en dan zeg je er wat van, nou en dan heb je het gedaan hoor, pff
vervelende penny's! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Ik denk dat ik het niet zo goed begrijp, nou rij ik ook niet op een manege dus zie niet zoveel mensen rijden. In de tijd dat ik nog wél manege lessen nam, werd ons wel gevraagd om te proberen aan de teugel te rijden, maar dat zagen hebben we nooit geleerd. Als we lekker reden, en ik moet zeggen dat ik ongeveer een half jaar heb gereden op het paard voordat ik hem aan de teugel kreeg, ging het vanzelf (en nu nog...moet zeggen dat ik me er niet erg op concentreer, het gaat voortaan vanzelf). Als deze niet meteen met haar nekkie naar beneden ging, tsja...deed ík toch wat fout? Ons werd wel aangeleerd om de teugels als 'spons' te gebruiken als mogelijk hulpje...is dit dan ook verkeerd? Heel zacht kneepjes geven tegelijk (maar je doet je handen niet open, niet van de positie af en gaat al helemaal niet in zijn mond hangen of je handen bij je knieen houden - las dat ook ergens
). Sorry voor het lange verhaal, maar probeer een beetje een inzicht te krijgen van hoe het goed gebeurd en hoe niet. Alvast bedankt, enneh ik begrijp dat een foto-voorbeeld ook niet gaat werken?
. Het heeft me een eeuw gekost om hem voorwaarts te laten lopen, zonder ooit iets te horen over de nageeflijkheid. Nu lukt me dat eindelijk en gaat hij sowieso al meer ontspannen lopen. meer de vrolijke ochtendbokjes waarom de hele les plat licht van het lachen (doet -ie nooit bij iemand anders
).fientje80 schreef:Ik heb een tijdje les gegeven aan iemand met een lieve haf. Pony was heel erg stijf, dus gingen we vanuit de ontspanning naar lang en laag ivm spieren. Helaas was dit niet 'mooi' genoeg volgens de ruiter en het ging ook niet snel genoeg, hij moest eigenlijk in 1 les perfect 'in de krul' lopen. Ik werd dus de laan uitgestuurd en er kwam iemand anders voor de lessen. Vervolgens hebben ze een menbit genomen (hoorde ik later/foto's op fb) en als je daar maar genoeg mee gaat zagen gaat ie wel krullen.. Arm beest. Op zo'n moment vraag ik me echt af wat dat soort mensen in dr paardensport doen..
kendiva2012 schreef:fientje80 schreef:Ik heb een tijdje les gegeven aan iemand met een lieve haf. Pony was heel erg stijf, dus gingen we vanuit de ontspanning naar lang en laag ivm spieren. Helaas was dit niet 'mooi' genoeg volgens de ruiter en het ging ook niet snel genoeg, hij moest eigenlijk in 1 les perfect 'in de krul' lopen. Ik werd dus de laan uitgestuurd en er kwam iemand anders voor de lessen. Vervolgens hebben ze een menbit genomen (hoorde ik later/foto's op fb) en als je daar maar genoeg mee gaat zagen gaat ie wel krullen.. Arm beest. Op zo'n moment vraag ik me echt af wat dat soort mensen in dr paardensport doen..
ik dacht dat mensen paard reden om een band op te bouwen, goede vrienden zijn met je paard![]()
![]()
die arme pony![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
. Een pony die ontspannen loopt vindt ik duizend keer zo mooi. Wat ik vooral niet snap is dat er in de lessen op de manege dit wordt 'geleerd' ( niet op alle maneges hoor, maar op enkele )
)
)
) 

XEefjuhX schreef:Bij ons op de manege moeten sommige pony's met een elastiek lopen.
Soms is die wel iets te strak, en gaan ze daardoor juist tegen het bit in.
Maar verder rij ik op een geweldige manege!
Aardige instructrice, goede lessen en toppony's!
Manege Slangenbeek
(beetje reclame, sorry!)
Ik zie bij de pensionpaarden wel vaak dat ze in de krul lopen.
Er is ook altijd zo'n man met een prachtig paard, maar die is nog erg jong. (het paard dan he)
Maar die heeft een of ander ding om, een soort van borsttuig, met daaraan een leren riem
die het hoofd van het paard naar beneden trekt. Als het paard dan zijn hoofd omhoog doet
krijgt ie een soort klap van dat borsttuig op zijn borst.
Snap niet helemaal wat de bedoeling hiervan is, zeker niet bij zo'n jong paard.
En dan gaat ie met dat borsttuig ook nog springen!
(en het dan gek vinden dat zen paard niet normaal kan springe, met zen kin op
zen borst)
en luisteren natuurlijk! De mensen die al wat langer rijden, rijden natuurlijk op de wat "betere" manege paarden en die worden wel meestal erop gelet dat ze aan de teugel rijden. Wel natuurlijk ook weer dat voorwaartse. Ze zeggen bij ons en altijd in de les "een niet voorwaarts paard is niet aan de teugel te brengen." of te wel op te sluiten voren en meer van achteren te laten rijden of hoe je dat ook uitlegd

Esprit4 schreef:XEefjuhX schreef:Bij ons op de manege moeten sommige pony's met een elastiek lopen.
Soms is die wel iets te strak, en gaan ze daardoor juist tegen het bit in.
Maar verder rij ik op een geweldige manege!
Aardige instructrice, goede lessen en toppony's!
Manege Slangenbeek
(beetje reclame, sorry!)
Ik zie bij de pensionpaarden wel vaak dat ze in de krul lopen.
Er is ook altijd zo'n man met een prachtig paard, maar die is nog erg jong. (het paard dan he)
Maar die heeft een of ander ding om, een soort van borsttuig, met daaraan een leren riem
die het hoofd van het paard naar beneden trekt. Als het paard dan zijn hoofd omhoog doet
krijgt ie een soort klap van dat borsttuig op zijn borst.
Snap niet helemaal wat de bedoeling hiervan is, zeker niet bij zo'n jong paard.
En dan gaat ie met dat borsttuig ook nog springen!
(en het dan gek vinden dat zen paard niet normaal kan springe, met zen kin op
zen borst)
ik denk dat ik weet over welk persoon in kwestie jij het hebt
en ook van de pony's beter met een elastiek dan met de kop in de lucht door onkunde van de ruiter die het op dat moment nog moet leren