Eigen paard aanschaffen met meerdere haalbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:39

Paard met zoon of dochter delen gaat meestal wel goed ( ik ben wedstrijd gericht en mijn ma vind buitenritjes heerlijk, maar lest wel mee om zichzelf te verbeteren). Mijn moeder en ik zitten redelijk op 1 lijn.

Paard delen met ander familielid, heb ik gedaan. Grote familie ruzie door gekomen en ik zie die kant van de familie al meer dan 5 jaar al niet meer en ik was mijn paardjes kwijt.
Met een vreemd persoon zal ik helemaal never nooit een paard aanschaven. Mocht je dit toch wel doen, maak dan een contract met de afspraken voor beide partijen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:42

Als je een paard wil lease kun je beter niet naar een manege gaan daar betaal je gewoon veel geld afhankelijk van hoe dat op de manege aan toe gaat denk ik niet dat je voor 185 euro het paard alleen tot je beschikking hebt een manege moet verdienen aan z'n paarden en ze deze voor 185 verhuren verdienen ze daar nauwelijks op zo'n paard brengt meer op in de lessen.
Ik denk dat het voor jullie beter is om particulier een leuk paard te zoeken voor te verzorgen en rijden. Dan kun je ook zeker leuke paarden tegen komen. Je hebt dan niet de volle verantwoordelijkheid en zeggenschap maar je hebt er ook minder kopzorgen over.

BugsFunny

Re: Eigen paard aanschaffen met meerdere haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:50

Niet aan beginnen.
Sowieso niet.
Als €185 te veel geld is wat jullie kunnen missen per maand qua budget waarom hier dan aan beginnen?
Ik zou als ik nou was dat geld lekker aan de kant zetten (wat je wel kan missen) en daar wat samen mee gaan doen met je rijdend kind.
Ik vind het vrij egoïstisch toe naar de rest van je gezin als je al een vrij klein budget hebt om daar dan nog een deel van te gaan gebruiken voor een "eigen paard".

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:58

Niet doen daar komt alleen maar ellende van! Heb daar al zo veel voorbeelden van gezien ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:06

Zou ik nu niet doen. Ik zal niet in herhaling gaan vallen , alles is al gezegd door voorgangers dus ik zal geen argumenten meer aandragen die er al 10x staan, behalve dat ik het daar mee eens ben.

Je zegt dat 185 euro al een aanslag is op het inkomen/budget.
Kijk wat jij kan missen per maand om een paard te onderhouden.
Bedenk vervolgens welk deel van dit bedrag je dan gebruikt voor stalgeld, voor hoefsmidkosten, voor eventuele dierenartskosten. Kijk dan naar het stalgeld en dit verdubbel je dan (omdat je dus met zijn 2en zou kopen en dus met zijn 2en een box zal huren), en ga dan eens kijken of er voor dat geld uberhaupt wel stallen zijn in je omgeving.

185 euro per maand voor een manegepaard leasen lijkt misschien veel, maar let wel dat daar dus de stalling, het gebruik van het paard en alle overige kosten inzitten; jij hoeft je niet zorgen te maken als het beest ineens een dierenarts nodig heeft. Jij hoeft je niet zorgen te maken over speciaal beslag als dit nodig is. Je deelt het paard dan ook als het ware; met de manege, alleen dan nog net wat betere voorwaarden dan dat je het zelf zou doen, want met die 185 euro is het ook gewoon klaar en zit je gebakken voor de maand voor een x aantal dagen per week.
Want als je bedenkt dat 185 euro veel is (wat ik me overigens voor kan stellen hoor, ik veroordeel niemand hierop!)

Laten we dan uitgaan dat 150 euro per maand nog wel te doen is.
Stel je legt per maand dan 15 tot 20 euro weg voor de hoefsmid die 1x in de 2 maanden komt bekappen. Dan hou je 130 euro over grofweg gezegd. Stel je hebt dan nog 30 euro wat je eventueel opzij zet voor dierenartskosten. Dan houd je 100 euro over, dus doe je dit met een ander dan heb je 200 euro voor een stal, maar als je paard hoefijzers nodig heeft, kan het zo zijn dat je dus alweer een paar tientjes erbij mist omdat dat ook nog eraf moet, als je het dus over het maandelijkse gedeelte verspreid.
Stel je houdt dan ook nog 1 of 2 tientjes apart voor het geval er iets stukgaat en het vervangen moet worden.
Dan houd je 3x niks over om jouw deel van de stal te kunnen betalen. Doe je dit x 2, dan is het nog niet zo makkelijk om een stal te vinden voor je pony.

