Aan de teugel lopen is hip!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:16

Heb ik ook bij onze manege hier in de buurt, was er een ''Z'' paard, nou alle leskinderen wouden erop, want ja, wie wil nu niet op een Z paard? en zagen/trekken/plukken dat ze deden, zonde :')

en dan zeg je er wat van, nou en dan heb je het gedaan hoor, pff :+ vervelende penny's!

Selien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:35

Hey bokkers,
Heb alle reacties wel zo'n beetje doorgelezen, en even de zoekfunctie gebruikt naar verschil van 'aan de teugel' of 'in een knik'. Maar begrijp ik nou goed dat je van buitenaf het verschil niet kan zien? Tenzij je de ruiter ziet 'zagen' (wat ik maar even voor me zie als om de beurt aan linker-rechter teugel trekken? :( ) Ik denk dat ik het niet zo goed begrijp, nou rij ik ook niet op een manege dus zie niet zoveel mensen rijden. In de tijd dat ik nog wél manege lessen nam, werd ons wel gevraagd om te proberen aan de teugel te rijden, maar dat zagen hebben we nooit geleerd. Als we lekker reden, en ik moet zeggen dat ik ongeveer een half jaar heb gereden op het paard voordat ik hem aan de teugel kreeg, ging het vanzelf (en nu nog...moet zeggen dat ik me er niet erg op concentreer, het gaat voortaan vanzelf). Als deze niet meteen met haar nekkie naar beneden ging, tsja...deed ík toch wat fout? Ons werd wel aangeleerd om de teugels als 'spons' te gebruiken als mogelijk hulpje...is dit dan ook verkeerd? Heel zacht kneepjes geven tegelijk (maar je doet je handen niet open, niet van de positie af en gaat al helemaal niet in zijn mond hangen of je handen bij je knieen houden - las dat ook ergens :') ). Sorry voor het lange verhaal, maar probeer een beetje een inzicht te krijgen van hoe het goed gebeurd en hoe niet. Alvast bedankt, enneh ik begrijp dat een foto-voorbeeld ook niet gaat werken? :P *\o/*

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:50

@ Frederieke_: mijn lieveling heeft ZZ-zwaar gereden (maar dat had je waarschijnlijk al gelezen), maar die heeft iets aan zijn spieren. Hij is behoorlijk stijf geworden en - toegegeven - een beetje sloom en hobbelig. Praktisch niemand wil op hem omdat hij niet lekker zit en toch 'nooit doet wat jij wil', dus ik heb hem over het algemeen lekker helemaal voor mezelf :P . Het heeft me een eeuw gekost om hem voorwaarts te laten lopen, zonder ooit iets te horen over de nageeflijkheid. Nu lukt me dat eindelijk en gaat hij sowieso al meer ontspannen lopen. meer de vrolijke ochtendbokjes waarom de hele les plat licht van het lachen (doet -ie nooit bij iemand anders :P).
Dan gaat hij vanzelf al meer aanleuning geven, maar eerlijk gezegd vind ik het nog altijd fijner om hem lekker voorwaarts te hebben.
Ik snap ook niet dat ze er zo op hameren op sommige maneges. Het is toch sowieso veel belangrijker om eerst je paard lekker te laten lopen en (in sommige gevallen) hem onder controle te hebben. Ervoor te zorgen dat alle twee elkaar voor minstens 80% vertrouwen?

kendiva2012

Re: Aan de teugel lopen is hip!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:45

ik vind aan de teugel rijden nergens op slaan. zo doe je je paard alleen maar pijn, en waarom?
alleen maar om zo'n stom lintje te winnen.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:53

Ik heb een tijdje les gegeven aan iemand met een lieve haf. Pony was heel erg stijf, dus gingen we vanuit de ontspanning naar lang en laag ivm spieren. Helaas was dit niet 'mooi' genoeg volgens de ruiter en het ging ook niet snel genoeg, hij moest eigenlijk in 1 les perfect 'in de krul' lopen. Ik werd dus de laan uitgestuurd en er kwam iemand anders voor de lessen. Vervolgens hebben ze een menbit genomen (hoorde ik later/foto's op fb) en als je daar maar genoeg mee gaat zagen gaat ie wel krullen.. Arm beest. Op zo'n moment vraag ik me echt af wat dat soort mensen in dr paardensport doen..

