Heb ik genoeg tijd voor een eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rijd ik te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:21

Ik rijd maar 1/2x per week, omdat ik het erg druk heb met de studie. Meestal ga ik 3x per week heen.
Het is dat ik mn pony al had, maar als ik er op dit moment over zou moeten beslissen, had ik geen pony gekocht, omdat ik zelf vind dat ik er te weinig tijd voor heb.

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:22

@Maartje1990; okee, dat is tenminste wel een beetje een geruststelling.

Ik zie dat je in Goirle woont trouwens, ik woon in jou buurdorp, ik het supergezellige gat Poppel -__-' (misschien dat je het kent)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:12

Als het puur om rijden gaat dan kan het natuurlijk wel. Maar jij kunt je paard ook geen aandacht geven die andere 3 dagen. En dat vind ik niet kunnen. Tenzij hij daar verzorg wordt en aandacht krijgt. En buiten staat, ik vind eigenlijk niet dat je een paard 3 dagen per week 24 uur op stal kunt hebben.

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:17

Hij gaat daar dan iedere dag naar buiten met een klein groepje paarden, en krijgt daar ook nog de nodige aandacht. En het is ook niet zo dat ik niet iedere dag wil rijden. Ik wil niets liever! Maar omdat dat nou eenmaal niet gaat moet je andere oplossingen zoeken

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:18

Maar waarom mag je niet door dat bos fietsen? Enge mannetjes ofzo?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:21

De mijne staat vol pension en zeker na een 9 uur werken kan het voorkomen dat ik 's avonds zo iets heb van nope vanavond geen rijden. Vaak ga ik langs om eventjes te kroelen dan en heel soms ga ik gewoon niet wetende dat hij toch iedere dag buiten komt, gevoerd word en zijn box gedaan word, en dan geniet ik van mijn rustige avond. In de ruiperiode ga ik sowieso ook als ik niet rijd om hem ten minste een flinke borstelbeurt te geven iedere avond. Hij word iedere week 4 tot 5 keer gereden, 2 keer dressuurmatig en de rest naar buiten. Het belangrijkste is dat je paard naar buiten komt en goede voeding krijgt dat aangepast is aan zijn beweging. (dus in jou geval minder krachtvoer naast de normale portie ruwvoer) Overigens denk ik dat het een beter idee is eerst te 'oefenen' met een verzorgpony, kijken hoe je het volhoud de (gedeeltelijke) verantwoordelijkheid te hebben over een dier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:24

ilseloveyou schreef:
@Maartje1990; okee, dat is tenminste wel een beetje een geruststelling.

Ik zie dat je in Goirle woont trouwens, ik woon in jou buurdorp, ik het supergezellige gat Poppel -__-' (misschien dat je het kent)

meer van horen zeggen, woon hier namelijk op kamers, dus zo bekend ben ik hier niet :+

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:27

Gemiddeld genomen is 3 keer per week arbeid voldoende om de conditie/training op peil te houden. Dus 4 keer per week lijkt mij prima te doen als het paard daarbij verder genoeg buiten komt.

Of dat dan om de dag is of juist een aantal dagen na elkaar zal afhankelijk zijn van wat voor het paard fijn is. Ik merk bij mijn paard dat hij het juist fijner/makkelijker vindt om 3 dagen achter elkaar aan het werk te zijn, dan rijden-rust-rijden-rust. En misschien is er wel iemand die nog een dag in de week even kan longeren/poetsen/wandelen oid.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:32

Als je paard dagelijks in de hand en op de wei komt, is 3-4 keer per week gaan, echt prima hoor! Maar, wat ik me afvraag: stel, je paard krijgt een blessure of wordt ziek en moet 3 keer per dag gestapt worden of 2 keer per dag medicijnen, gedurende een aantal weken, bijvoorbeeld. Doen ze dat dan op de pensionstal voor je, of ben je dan toch afhankelijk van je moeder? Ook is het sowieso natuurlijk leuker als je zelf op de fiets kan springen wanneer je wil om naar je paard te gaan. Ik zou me niet zo vast pinnen op die ene stal maar eens in de buurt rond gaan kijken of er niet ergens een stal/plekje is waar je op de fiets heen kan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:38

En wat als je paard een blesure krijgt en die moet 2x per dag behandeld worden? Nee ik zou het nooit willen als ik niet zelf elke dag er heen kan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:42

Wat als je paard ineens ziek wordt? Of het is zomervakantie en je hebt alle tijd maar kan niet zelf naar je paard? Nee, ik zou niet kiezen voor een lokatie waar je niet zelfstandig naar toe kan.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:44

Ik vind dat je jezelf wel makkelijk tegenhoud door tezeggen dat je niet kan fietsen doordat er een zandpad is,
Je komt niet erg gemotiveerd over lijkt me, komop, als je een paard kan krijgen maar je laat je tegenhouden doordat er een zandpad ligt op de weg erheen vind ik dat nogal flauw.

Vind je dat nu zelf ook niet? heb je dat pad al eens geprobeerd met de fiets? en als het echt niet berijdbaar is, kan je nog steeds afstappen of een andere weg nemen he?!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:47

Ow echt he? En wat als ik straks onder een bus kom, dan moet ik ook maar geen paard nemen...

Voor "tijdelijke" problemen is er altijd wel een oplossing hoor. En denk niet dat het paard het erg vind als ie niet elke dag moet werken/gepoetst wordt. Zolang hij maar voer, water, weidegang krijgt is het in mijn ogen echt wel goed te doen! Er zijn genoeg fokpaarden waarbij iemand alleen even komt voeren en dat was het, is dat dan ook allemaal slecht? Want dan denk ik dat er weinig goede eigenaren over blijven..

