dan weet je snel genoeg dat het niet gaat. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
" Poiuytrewq schreef:Een paard laat juist niet merken als hij pijn heeft. althans, niet snel.
En inderdaad dat heeft te maken met het feit dat het een vluchtdier is. Want heeft hij pijn, en laat hij dat zien, dan toont hij zwak, en toont hij zwak, dan zal ie de eerste zijn waar op gejaagd wordt omdat een dier met pijn een makkelijke prooi is. Dat noemen ze INSTINCT
DezeNaam schreef:Dobel schreef:sommige mensen doen echt of een paard van suiker is, je paard kan het best hebben maar houd het gewoon bij af en toe een keer
Je eigen plezier voor het welzijn van je dier.
DezeNaam schreef:Maartenn schreef:Jij rijdt ook paard, toch? Dat is precies hetzelfde, je eigen plezier gaat voor het welzijn van het dier. Dan moet je er helemaal niet op gaan zitten.
Ja, ik rijd inderdaad paard. Maar mijn paard heeft geen pijn.
Ik zou het ook heel fijn vinden als mijn vorige post gelezen wordt.
en paarden horen eigenlijk in het wild te leven, dus precies het zelfde.... DezeNaam schreef:Om even een voorbeeld te nemen van een eerdere discussie (op een ander spel): "Je gewicht rust, als je zit (ongeacht of je nu op een stoel, op een paard of op een zeteltje in het vliegtuig zit) op je twee zitbeenknobbels. Als je vetmassa een beetje evenwichtig verdeeld en binnen proporties is, kun je die knobbels voelen als je je hand pal op je kont legt en met je vingers in je bil duwt. Als je op een stoel zit, dan rust al jouw gewicht dus enkel op die knobbels en die knobbels brengen je gewicht over op de stoel, die het via de steunpunten (de poten) afleidt naar de grond. Daardoor kún je zitten, de stoel 'draagt' je gewicht. Voor een paard geldt precies hetzelfde. Je zitbeenknobbels zijn de enige twee punten die jouw gewicht overbrengen op de rug van het paard. Nu wil ik graag dat je je eens inbeeldt hoe het voelt om een rugzak op je rug te dragen waarin een fles water zit. De rugzak zit behoorlijk vol en daardoor prikt de dop van die fles in je rug. Hoelang denk je dat je het uithoudt, met dat éne drukpunt in je rug? De flessenhals is hetzelfde als de zitbeenknobbels op het paard. Je creëert een drukpunt en de pijn die dat drukpunt veroorzaakt, is allerminst te onderschatten. Tel daarbij op het feit dat je met je volle gewicht op één à twee ruggewervels rust en tadaa, je hebt een gekweld paard. Wilde je nu nog beweren dat het goed is? Of is een 'goede zit' voor jou een zit waarbij je niet op je zitbeenknobbels zit? Wil wel 'ns horen hoe je dat voor elkaar krijgt."
(en zitlessen worden ook altijd zonder zadel gegeven) sannedeedee1 schreef:Poiuytrewq schreef:Een paard laat juist niet merken als hij pijn heeft. althans, niet snel.
En inderdaad dat heeft te maken met het feit dat het een vluchtdier is. Want heeft hij pijn, en laat hij dat zien, dan toont hij zwak, en toont hij zwak, dan zal ie de eerste zijn waar op gejaagd wordt omdat een dier met pijn een makkelijke prooi is. Dat noemen ze INSTINCT
Waarom laten ze het dan merken dat het aansingelen vervelend is? En waarom met een verkeerd zadel gaan ze meestal staken/bokken etc. Leg mij dat eens uit dan?

. Het kan prima allemaal met een paard, maar je moet wel de grenzen weten!! Weet je dat niet dan kun je hem inderdaad maar beter 'in het wild' laten staan. 8nnemiek schreef:DezeNaam schreef:Om even een voorbeeld te nemen van een eerdere discussie (op een ander spel): "Je gewicht rust, als je zit (ongeacht of je nu op een stoel, op een paard of op een zeteltje in het vliegtuig zit) op je twee zitbeenknobbels. Als je vetmassa een beetje evenwichtig verdeeld en binnen proporties is, kun je die knobbels voelen als je je hand pal op je kont legt en met je vingers in je bil duwt. Als je op een stoel zit, dan rust al jouw gewicht dus enkel op die knobbels en die knobbels brengen je gewicht over op de stoel, die het via de steunpunten (de poten) afleidt naar de grond. Daardoor kún je zitten, de stoel 'draagt' je gewicht. Voor een paard geldt precies hetzelfde. Je zitbeenknobbels zijn de enige twee punten die jouw gewicht overbrengen op de rug van het paard. Nu wil ik graag dat je je eens inbeeldt hoe het voelt om een rugzak op je rug te dragen waarin een fles water zit. De rugzak zit behoorlijk vol en daardoor prikt de dop van die fles in je rug. Hoelang denk je dat je het uithoudt, met dat éne drukpunt in je rug? De flessenhals is hetzelfde als de zitbeenknobbels op het paard. Je creëert een drukpunt en de pijn die dat drukpunt veroorzaakt, is allerminst te onderschatten. Tel daarbij op het feit dat je met je volle gewicht op één à twee ruggewervels rust en tadaa, je hebt een gekweld paard. Wilde je nu nog beweren dat het goed is? Of is een 'goede zit' voor jou een zit waarbij je niet op je zitbeenknobbels zit? Wil wel 'ns horen hoe je dat voor elkaar krijgt."
