HELP mijn veulen is blauw.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 19:38

Wat is dit nou, word er weer een topic verpest door een of andere zuurpruim die meteen weer iemand de schuld geeft. Ik vind het een stiklief veulen, en de iegenaar doet wat hij/zij GOED acht voor het beestje. Dit slaat dus nergens op, ontopic allemaal. De eigenaar kent dat beestje door en door, jij niet

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 20:27

Flutterby schreef:
Wat is dit nou, word er weer een topic verpest door een of andere zuurpruim die meteen weer iemand de schuld geeft. Ik vind het een stiklief veulen, en de iegenaar doet wat hij/zij GOED acht voor het beestje. Dit slaat dus nergens op, ontopic allemaal. De eigenaar kent dat beestje door en door, jij niet

hier sluit ik me bij aan,
en hij leefde nog lang en gelukkig, einde verhaal

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:51

Je kunt nu eenmaal ongevraagd advies/commentaar verwachten, als je iets op een openbaar forum zet

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:54

lis schreef:
Je kunt nu eenmaal ongevraagd advies/commentaar verwachten, als je iets op een openbaar forum zet

en dat zou dan in sommige gevallen ook wel wat subtieler gebracht kunnen worden

Imoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:40

Goh wat is dat toch jammer. In bijna ieder topic dat ik lees (of start) wordt er zo onaardig gereageerd. Men valt over woordjes of een zinsopbouw. Ik denk dat het per paard en/of situatie verschilt of je er voor kiest wel of geen deken te gebruiken! Ongeacht je eigen mening hierover. Iedere situatie is anders en zeg nooit nooit want als het jouzelf 'overkomt' kun je er opeens heel anders over denken. Ik vind het een heel leuk paard met een schattig veulen en zag in je profiel dat je heel veel van paarden af moet weten en niets zou doen om je veulen te beschadigen. Ik wens je er dan ook heel veel geluk mee!

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:05

gekocht op paard en koets? Tong uitsteken Ik had die ook in handen gehad, maar die van mij past daar niet met zn dikke kont in. Ik heb nu een harry´s horse Lachen

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:07

Aaah was een schattig dekentje Lovers Ik dacht ff, ik moet een blauwe pony verwachten die de verfpot had omgegooid Haha!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:37

Ahhh ziet er echt super uit!! En beter een lekker dekje dan dat ie doodziek wordt. En zo'n veulen laat je toch ook niet op stal, dat is veel slechter dan een deken. Dus groot gelijk, lekker naar buiten en een dekentje op!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 01:47

Een veulen een deken op doen.... hoe dom kan je zijn!
Het meeste terechte kommentaar is al gegeven dus ik zal maar niet in herhaling gaan vallen, maar ik vind het alles behalve slim, en echt ronduit belachelijk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 04:10

als een veulen erg laat in het jaar word geboren(wat hier dus ,wat ik er uit begrijp het geval is)
kan het zijn dat het nodig is een veulen een deken op te doen
waarom? heel simpel , door de hele late geboorte heeft het veulen geen tijd/kans gehad om voldoende wintervacht aan te maken en zal dus kou lijden,
als je het veulen geen extra bescherming bied zal het dus veel meer risico op ziek worden hebben
ook omdat het veulen weinig tijd heeft gehad om een natuurlijke weerstand op te bouwen is het verstandig om een deken er op te doen
weer om het risico op ziek worden te verkleinen

dit beestje is al ziek geweest
tel daarbij op de onvoldoende aanwezig zijnde wintervacht en de heel korte tijd om voldoende weerstand op te bouwen, uitkomst van dit rekensommetje: lijkt me niet zo ingewikkeld

voordat je dus gelijk aan het be- en ver- oordelen slaat , vraag eens wat de redenen zijn en het waarom voordat je je (vaak niet zo) subtiele mening neerplant, denk even na wat je neer wil zetten en hoe
tuurlijk je mag je mening geven en je ervaring delen , maar een beetje nuanceren is af en toe niet onnodig

de opmerking dat je dit dier nooit meer zonder dekens kan houden in de winter , alsaat als een tang op een varken
volgende winter heeft het diertje een hele nazomer/herfts om een vacht aan te ameken en zal het veulen dit ook gewoon doen
1 jaar een deken betekent niet altijd een deken, onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:43

En de veulens die in maart geboren worden dan?
Dan is het net zo koud.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:46

runningkawa schreef:
En de veulens die in maart geboren worden dan?
Dan is het net zo koud.

Fedde is van januari. Heeft als veulen nooit een deken omgehad. Heeft als 1- en 2jarige aan een ketting aan het spoor gestaan, in weer en wind en zonder deken. Wordt nu eind januari 11 jaar en tot nu toe nooit verkouden of ziek geweest (*klopt af*).

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:34

Zou hier niet een slotje op moeten? Knipoog

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:39

judithM schreef:
Zou hier niet een slotje op moeten? Knipoog

Ligt eraan...

