Advertentie-afknappers.... do's en don'ts.... tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:08

Ninx schreef:
fokfanaat schreef:
nou ik vind een richtprijs wel heel fijn in een advertentie

Lijkt mij ook. Je zult op basis van een aantal criteria advertenties moeten schiften, de prijs is daar 1 van.

Ja, maar als het er niet in staat, vindt ik dat je in een mailtje/PB wel wat meer kan zeggen dan alleen, 'wat is de prijs', maak er dan op z'n minst een fatsoenlijke zin van zoals "voor mij is prijs heel belangrijk, zou u een beetje een richtprijs kunnen geven van u paard?' zoiets.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:08

Ik erger me ook vaak aan belachelijke advertenties.
En dan bedoel ik advertenties waarop 8 wazige foto's staan met alleen hoofd foto's en of foto's die vanuit hoogte genomen zijn ed.
Informatie waar je niets aan hebt.
Jonge dieren die al door gereden zijn.
Belachelijke prijzen.

Het liefste zie ik idd een advertentie met duidelijk scherpe grote voor en zij foto's genomen vanaf schouder hoogte.
Een losse bewegingsfoto zonder ruiter dus.
En dan in ieder geval de belangrijkste info zoals schofthoogte, leeftijd, geslacht (ja dat mis ik wel eens).
Verder is info over karakter en evt gebreken en of puntjes van aandacht wel dingen waar ik van vind dat dat wel in de advertentie hoort te staan.
Medisch verleden vind ik ook belangrijk of dat goed is geweest of niet.
Richtprijs vind ik ook wel belangrijk.

Overige info die wel fijn is om te weten.
Herkomst hoe de huidige eigenaar er aan is gekomen (eigen fok of import).
Hoe het dier gehouden word (24/7 buiten, en of op stal).
Wat de huidige eigenaar er mee doet (hoeveel gereden of juist niet)

Verdere informatie hoeft voor mij niet.
Wel trekken advertenties me meer aan waarin je duidelijk leest dat de verkoper ook daadwerkelijk werk en liefde in het dier gestoken heeft.

Spelling kijk ik niet veel naar zolang het goed samen hangend is en geen penny enof msn taal gebruikt word kan de spelling mij weinig interesseren :o

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:10

veronique100 schreef:
Ninx schreef:

Lijkt mij ook. Je zult op basis van een aantal criteria advertenties moeten schiften, de prijs is daar 1 van.

Ja, maar als het er niet in staat, vindt ik dat je in een mailtje/PB wel wat meer kan zeggen dan alleen, 'wat is de prijs', maak er dan op z'n minst een fatsoenlijke zin van zoals "voor mij is prijs heel belangrijk, zou u een beetje een richtprijs kunnen geven van u paard?' zoiets.

Precies wat ik bedoel inderdaad :j dat komt al heel anders over.
En dat bedoel ik met kunnen peilen in de eerste reactie :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:11

Een duidelijke stand foto (zonder deken op) vind ik ook erg belangrijk.
Verder kan ik me groen en geel ergeren aan de voor rij filmpjes soms ben ik dan al uitgekeken op het paard omdat ze hem al half verpest hebben (denk aan constant aandrijven en het in de krul trekken ook bij halt houden "staat zo mooi op de foto").

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:11

Baal schreef:
@NienkeV1994
Goed voorbeel van 'n slechte foto: staat sinds enkele uren een D-schimmeltje op BM te koop, met een heel slechte foto -O- !

Weet gelijk welke advertentie je bedoeld en dat is inderdaad een erg slechte (verkoop) foto. Dat is voor mij ook een afknapper, een slechte foto.
Ook vind ik het storend als er geen vraagprijs bij de advertentie staat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:12

toch als ik ga kopen, reageer ik liever niet op advertenties zonder richtprijs

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 15:13

cp112 schreef:
Het is bijv hier in het topic ook weer goed te zien wie meer aan de kopende en verkopende kant staat.
Ik sta bijna altijd aan de verkopende kant. Ik probeer mijn advertenties zo helder mogelijk te maken en duidelijk beschreven wat voor doel het paard zich het beste bij voelt. Dit zodat je later niet krijgt dat het doorverkocht wordt omdat het toch niet past (even daargelaten dat dat bij ruiters kan veranderen natuurlijk).

