Hoe een vachtje laten maken van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:37

EliseBrouwer schreef:
Esmeralda schreef:
ja maar ja koeienhuiden leg je wel op de grond toch?? dus waarom je paard niet, kan je er eens op staan in plaats zitten...

_O-

bedenk me ineens, je kan er wel op gaan zitten........................

mick75

Re: Hoe een vachtje laten maken van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:13

Ik vind het een heel mooi idee. Ik zou zelf graag de huid willen hebben van mijn paard om er iets moois van te maken. Een manier om je geliefde dier altijd bij je te houden, en dat het dier tegelijkertijd nog "nuttig" is ook.

Ik lees dus met veel interesse mee, heb zelf ook al gezocht naar manieren om de huid te bewaren (en in mijn geval te hergebruiken).

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 23:29

De reden is dat als ik mijn paard ooit naar de slacht moet brengen ik liever zelf haar huid wil dan dat ie ergens anders terecht komt, plus dat het me een heerlijk idee lijkt om haar vacht nog te kunnen voelen. Daarnaast is het gewoon een prachtig product van dieren; de vachten, heb het altijd al mooi gevonden. Ik zou hem ophangen ad muur, ik wil niet dat ie beschadigd. En ik zou geen halsstuk met manen of de staart er aan willen hebben. Het moet echt een soort kleedje zijn, niet te veel paard. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:32

Ik vind het idee erg interessant! :) waarom ook niet?
De mensen verderop hebben hun kat opgezet en in de vensterbank geplaatst; daar zat poekie zo graag :D
(Duurde erg lang voordat ik doorhad dat de kat opgezet was, ik vond het zo gek dat de kat élke dag, exact hetzelfde zat :') )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:42

_O-

Ik vind het een mooie gedachte TS :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:54

Oh. Hmmm.

Ik zit eens te denken of ik dat wat zou vinden later, mijn Friesje op de vloer.....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:55

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:05

Zebra? die heb ik gemist

moet zeggen dat ik ze wel errug mooi vind zo opgezet!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:31

Wauw, die zebra is idd wel gaaf zeg! :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:23

Supermooi, die beer is ook schattig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:16

Chaos schreef:
Oh. Hmmm.

Ik zit eens te denken of ik dat wat zou vinden later, mijn Friesje op de vloer.....

mijn fries is kamerbreed.... ;)
Ik heb hem toch liever in mijn hoofd als het zover is om hem te laten gaan.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:38

Al een oud topic maar ik wil toch graag vragen of iemand er ervaring mee heeft? Het laten looien van een stuk huid/vacht van een paard? Ik kan geen recenter topic vinden maar als iemand een link heeft ook helemaal prima :)!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:36

Volgens mij is de leerlooier in Wolvega nog de enige waar je je vacht kan brengen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:51

Bedankt dan zal ik eens in die richting zoeken :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:38

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:22

Je moet dan met je huid bij een taxadermist zijn. In Belgie zit net over de grens een bedrijf wat looit en huiden verkoopt. Heel groot bedrijf ze hebben ook veel nguy koeienhuiden. Erg mooi. Wellicht kunnen zij je helpen.

Let wel, waarom zijn er nou wel koeien geiten schapen zebra en weet ik wat nog meer voor huiden in de handel en geen paardenhuiden. Paardenhuiden vallen uit, zijn erg kwetsbaar en verkleuren snel. Al in korte tijd veranderen die huiden in mottige kleedjes. Laat je dus goed informeren voor je de beurs trekt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:24

mrie schreef:
Je moet dan met je huid bij een taxadermist zijn. In Belgie zit net over de grens een bedrijf wat looit en huiden verkoopt. Heel groot bedrijf ze hebben ook veel nguy koeienhuiden. Erg mooi. Wellicht kunnen zij je helpen.

Let wel, waarom zijn er nou wel koeien geiten schapen zebra en weet ik wat nog meer voor huiden in de handel en geen paardenhuiden. Paardenhuiden vallen uit, zijn erg kwetsbaar en verkleuren snel. Al in korte tijd veranderen die huiden in mottige kleedjes. Laat je dus goed informeren voor je de beurs trekt

Maar wat is daarin dan het verschil met een zebra huid?
Ik heb wel eens ponyhuiden op de kerstmarkt in Essen zien hangen en nog getwijfeld er evt een mee te nemen.. is een deel vd oorzaak dat je ze zo weinig ziet misschien ook dat het net als met paardenbiefstuk minder "geaccepteerd" is hier in NL?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:29

Eight schreef:
Bedankt dan zal ik eens in die richting zoeken :)

Wil je het hier laten weten als je meer weet?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:48

Ik hoop voorlopig nog niet haha, ze is nu bijna 22 en ben mijn mogelijkheden aan het bekijken om een mooie herinnering te hebben mocht het zo ver zijn. :)

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:51

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:00

Eight schreef:
Al een oud topic maar ik wil toch graag vragen of iemand er ervaring mee heeft? Het laten looien van een stuk huid/vacht van een paard? Ik kan geen recenter topic vinden maar als iemand een link heeft ook helemaal prima :)!

Ik heb er ervaring mee. Mijn jonge paard heb ik laten slachten en de slager gevraagd of ik de huid mee mocht. Was geen probleem, ze hebben de huid zelfs nog flink in het zout gezet en in plastic verpakt.
ik had van te voren een afspraak gemaakt met een leerlooibedrijf in bolsward zo dat de huid de volgende dag er heen kon. Het heeft ongeveer een 7 maanden geduurd voor ik hem gelooid weer op kon halen. Koste een €250,- Heb gelijk daar ook nog 2 hele mooie schapen huiden gekocht. :D Was er toch en dat stond nog op mijn verlanglijstje.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:03

In Nijmegen zit 'de museumwinkel', die kunnen je vast verder helpen. Hebben een winkel vol met opgezette dieren en prepareren ook dieren voor musea bijvoorbeeld. Ik vond ze heel respectvol over hun vak, dieren een soort tweede leven geven waarbij ze na hun dood (die niet speciaal voor het opzetten was uiteraard) nog bewonderd kunnen worden. Zij krijgen dieren die in de dierentuin overlijden bijvoorbeeld.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:07

In Oeding, net over de grens bij Winterswijk zit een preperateur, die ook huiden verwerkt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:13

aikon schreef:
Eight schreef:

Ik heb er ervaring mee. Mijn jonge paard heb ik laten slachten en de slager gevraagd of ik de huid mee mocht. Was geen probleem, ze hebben de huid zelfs nog flink in het zout gezet en in plastic verpakt.
ik had van te voren een afspraak gemaakt met een leerlooibedrijf in bolsward zo dat de huid de volgende dag er heen kon. Het heeft ongeveer een 7 maanden geduurd voor ik hem gelooid weer op kon halen. Koste een €250,- Heb gelijk daar ook nog 2 hele mooie schapen huiden gekocht. :D Was er toch en dat stond nog op mijn verlanglijstje.

Heb je toevallig een foto/foto's? Ben wel heel benieuwd hoe dat er dan uiteindelijk uit ziet :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:47

aikon schreef:

Ik heb mijn paard gister naar Nijkerk gebracht en doorgereden naar Bolsward.
Zowel in Nijkerk als Bolsward enorm fijn ontvangen en met respect omgegaan met ons en haar en d'r vacht.