Er wordt zowel negatieve als positieve kritiek gegeven. Wanneer er nog lang door gegaan wordt op een vervelende manier komt er een slotje op.
Maar op zich is er niets mis met antwoorden die niet overeen komen met de mening van de topicstarter, mits het maar op een normale manier gezegd kan worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:14

draumpje schreef:
als een veulen erg laat in het jaar word geboren(wat hier dus ,wat ik er uit begrijp het geval is)
kan het zijn dat het nodig is een veulen een deken op te doen
waarom? heel simpel , door de hele late geboorte heeft het veulen geen tijd/kans gehad om voldoende wintervacht aan te maken en zal dus kou lijden,

Ons veulen is nu 3 dagen oud......en de natuur regelt dat hartsikke goed, vwb de vacht.
Kou geeft niets, nat worden is een ander verhaal....En ik heb begrepen dat het veulen een dek opheeft om te voorkomen dat hij nat word....(ik had dan mischien gekozen voor een regendeken zonder vulling, als die te krijgen zijn in die maat)
Hieronder een foto van November, je kunt niet zo heel goed zien dat hij een teddyberen vacht heeft. De merrie daarentegen heeft helemaal geen wintervacht en staat dus onder een deken (behalve als ze even naar buiten gaat, ze gaat gelijk liggen en rollen en is hartstikke druk om haar veulen bij te houden bij zijn renoefeningen)

Afbeelding

karleylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:43

ah dat dekentje staan hem erg goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:45

staat m goed hoor marian! Alleen jammer ind. dat ie er snel is uitgegroied, mischien is het daarna wat voor Chippie?? Vind t echt een knap ventje!!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:52

voor de kou misschien niet 100% nodig, wat alane hierboven al zegt, maar voor de nattigheid? Denk dat er geen betere remedie is dan zo'n deken. Op stal zetten is zelfs minder goed. Nee hoor, geen probleem. Tja een shire veulen wordt nog wel eens in december geboren, geen probleem, maar dan heb je het wel over 100kg veulen....... met een vel waar een beer jalours op zou worden. Plus mamma's dikke pens om onder te schuilen Haha!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 15:04

Ter toevoeging: zolang het niet vriest is het alles behalve koud. Zeker voor een paard/veulen. We hebben veels te veel de neiging om paarden maar over dezelfde kam te scheren als onszelf. Natuurlijk zouden wij het nu zonder jas of trui koud hebben buiten, maar dieren niet hoor! En hoe meer je die deken om gaat doen, hoe minder snel hij een vachtje zal ontwikkelen, dus blijf je altijd (dit jaar iig) met die deken aansjouwen. Blijf erbij dat ik het ronduit slecht vind...

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:08

Accch dat ziet er wel heeel leuk uit hahahaha!

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:11

Hoi Mar... ik schrok me rot eigenlijk toen ik het bovenschrift las... ik was ff bang dat je hem vannacht als smurf beschildert had..... gni gni.. nee hoor.
Ik vind dat je gelijk heb dat als die smurf buiten staat en het is zo klam en vochtig zoals nu dat je het dekentje op doet.
Je heb mensen die niet eens weten wat het is om hun paard verplicht met weer of geen weer een uurtje of 2 buiten te zetten. Dus ik vind het een prima oplossing voor het "verplichte" frisse neusje te halen.
Ik heb gezien dat hij zonder deken staat als het gewoon droog weer is. Kan me voostellen dat je nu voorzichtig ben als je hem buiten zet. Geef die kleine smurf maar een knuf van me en ik kom van de week wel weer eens kijken bij dat ventje...

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:38

Wat lief dat dekentje!! is die niet heel snel te kelin??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:12

Citaat:
Je heb mensen die niet eens weten wat het is om hun paard verplicht met weer of geen weer een uurtje of 2 buiten te zetten. Dus ik vind het een prima oplossing voor het "verplichte" frisse neusje te halen.

Laat ik je dan uit de droom helpen dat ik iemand ben die vind dat een paard elke dag een hele poos buiten moet staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:30

Wij mensen willen het altijd allemaal maar regelen........ de natuur regelt het zelf wel, echt wel.

Veulens doe je geen dekens op, als ze het koud krijgen is dat de natuurlijke manier om een vacht te kweken.......... als je het dier nu een deken op doet dan moet hij er straks als het echt gaat vriezen 3 op....... en dat schiet natuurlijk niet op. Laat de natuur het lekker zelf regelen, doet ze al miljoene jaren en dat kan ze dus best wel

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:13

Koortje schreef:
Ter toevoeging: zolang het niet vriest is het alles behalve koud. Zeker voor een paard/veulen. We hebben veels te veel de neiging om paarden maar over dezelfde kam te scheren als onszelf. Natuurlijk zouden wij het nu zonder jas of trui koud hebben buiten, maar dieren niet hoor! En hoe meer je die deken om gaat doen, hoe minder snel hij een vachtje zal ontwikkelen, dus blijf je altijd (dit jaar iig) met die deken aansjouwen. Blijf erbij dat ik het ronduit slecht vind...

Wat doet dat paard in jouw avatar/profiel dan met een deken om? Je zegt dat het belachelijk en slecht is voor een veulen, waarom is het wel goed voor een gezond, volwassen paard?