Persoonlijk heb ik mijn paard liever op een goede volpensionstalling dan bij een boer en dan weten dat ik echt alles zelf moet doen. Het kan natuurlijk wel, maar ik zeg wel heel eerlijk dat het soms best fijn is om je er niet druk over te moeten maken. Mijn leven bestaat uit wat meer dingen dan alleen mijn paard en soms is het best lastig te combineren. (Vooral toen ik nog alles zelf moest doen..)

En denk dat er ook een verschil zit tussen "licht" en "donker" Ik mocht ook nooit alleen door het bos in het donker...

@TS gewoon nog even rondkijken, er zijn vast wel meer stallen die dichterbij zijn/waar je zelfstandig naar toe kunt... Aan de andere kant, wil je per se naar die stal: kan dat ook gewoon!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:09

Maar je negeert een boel vragen. Het klinkt een beetje of je het zó graag wil dat je alleen de positieve antwoorden leest.

Want: wat als je paard plotseling ziek is? Wat als je paard kreupel raakt en 2 keer per dag aan de hand moet stappen, is er dan iemand die dat voor je kan doen? Wat als je vriendin niet meer naar die pensioenstal gaat en/of jij niet meer met haar mee kan rijden? Wat als je over 2 jaar een studie gaat doen en eigenlijk heel weinig tijd hebt? Weet je vader hoe duur tuig/dierenarts/hoefsmid/etc kan zijn, en dat hij dat (ga ik even vanuit, gezien je uitleg) zal moeten voorschieten of betalen?

Het is misschien niet leuk om over dat soort vragen na te denken, maar het is nog veel minder leuk als je straks een paard hebt en dán ontdekt dat er geen oplossing is als je niet meer samen met je vriendin erheen kan rijden of dat je over een paar jaar je paard weer moet verkopen omdat je in stad X wil studeren en de stallingen daar allemaal veel te duur zijn.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:57

Ik had ook dit probleem toen ik nog geen auto had, ik was afhankelijk van bus en ouders (stalling is 20 km)
Later brommer gekocht. Nog later auto. Het lastige is inderdaad als je paard bij blessure 2X per dag verzorgd moet worden. Bij mij nooit gebeurd, maar inmiddels wel en ben héél blij met mijn auto.
Ik denk dat je zelf een beetje moet beslissen. Kan je rekenen op stalgenoten bij eventuele aanvullende verzorging (niet echt een super uitgangsput maar toch)? Kan je in nood snel naar stalling geraken? Zijn jouw ouders bereid bij blessure meermaals te rijden? Kan je een brommer aanschaffen? etc. Ik denk dat het wel duidelijk is dat weinig rijden natuurlijk totaal niet erg is, maar weinig verzorging wel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:01

Ik zou ook niet een paard met al te veel 'power' kopen in elk geval. Voor die van ons zou 4x per week echt bewegen niet voldoende zijn hoor! Als je dan een bosritje zou gaan maken zal een handgalopje al snel een rengalop worden die moeilijk te stoppen zou zijn en zou ze veels te heet worden.

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 14:48

Sorry voor de late reactie - ik heb geen internet op school

@Killed; maar ik laat me ook helemaal niet tegenhouden door dat zandpad, ik mag daar gewoon niet fietsen van mijn moeder, ik heb er alles voor over om een eigen paard te nemen. Maar ik snap dat je dit verkeerd hebt begrepen

@DaniBanani; Ow, het was eigenlijk niet echt de bedoeling om zo over te komen (sorry daarvoor) maar deze stal is gewoon het dichtste bij (daarom is mijn vriendin hier ook naartoe gegaan, zij woont in hetzelfde dorp als mij). Er is nog wel 1 stal dichterbij, maar die is alleen voor hele succesvolle sportpaarden (en dan vooral springpaarden) |o

Killed

Re: Heb ik genoeg tijd voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:20

Dat je er van je moeder niet door mag kan ik nog inkomen maar er moet toch een andere route heen zijn dan?

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:28

Ja, ik dat ga ik strakjes even opzoeken, maar ik hoop alleen dat het dan niet al te ver wordt, als dat zo is, is het natuurlijk niet zo'n heel groot probleem maar ik houdt eigenlijk niet zo van fietsen Hahaha :+ ( maar dat heb ik we zeeeeker wel voor over hoor :))

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:00

Ik stond tot vorig jaar op een pensionstal waar je 's winters zelf binnen en buiten moest zetten, dus toen moest ik elke dag gaan en deed ik dat ook, vaak zelfs 2x per dag want ik wilde dat mijn paard er 2x per dag uitkwam.

Nu sta ik op een veel kleinschaliger stal waar alles voor ons gedaan wordt. Ik werk nu makkelijk 60 uur per week dus sommige dagen is het gewoon niet haalbaar om nog naar mijn paard te gaan, maar net omdat ie op zo'n super stal staat hoef ik me er ook niet schuldig over te voelen. Hij komt in de winter elke dag een paar uurtjes in de paddock met een vriendje, in de zomer gaat hij van 's morgens tot 's avonds op de wei.
Verder is het een rustig paard die het dus best kan hebben om maar 4x per week aan het werk te gaan..

Ik bedoel hiermee dat een paard wél een haalbare kaart is als je 4x per week tijd hebt, maar dat je dan moet gaan kijken naar een paard met geen al te heet karakter, en naar een stal waar zoveel mogelijk voor jou gedaan wordt.
Als je meer zelf moet doen, vind ik dat je ook de verantwoordelijkheid hebt om zelf te gaan, maar zoals mijn paard nu gestald staat kan ik bij wijze van spreken 2 weken niet gaan en heeft ie nog niets tekort gehad.

4x per week vind ik trouwens al netjes hoor, er zijn heel veel paardeneigenaren die wellicht maar 1x of 2x per week bij hun paard komen...