaald iedereen toch voor zichzelf. Maartje neemt blijkbaar een paard voor dat ritje af en toe ;) Jij neemt een paard weer ergens anders voor. Betekend niet meteen dat Maartjes paarden geen nut hebben.

Je moet je eigen visie van de wereld niet op andere mensen opdringen. Dat is hoe jij het ziet.. Maar blijkbaar niet hoe Maartje het ziet en ook niet hoe ik het zie.

Anyway, TS: Ik zou ook voor verkopen kiezen. Het is duidelijk dat je daar eigenlijk ook al een beetje meer naar neigt dan de andere opties.

Dat is prima ieder zijn eigen keus, in iedergeval niet de mijne
Een paard kost nog wel wat... daarom moet je er ook nuttige tijd in besteden vind ik!
Maar dat is inderdaad voor iedereen anders! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:11

Een paard, en zeker een jong paard, heeft idd geen extra aandacht nodig, maar het lijkt me wel zo verstandig om te zorgen dat er iig 1 keer daags iemand gaat kijken of alles nog goed is, ivm mogelijke koliek, kreupelheid, sloot inlopen, diefstal etc.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 21:12

Het is inderdaad zo dat 170 euro pm toch veel is voor enkel de zondag. Al heb ik het er wel voor over!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:17

BobbieLover schreef:
@Maartje
Omdat je daarvoor toch ook een paard neemt? je geeft een paard aandacht .. niet elke dag maar wel gewoon redelijk ..
Als je dat niet zo belangrijk vind heeft een paard toch ook geen nut.. natuurlijk hij heeft weide maatjes en vermaakt zich daar ook mee.. maar aandacht van een mens in vorm van beweging of poetsen hoort er ook gewoon bij :)

Maar dat zeg ik ook niet! Zeker, het 'hoort' er bij. Maar het is voor het paard niet nodig! Mijn paarden komt het aan niks tekort. Hebben het beter dan menig ander paard dat uren aan een stuk in een stal wordt opgesloten. Ze krijgen van mij inderdaad niet zoveel aandacht, zitten zij niet mee hoor. Niet paarden gaan lopen vermenselijken.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:18

Maartje1990 schreef:
BobbieLover schreef:
@Maartje

Maar dat zeg ik ook niet! Zeker, het 'hoort' er bij. Maar het is voor het paard niet nodig! Mijn paarden komt het aan niks tekort. Hebben het beter dan menig ander paard dat uren aan een stuk in een stal wordt opgesloten. Ze krijgen van mij inderdaad niet zoveel aandacht, zitten zij niet mee hoor. Niet paarden gaan lopen vermenselijken.

Ik geloof ook wel dat je paard niks te kort komt hoor haha :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:20

Lianne86 schreef:
:')

Ik leg heel duidelijk uit dat ik snap dat het tijd kost en duur is.... En dat als ze er echt achterstaat ze het gewoon moet doen, maar ik zeg ook, dat ze er wel echt achter moet staan. Dingen kunnen altijd veranderen... En in het negatiefste geval gaat de relatie uit, paard is net weg... en dan? (Zeg niet dat het gebeurd...) Ik had dingen ook heel anders gepland ;) maar soms komt er opeens wel meer tijd vrij... Of wat dan ook... Verkopen is definitief...

Verkopen mag natuurlijk, ZOALS IK AL GEZEGD HEB, maar ik vraag me af of dit de juiste keuze is... Dan zou ik het liever samen met iemand gaan doen (eventueel ook financieel). Mocht je geen klik hebben met het paard, totaal iets anders willen, ok... ander verhaal... Maar geef je echt om je beest, dan blijf ik er bij dat je het zelf gaat proberen te regelen. Dan weet je tenminste zeker hoe en wat...

En ook al ga je maar 1x in de week, het is toch lekker even eruit zijn en ontspanning en dat heb je ook nodig...

Dus ipv 1 zinnetje te quoten, lees je het stuk met uitleg en geef je niet zo'n reactie. Verkopen is definitief en daarna heb je niets meer over het paard te zeggen. Je leest vaak dat het voorkomt, mensen die verhaaltjes vertellen weinig geld, maar ene goed tehuis.... Eneen maand later staat ie weer te koop... etc. Ik zou daar niet op gokken iig.

Er zijn genoeg opties, bruikleen, leasen, verzorgster... Die zijn allemaal niet definitief...

Maar is het niet egoïstisch om het paard te houden omdat JIJ (jij in het algemeen) je ontspanning wilt en daarom je paard maar houdt terwijl je er dan maar eens in de zoveel tijd aandacht aan besteed? Ik vind dat je moet kijken naar wat het beste is voor het paard en van daar uit moet verder kijken. Te weinig tijd.. dan kun je beter verkopen, of een bijrijder/verzorger vinden. Paard kiest er niet zelf voor om in een box te staan en in de wei, en waar is dan z'n grote vriend/leider? Die is er vervolgens nooit.. Ik vind dat een paard dan beter verdiend..