Belangrijk punt dat je hier maakt.
En dan spreek je als gewetensvolle verkoper. Je wil zowel de koper als het paard geen knollen voor citroenen verkopen, dat spreekt voor je.
Er worden heel wat kipmakke paarden aangeboden die in werkelijkheid niet zo mak zijn, of springtalenten die nog niet over een stoep kunnen stappen....
Een eerlijke verkoper is belangrijk, maar de koper moet soms ook iets beter opgevoed worden! ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 15:14

fokfanaat schreef:
toch als ik ga kopen, reageer ik liever niet op advertenties zonder richtprijs

Op een of andere manier concludeer ik daar, onbewust, altijd 2 dingen uit:
A: de prijs is exorbitant.
B: de verkoper heeft het paard wel te koop gezet, maar weet het eigenlijk nog niet helemaal zeker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 15:14

Lui_ schreef:
Baal schreef:
@NienkeV1994
Goed voorbeel van 'n slechte foto: staat sinds enkele uren een D-schimmeltje op BM te koop, met een heel slechte foto -O- !

Weet gelijk welke advertentie je bedoeld en dat is inderdaad een erg slechte (verkoop) foto. Dat is voor mij ook een afknapper, een slechte foto.
Ook vind ik het storend als er geen vraagprijs bij de advertentie staat.

En dat is toch zonde... want best leuk dier wellicht.
Maar met alle tijd en moeite die je erin moet steken om het dier weer van de hand weg te rijden, kun je beter een 'verser' exemplaar kopen...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:15

Ik hoop als koper altijd eerlijk te zijn, mijn jonkie liet dat goed zien tijdens bezichteging die ging op hol. Mensen hebben haar toch gekocht.

Belangrijk is voor mij ook dat het goed voelt als ik bel (dat doe ik altijd voor afspraak). Het paard kan nog zo goed/mooi/perfect zijn mag ik de eigenaren niet dan koop ik het paard niet :o

Mijn merrie is voor de vraagprijs die erbij staat verkocht binnen 3 weken. Het is ook geluk hebben de 1 wil dit en de ander dat. De ijslander manier van prijzen vindt ik ook goed die geven een categorie dan weet je ong waar je aan toe bent.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:16

Ik zal inderdaad ook niet vaak op een advertentie zonder richtprijs reageren omdat ik er dan vaak vanuit ga dat de prijs toch boven mijn budget ligt. Ik moet het paard wel erg leuk vinden om hem niet door gebrek aan richtprijs te laten staan, ik kijk er meestal over heen.

Zag laatst ook een advertentie waar in de titel stond dat het om een merrie ging en bij de kenmerken om een ruin, beetje onhandig foutje haha.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 15:19

butengeweun schreef:
De ijslander manier van prijzen vindt ik ook goed die geven een categorie dan weet je ong waar je aan toe bent.

Dat zouden ze bij alle paarden moeten invoeren... praat al een stukje makkelijker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:20

Ninx schreef:
cp112 schreef:
Het is bijv hier in het topic ook weer goed te zien wie meer aan de kopende en verkopende kant staat.
Ik sta bijna altijd aan de verkopende kant. Ik probeer mijn advertenties zo helder mogelijk te maken en duidelijk beschreven wat voor doel het paard zich het beste bij voelt. Dit zodat je later niet krijgt dat het doorverkocht wordt omdat het toch niet past (even daargelaten dat dat bij ruiters kan veranderen natuurlijk).

Belangrijk punt dat je hier maakt.
En dan spreek je als gewetensvolle verkoper. Je wil zowel de koper als het paard geen knollen voor citroenen verkopen, dat spreekt voor je.
Er worden heel wat kipmakke paarden aangeboden die in werkelijkheid niet zo mak zijn, of springtalenten die nog niet over een stoep kunnen stappen....
Een eerlijke verkoper is belangrijk, maar de koper moet soms ook iets beter opgevoed worden! ;-)

Helaas zie je dit vaak ja. Ikzelf vind dat eigenlijk belachelijk en als verkoper heb je dan ook niet het beste voor met je paard. Als ik mijn paard aan iemand verkoop wil ik graag dat de koper net zoveel plezier aan het dier heeft als ik gehad heb, of in het geval van veulens, gaat hebben.
Ik zou het heel jammer vinden als 1 van mijn paarden steeds weer doorverkocht wordt. Helaas gebeurd dit wel eens, daar kan je niks aan doen en als je dit echt niet wilt moet je simpelweg je paarden niet verkopen :Y)

Daarnaast zie ik heel veel dat juist met aansprekende foto's en een duidelijke advertentie, mensen wel reageren ongeacht dat er geen vp bij staat :j
Voor de merrie die ik huidig te koop heb staan heb ik meerdere reacties gehad van mensen die pas naar verloop van tijd om de prijs vroegen. Voor een paar lag ze helaas toch boven budget. Er is zelfs iemand die daardoor graag voor haar veulen zou willen gaan (mits ze niet met veulen verkocht wordt). En de anderen haakte uiteindelijk toch af op het feit dat ze tot het afspenen van het veulen zou moeten blijven staan.

