Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:42

Mijn dochtertje rijd ook paard, ze is 5 jaar.
En ik vind dat ze het wel goed doet voor dr leeftijd.
Ze is de achtertste

Afbeelding

Ze heeft nu wel even een pauze, want ze had zelf niet zo'n zin meer. Straks wil ze wel weer beginnen dus gaan we weer aan de slag ;)
Dus naar mijn mening kan het wel hoor, ze is ook al een keer gevallen ja. Ze was alleen een beetje geschrokken, maar ze ging er direct weer op, toen was ik ook erg trots op dr +:)+

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:50

Jeetje zeg ik reageer niet zo heel vaak, maar zo af en toe heb je dingen die je verkeerd schieten!
Hoe kunnen we met goed fatsoen hier over oordelen of over andere ouders die de kinderen laten rijden op een jonge leeftijd.
Wat hebben we de wijsheid toch allemaal in pacht.
Elke ouder wil het beste voor de kinderen.
Alleen gebeuren er soms dingen die helaas niet meer terug te draaien zijn. Maar dat zegt niets over de ouders.
Ik heb zelf ook 2kinderen en ook al zou ik ze het liefste in een gouden kooitje stoppen, dat gaat niet.
Mijn jongste (7) heeft ook een eigen pony is het gevaarlijk ja het zal best maar maar mijn zoontje van 9 moet 2 x per week op de fiets een paar km fietsen naar school en ik persoonlijk vind dat gevaarlijker.

Leven en laten leven. Laat andere mensen in hun waarde.

Calice blijf aub die schattige foto's plaatsen van je kereltje en zijn poown, ook al reageer ik niet ,ik geniet er altijd van.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:51

hier in zeeland hebben we altijd het stroa rijden.

alle belgische trekpaarden worden van stal gehaald en gaan dan hun voeten wassen in de zee.
dit gaat werkelijk over een link aantal paarden, stuk of 100 als het in de grote dorpen wordt georganiseerd.

dit komt straks nog even terug.
ik als meisje van 12(Al vanaf mijn 5e fanatiek aan de paarden) had mijn arm na een val van mijn pony net onder mijn schouder lelijk gebroken en moest naar de dokter.
Deze dokter was altijd de arts die aanwezig was bij het stroa rijden en hij kreeg als ex ruiter serieus veel gevaarlijke situaties te zien en veel heftige ongevallen.
hij vindt dat kinderen niet mogen rijden voor hun 18 e. puur wegens het grote gevaar. omdat er meerdere sporten in de wereld zijn waarbij de leeftijd van deelname zo hoog ligt en ook vol zitten met gevaar.

overigens vindt ik dit niet zo. ik was inderdaad ook erg jong om te rijden, maar ik kwam uit een gezin wat 0 te maken wou hebben met de paarden.
ik was dus zelf zo fanatiek.
wat ik minder vind om te zien zijn ouders diezelf ook rijden en hun kind pushen om te gaan rijden, laat het ze zelf vragen, keer op keer op keer op keer.

voor veel manege's is 6 overigens de grens, niet dat dit veel uitmaakt want kan een 6 jarige ook de gevaren zien van de sport?
blijft een kwestie a la mening tegen mening..!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:52

Ja hoor, de kindjes van de manegehouder van vroeger waren 4 en galoppeerden naar hartenlust rond en konden ook springen. Briljante jonge ruitertjes waren het, reden technisch toen al beter dan menige tiener.
Mijn middelste is nu drie en loopt achter in oa de motoriek, die zal dat op die leeftijd nog zeker niet kunnen. Zij heeft vandaag nog wat rondgehobbeld op een NMPRS terwijl pony vastgehouden werd en kind vastgehouden werd. Ook dat is een start.
Mijn oudste heeft als twee- tot vierjarige met haar Welsh A gereden, met mij ernaast of aan de longe. Daarna gestopt. Dit jaar als zesjarige weer begonnen met een ponykamp en morgen staat haar eigen doodbrave pony op stal om rustig aan verder te leren rijden.
Overigens: het lef als jong ruitertje is een nadeel (gen risico's in kunnen schatten) maar ook een voordeel (door lef en ontspanning veel beter blijven zitten en minder grote ongelukken als je eens valt).

Tabaluga12

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:54

Hoofdblessures
Jaarlijks lopen 65.000 Nederlandse sporters een hoofdblessure op. Als het gaat om hoofdblessures, komt dit het meest bij zaalvoetballers voor (3.500 gevallen per jaar). Daarna volgt hockey (2.700), zwemmen (1.400) en paardrijden (1.100). Deze cijfers zijn bijzonder te noemen, omdat bij de dodelijke ongevallen paardrijden op nummer 1 staat en zwemmen de minste kans op blessures geeft.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:54

Ziekenhuisopnamen
jaarlijks worden ongeveer 12.000 sporters opgenomen in het ziekenhuis na een sportongeval. de meeste sporters betreft voetballers, daarna bewegingsonderwijs, gevolgd door paardrijders.

