Endurance.. Begin het te missen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:31

Pebblesje"]
[quote="mazzeltje schreef:
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of Pebbles geschikt is voor endurance, ik ken haar al heel lang Pebblesje, maar ik denk niet dat ze door de keuring komt op de manier waarop zij draaft, maar je kunt het natuurlijk proberen en misschien heb ik helemaal ongelijk!!

Boos! Nou ik wil niet opscheppen Bloos maar ik heb al heel veel getraind met pebbles aan haar stijfheid en ze zit nu veel beter in haar vel dan toen ze afgelopen zomer bij ons kwam! ze vind het buiten prachtig en heeft hele fijne gangen daarvoor. Elk paard draaft anders ze kunnne ook niet verwachten dat ze draaft als een Z2 paard!! als ze zien dat ze alleen een beetje stijf is ed laten ze je wel starten! Scheve mond

Dr is dus nix mis met haar draf, die is alleen erg ruim.........
[/quote]

Sorry hoor. Maar ik denk dat je niet helemaal door hebt hoe het werkt. Juist als ze een beetje stijfheid zien nemen ze vaak (en zeer terecht) geen risico. Je kan, als je zeker bent dat het alleen stijfheid is, zelf zorgen dat ze opgewarmd is voor de keuring maar ik zou er niet op gokken om met een stijf of beetje stijf paard naar een voorkeuring te gaan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:33

Vippie"]
[quote="Fasel"][quote="Amethyst schreef:
Ik zou wel eens een endurance-wedstrijd willen rijden. Op zich zou het moeten kunnen. Ik heb er het geschikte paardenras voor (Arabiertje)..... Volgens mij is het best wel een relaxte sport, wat door de natuur rijden enzo...

Haha!. I rest my case.

Ik zou inderdaad maar eens gaan kijken op zo'n wedstrijd. WEdden dat je het dan niet meer zo relaxed vindt? Haha!
[/quote]

2 zielen 1 gedachte Fasje, dit soort mensen komen zichzelf wel tegen als ze starten.
Tijdens de endurance heb ik niet eens tijd om van de omgeving te genieten, ben van begin tot eind met mn paard in interactie om tot een goed eindresultaat te komen, aanvoelen, anticiperen, opletten waar je heen moet, hartslag in de gaten houden, tijd in de gaten houden, niks relaxeds aan, ja de mensen die in de sport meedoen, hihihi
Wat door de natuur rijden, nee zo zou ik het echt niet willen noemen.....
[/quote]

Juist. Ik zie praktisch niets van de omgeving. Ben constant bezig met knolliebol. Ho eis zijn ademhaling, hoe loopt ie, etc etc. Heel geen tijd om de omgeving te zien. Zorgen dat ik mij en de knol er goed doorheen krijg, dat is wara ik op een wedstrijd mee bezig ben.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:21

Sjonge, endurance is ook nog wel gewoon "leuk" hoor! Ik rij ook serieus m'n wedstrijden en let goed op m'n paard. Maar op een lang pad over een heideveld haal ik ook zelf eens diep adem en geniet van de omgeving als ik daar in galop overheen dender! En ik kan me nog een galop over het stuifzand in Kootwijkerbroek herinneren, waarbij de tranen in m'n ogen sprongen van geluk, omdat m'n paardje zo hard voor me wilde werken.... dan is het echt gewoon ronduit genieten!

Ik rij nu nog klasse 1, heb voor volgend seizoen ambities voor een hogere klasse, maar als ik in 1 zou blijven, dan zou dat op een gegeven moment toch echt meer om fijne rijden door een mooie omgeving gaan, dan om de wedstrijd. Immers, je paardje kan het na een gedegen training op z'n sloffen aan en vervolgens hoef je alleen maar de lintjes te volgen (als die tenminste goed opgehangen zijn Knipoog), dus kan je in alle rust van de omgeving genieten.