Ik zou dan dus echt voor een lease pony/paard kijken, dat lijkt mij in jouw geval dan even de meest veilige optie, financieel gezien. Of een leuk bijrijdpaard zoeken :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:07

Er zijn zo veel eigenaren wanhopig op zoek naar een serieuse bijrijder! Ik zou het in die hoek zoeken.
Wel de voordelen van een vast,vertrouwd paard,maar niet de ellende van eigenaar zijn :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:31

Vind het in ieder geval goed van TS dat ze erover nadenkt of er mogelijkheden zijn die binnen haar budget passen en dat ze niet zomaar ergens induikt.
Volgens mij kun je bij een manege in Rucphen idd. paarden leasen waar je dan 1 uur per dag gebruik van mag maken. In het verleden was het dan niet gegarandeerd dat het paard verder niet voor de lessen gebruikt werd. De betreffende manege is inmiddels wel verkocht, dus ik weet niet hoe ze het nu doen.

CEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:49

Tigra_ schreef:
Als je een paard wil lease kun je beter niet naar een manege gaan daar betaal je gewoon veel geld afhankelijk van hoe dat op de manege aan toe gaat denk ik niet dat je voor 185 euro het paard alleen tot je beschikking hebt een manege moet verdienen aan z'n paarden en ze deze voor 185 verhuren verdienen ze daar nauwelijks op zo'n paard brengt meer op in de lessen.
Ik denk dat het voor jullie beter is om particulier een leuk paard te zoeken voor te verzorgen en rijden. Dan kun je ook zeker leuke paarden tegen komen. Je hebt dan niet de volle verantwoordelijkheid en zeggenschap maar je hebt er ook minder kopzorgen over.

bedankt voor je reactie. gezien alle reacties, tips, op- en aanmerkingen denk ik dat een particulier paard voor verzorging en bijrijden idd. voor ons de meest ideale oplossing is. In elk geval weer wat wijzer geworden!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:34

Ik heb het gedaan met een vriendin.
Kan het afraden. Komt idd gedoe van en uiteindelijk is zij gestopt.
Gedoe over andere rijmethodes, afspraken, band met je paard.. ik dacht dat het allemaal wel kos zou lopen maar niks wasminder waar.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:40

Nog niet misschien. En al helemaal niet met kinderen, die kunnen niet delen.
De ene wilt dit de ander wilt dat. Ik kan niet uit ervaring zeggen dat het slecht is, het lijkt me gewoon ontzettend moeilijk. Ouders bemoeien zich niet met het paard als de kinderen rijden en de kinderen krijgen ruzie. Wat als de ene dan wilt stoppen en de ander met de kostprijs zit? Er zijn zoveel dingen waar je extra aan moet denken...
Waarom niet gewoon een paard leasen voor een tijdje en het eens aanzien?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:48

Hier ook een ervarings deskundige op het gebied van met iemand samen een paard hebben.
Samen met een hele goede vriendin, je mag wel zeggen mijn beste vriendin, een paard gekocht.
Een hartstikke lief beestje en altijd heerlijk met het beestje gereden en altijd klaar gestaan als er wat was, ook finacieel waren er geen enkele problemen van beide zijden niet.
Maar op een gegeven moment kregen we toch menings verschillen en dat eindigde in ruzie.
Dus ik ben mijn beste vriendin kwijt en ook nog 'mijn / ons' paard.
En zij heeft dus het paard maar ook alle financiele lasten die er op dat moment bij kwamen die ik normaal gesproken betaalde.
(1/2 van de stalling, 1/2 hoefsmit enz enz.)
Absoluut niet aan te raden voor beide partijen niet, het paard intereseer het niets... (even hard gezegd)

CEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 18:26

Tot dusver wil ik iedereen bedanken voor de tips, wijze raad en ervaringen! Je ziet maar dat je nooit te oud bent om te leren. Voor onszelf zijn we er wel uit denken we. We gaan eerst maar eens wat meer rijervaring op doen via de manege. Misschien tussendoor eens voor een korte periode een paard leasen, om eens te ervaren wat er allemaal bij komt kijken bij het verzorgen van een paard. Over een jaartje denk ik dat we op zoek zullen gaan naar een bijrij/verzorgpaard. Nogmaals bedankt voor jullie waardevolle reacties!!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:36

Graag gedaan :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:39

VSW --> PP