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:58

bij ons opp de manege rijden ze mss 2/4 cm aan de teugel als ik iemand een paard in de krul zie rijden zeg ik er wel wat van kom he

kendiva2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:59

fientje80 schreef:
Ik heb een tijdje les gegeven aan iemand met een lieve haf. Pony was heel erg stijf, dus gingen we vanuit de ontspanning naar lang en laag ivm spieren. Helaas was dit niet 'mooi' genoeg volgens de ruiter en het ging ook niet snel genoeg, hij moest eigenlijk in 1 les perfect 'in de krul' lopen. Ik werd dus de laan uitgestuurd en er kwam iemand anders voor de lessen. Vervolgens hebben ze een menbit genomen (hoorde ik later/foto's op fb) en als je daar maar genoeg mee gaat zagen gaat ie wel krullen.. Arm beest. Op zo'n moment vraag ik me echt af wat dat soort mensen in dr paardensport doen..

ik dacht dat mensen paard reden om een band op te bouwen, goede vrienden zijn met je paard |( :?
die arme pony :( |( #) ~~}> }:) -:(-

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:59

zelf ken ik een instructeur die haar les kinderen leert om hun pony's in de krul te laten trekken/zagen. zulke mensen denken echt maar aan 1 ding en dat is AAN DE TEUGEL, aan de teugel en nog eens aan de teugel. die denken nooit over ontspannenheid en achterhand, die hebben volgens mij nog nooit gehoord over van achteren naar voren rijden, kan me er erg aan storen als mensen alleen maar aan dat denken.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:02

kendiva2012 schreef:
fientje80 schreef:

ik dacht dat mensen paard reden om een band op te bouwen, goede vrienden zijn met je paard |( :?
die arme pony :( |( #) ~~}> }:) -:(-

Nou ook een hoop mensen rijden om indruk.te maken, met 'stoere' foto's op fb etc. Om maar te laten zien wat je allemaal wel niet kunt. Zogenaamd. Puur indruk maken. Helaas!

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:58

Ik snap niet wat mensen 'hip' vinden aan het in de krul trekken van je pony :( :n . Een pony die ontspannen loopt vindt ik duizend keer zo mooi. Wat ik vooral niet snap is dat er in de lessen op de manege dit wordt 'geleerd' ( niet op alle maneges hoor, maar op enkele )

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:08

Ik ben het met je eens. Aan de teugel lijkt wel het enige wat op dit moment geleerd moet worden.
Ik vind juist inderdaad dat je eerst je houding, zit en een ontspannen paard moet hebben.
Ik snap dat die ontspannen lopen vanzelf nageeflijk gaan lopen.
Daarom liever het ontspannen paard, dan een doorgezaagd paard!

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:11

de pony waar ik op rijd loopt bijna altijd in de krul en wil niet ontspannen,
nu ben ik echt aan het werken dat hij eerst ontspant en dan doet hij dat soms en op een andere dag rijd er een meisje op met hulpteugel en trekt de arme pony in de krul.
dus iemand tips dat hij ontspant?
Laatst bijgewerkt door Lisse op 06-04-13 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:16

Bij ons op de manege moeten sommige pony's met een elastiek lopen.
Soms is die wel iets te strak, en gaan ze daardoor juist tegen het bit in.
Maar verder rij ik op een geweldige manege!
Aardige instructrice, goede lessen en toppony's!
Manege Slangenbeek
(beetje reclame, sorry! :D )
Ik zie bij de pensionpaarden wel vaak dat ze in de krul lopen.
Er is ook altijd zo'n man met een prachtig paard, maar die is nog erg jong. (het paard dan he :+ )
Maar die heeft een of ander ding om, een soort van borsttuig, met daaraan een leren riem
die het hoofd van het paard naar beneden trekt. Als het paard dan zijn hoofd omhoog doet
krijgt ie een soort klap van dat borsttuig op zijn borst.
Snap niet helemaal wat de bedoeling hiervan is, zeker niet bij zo'n jong paard.
En dan gaat ie met dat borsttuig ook nog springen!
(en het dan gek vinden dat zen paard niet normaal kan springe, met zen kin op
zen borst :j )