Ze staat mij geheel niet in de weg en er komt vanzelf een passend baasje voor haar. Ik weet wat ik verkoop en ben er zeker van dat zij een fijn plekje krijgen gaat.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:22

Ik heb net nog een filmpje binnen gekregen van een 4 jarige die nog niet eens aan de teugel loopt en de basis dingen nog niet kent maar al wel een galopswissel springt? daar knap ik dan op af.. Dan is het straks iedere keer als ik in galop ben springt hij zeker zijn wissel.. ben ik er weer een tijd mee bezig om hem dat weer afteleren..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 15:25

SSmonamiSS schreef:
Ik heb net nog een filmpje binnen gekregen van een 4 jarige die nog niet eens aan de teugel loopt en de basis dingen nog niet kent maar al wel een galopswissel springt? daar knap ik dan op af.. Dan is het straks iedere keer als ik in galop ben springt hij zeker zijn wissel.. ben ik er weer een tijd mee bezig om hem dat weer afteleren..

Ja, of je koopt een paard dat vrijheidsdressuur heeft geleerd op een niet wenselijke manier... en hebt iedere keer dat je iets uit je jaszak pakt een steigerend paard in je nek....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 15:26

Er bestaat dus, als je dit zo allemaal leest, echt wel zoiets als: 'waardeverminderend' handelen....
Dus een paard verrijden, vervelende zaken aanleren, etc...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:27

Ik hoor hier regelmatig dat jullie allemaal bewegingsfoto's willen zien, maar weet je hoe "getrickd" die kunnen zijn?
met 7 opjagers
http://www.youtube.com/watch?v=UsRB__GFZNQ

zonder 7 opjagers
http://www.youtube.com/watch?v=rdo27dP_YrE

De foto's voor die veilingen enzo, zijn vaak nog niet bijna hoe ze er in het echt uit gaan zien.
Een mooie foto is belangrijk, maar beweging kun je van een foto niet afzien. Zelf maak ik ook regelmatig verkoop foto's. En maak regelmatig mee dat de lelijkste paarden, het mooiste op de foto staan! en het best bewegende paard, op 1 of andere manier op de foto minder overkomt dan degene die eigenlijk minder beweegt. Het enige waar je "iets" op kunt zien is een filmpje, maar ook daar kan er veel gebeurt zijn.
Als ik naar een paard kijk, wil ik graag een standfoto en een kort filmpje. Dat is voor mij voldoende. In Real life is toch alles anders. En een vraagprijs (of prijsklasse). want je kunt niet altijd aan een foto of filmpje zien in welke prijsklasse een paard valt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:28

Ninx schreef:
W
Let je bijvoorbeeld ook op de achtergrond van de foto's? (vieze slordige bende, onguur tiep met peuk die paard vasthoudt... of juist een smetteloze omgeving, blij lachende frisse eigenaar erop?) Of kun je dat loskoppelen en kijk je alleen naar het paard?
Ofwel: wegen vooroordelen of veronderstellingen dan ook mee?
Zo van: "kijk nou wat een bende, dat dier is vast nooit goed ontwormt en heeft vast slecht zittend tuig op gehad en goedkoop voer gegeten".

Achtergrond speelt een veel minder grote rol dan het paard. Ik vindt een foto waarop het paard correct staat maar in een bende aantrekkelijker dan een prutfoto (dwz paard niet te beoordelen danwel door de hoek van de foto danwel doordat er een zadel of deken op ligt) in een keurige omgeving.
Maar in de meeste gevallen zullen mensen die nadenken over de houding en pose van het paard ook even naar de omgeving kijken en desnoods het paard even een metertje verder opstellen zodat de mestvaalt (ik noem maar wat) net buiten beeld komt.

Mensen vergeten soms dat paarden niet zichzelf verkopen, je zult er als verkoper wat energie in moeten steken. En dan is een half uurtje reserveren en een hulpje regelen om een paar nette (stand) fotos te maken toch niet zo moeilijk? Perfectie hoeft echt niet, wassen ook niet perse (al wordt het daar wel beter van eerlijk is eerlijk), met een beetje aandacht kom je een heel eind!