En voor iedereen over me heen valt: dit alleen om aan te geven dat endurance niet alleen kommer-en-kwel is (waarom doen we het anders?) en dus als een beetje tegenwicht voor de waarschuwende verhalen. Ik zeg dus niet dat het eigenlijk maar een eitje is, want dat is zeker niet het geval, dat ben ik met jullie eens!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:23

Fasel"]
[quote="Pebblesje"][quote="mazzeltje schreef:
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of Pebbles geschikt is voor endurance, ik ken haar al heel lang Pebblesje, maar ik denk niet dat ze door de keuring komt op de manier waarop zij draaft, maar je kunt het natuurlijk proberen en misschien heb ik helemaal ongelijk!!

Boos! Nou ik wil niet opscheppen Bloos maar ik heb al heel veel getraind met pebbles aan haar stijfheid en ze zit nu veel beter in haar vel dan toen ze afgelopen zomer bij ons kwam! ze vind het buiten prachtig en heeft hele fijne gangen daarvoor. Elk paard draaft anders ze kunnne ook niet verwachten dat ze draaft als een Z2 paard!! als ze zien dat ze alleen een beetje stijf is ed laten ze je wel starten! Scheve mond

Dr is dus nix mis met haar draf, die is alleen erg ruim.........
[/quote]

Sorry hoor. Maar ik denk dat je niet helemaal door hebt hoe het werkt. Juist als ze een beetje stijfheid zien nemen ze vaak (en zeer terecht) geen risico. Je kan, als je zeker bent dat het alleen stijfheid is, zelf zorgen dat ze opgewarmd is voor de keuring maar ik zou er niet op gokken om met een stijf of beetje stijf paard naar een voorkeuring te gaan.
[/quote]

Bloos ja sorry dat had k ff fout, natuurlijk zorg ik ervoor dat ze goed opgewarmt is voor de keuring maar bij een ander paard bij ons d8en ze ook dat ie gewoon stijf was maar lieten hem wel starten
Bloos! Bloos! Bloos!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:25

Dan heeft ze mazzel gehad. Want normaliter laten ze dat eigenlijk niet toe. In Austerlitz dit jaar bijna een rel om geweest. Iemand werd afgekeurd op stijfheid. Meisje boos en woedend. Later bleek dat dier nog meer symptomen te hebben van Tying Up. Ze is toch gaan rijden maar vervolgens (naar ik geloof) is er een aanklacht tegen haar ingediend. Ik geloof ook dat ze geschorst is.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:26

ArwenLune schreef:
Probleem met gangenpaarden - en dat kan Sietske je wel vertellen - is dat ze soms moeilijk zijn te overtuigen dat een draf ook vereist is. En op de keuringen moet je toch echt voordraven. Als je geen tactzuivere draf kan laten zien, lig je eruit.

Bloos das dus tog niet helemaal waar, bij sietkse dr singlefooter lopen die artsen oom de hele tijd te .... want hij draaft niet zoals een paad die van nature draaft, hij kan pas 1 jaar draven( dat heeft ze hem moeten aanleren)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:32

k wil niemand tegen de haren in strijken met hun weetjes over endurance immers rijden jullie zo te horen al veel langer( ik moet nog starten maar ben wel meegeweest enzo). maar ik oefen met mijn pony aan haar stijfheid, eerst kon ze niet door de bak draven en de galop was hopeloos, nu kan ze dat allemaal wel!! ze gaat echt vooruit en hoop ik euh...maart? te kunnne starten met haar.

maaruh ik denk dat die keuringen enzo ook wel een beetje aan de artsen liggen de een is soepeler dan de ander!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:58

Het hangt er maar net vanaf op wat voor manier je paard stijf is. De mijne is bij de voorkeuring ook een beetje stijf. Die is ook 21 jaar dus dat is niet zo gek. Die mag altijd starten.
Stijfheid komt op verschillende manieren voor. Een naderende tying up zal vast een ander beeld geven en daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn.
Over het algemeen kan ik me wel vinden in het oordeel van de dierenartsen t.a.v. de locomotie. Gangenpaarden vormen wel een beetje een verhaal apart.
En het is waar dat sommige veterinairen soepeler zijn dan anderen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:18

de stijfheid verdwijnt naarnmate ik met haar train, toen k haar kreeg had zo ook een hele dikke buik, leek net drachtig haha: pebbles heeft gewoon aparte gangen heel ruim en vlak.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:34

Pebblesje"]
[quote="ArwenLune schreef:
Probleem met gangenpaarden - en dat kan Sietske je wel vertellen - is dat ze soms moeilijk zijn te overtuigen dat een draf ook vereist is. En op de keuringen moet je toch echt voordraven. Als je geen tactzuivere draf kan laten zien, lig je eruit.

