Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie vinden jullie van de bekende topruiters echt geweldig en waarom?

Anky
91 (17%)
Adelinde
79 (14%)
Hans Peter
21 (3%)
Edward
236 (44%)
Charlotte
85 (15%)
Helen
22 (4%)

Totaal aantal stemmen: 534

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:00

Ieder paard heeft zijn goede en minder goede kanten, amazone's en ruiters ook, de 1 rijdt wat makkelijker dan de ander, maar de 1 is ook geroutineerder dan de ander.
En dat afkraken? tja. Ieder zijn eigen mening, de 1 wil graag dit, en de ander dat.
De 1 kijkt liever naar Charlotte, terwijl de ander warm wordt van een optreden van Adelinde en dat houd je toch.
Allemaal werken ze er keihard voor, of je nou uit een rijk gezin komt of niet, je rijdt wel een EK, iets waar menig mens alleen maar van kan en mag dromen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 14:10

Vientje schreef:
Ik erger me vooral aan de onsportieve opmerkingen aan het adres van de Duitsers en vooral de Britten (Charlotte) van veel Bokkers in desbetreffende topics. Een beetje patriottisch zijn OK, maar opmerkingen als "Ik hoop dat ze een fout maakt" vind ik een beetje zielig. Dat gebeurde dit weekend veelvuldig, naast inderdaad de kritiek op de juryleden.

Ik ben bijv. geen fan van Gal's rijstijl en zie veel liever Carl/Charlotte, máár als ik ook maar een honderste van het talent wat hij in zijn dikke teen heeft zitten bezat dan was ik alsnog dolgelukkig geweest :D

Hey Vientje ;)

Ja ik zit ook niet te hopen op foutjes, maar toen ze met de OS die grote haperingen aan het eind had zat ik toch wel te stuiteren op mijn stoel hoor, ik was er zeker van dat Adelinde dus goud zou hebben met een foutloze hele strakke kur. Ik ben ook nog steeds verbaasd dat dat niet gebeurde.
Maar ik vind Dujardin en Hester ook steengoed.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:37

_San87_ schreef:
Amaryllis schreef:
Precies dat!!
Ga maar eens op een doodnormale zondag bij een breedtesport-concours kijken.. Dan lopen de rillingen je soms over de rug en daar is ieder te laf om zijn mond open te doen daar over. De topsport ligt onder voortdurende controle van critici en moeten (en kunnen) alles wat zij doen toelichten waarom zij het zo doen. En inderdaad: een paard kan niet van de ene op de andere dag piafferen door suikerklontjes en schouderklopjes.

Reken maar dat ook basis ruiters en amazones onder controle staan :). Bewijs daarvan zijn uitspraken van het tuchtcollege van de KNHS. Als topruiter of amazone heb je nu eenmaal dat je in de belangstelling staat, je hebt een status, de status als bekendere of zelfs beroemde Nederlander. Een bepaalde mate van controle en kritiek krijg je er gratis bij.

Ik snap niet waarom het een issue is dat ruiters en amazones hun manier van werken moeten verantwoorden. Het houdt de sport transparanter en het is zeker weten makkelijker om eventuele misstanden op te sporen.

En voor wat betreft de basissport, de sociale controle wordt veel groter, terecht, overigens.

Het is juist ook goed dat zij het verantwoorden! Dat hoort erbij en op basis daarvan kunnen 'wij' een mening dan wel visie vormen. Komt misschien niet helemaal duidelijk naar voren in mijn post, maar ik weet hier van en moedig het ook aan.

Dat van de basissport ben ik niet met je eens, maar goed ieder zijn mening natuurlijk :) als je op een gemiddelde wedstrijd bij het losrijden gaat koekeloeren.. :n dan wil ik al helemaal niet meer weten hoe er thuis getraind wordt.
Maar goed, dat is een andere discussie! [/offtopic]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:21

Caatje87 schreef:
Springruiters liggen hier veel minder onder vuur dan een aantal dressuurruiters, daarnaast hou ik nou eenmaal heel erg van dressuur heb ik het topic gemaakt ;)

Noem eens zo een methode? Ik heb namelijk een clinic van Anky gezien, waar zij heel open sprak over de rollkur en hoe zij dat uitvoeren met uiterste voorzichtigheid en met een al getraind paard, was ik daar zelf niet eens op tegen. Het gaat mis met alle amateurs die hun paard een uur lang met de kin op de borst gaan rijden.