De meeste blessures
Voetbal is een sport waarbij de meeste blessures worden opgelopen. Gymnastiek is een populaire tweede sport die vaak blessures met zich meebrengt. Daarna volgt paardrijden en hockey. Ook met hardlopen komen steeds meer blessures voor. Jaarlijks worden 160.000 sporters behandeld op de SEH (spoedeisende hulp). In totaal gaat het om 1.5 miljoen sportblessures per jaar: de meeste mensen gaan niet naar een arts.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 12-08-13 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:55

mamavrend schreef:
Jeetje zeg ik reageer niet zo heel vaak, maar zo af en toe heb je dingen die je verkeerd schieten!
Hoe kunnen we met goed fatsoen hier over oordelen of over andere ouders die de kinderen laten rijden op een jonge leeftijd.
Wat hebben we de wijsheid toch allemaal in pacht.
Elke ouder wil het beste voor de kinderen.
Alleen gebeuren er soms dingen die helaas niet meer terug te draaien zijn. Maar dat zegt niets over de ouders.
Ik heb zelf ook 2kinderen en ook al zou ik ze het liefste in een gouden kooitje stoppen, dat gaat niet.
Mijn jongste (7) heeft ook een eigen pony is het gevaarlijk ja het zal best maar maar mijn zoontje van 9 moet 2 x per week op de fiets een paar km fietsen naar school en ik persoonlijk vind dat gevaarlijker.

Leven en laten leven. Laat andere mensen in hun waarde.

Calice blijf aub die schattige foto's plaatsen van je kereltje en zijn poown, ook al reageer ik niet ,ik geniet er altijd van.

goede!

tich jaar geleden zagen mijn ouders hoe gelukkig ik werd op en om de pony's. moet je dat je kind onthouden omdat het te gevaarlijk is?
je kind goed beschermen (juiste kleding cap, schoenen en nmi ook een BodyProtector!) dat is in mijn ogen een must als het dan die keus maakt op zo'n jonge leeftijd!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:55

Ojajoh schreef:
Ervaring met kinderen is wel degelijk relevant, en onderzoeken ook....
Want jij onderbouwt je mening niet, je duwt alleen je mening door...

Kan je misschien aangeven waar je mijn mening niet-onderbouwd vindt?
Misschien kan ik dan proberen een duidelijkere uitleg te geven.

Ik probeer niks door te drukken. Ik probeer alleen een discussie op gang te houden door met tegenargumenten te komen ;).

Edit: tabulga heeft hierboven laten zien dat paardrijden idd gevaarlijker is dan fietsen dus hopelijk is daarmee die discussie af?
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 12-08-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:57

KimD schreef:
Eerlijk gezegd vind ik deze discussie momenteel niet gepast! De ouders van het kind zijn bokkers als ik mij niet vergis en Calice word momenteel als voorbeeld gebruikt..

Edit: Ik heb even een mod ingelicht hierover.

_/-\o_

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:57

En de leefttijden?

Myrthe ik vroeg jou om cijfers.....

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 21:58

mamavrend schreef:

Het is niet mijn bedoeling, noch de bedoeling van dit topic, om te oordelen over andere ouders.

Het is enkel de bedoeling om een discussie te voeren, vinden jullie een 5-jarig kind op een paard horen of niet?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:58

ja hoor, ik ben zelf ook met 4 jaar begonnen op een manege :) uiteraard kleine brave pony en goede begeleiding/toezicht.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:59

Net een paar cijfers van wiki gehaald.. En ik denk dat die cijfers vele malen hoger zouden zijn als er meer kinderen onder de 7 zouden paardrijden. De minimum leeftijd op een manege is niet voor niet 7.

Desondanks vind ik het geen probleem als er een kleiner kindje op een paar rijdt (zit) met iemand die het paard en/of kindje vasthoudt.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:00

mocht het hier gaan om namen en personen,
ik weet van niets!

erg jammer als dat zo is..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:00

Ja hoor, een kind van 5 mag best op een paard.
Niemand laat een kind van 5 op een wild paard los rond galopperen.
Het risico dat er ongelukken gebeuren is klein, als iemand de pony aan een touwtje heeft.
Niet meer risico dan vallen van de fiets etc.
Je kan nooit 100% alles voorkomen, dan moet je je kind in een glazen kistje laten opgroeien.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:04

Urielle

Hoe komen jullie toch bij 7 jaar? Ik heb voor mijn dochter rond gekeken en de ene manege begint met 4-jarigen met staplesjes, bij de andere beginnen ze met 6 jaar met lessen en weer andere met 7 of pas 8 jaar?

