Zitten op een jaarling of tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:00

Ik zag de advertentie en schrok ervan! Wat haal je op de hals als er iets gebeurt wil je dan zo graag van je kind af? Ik zou als koper eerder afgeschrikt worden en denken dat doen we dus niet. Ik snap die mensen gewoon niet :n

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:00

Belachelijk.

Bij ons op stal was ooit een tinkerhengstje van 1,5 waar ze gewoon mee buiten gingen rijden. Kind zonder cap opa pony vast houden en hop zo de weg op -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:02

Paardjes45 schreef:
@vuurneon Sorry, voor de onduidelijkheid. In bedoel inderdaad de draverij met sulky.

Vergeet niet dat erop zitten of met een karretje erachter hangen een groot verschil in belasting is. 40 kilo op wielen trekken is een stuk makkelijker dan 40 kilo op de rug nemen.

_Femkeeex

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:04

@vuurneon dat snap ik, maar ik vind toch dat ze pas mogen beginnen met beleren op hun 4e.

branka16

Paardjes45 schreef:
@vuurneon dat snap ik, maar ik vind toch dat ze pas mogen beginnen met beleren op hun 4e.

Waarom?
Onderbouw je mening :)

vuurneon

Paardjes45 schreef:

Waarom? :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:05

Ik denk ook dat mensen voor de foto hun peuter er even op zetten en er vast niet mee rond stappen met gewicht (daar krijg je vast snel vliegende peuters van), ik zou het met mijn kinderen zeker niet doen vanwege veiligheid, maar vind ook dat ze met 10 kilo op je rug voor een foto er vast niet anders van worden hoor. Op mijn jonge paarden legde ik idd wel dekjes etc, leunde er eens overheen (zonder gewicht, maar voor het idee dat er wat boven je is) om ze aan de andere kant te poetsen, jong geleerd is oud gedaan, voor mij hoort dat bij opvoeding, zadel etc en verdere stappen voor wanneer je met inrijden gaat beginnen wanneer je paard daar klaar voor is.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:07

@vuurneon, omdat de paardem/pony's dat pas volgroeid zijn. KWPNers en trekpaarden zijn pas volwassen als ze 7/8 zijn, voor andere paarden geldt dan met 4.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:09

Ik zie wel verschil in grote rassen als trekpaarden, maar waarom zijn verder alleen kwpn'ers pas uitgegroeid bij 7/8 jaar en de rest al bij 4?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:10

:D ja hoor hier zet ik rustig mijn kleine wel eens op een nog niet driejarig paard (paardJE = < 1.00 mtr ;) )
op een jaarling idd absoluut niet, dat vind ik idd nog wel heel erg jong, maar een die ruim twee is? ja hoor daar heeft 1 van mijn kids wel eens 2 tellen op gezeten bij het helpen poetsen.
kids wegen minder dan 15 kg (dat is al erg ruim genomen) en we hebben het dan echt over 1 minuut of zo want daarna zijn ze het al snel zat.
er word ook niet mee gewandeld want ik hou kids uiteraard goed vast en daar gebruik ik liever beide handen voor.
we hebben het trouwens over 1 van 1 jr en 1 van 3 jr, die van 3 vind ik nu idd wel veel te groot en vooral te zwaar worden om op een jong dier te zitten maar vorig jaar heeft hij vast wel eens op de toen twee jarige merrie gezeten.
kids zitten gewoon stil en zitten niet op de rug te bonken dus heb nooit het idee gekregen dat ze er wel eens last van hebben gehad.
als een van de jonge hengsten er boven op springt (en die hangen regelmatig op elkaar rug) gaat het toch een heel stuk harder en hebben we het ook over heel wat meer gewicht.

voor de rest ben ik absoluut tegen het te vroeg (=jonger dan minimaal 3 jr) belasten van een paard.
ik longeer ze hier niet eens voor hun 3e omdat ik dat meestal al te veel vind.
maar zoals dus gezegd, dat 2 tellen op een 2,5 net geen 3 jarige zitten vind ik geen probleem.
om er nu zo uitgebreid foto's van te maken alleen om te laten zien hoe braaf ze zijn zou dan weer niet in me op komen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 22:16

Dames, wil jullie graag even bedanken voor het feit dat men respectvol reageert en echt open staat voor elkanders mening.