Bloos das dus tog niet helemaal waar, bij sietkse dr singlefooter lopen die artsen oom de hele tijd te .... want hij draaft niet zoals een paad die van nature draaft, hij kan pas 1 jaar draven( dat heeft ze hem moeten aanleren)
[/quote]

Wat is daar niet waar aan? Een Vet moet een tactzuivere draf zien om te kunnen beoordelen of het paard goed loopt en dus mag starten. Misschien kan een paard wel prachtig en pijnloos hinkelend een 70-km rit uitrijden, maar hoe moet die Vet dat zien? Die draf geld simpelweg als maatstaf. Als ze geen goede draf te zien krijgen kunnen ze de gangen niet beoordelen en mag er dus ook niet gestart worden. Jammer maar waar.

En komt dat bij Tango ook niet gedeeltelijk omdat hij een scheef heupgewricht heeft? Er doen ook IJslanders mee met Endurance hoor, en als er een keer of drie voorgedraaft moet worden omdat ze hier en daar wat tolten of telgangen, geloof ik dat de Vets daar best begrip voor hebben. Maar die tactzuivere draf moet er zijn, daar vind ik niets oneerlijks aan.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 19:28

Een Draver (en dus geen pacer), kan echt wel Draven! Mijn Draver heeft echt een zuivere draf, ondanks 2 extra gangen. Als de basisgangen er goed inzitten kunnen extra gangen juist de basisgangen verbeteren en verruimen. Sietske heeft haar paard draf aan moeten LEREN, dat is iets anders als dat een paard het van nature doet.
Pebblesje, ik zou zelf nooit starten met een paard dat normaal gesproken al niet soepel loopt. De keuringen worden voor mijn geveol met het jaar strenger en een beetje stijfheid is echt niet acceptabel meer. Als het giantisch koud is, of hard waait, of je een afstand van flink wat km's hebt afgelegd met de trailer krijg je nog wel de kans later aan te bieden, maar je komt er zeker niet zomaar doorheen!
Is jouw Draver een volle Draver? Ruime gangen zijn geen rare gangen, en vlakke gangen schijnen minder energie te verbruiken, dus ook niks raars aan. Vlak en ruim is dus wat anders al stijf..
Mandymonica.. Tuurlijk, waarom is Endurance anders zo leuk? Het iss inderdaad genieten en verbazen, ik bedoelde niet te zeggen dat Endurance een groot gevecht is. Mij is het alleen wel tegengevallen, klasse I wedstrijden reden we bijna dagelijks, en was er van overtuigd wel een klasse II te kunnen rijden, maar daar komt echt wat meer bijkijken als zitten en zwijmelen Lachen Tuurlijk doe ik het vooral om het genieten, en de kick, maar het is zwaarder als ik had verwacht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:27

mandymonica schreef:
Sjonge, endurance is ook nog wel gewoon "leuk" hoor! Ik rij ook serieus m'n wedstrijden en let goed op m'n paard. Maar op een lang pad over een heideveld haal ik ook zelf eens diep adem en geniet van de omgeving als ik daar in galop overheen dender! En ik kan me nog een galop over het stuifzand in Kootwijkerbroek herinneren, waarbij de tranen in m'n ogen sprongen van geluk, omdat m'n paardje zo hard voor me wilde werken.... dan is het echt gewoon ronduit genieten!

