Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vientje schreef:Ik erger me vooral aan de onsportieve opmerkingen aan het adres van de Duitsers en vooral de Britten (Charlotte) van veel Bokkers in desbetreffende topics. Een beetje patriottisch zijn OK, maar opmerkingen als "Ik hoop dat ze een fout maakt" vind ik een beetje zielig. Dat gebeurde dit weekend veelvuldig, naast inderdaad de kritiek op de juryleden.
Ik ben bijv. geen fan van Gal's rijstijl en zie veel liever Carl/Charlotte, máár als ik ook maar een honderste van het talent wat hij in zijn dikke teen heeft zitten bezat dan was ik alsnog dolgelukkig geweest
_San87_ schreef:Amaryllis schreef:Precies dat!!
Ga maar eens op een doodnormale zondag bij een breedtesport-concours kijken.. Dan lopen de rillingen je soms over de rug en daar is ieder te laf om zijn mond open te doen daar over. De topsport ligt onder voortdurende controle van critici en moeten (en kunnen) alles wat zij doen toelichten waarom zij het zo doen. En inderdaad: een paard kan niet van de ene op de andere dag piafferen door suikerklontjes en schouderklopjes.
Reken maar dat ook basis ruiters en amazones onder controle staan. Bewijs daarvan zijn uitspraken van het tuchtcollege van de KNHS. Als topruiter of amazone heb je nu eenmaal dat je in de belangstelling staat, je hebt een status, de status als bekendere of zelfs beroemde Nederlander. Een bepaalde mate van controle en kritiek krijg je er gratis bij.
Ik snap niet waarom het een issue is dat ruiters en amazones hun manier van werken moeten verantwoorden. Het houdt de sport transparanter en het is zeker weten makkelijker om eventuele misstanden op te sporen.
En voor wat betreft de basissport, de sociale controle wordt veel groter, terecht, overigens.
Caatje87 schreef:Springruiters liggen hier veel minder onder vuur dan een aantal dressuurruiters, daarnaast hou ik nou eenmaal heel erg van dressuur heb ik het topic gemaakt
Noem eens zo een methode? Ik heb namelijk een clinic van Anky gezien, waar zij heel open sprak over de rollkur en hoe zij dat uitvoeren met uiterste voorzichtigheid en met een al getraind paard, was ik daar zelf niet eens op tegen. Het gaat mis met alle amateurs die hun paard een uur lang met de kin op de borst gaan rijden.
Caatje87 schreef:Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben
Ik ben ook erg Edward fan. Ik vind hem echt een kunstenaar te paard.
Maar moet zeggen dat ik vind dat alle bovenstaande ruiters/amazones kwaliteiten hebben die ik erg kan waarderen.
BeauWertz schreef:ik miss hier nog een aantal Top ruiters tussen namelijk : de Springruiters, Eventingruiters, menners, voltige?ruiters?, westernruiters, trecruiters, langeafstandsruiters, pararuitersstelletje dressuur mutsen
geerke schreef:dat is normaal....de meeste bokkers zijn namelijk veel beter dat de topruiters....ze zijn alleen nog niet ontdekt
minajtje schreef:wat is afkraken?
Ik vindt eerlijk gezegd die hele paarden topsport niks, ik kan mij namenlijk gewoon niet voorstellen dat het echt leuk is voor die paarden. Ik weet het, er wordt vaak met ze buiten gestapt, aan de hand gegraast etc. maar ze kunnen niet ECHT paard zijn en eens lekker door het land crossen.
ik vind echter niet dat de ruiters die in de topsport rijden slecht kunnen rijden, tenminste het onderdeel (dressuur, springen, etc) wat die ruiters doen zullen ze vast goed kunnen. Anders kom je niet zo hoog aan de top!
Ik ben altijd wel benieuwd of die topruiters ook een buitenrit kunnen maken op een lastig paard, zonder stang, trens en een slof er aan zeg maar. Voor mij is een goeie ruiter niet perse iemand die hoog in de dressuur rijdt, iemand die met zijn paard zo ver is gekomen dat hij met een neckrope naar buiten kan is voor mij misschien nog wel een betere ruiter!
Fellor schreef:Ik vind de opvatting hier op bokt dat je zelf grand prix moet rijden om te mogen zien dat iemand zijn paard niet goed behandeld echt te storend voor woorden. "Top"ruiter of niet: afgeknepen neuzen, overmatig gebruik van sporen, continue sjorren en rukken aan die bek, paarden die zoveel spanning en angst laten zien en dan nog bejubeld worden.... Nee, ik kan me daar echt allemaal totaal niet in vinden. Helaas zijn er weinig combinaties die wel met een zachte hand en respect voor hun paard rijden, al zijn ze er wel. Dat vind ik fijn om te zien, de rest kan in de ogen van de sportliefhebbers de wereld zijn; ik vind het paard belangrijker, die verteld hoe het echt zit.
Marus schreef:Anky en Edward zijn voor mij wel De topruiters.
Als ik deze 2 een proef zie rijden dan ziet het er allemaal heel vanzelfsprekend uit, je ziet bij deze 2 geen grove hulpen.Het is allemaal zo verfijnd
anne3000 schreef:Waauw. En Wie vind jij dan wel goed rijden?
_San87_ schreef:Reken maar dat ook basis ruiters en amazones onder controle staan. Bewijs daarvan zijn uitspraken van het tuchtcollege van de KNHS. Als topruiter of amazone heb je nu eenmaal dat je in de belangstelling staat, je hebt een status, de status als bekendere of zelfs beroemde Nederlander. Een bepaalde mate van controle en kritiek krijg je er gratis bij.
Doanique schreef:Jaaa, de moraalridders van bokt!