Nou noem je een voorbeeld, zonder verder over dat specifieke voorbeeld in te gaan, dat is wel een hele controverse geweest. Niet iedereen vind dat paardvriendelijk en men vind dat nu eenmaal zo en of de rollkur wordt uitgevoerd door de handen van een topruiter, maakt in veler ogen dan niet zoveel uit.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:24

Ben het met je eens TS, laatst nog zo een topic, waar het ook ging over Totilas enzo. Dat het succes door Totilas kwam toen hij onder Edward liep :)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:25

Caatje87 schreef:
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben :)

Ik ben ook erg Edward fan. Ik vind hem echt een kunstenaar te paard.
Maar moet zeggen dat ik vind dat alle bovenstaande ruiters/amazones kwaliteiten hebben die ik erg kan waarderen.

Ik hoef niks meer te zeggen :)

Trouwens heb ik nooit ergens op bokt gelezen dat deze mensen werden afgekraakt. Iets gemist, wat niet zo erg is.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:26

ik miss hier nog een aantal Top ruiters tussen namelijk : de Springruiters, Eventingruiters, menners, voltige?ruiters?, westernruiters, trecruiters, langeafstandsruiters, pararuiters :) stelletje dressuur mutsen :P

Mila11

Re: Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:29

Springruiters kunnen er ook tussen idd, zoals Penelope. Ik vind haar echt veelbelovend, maar ze is nog jong dus die komt zeker ver!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 15:29

BeauWertz schreef:
ik miss hier nog een aantal Top ruiters tussen namelijk : de Springruiters, Eventingruiters, menners, voltige?ruiters?, westernruiters, trecruiters, langeafstandsruiters, pararuiters :) stelletje dressuur mutsen :P

:) Zoals ik al aangaf liggen vooral de dressuurruiters vaak onder vuur qua rijmethode.
En daarnaast maak ik het topic en hou ik mij vooral met dresuur bezig ;)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:34

Ik heb gestemd voor Edward en Charlotte, omdat hun rijstijl me erg aanspreekt (ik mis overigens Carl Hester in het rijtje). Edward lijkt ieder paard aan het lopen te krijgen en Charlotte vind ik samen met Valegro echt een ultieme dressuurbeeld.

Maar ik heb respect voor iedere ruiter die op dat niveau rijdt :j

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:39

wat is afkraken?

Ik vindt eerlijk gezegd die hele paarden topsport niks, ik kan mij namenlijk gewoon niet voorstellen dat het echt leuk is voor die paarden. Ik weet het, er wordt vaak met ze buiten gestapt, aan de hand gegraast etc. maar ze kunnen niet ECHT paard zijn en eens lekker door het land crossen.
ik vind echter niet dat de ruiters die in de topsport rijden slecht kunnen rijden, tenminste het onderdeel (dressuur, springen, etc) wat die ruiters doen zullen ze vast goed kunnen. Anders kom je niet zo hoog aan de top!
Ik ben altijd wel benieuwd of die topruiters ook een buitenrit kunnen maken op een lastig paard, zonder stang, trens en een slof er aan zeg maar. Voor mij is een goeie ruiter niet perse iemand die hoog in de dressuur rijdt, iemand die met zijn paard zo ver is gekomen dat hij met een neckrope naar buiten kan is voor mij misschien nog wel een betere ruiter!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:40

geerke schreef:
dat is normaal....de meeste bokkers zijn namelijk veel beter dat de topruiters....ze zijn alleen nog niet ontdekt :+

precies. Komt iemand mij met B+13? nog ontdekken?

mijn stem Adelinde.. ooit bij een clinic geweest en vond haar uitleg heel begrijpend en de rijstlijl sprak me aan.
daarnaast Hans om dezelfde redenen. Heb Anky ook keer gezien, had ik wat minder mee.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:57

minajtje schreef:
wat is afkraken?

Ik vindt eerlijk gezegd die hele paarden topsport niks, ik kan mij namenlijk gewoon niet voorstellen dat het echt leuk is voor die paarden. Ik weet het, er wordt vaak met ze buiten gestapt, aan de hand gegraast etc. maar ze kunnen niet ECHT paard zijn en eens lekker door het land crossen.
ik vind echter niet dat de ruiters die in de topsport rijden slecht kunnen rijden, tenminste het onderdeel (dressuur, springen, etc) wat die ruiters doen zullen ze vast goed kunnen. Anders kom je niet zo hoog aan de top!
Ik ben altijd wel benieuwd of die topruiters ook een buitenrit kunnen maken op een lastig paard, zonder stang, trens en een slof er aan zeg maar. Voor mij is een goeie ruiter niet perse iemand die hoog in de dressuur rijdt, iemand die met zijn paard zo ver is gekomen dat hij met een neckrope naar buiten kan is voor mij misschien nog wel een betere ruiter!