Zó!!! Heb jíj het even begrepen! OK dan! OK dan! Wát je ook met een paard doet, als goedbedoelende amateur moet het op de eerste en bijna enige plaatst LEUK zijn. Endurance is de geniet-paardensport bij uitstek; je rijdt in gebieden waar je anders niet of moeilijk komt. Tenzij je voor prijzen of de 160 km. gaat is het wél een buitenrit met competitie-element. Geniet ervan!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:36

t een gevcht hier joh!! haha maar hoe kennen jullie sietske allemaal??

maar pebbles is al een heel stuk minder stijf hoor!! ik heb speciale oefeningen voor haar. en pebbles heeft best ruime gangen voor een paardje van haar stokmaat en ze zijn ook vlak. en voorheen kon ze bijna geen bochten rijden ed nu wel dus ze gaat wel degelijk vooruit. en dan zou ik niet mogen starten wat dan nog??? er is nog meer op deze aarde hoor!!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 20:57

Je schreef anders dat je graag zou willen starten..

Ik ken Sietske niet persoonlijk, maar het is nogal opvallende verschijnijng, aparte paarden, voorkeuringproblemen, en ze adveerde voorheen veel in de Her&Der, het Endurancewereldje is klein *LOL*

Ik ben van mening dat ik 160km wedstrijd geen buitenrit meer genoemd mag worden, met of zonder competitie-element. Een hele marathon is ook niet "even een stukje joggen". 160km is maar voor weinige weggelegd, en momenteel kan ik me niks anders in de paardensport bedenken wat me zwaarder lijkt.
Endurance is inderdaad genieten, maar daarnaast nog veel meer. Het is een sport waarbij je jezelf meerdere malen per wedstrijd tegenkomt. Zoals ik al zei, ik heb wedstrijden gehad waarbij ik een week lang plat lag(erna dus Lachen ) van alle stress en vermoeidheid. En toch ga je de volgende keer met net zoveel enthousiasme en goede moed op pad, dat moet wel wat zeggen.. Dan moet het genieten en de gigantische kick wel heel groot zijn.. En dat is het ook!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:03

Pebblesje, ik zie ook niet in waarom je het niet zou kunnen proberen. Zoals ik al zei: je hebt verschillende gradaties van stijfheid. Het hangt er maar net vanaf waar dat dan vandaan komt.
Mijn Amigo is van nature wat stijfjes. Hij is onder andere door het endurance lopen losser geworden. Hij is er nog NOOIT om afgekeurd bij de voorkeuring.
Als jij denkt dat je paard goed is en het lijkt je leuk om te doen.... gewoon een keer proberen. En dan zie je het vanzelf of ze je paard laten starten of niet.
Je doet duidelijk je best om je paard te verbeteren, ik vind dat je de goede instelling hebt hoor zo!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:27

NaVy! schreef:
Ik ben van mening dat ik 160km wedstrijd geen buitenrit meer genoemd mag worden, met of zonder competitie-element.

Wat ik ook schreef Verward

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:44

mandymonica schreef:

Ben het helemaal met je eens. Nu kan ik nog kriebels in mijn buik krijgen als ik me de galop van Salty door datzelfde stuifzand herinner.
Natuurlijk betekent dat niet dat ik niet op mijn paard let, of niet gespannen ben, maar ik geniet elke wedstrijd weer van de omgeving en mijn paardje.
Hoe het ons in klasse II vergaat weet ik niet. Lijkt me inderdaad heel anders dan een klasse I....denk dat ik zelf behoorlijk gestresst ben voor de eerste wedstrijd Bloos

Nu nog even over die gangen. Salty is ook een draver en ik heb al vaak opmerkingen gekregen van dierenartsen, maar dan wel positieve! Het is een draver en haar stap is wat minder, maar de draf is snel, vlak en ruim! Dit heeft echter niks met stijfheid te maken.
Probeer gewoon eens een wedstrijd en je weet het, ik neem aan dat de veterinairen hun ogen ook niet in de broekzak hebben zitten...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:55

Even voor de duidelijkheid. Ik geniet wel van mijn endurance hoor. En niet zo'n klein beetje ook. Alleen zie ik weinig van de omgeving. Ik geniet van het team dat ik met mijn paard ben, de eenheid die ik vorm. De grenzen die we verleggen.