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:29

SSmonamiSS schreef:

Maar liep hij echt niet aan de teugel, of wel, maar nog niet constant?
dat vindt ik een groot verschil, en als het een springpaard is (wat ik dus niet weet) is het vrij normaal dat hij al een galopswissel kan, dit is bij veel springpaarden namelijk het geval.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:30

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:33

Goede foto`s dat werkt echt stukken beter dan vaak de foto`s die er staan.
het is gewoon zo zonde je kunt zo veel meer geld uit al uit krijgen als je mooie foto`s kan plaatsen.
ik zelf doe ook zulke shoot voor verkoop.

een juiste draf foto is gewoon van belang

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:33

Ninx schreef:
Er bestaat dus, als je dit zo allemaal leest, echt wel zoiets als: 'waardeverminderend' handelen....

Als ik persoonlijk zou gaan zoeken voor mezelf zocht ik een on beleerde idd :o
Heb al zoveel paarden gezien die omwille van handel al bereden zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 15:35

rommulus schreef:
Ninx schreef:

Als ik persoonlijk zou gaan zoeken voor mezelf zocht ik een on beleerde idd :o
Heb al zoveel paarden gezien die omwille van handel al bereden zijn.

Daar ben ik ook toe geneigd....
Heel zo nu en dan kom ik ook nog wel eens een paard tegen van iemand die dan bijvoorbeeld hobbymatig fokt, er teveel had staan, en het paard pas rond het 5e levensjaar heeft ingereden.... dat durf ik dan ook nog wel aan... na uitvoerige inspectie ;-)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:38

Hmm. Boeiend topic!

Ik heb een tijdje actief op zoek geweest naar een paard via het internet, en knapte daarbij af op:
- foute spelling / rare zinsbouw
- niet genoeg (soms zelfs geen) / onduidelijke foto's (niet genoeg als in 1 fotootje van het paard los in de wei bv.)
- héél onpersoonlijke en beknopte info (merrie + geslacht + leeftijd bv.); ik wil graag ook weten of ze verkeersmak zijn e.d., wat ze van andere dieren vinden, en wat voor karakter er achter die "7-jarige topmerrie" zit!

Geef mij maar een zoekertje waar ik minstens een kwartier over doe om het te lezen. Op die manier krijg ik toch het gevoel dat de verkopers het paard echt kénnen, en het niet als speeltje in de wei ofzo hadden staan.

De zoekertjes waar ik op reageerde, straalden eigenlijk allemaal vertrouwen. Leken allemaal geschreven door iemand met paardenverstand, zeg maar. Niet het paard van de dochter die net 8 geworden is en het paard helemaal niet aan kan o.i.d., eerder de paarden die door tijdsgebrek een nieuw baasje zoeken.

Naar 'sportpaarden' heb ik niet echt gekeken, daar liggen mijn ambities niet, en ben ook bewust van de jongere paarden weg gebleven. Ik wilde een minimumleeftijd van een jaar of 8, en daar verwachtte ik echt wel een degelijke basis bij te vinden.
Dus ik ben niks tegen gekomen over 3-jarige paarden die nog maar net onder het zadel zijn, maar die al wel de baan over gaan, anderhalve meter springen, aan de lange lijnen lopen, wissels maken met hun ogen dicht, dressuren (aldus de verkopers) alsof ze bij Anky terecht willen komen, ... Want daar zou ik sowieso wel op zijn afgeknapt :) Maar ik zocht dus meer naar een 'gezelschapspaard' dat iets ouders was, vandaar dat ik zulke dingen niet echt ben tegen gekomen.

Uiteindelijk niks gevonden op het net, paardjelief kwam mijn leven in toen zij daar klaar voor was, en wat ben ik blij dat ik op haar gewacht heb!

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:41

afknappers vind ik slechte foto's en daarmee bedoel ik;
- ongewassen paarden met stront tot aan hun knieen
- vage foto's (onscherp / te dichtbij)
- in de krul getrokken met allerlei hulpteugels
- veelste grote ruiters op te kleine A pony's
- alleen foto's van een grazend paard
- of nog erger foto's van een paard tussen 10 andere paarden, 'ja het is die ene vos met bles' jaja.. :roll:

Daarnaast ontbreekt heel vaak de stokmaat en die vind ik nou juist wel belangrijk, foto's kunnen best wel eens vertekenen.

Soms vraag ik me wel eens af of die mensen hun paard wel willen verkopen, maar eerlijk als ik op funda kijk zie ik ook huizen met vuile vaat op het aanrecht.. sommige denken er kennelijk gewoon heel makkelijk over.
Teksten als 'braaf paard - merrie - vos' schrikken ook af trouwens.. ik denk altijd 'das vast zo'n boer die toevallig nog ergens een knol heeft staan' :=