+:)+

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:17

Charrawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:18

Laat je paard lekker paard zijn. Hij hoeft nog niet te wennen aan en mens dat op zn rug kruipt, doe dat lekker als hij 3/4 is.. Ik snap dat t aantrekkelijk is, een klein kind weegt toch niet zoveel, maar een mens is een mens. Ten slotte vind ik het ook zeer onverantwoordelijk dat er een klein kind op een jong beest word gezet. Paarden zijn en blijven vluchtdieren, ze blijven onvoorspelbaar, al helemaal een jong beest. Ik zou het iig nooit doen, maar ja, niet mijn kind, niet mijn paard. Ik heb niks te zeggen. ;)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:21

Lottie84 schreef:
Dames, wil jullie graag even bedanken voor het feit dat men respectvol reageert en echt open staat voor elkanders mening.

+:)+

Inderdaad, super! Zo kun je nog eens discussiëren.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:24

Paardjes45 schreef:
MightyMike schreef:
Ik zie wel verschil in grote rassen als trekpaarden, maar waarom zijn verder alleen kwpn'ers pas uitgegroeid bij 7/8 jaar en de rest al bij 4?

http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm ;)

Dat is 1 artikel waarbij ik geen conclusie lees die jij er aan onttrekt. Deze zin staat zelfs in het artikel: Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. Begrijp jouw conclusie dus niet.

Quarters worden op jongere leeftijd ingereden, maar groeien ook nog lang door, dat is een keuze van veel westernruiters, maar staat los van de groei wat mij betreft (ik heb er 3 aan huis zien opgroeien, die waren echt met 3/4 nog niet uitgegroeid). Verder noem je alleen kwpn'ers, maar er zijn toch veel meer sportpaarden, denk ik aan duitse stamboeken etc. Ze gaan vroeg op renpaarden zitten, dat klopt, maar dat is volgens mij toch ook instelling van de rensport, staat ook los van het groeien.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 29-08-13 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:26

@Mightymike Ik kan toch niet alle rassen opnoemen waar je niet vroeg mee moet beginnen met beleren, de KWPN sprong er voor mij uit omdat ie pas met 8 jaar volwassen is, daarom heb ik die er bij gezet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:27

Denk dat je het artikel nog even opnieuw door moet lezen, je schrijft zelf stellig alleen die rassen, vandaar mijn vraag waarom je dat denkt.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:34

Dan mijn vraag:
Als je de paarden bekijkt die stellig op 3 jarige leeftijd zijn ingereden, hebben die mankementen?
Last van de rug, gewrichten?

Ook de oudere paarden die wel last hebben, is dat werkelijk van het vroege inrijden of ouderdom?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 22:40

Wacht. .. te vroeg inrijden is niet de enige mogelijke oorzaak van medische mankementen.
Maar als je mogelijke mankementen kunt uitsluiten door te wachten tot een correcte leeftijd dan zou ik het wel weten :j
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 29-08-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:42

Denk dat daarbij niet alleen gekeken kan worden naar te vroeg inrijden, maar dat ook andere factoren meespelen, is het paard al vroeg zwaar aan het werk gezet, of rustig opgebouwd.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:44

Ik denk eerder door verkeerd rijden :(

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:44

Er mag gewoon niemand op het paard zitten voor z'n 3e

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:46

Lottie84 schreef:
Wacht. .. te vroeg inrijden is niet de enige mogelijke oorzaak van medische mankementen.
Maar als je mogelijke mankementen kunt uitsluiten door te wachten tot een correcte leeftijd dan zou ik het wel weten :j

Mogelijke mankementen kun je imo nooit uitsluiten.
Ik heb tot nu toe nog niet echt dé reden gehoord over waarom wachten tot ...

Ben nog benieuwd op meer reacties.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:48

Ik ben iemand die een peuter op n jaarling/enter geen probleem vind.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:49

Mijn twenter heeft ook een twee jarig kindje op de rug gehad.
Nouja mama stond ernaast en hield hem gewoon vast. Mijn paard had het nog niet eens in de gaten.

Vind ik wat anders als een kind los op een paard zitten met toch al een leuk gewichtje.
Daar ben ik ook niet zo van.