![]()
Waar heb je dit gehoord/gelezen als ik vragen mag?
Ten eerste; je zit nooit óp de ruggengraat, je zit er altijd aan twee kanten naast.
Ten tweede, zoals ik eerder al zei; je verdeelt je druk over je kont (inclusief je zitbeenknobbels ja), en je bovenbenen, die minimaal 50% van het gewicht dragen en met lichtrijden zelfs 100%.
En ten derde; als jouw zitbeenknobbels recht omlaag gericht zijn dan zit je met een holle rug, en dat is niet alleen slecht voor het paard maar ook voor je eigen rug omdat je dan totaal geen schokdemping hebt. Je hoort op je kontzakken te zitten, zeker zonder zadel, waardoor je zitbeenknobbels kantelen en deze nog maar heel weinig druk veroorzaken.
Als ik je reacties zo lees dan is een zitlesje heel handig voor jou(en zitlessen worden ook altijd zonder zadel gegeven)

DezeNaam schreef:Nee ik moet geen zitles, ik wil de rug van mijn paard liever heel houden.
"Ze(=zadels) zijn gemaakt om de druk van het gewicht (die zonder zadel op 2 à 3 wervels van de wervelkolom neerkomt) te verdelen. Op die manier kan het paard beter met dat onnatuurlijke extra gewicht om. Als jij nu een rondje (al is het maar één rondje) gaat hobbelen zonder zadel, dan doe jij dat zonder die drukverdeling. Met andere woorden; je doet hem sowieso pijn. En níks ter wereld is de pijn van een paard waard, al is het maar voor één rondje. Als je je zit wilt verbeteren, ga dan zonder stijgbeugels rijden, daar verbeter je ook van. En de rug van het paard blijft tenminste beschermd. Ik kan echt niet begrijpen hoe mensen hier het feit dat ze hun paard pijnigen proberen goed te praten.."
"Als je zonder zadel rijdt, dan beschadig je de rug wél. Altijd. Of je nu goed kunt rijden of als een zoutzak hobbelt, je doet het paard pijn als je zonder zadel rijdt. Dat komt omdat jouw gewicht zonder zadel op enkele wervels van de ruggegraat terechtkomt. En dat doet PIJN. Een zadel verdeelt de druk van het ruitergewicht en haalt het gewicht weg van de wervelkolom; het wordt verdeeld over de twee spieren die naast de wervelkolom lopen. Bij een slecht passend zadel doe je hem nog steeds pijn, maar bij een goed passend zadel worden de wervels met rust gelaten en dat is véél gezonder voor een pard. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Waarvoor denk jij dat een zadel überhaupt bestaat? Voor de sier? Denk je dat mensen het in de loop der jaren aangepast en geperfectioneerd hebben omdat ze zich anders maar zouden vervelen? Een zadel heeft NUT. Wanneer gaat iedereen dat nou eens inzien?"
Ik kan alleen zeggen dat zij weet waar ze over praat, maar ja, je moet het willen geloven zeker.
DezeNaam schreef:Nee ik moet geen zitles, ik wil de rug van mijn paard liever heel houden.
"Ze(=zadels) zijn gemaakt om de druk van het gewicht (die zonder zadel op 2 à 3 wervels van de wervelkolom neerkomt) te verdelen. Op die manier kan het paard beter met dat onnatuurlijke extra gewicht om. Als jij nu een rondje (al is het maar één rondje) gaat hobbelen zonder zadel, dan doe jij dat zonder die drukverdeling. Met andere woorden; je doet hem sowieso pijn. En níks ter wereld is de pijn van een paard waard, al is het maar voor één rondje. Als je je zit wilt verbeteren, ga dan zonder stijgbeugels rijden, daar verbeter je ook van. En de rug van het paard blijft tenminste beschermd. Ik kan echt niet begrijpen hoe mensen hier het feit dat ze hun paard pijnigen proberen goed te praten.."
"Als je zonder zadel rijdt, dan beschadig je de rug wél. Altijd. Of je nu goed kunt rijden of als een zoutzak hobbelt, je doet het paard pijn als je zonder zadel rijdt. Dat komt omdat jouw gewicht zonder zadel op enkele wervels van de ruggegraat terechtkomt. En dat doet PIJN. Een zadel verdeelt de druk van het ruitergewicht en haalt het gewicht weg van de wervelkolom; het wordt verdeeld over de twee spieren die naast de wervelkolom lopen. Bij een slecht passend zadel doe je hem nog steeds pijn, maar bij een goed passend zadel worden de wervels met rust gelaten en dat is véél gezonder voor een pard. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Waarvoor denk jij dat een zadel überhaupt bestaat? Voor de sier? Denk je dat mensen het in de loop der jaren aangepast en geperfectioneerd hebben omdat ze zich anders maar zouden vervelen? Een zadel heeft NUT. Wanneer gaat iedereen dat nou eens inzien?"
Ik kan alleen zeggen dat zij weet waar ze over praat, maar ja, je moet het willen geloven zeker.