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:08

Vooral oudere ruiters zouden toch het 'goede voorbeeld' moeten geven.. :(
@Gistria: misschien een keer met lange teugel rijden? Misschien dat hij dan zijn hals gaat strekken en dan gaat ontspannen :)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:13

met lange teugel helpt niet hij blijft als een kameel lopen

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:53

XEefjuhX schreef:
Manege Slangenbeek
Er is ook altijd zo'n man met een prachtig paard, maar die is nog erg jong. (het paard dan he :+ )
Maar die heeft een of ander ding om, een soort van borsttuig, met daaraan een leren riem
die het hoofd van het paard naar beneden trekt. Als het paard dan zijn hoofd omhoog doet

ik denk dat ik weet over welk persoon in kwestie jij het hebt
en ook van de pony's beter met een elastiek dan met de kop in de lucht door onkunde van de ruiter die het op dat moment nog moet leren

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:00

bij mij op stal wordt altijd eerst gedacht aan het voorwaarts rijden. Dan pas naar het aan de teugel rijden. Bijna alle manege pony's lopen niet aan de teugel haha boeit de instructeur niet zolang ze voorwaarts zijn en de kindjes sturen :j en luisteren natuurlijk! De mensen die al wat langer rijden, rijden natuurlijk op de wat "betere" manege paarden en die worden wel meestal erop gelet dat ze aan de teugel rijden. Wel natuurlijk ook weer dat voorwaartse. Ze zeggen bij ons en altijd in de les "een niet voorwaarts paard is niet aan de teugel te brengen." of te wel op te sluiten voren en meer van achteren te laten rijden of hoe je dat ook uitlegd :=

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:10

zeker dat is waar maar als een paard net iets makkelijker word met een elastiekje er aan
maar wij hebben er een paar op stal die af en toe wat praatjes krijgen als ze niet aan het werk worden gezet :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:13

veel mensen zien dat als een teken van "goed" rijden! kan me er zo aan ergeren!

ik dacht het in het begin ook hoor, maar heb geleerd dat als je goed zit en goed van achteruit werkt dat je paard vanzelf netjes gaat lopen!

ik zie zo vaak stieken eraan of hulpteugels!

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:43

ik neem aan dat als je nog bezig bent met de beginselen van het rijden dat je dan inderdaad nog niet toe bent aan het nagevelijk rijden van je paard

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:20

Esprit4 schreef:
XEefjuhX schreef:
Manege Slangenbeek

ik denk dat ik weet over welk persoon in kwestie jij het hebt
en ook van de pony's beter met een elastiek dan met de kop in de lucht door onkunde van de ruiter die het op dat moment nog moet leren

Ben nu héél nieuwsgierig :)
Wie ben jij dan? :oo

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:10

Ik merk ook op sommige maneges als dat je je paard niet aan de teugel krijgt dat ze al meteen zeggen dat je niet goed kan rijden... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:13

Ik ben persoonlijk van mening dat je de kinderen die dit doen niet 100% de schuld kan geven van de fouten die ze maken. De fout ligt vooral bij de instructrice die op één of andere manier ervoor heeft gezorgd dat een kind zo gaat rijden.

Veel jongere ruiters weten niet waar de échte term aan de teugel op slaat, dat heeft namelijk niks te maken met het in een knikje rijden. Het heeft te maken met de ontspanning van je paard, die dan vanuit zijn rug een beweging maakt die neerwaarts is. Maar het ziet er zo mooi uit dus sleuren we ze maar in een krul.

Wat er tegen te doen is weet ik niet, maar ik ben wel heel blij dat er bij mij op de manege nooit naar werd omgekeken of de paarden aan de teugel liepen of niet.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:39

Ik reed vroeger ook altijd met zo'n elastiek, pony was toen soms nogal dwars.
Nu rijd ik bijna altijd zonder, en tadaaa:
pony rijd heerlijk!
En nog steeds aan de teugel, maar nu dus niet meer echt gedwongen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 05:59

Och, ik ben blij als een paard aan de teugel loop, maar als het niet wil, ga ik ook niet kneden/trekken/zagen.
Dan loopt ie maar niet mooi, bederft mij plezier niet hoor :D

We hebben nu wel een andere instructrice en die helpt heel goed, dus het gaat al wel beter!