De afvalrace voor Angel is begonnen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Re: De afvalrace voor Angel is begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:10

Zelf ben ik geen fan van pavo omdat er veel suikers in verstopt zitten. Maar ik kan snappen dat je dit blijft voeren omdat het in je stallingsgeld zit. Idd gewoon even aankijken en anders wellicht toch over gaan op wat anders.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:12

Ik kan kiezen tussen 3 soorten voer :)

Pavo care 4 life (wat ze nu krijgt)
Havens basisbrok
Havens natural balance

Ik mag ten alle tijden mn voerschema aanpassen. Word totaal niet moeilijk over gedaan gelukkig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:15

De mijne staat op Vippagraan van Hypostar, en dan een halve schep per voerbeurt omdat de rest dan ook gevoerd krijgt.
Ander koop je toch zelf een zak, dat zijn dan de kosten ook niet doe ik ook

Appeltjes en peentjes laten staan.

Ik heb altijd een paar stukjes bixs in mijn zak, en 1 bixsje is zijn beloning.

Hooi, per voerbeurt mag best een plak hoor, en inderdaad, bewegen bewegen bewegen

Ik werkte toendertijd veel aan de hand, krijgen ze ook mooie billetjes van en sterke spiertjes

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:23

Dan zou ik alleen kiezen voor de care4life (totaal 9%) aangezien deze het laagst in suiker en zetmeel zit, maar wel alle vitaminen en mineralen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:31

Dat krijgt ze ook momenteel! Alleen de care4life + hooi + kort gras. De muesli hebben we achterwege gelaten!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 20:41

Dag 2, weer gelongeerd maar het ging niet goed. Angel heeft een veels te sterke onderhals en drukt zich gewoon onder de hulpteugel (pessoa) uit. Hierdoor train ik alleen nog maar meer onderhals spieren en drukt ze haar rug weg.. Ik moet dus snel een andere hulpteugel vinden. Ik denk dat ik voor zo'n katoenen longeerhulp ga, zo'n witte.

Ik heb ook een paar fototjes waarbij je heel duidelijk kan zien dat Angel wel degelijk vet heeft. Ik kan hem namelijk zo vast pakken en als ik dit probeer bij het andere paard bij ons op stal (Z2, gespierd, super conditie) is dit onmogelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:56

oeps te dik hihi! ik vind het heel goed dat je haar laat afvallen! las overigens in je andere topic dat je zadel misschien te lang was? ik kan het niet meer terug vinden.. hihi

ik volg dit topic ik ben erg benieuwd !

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:05

Ja inderdaad, heb je goed gelezen!

Een andere zadelmaker vertelde me dat het zadel te lang was en bood me daarna meteen aan dat zij me wel een zadel wou verkopen.. Ik vond haar nogal commercieel en ze sprak slecht over mijn eigen zadelmaker dus het ging hier puur om concurrentie denk ik. Ik heb hierna nog mijn eigen zadelmaker laten komen en die kon me verzekeren dat mijn zadel absoluut niet te lang is! Het is maar een 17,5 inch en die andere zadelmaker beweerde dat mijn zadel 4 (!) cm te lang was... dat zou betekenen dat ik in een 15 inch zadeltje zou moeten rijden met mijn broekmaat 38 :') Zie je het al voor je...

Dus het zadel is absoluut niet te lang. Dat het nu niet meer past dat klopt wel. Hij hangt nu in de zadelkamer en blijft daar ook totdat ze weer spieren heeft. Dan laat ik mn zadelmaker weer komen voor hem aan te laten passen :)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:14

top! ik hoop dat het snel gaat en dat jullie snel weer lekker aan het werk kunnen!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:18

Ik hoop het ook!

Ik mis onze leuke buitenritjes nu al :( Longeren komt me nu al mn neus uit haha... Ik kan wel zonder zadel rijden maar dan val ik er altijd af :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:14

M_hartje_M schreef:
Maar ik rij 5 dagen per week :P Soms ritten van 3 tot 4 uur buiten. Nu mag ik alleen niet rijden omdat het zadel niet goed past en ik moet wachten tot ze terug bespierd raakt, daarom dat ik nu iedere dag moet longeren met een hulp teugel en DAN kan pas mijn zadel aangepast worden.

Maar mijn paard werkt absoluut niet nauwelijks :P Denk dat je daar iets verkeerd begrepen hebt :D

Waarom stap je niet over op een boomloos zadel?.
Dat heb je dat hele probleem niet. Nu moet je van 5 dagen per week rijden waarvan ritten 3 a 4 uur naar elke dag een half uurtje longeren. Erg saai voor zowel jou en je paard en ik vind elke dag longeren ook niet gezond. Daarnaast is het veel minder arbeid. Dan zou je beter kunnen kiezen om 2 dagen te longeren en de rest rijden.

Ik vind je paard ook enigzins overbouwd dus ik vraag mij af of de training daadwerkelijk gaat helpen.
Hoe oud is je paard?

Wil je echt spieren trainen met longeren dan zou ik voor de dubble longe kiezen.
Al die andere hulpteugels vind ik persoonlijk niets, je paard kan zich vastzetten. Zoals je eigenlijk al gemerkt hebt. Met de dubbel kun je sturen en vooral rechtrichten. Hiermee train je de buikspieren en dit zal zijn rug ook beter doen worden.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:19

Of je koopt 2e hands een Barebackpad ofzo. Zit je net wat steviger dan zonder zadel.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 22:20

Klinkt heel aannemelijk hoor een boomloos zadel. Maar ik heb helemaal geen geld voor een boomloos zadel! Ik ben 17 jaar en betaal heel erg veel voor mijn paardje, enkel de stalling doen mijn ouders. Griepspuit, wormkuur, hoefsmid, tandarts, zadelmaker, osteo dat is allemaal voor mijn rekening. Ik werk voor 4,50 per uur en maar een paar uurtjes per week omdat ik ook nog school heb en mn paardje natuurlijk.. En dan gaat een 2de zadel er echt niet in zitten... Ik weet wel dat boomloze zadels heerlijk zitten :) Maar mijn dressuurzadel zit ook top en die zou ik ook voor geen goud meer weg willen doen!