En de discussie van welke afstand nou wel of niet serieus is daar ga ik nie tmeer aan beginnen. Voor de een is iets eerder haalbaar dan het ander. Ik heb een vreselijk jaar achter de rug in mijn klasse I maar ben zo trots als een winnaar van een 160er dat ik het toch heb uitgereden!!!!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:59

Ik vind klasse 2 veel leuker rijden dan klasse 1. Hoef ik tenminste niet de hele tijd op mijn klokje te kijken of ik niet te hard rijd.
Lekker in ons eigen ritme. Zonder gevecht omdat ik hem in moet houden.
En je hebt iets meer wedstrijd idee je weet, als je een massastart hebt tenminste, wat je positie in het veld is.
Ik rij endurance JUIST voor het wedstrijd element. Dat mag je tegenwoordig niet meer hardop zeggen, maar zo is het bij mij gewoon.
En ik vind het hartstikke leuk natuurlijk! Lekker de hele dag met je paard.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:53

Even over die knieen en het lichtrijden. Met mijn knieen is niks mis maar mijn paard geeft, zeker buiten, zo hoog op dat ik terugklap in het zadel. Ik rij nu al een tijd met die springbeugels. Weet je wel, met zo'n veer erin dat het meegeeft. Ik heb ze gekregen dus dat scheelt wel veel geld maar ik vind het wel schelen in het neerkomen en volgens mij ook voor mijn paard en mijn knieen.

En dan het "overwinteren" ....... springruiters gaan volgens mij nog wel eens met z'n allen naar Spanje voor een soort wintertraining. 6 weken.
Is dat niks voor ons???;-)
Lijkt mij wel wat!!!!!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:15

Ik ga direkt mee Lachen

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:52

Oeh... *smelt*

Jorie: Ik heb Z-ride beugels met verend blok. Blijkbaar zijn het niet de schokken die het probleem zijn, maar de sta-zit beweging. Het is in meer of mindere mate uit te houden, maar echt fijn word het nooit ben ik bang. Maargoed, ik kan er mee leven...

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:11

Z-ride beugels??? Nooit van gehoort!!! Is dat zoiets als die springbeugels??
Arwen, heb je minder last in de galop dan?? Lastig hoor van die rotte knieen! Stoer dat je toch rijdt!!!

In Spanje is het warmer en heb je vast minder last Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:20

Jorie schreef:
Z-ride beugels??? Nooit van gehoort!!! Is dat zoiets als die springbeugels??
Arwen, heb je minder last in de galop dan?? Lastig hoor van die rotte knieen! Stoer dat je toch rijdt!!!

In Spanje is het warmer en heb je vast minder last Knipoog

Onze beugels zijn een soort Western-beugels. Laatste foto van Capricho in mijn profiel zijn ze op zichtbaar.

Warmer? Nou... vanmorgen niet! Wij wonen op bijna 800 meter en dat houdt in dat het 's nachts knap afkoelt. Het voordeel daarvan is dat we hier, vlak boven de Costa del Sol, toch vier seizoenen (eigelijk víjf) hebben en het hele jaar onder een dekbedje kunnen slapen.
Aangezien overdag gewoon de mediterrane zon schijnt is het om een uur of tien al lekker opgewarmd. Bijvoorbeeld vandaag was het krabben vanmorgen, want de auto staat in de schaduw van de walnoot naast het huis, en nu kun je al met een overhemmetje en niet al te dikke bodywarmer lekker een buitenrit maken. Zie wederom profiel; de fotos van de buitenrit zijn van een bewolkte en winderige dag twee weken terug. Zelfs dán is een jack te warm.

Paardrijvakanties hier is geen punt. Zie alwederom profiel Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:26

Nou nog een sponser vinden;-)!!!!!!
Ik ga zeker even je profiel bekijken, ben wel heel benieuwd!!
Rijd jij ook endurance wedstrijden in Spanje??