Het heeft een reden dat Valegro zo lekker stevig is.. Weidegang, buitenritten en een relaxte aanpak, dus het gebeurd wel degelijk :j Stang en trens is een verplichting op dat niveau, maar wellicht dat er zat paarden op dat niveau lopen die deze oefeningen ook op trens zouden kunnen. "Niet Leuk" is een menselijk begrip wat mij eigenlijk niet op paarden kunnen projecteren, maar als ik naar een paard als Parzival kijk krijg ik niet de indruk dat ik naar een ongelukkig paard kijk wat betreft zijn lichaamstaal?

Ik kan mij een filmpje herinneren van Isabell Werth met Satchmo zonder zadel en met een halster, geweldig! Zie: http://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I ... rIjI3bpv9f

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:58

Wat me soms wel op is gevallen:
Dat de eerste plaats regelmatig gaat (of ging iig) naar een combinatie waarbij de stang (met lange scharen) vrij horizontaal stond, en strakker dan de trensteugel. Paard liep dan met de spieren strak, maakte foutjes door de spanning, probeerde de mond open te doen... (gedurende de gehele proef) Steeds die pizzasnijders er in...
En een ontspannen combinatie, stangteugel in een boogje, paard ontspannen en gewillig, maakt geen fouten. (ook gedurende de gehele proef) Klein ongebruikt spoortje. Dan wellicht ietsjes minder 'explosief', tja... Die eindigde dan verderop in het klassement.
Tegenwoordig kijk ik eigenlijk nauwelijks meer. Maar dan dacht ik, als het zo moet, hier nemen anderen dus wel een voorbeeld aan. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:03

Ik vind de opvatting hier op bokt dat je zelf grand prix moet rijden om te mogen zien dat iemand zijn paard niet goed behandeld echt te storend voor woorden. "Top"ruiter of niet: afgeknepen neuzen, overmatig gebruik van sporen, continue sjorren en rukken aan die bek, paarden die zoveel spanning en angst laten zien en dan nog bejubeld worden.... Nee, ik kan me daar echt allemaal totaal niet in vinden. Helaas zijn er weinig combinaties die wel met een zachte hand en respect voor hun paard rijden, al zijn ze er wel. Dat vind ik fijn om te zien, de rest kan in de ogen van de sportliefhebbers de wereld zijn; ik vind het paard belangrijker, die verteld hoe het echt zit.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:07

Kan je hier van bijvoorbeeld afgelopen EK een voorbeeld van geven Fellor?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:17

Fellor schreef:
Ik vind de opvatting hier op bokt dat je zelf grand prix moet rijden om te mogen zien dat iemand zijn paard niet goed behandeld echt te storend voor woorden. "Top"ruiter of niet: afgeknepen neuzen, overmatig gebruik van sporen, continue sjorren en rukken aan die bek, paarden die zoveel spanning en angst laten zien en dan nog bejubeld worden.... Nee, ik kan me daar echt allemaal totaal niet in vinden. Helaas zijn er weinig combinaties die wel met een zachte hand en respect voor hun paard rijden, al zijn ze er wel. Dat vind ik fijn om te zien, de rest kan in de ogen van de sportliefhebbers de wereld zijn; ik vind het paard belangrijker, die verteld hoe het echt zit.

Ik zie dat dus helemaal niet zo in de topsport. Daarbij zijn er paarden bij die errug heet zijn en moeilijk te beteugelen zijn. Verder denk ik dat je inderdaad tegen dat niveau dient te kunnen rijden om te kunnen oordelen. Buiten dat je iets er misschien niet mooi of ontspannen uit vind zien maar dat wil mi niet zeggen dat het verkeerd is of dat er mee uit te halen valt.

Verder raakte de kür van Charlotte me, en ik vond de bewegingen van het paard prachtig. Qua techniek ten opzichte van de rest kan ik niet oordelen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:21

Anky en Edward zijn voor mij wel De topruiters.
Als ik deze 2 een proef zie rijden dan ziet het er allemaal heel vanzelfsprekend uit, je ziet bij deze 2 geen grove hulpen.Het is allemaal zo verfijnd

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:03

Marus schreef:
Anky en Edward zijn voor mij wel De topruiters.
Als ik deze 2 een proef zie rijden dan ziet het er allemaal heel vanzelfsprekend uit, je ziet bij deze 2 geen grove hulpen.Het is allemaal zo verfijnd

Ik vind Edward echt wel het voorbeeld van een ruiter die met veel druk rijdt hoor. :)
Adelinde toen op de OS was ik trouwens blij dat Adelinde niet gewonnen heeft, ik vond het alles behalve een fijn beeld. :(
Maarja als behalve de aanleuning allerlei dingen wél kloppen kom je blijkbaar toch in aanmerking voor een medaile.
Anky heb ik in Rotterdam zien winnen terwijl ik het echt niet verdient vond trouwens, het is en blijft een jurysport..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:11

eerlijk gezegd zag ik hier op bokt juist dat topruiters worden opgehemeld. zij weten wat ze doen.... boeien dat ze een paard met kin op borst knopen en zo in zijn stal zetten, want zij hebben er verstand van ! wie zijn jullie nu om te oordelen? jij hebt je paard niet in een sjor krul lopen dus heb je geen recht van spreken... zo gaat het hele dressuur nu. trekken gaat voor ontspanning, en zij die niet mee willen doen worden met de nek aan gekeken.
als een sgw ruiter zijn paard over de hindernissen ramt en het paard half over de kop laat slaan staan de dressuurmutsjes direct te schreeuwen hoe sneu het is. dit terwijl ze zelf verre van dit niveau zitten. als dan een dressuurcombinatie iets doet wat slecht is, en dat kan je ook zien als je niet dat niveau rijdt.... mag niemand meer wat zeggen want jij zit niet op dat niveau dus mag je niet spreken. ze doen vast iets goed als ze zo hoog komen... ja, de trend die knhs zet is sjor in de krul....

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:15

Waauw. En Wie vind jij dan wel goed rijden?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:22

anne3000 schreef:
Waauw. En Wie vind jij dan wel goed rijden?

ze kunnen best rijden, maar zijn absoluut niet perfect, en kunnen lelijke dingen doen ten koste van de paarden om maar te winnen... en ik vind dat "de massa" hier wat van mag zeggen....
zou toch wel heel krom zijn.... paarden worden verwaarloosd op een grote stal maar wij mogen niet oordelen omdat we zelf niet zo'n stal hebben met zo veel paarden?
paarden met blessure's worden doorgetraind maar wij mogen niks zeggen omdat wij zelf niet zo hoog zitten? omdat we misschien wel kozen voor ons beestje....
en de tuchtcommisie dan? omdat die niet op dat niveau zitten mogen zij ook niet rollkur of doping veroordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:23

Jaaa, de moraalridders van bokt! *\o/*

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:23

_San87_ schreef:
Reken maar dat ook basis ruiters en amazones onder controle staan :). Bewijs daarvan zijn uitspraken van het tuchtcollege van de KNHS. Als topruiter of amazone heb je nu eenmaal dat je in de belangstelling staat, je hebt een status, de status als bekendere of zelfs beroemde Nederlander. Een bepaalde mate van controle en kritiek krijg je er gratis bij.

Precies, en dat is ook wel zo prettig dat er een controlesysteem in zit. Daarom heb ik veel meer moeite met de academische rijkunst, de brent branderupjes enz die zijn extreem in het afzeiken van de wedstrijdsport, maar hebben zelf helemaal geen toetsingssysteem, die werken alleen in de achtertuin en wie weet wat daar allemaal uitgespookt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:32

Doanique schreef:
Jaaa, de moraalridders van bokt! *\o/*

En dit vind ik dan weer zo'n loze kreet. Hard roepen, maar zelf niets toevoegen.
Leg eens uit, waarom vind je sommige moraalridders?

Topruiters komen niet voor niets aan de top, aangezien dat ons maar niet lukt, zullen ze toch wel iets goed doen :D . Ik denk echter dat als je onder druk moet presteren, je wel eens buiten de gebaande paden werkt en dit zijn niet altijd paden die altijd even vriendelijk zijn voor het paard. Het doel mag nooit de middelen heiligen en dat doet het soms wel. En je mag er niets van zeggen, want je hebt het zelf niet gepresteerd. Maar goed we oordelen dagelijks over dingen waar we zelf niets in hebben gepresteerd, dus waarom zou het hier anders zijn.
Het schijnt dat op professionele stallen (welke vraag het me niet) paarden voor enkele uren met een strakke bijzet in de stal worden gezet, dat bij springstallen wel eens wat stroom op de hindernissen wordt gezet om de benen wat hoger te laten tillen. En nee, dat zal niet op elke stal gebeuren en niet bij elke topruiter, maar zijn wel middelen die dus niet op elke stal geschuwd worden.
En ja, ze hebben de beste medische zorg, stallen zijn fantastisch voor elkaar en noem het maar. Als ik het geld had, stonden mijn paarden ook met alle luxe en egards hoor, zekers als ze mijn brood op de plank zijn en mijn uithangbord voor nevenactiviteiten.
Ik vind het knap wat men heeft gepresteerd, maar ik persoonlijk vind dat er vaak met een roze bril naar de ruiter gekeken wordt, door sommigen zowaar verafgood en dat snap ik niet. Het zijn evengoed mensen die het allemaal niet altijd perfect doen. Helaas staan zij in the picture en komen met dieronvriendelijk gedrag niet weg. Dus er zullen altijd mensen zijn die kritiek op ze hebben, part of the job hoor. Ze worden beoordeeld op hun werk, niet alleen op de winst.