Paard is altijd met klote zadels gereden. Vanaf inrijden tot dat ze bij mij kwam en zelfs ik heb er toen nog een paar slechte zadels op gehad (jong en naïef, denken dat een zadeltje van 200 euro het wel zou doen). Dit zadel wat ik nu heb is eigenlijk pas een echt goede en die past dus nu helaas ook niet meer. Gelukkig! het is een aanpasbaar zadel dus wat ben ik ontzettend blij dat ik dit zadel vorig jaar heb aangekocht
Edit: dat is denk ik ook de reden van die doorhangende rug! Ik neem het de vorige eigenaar absoluut niet kwalijk :) dan had ik haar niet moeten kopen als ik er mee zou zitten. Dierenarts heeft me wel bevestigd dat haar rug sterk is (toen ik haar liet keuren)

Angel is 10 jaar! Ik zal eens kijken naar een dubbele longeerlijn. Die verkopen ze toch zo'n beetje overal :)

Ja! Een barebackpad is wel een goed idee! Ik wou het laatste met longeersingeltje erbij proberen maar ik heb gelezen dat dat slecht is voor de rug en nu durf ik dat niet meer te doen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:47

Dubbele lijnen kan hiervoor heel fijn zijn. Maar vraag de 1e keer wel of iemand met ervaring je wil helpen.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het in het begin vies tegenvalt :D

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:10

Minder brok en meer hooi. Mijn Tinker krijgt 8 kilo hooi per dag als ze alleen in de paddock staat en een handje care 4 life en een handje savonds. Als ze op de wei staat krijgt ze 4 kilo aan hooi en eveneens een handje care4life smorgens en savonds. Denk dat je het voornamelijk in meer beweging moet zoeken....Dit soort paarden (inclusief de mijn word dik van een grassprietje ;)) Succes!

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:23

misschien een dekje met de longeersingel?
zit ook al beter en al die haren kriebelen niet zo hihi

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:36

en hoe staat het er voor?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:09

Momenteel doen we niet super veel.. Ik moet veel werken en door het ontzettend warme weer wil ik haar nu niet vol op aan het werk zetten!

Vanavond ga ik een 20 minuten longeren maar absoluut niet langer... Met dit weer is het echt niet te doen. Voor mij en het paard absoluut geen pleziertje.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:31

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:50

Beide zijn niet zo goed te doen...

In de ochtend werk ik en avond zijn erg veel muggen (paard heeft zomereczeem). Toch probeer ik het zo goed mogelijk te plannen. Ik ga het filmpje straks bekijken als ik de laptop tot beschikking heb

Pretnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:58

succes

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:15

UPDATE TIPS GEVRAAGD!!!

Vandaag tijdens het borstelen ging ik met mn hand door Angel haar manenkam voor de eczeem te controleren. Toen ik erin kneep voelde ik dat haar manenkam super hard was en ook erg dik... Dit is dus totaal niet goed (voor zover ik weet). Het klopt dan toch dat er zich allemaal suikers in op hopen?

In ieder geval. Ik heb het pavo voer sinds vandaag stop gezet. Vanavond krijgt ze nog haar portie en vanaf morgen bouwen we af naar niks. Ze krijgt alleen nog maar een handje muesli van havens sochtends en savonds voor het idee. Meer niet.

Verder heb ik het idee dat Angel het niet meer zo naar der zin heeft door het longeren. Daarom heb ik vandaag zonder zadel gereden. Ik vond haar niet zo super lekker ontspannen lopen... Dus wat word het volgende? De tandarts, osteo... ik weet het allemaal niet meer ;( Zit momenteel echt met mn handen in het haar.

Bij deze vraag ik dus tips... Heb echt geen flauw idee wat ik hiermee aan moet want ik ga op dit moment niet meer met plezier naar haar toe. Ik vind het leuk voor haar te zien maar niet leuk voor op deze manier met haar te moeten werken

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:27

Het lijkt mij sowieso goed om er eens naar te laten kijken door een fysio/osteo. Op het moment dat je zadel niet meer goed ligt, kan dat ook al gevolgen hebben voor de rug van je paard. Je kunt altijd eens iemand langs laten komen, dan kun je dat iig uitsluiten.

Daarnaast kan het ook zijn dat ze het longeren vervelend vindt, of dat ze in een verkeerde houding gaat lopen en daardoor last krijgt. Heb je inmiddels al een longeerhulp? Zelf wissel ik het werk aan de enkele longe vaak af met werken aan de dubbele longe. Ook kun je lekker met d'r gaan wandelen.. Even iets totaal anders dan serieus aan het werk, maar wel goed voor haar. En goed voor de afwisseling :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:35

kijk eens bij http://www.paardenbegrijpen.nl. Daar staat van alles over het trainen van paarden en onder andere over werken aan de hand. Dat zou je heel mooi kunnen combineren met je longeerwerk. Doe je bv. een aantal minuten werken aan de hand en een aantal minuten longeren, of rijden. Je paard wordt er heel lenig van en leert zijn/haar lijf goed gebruiken. Het is niet eenvoudig in het begin, maar wie weet heb je er wat aan.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:55

Ik raad dan wel aan dat je een keer les neemt in werken aan de hand, als je er alleen aan moet beginnen is dat echt heel moeilijk..