mamavrend

Idd lot189. Overal zitten gevaren aan. Zoals ook weer deze zomer dat kinderen verdrinken tijdens het zwemmen kunnen we daar potjandikkeme de ouders de schuld van geven?
NEE want elke ouder wil het beste voor hun eigen kinderen!
Mijn dochter vind paarden dus ook helemaal geweldig.Meid als jij dat graag wil en we kunnen het gelukkig financieel doen dan krijg jij die pony. Wij zijn er constant bij maar ze rijd wel alleen door de bak. Ben ik dan onverantwoordelijk? Ze draagt de complete uitrusting.
Ik vond het enger als ze hier in de straten spelen als je kijkt hoe sommige automobilisten rijden ben ik angstiger dan dat ze op haar pony rijdt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:05

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:06

Ik vind het geen probleem wanneer een jonger kind op een betrouwbare pony spelenderwijs rondhobbelt en ze daar beide plezier aan beleven en het onder goed toezicht gebeurt. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld: [JITP] penny.. penniër.... Amika en Lisanne (4 jaar)!!!! Dat is mijn dochter van 4 en haar eigen pony. We hebben deze ex-manegepony voor haar gekocht omdat ze superbraaf is en omdat mijn dochter er helemaal gek op is. Toen ze 2 was zat ze al op een shet, waar ze uiteraard wel op vastgehouden werd.Ik denk niet dat ze er minder van wordt hoor, het is allemaal spelenderwijs van alle kanten.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:07

Als een kind onder verantwoord toezicht is kan het volgens mij prima op een paard of pony zitten. Het is aan de begeleiding om te beoordelen of dat los of vast moet zijn. Ken kindjes zat rond die leeftijd waarvan de ouders in de sport actief zijn óf die begeleid worden door mensen met verstand die keurig rondsturen.
Wij wonen vlakbij een speeltuintje met klimrekken, glijbanen in diverse hoogtes enz. Daar valt ook regelmatig een kind naar beneden. Meestal gaat dat goed, soms is het wat serieuzer en ooit zal het ook wel eens écht serieus zijn.... Hetzelfde als kindjes op de fiets, kindjes op de trap, kindjes in de keuken.... Je zou ze t liefst voor álles beschermen maar dat kan niet.. En hoewel ik serieuze ongelukken oprecht betreur denk ik dat overbescherming ook geen optie is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:10

Ik heb een tijd als privé instructrice bij mensen aan huis lesgegeven. Ondanks dat mensen hier aanhalen dat ouders nooit opzettelijk hun kind in een gevaarlijke situatie zouden brengen en hun gezond verstand gebruiken, valt dat in de praktijk best tegen...

Bij veel adressen waar ik kwam reden de ouders, of een van de ouders en vonden het dan leuk om de kids ook te laten rijden. Ze kochten dan een pony en probeerden het kindje zelf les te geven. Puntje bij paaltje: Ouders konden vaak alleen een beetje recreatief rijden, hadden al jaren geen les meer gehad, leerden kids totaal verkeerde dingen aan en kochten ook gelijk een sportpony. Bijna alle kids die ik les gaf waren in het begin eigenlijk heel onzeker en angstig. Een leuke uitdaging natuurlijk voor een instructrice, maar eigenlijk snap je niet dat mensen zo ondoordacht met zoiets dergelijks omgaan.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:10

mamavrend schreef:
Idd lot189. Overal zitten gevaren aan. Zoals ook weer deze zomer dat kinderen verdrinken tijdens het zwemmen kunnen we daar potjandikkeme de ouders de schuld van geven?
NEE want elke ouder wil het beste voor hun eigen kinderen!
Mijn dochter vind paarden dus ook helemaal geweldig.Meid als jij dat graag wil en we kunnen het gelukkig financieel doen dan krijg jij die pony. Wij zijn er constant bij maar ze rijd wel alleen door de bak. Ben ik dan onverantwoordelijk? Ze draagt de complete uitrusting.
Ik vond het enger als ze hier in de straten spelen als je kijkt hoe sommige automobilisten rijden ben ik angstiger dan dat ze op haar pony rijdt.

bekend verhaal!

met dat idee hebben ze ook mij laten opgroeien! vroegah vroegah...!
en er is best wel wat van me terecht gekomen aangezien ik nog steeds goed rechtuit kan lopen!

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:14

ik zie zo veel kinderen die ontzettend vrolijk en intens gelukkig worden van een uurtje ponylessen op de plaatselijke manege!
dat is voor veel ouders het niet waard om het niet door te laten gaan wegens de gevaren!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:17

Ojajoh schreef:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kin ... -jaar.html

Ik ga even net zo onderbouwd doen als de rest, paardrijden staat niet in het lijstje....

Omdat het artikel heet "Ongevallen thuis bij kinderen van 0-5 jaar".
Dat is dus in en om het huis. Voor het gemak gaan ze er niet van uit dat iedereen een paard in de tuin of huiskamer heeft staan. :D
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-08-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt