Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 01:00

Locanda schreef:
Lees nu pas dat ik m'n visie zou kunnen bespreken in het tuiger topic, maar met 10 jaar ervaring op een grote stal met tuigpaarden + 10 jaar een eigen tuiger, heb ik hier niet zo de behoefte aan. ;) En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, die zich wel vrij gemakkelijk tot fijn rijpaard laten omscholen.
Natuurlijk hebben ze meestal super karakters, maar in het lijf komt er (om te berijden) heel wat kundigheid bij kijken.
Maar goed, dat is mijn mening.

dan zou het topic een mooi iets zijn om wat bij te leren. men is nooit te oud om te leren, of om verder te kijken.
de hoeveelheid ervaring wil daarbij niet altijd alles zeggen.
in het topic word er vooral wedstrijd gereden onder de man met de paarden. dresuur/spring
maar goed dat is offtopic en niet van balang voor ts

Kendra

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 01:33

Ik zie een onervaren ruiter en een onervaren paard....
Dat kan best goed komen! Maar vraagt tijd, aandacht, zorg en hulp.

Het is hier al vaker gezegd, probeer je te verplaatsen in het paard. Nieuwe stal, moet een plek vinden in een nieuwe kudde, moet aan jou wennen, moet nieuwe dingen doen.. dat vraagt tijd!
Jij hebt voor het eerst een eigen paard, je kunt nog niet zo heel goed rijden, je moet aan een heleboel dingen nog wennen, je moet nog een heleboel leren!

Door laten rijden door iemand anders is een optie, maar jij moet ook leren (en dat wil je volgens mij best wel, respect!). En dat gaat niet alleen over rijden, maar ook over hoe je met een paard moet omgaan, wat voor leven jij je paard wilt geven en de plek die jij in dat leven wilt innemen. Wil je dat je paard doet wat jij leuk vindt (ik heb zin om te rijden en dus gaan we rijden) of probeer je eerst vriendjes te worden (waarbij jij dan wel de leider bent van 't stel :)) en ga je daarna aan het werk?
Iemand zoeken die verstand van zaken heeft en die jij vertrouwt is ook in mijn beleving het beste.

Aan de andere kant: als je dat er niet voor over hebt, kun je beter deze verkopen en een goed doorgereden ouder braaf paard kopen. Maar ook dan zul je merken dat het paard zich na verloop van tijd anders gaat gedragen omdat (bijna) ieder paard zich aanpast aan de eigenaar...dus als jij niet duidelijk bent in wat wel/niet mag, zal (bijna) ieder paard de grenzen opzoeken. Als jij dingen van een paard vraagt wat hij niet kent of wat hij niet snapt, zal hij zich gaan verzetten. De één doet dat door je er af te gooien, een ander zal in de staak gaan en de derde zal het misschien over zich heen laten komen maar geen stap harder zetten dan hoogst noodzakelijk - ook niet leuk...

Met andere woorden: of je nou dit paard neemt of de volgende, zorg dat je zelf bijleert!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 01:51

laurenuptown schreef:
Fransje_70 schreef:
Uhm, jij denkt dat je een paard even inrijdt en floep erop gaat zitten in de bak wat rond galoppeert, dan gewoon naar buiten gaat en weet ik wat allemaal en je bent verbaasd dat je paard helemaal de kluts kwijt is? Terwijl je paard net van eigenaar is gewisseld, je met je paard net op een totaal nieuwe locatie staat en, sorry dat ik het zeg, hij een nieuw baasje heeft wat van toeten nog blazen weet???
Nou, ik zou zeggen, heel snel elke week les gaan nemen van iemand die weet hoe je een jong en onervaren dier opvoedt, zadelmak maakt en doorrijdt. En als je m wegbrengt een paar keer per week erheen om LES te krijgen en vooral om te leren hoe je met paarden omgaat.
En als je dat niet kan doen, hopen dat je hem nog terug mag brengen naar de vorige eigenaar, en snel weer een lief en braaf verzorgpaardje zoeken voordat er ongelukken gebeuren.

PS heb je wel eens (een boek) gelezen over paarden en hun gedrag? Snel doen je leert er heeeeel veel van. Dan sta je niet meer met je mond vol tanden als je paard er weer 'als een hertje' ervan door gaat.

zeg ik dat ik dit verwacht? nou nee ik zeg alleen dat dit gebeurt, ik vraag tijdens het rijden ook helemaal niet veel van hem en houd het de grootste tijd bij stappen en figuren rijden. Met het naarbuiten gaan heb ik rekening gehouden er staat niet voor niks na het laten doorrijden door een ander kan ik er nog niet mee naar buiten, dusss.

IK moet helaas de bovenstaande poster gelijk geven , echt met dit paard moet je rustig beginnen met iemand die jouw alles leert met dit paardje want ditpaard is ineens al zn zekerheid kwijt en als je een paard niet kent ga er dan al helemaal niet meteen mee naar buiten. Het is goedbedoelde kritiek die je echt moet oppakken , want anders is het ronduit gevaarlijk als je niet die adviezen opvolgt.
Zo werkt het nu eenmaal en je paard is zich ook aardig aan het misdragen en kan zn energie misschien niet voldoende kwijt, kan hij ook naar buiten. en laat je adviseren door iemand die weet wat je zon paard het beste kan voeren. Als hij teveel krijgt en te weinig kwijt kan word hij ook gek. Verplaats je in je paard hoe zou jij je voelen ijn een totaal onbekende omgeving met iemand die je niet kent en je nog geen duidlijkheid kan geven. Hij is jong en moet veel leren vooral jouw grenzen. En jij zijn grenzen. Tis geen manege paard wat alles gewend is. succes en denk goed na.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 07:08

heel erg bedankt voor alle tips! vwel ervan gebruikt al en het gaat al de goede kant op, nouja met longeren dan dat dket hij perfect volgens iedereen op stal :) erg blij mee. en dan nu een keuse maken tussen wat mensen die hem kunnen doorrijden en dat laten gebeuren en lekker veel met hem wandelen en dan maar hopen :D

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 07:10

allereerst van de brok af is al meerdere keren aangegeven
wees duidelijk en streng maar wel op een rustige manier niet gaan schreeuwen en zo
ja is ja nee is nee
zet hem aan het werk ook met rijden niet dat rustig aan drafje maar werken paard mag best zweten
de luxe tuigers zijn toch echt wel bloed paardjes met pit en willen aan het werk
ik vraag me af waarom hij verkocht is want hij heeft wel een opvoedkundig probleem
ik heb zelf een jonge tuiger merrie gehad een Manno Patijn dit was ook zo'n hittepetit maar wel braaf en mensgericht in omgang moest ook werken anders werd ze alleen maar drukker en vervelend
vraag goede hulp het paardje moet je gaan vertrouwen en als leider gaan zien dan komt het goed
laten doorrijden is zeker verstandig

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 07:38

Ik zou hem wat tijd en rust geven, rustig aan vanaf de grond beginnen.
Weinig brok, veel hooi. Veel buiten laten staan met andere paarden.
Ik denk dat een bezoek van de osteopaat/fysio ook geen slecht idee is, dier
zou weleens aardgas vast kunnen zitten in de rug als ik zijn reacties lees.
En dan, als t grondwerken goed gaat, iemand zoeken die je goed kan begeleiden
met jonge dieren (om)scholen en dan t liefst bij jou op stal, zodat jij ook veel meedoet
met zijn leerproces, want zo te zien moet (en wil) jij ook nog wel wat leren over het beleren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 07:57

TS laten doorrijden is als je het een kans wil geven een prima idee, zorg dan wel dat je na die periode alsnog zelf goede begeleiding hebt. :) Anders is het zonde, want dan maak je geen optimaal gebruik van wat je paard geleerd heeft, en loopt het alsnog niet lekker.

SN ik wil hiermee aangeven dat ik honderden tuigpaarden heb meegemaakt, in alle disciplines. Mijn mening komt echt niet uit de lucht vallen. Natuurlijk zijn er loten uit de loterij, zo een heb jij er dan ook. Zo een heb ik er misschien ook, lopen er ook een handjevol in het Z. Het blijft niet makkelijk omdat ze hun bouw niet mee hebben (voor bijvoorbeeld TS) en imposant kunnen overkomen.
Maar goed, ik ben inmiddels erg kwijt welk punt je nou probeert te maken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:12

Bedenk dat dat door laten rijden een duur grapje kan worden. Zet eens op een rij wat jullie willen. Voorlopig kan je moeder er al niet op.
Ik verbaas me steeds weer hoe een onervaren (al vind je jezelf ervaren in een ander topic) een groen paard koopt en dan ook nog een tuiger.

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:17

Geef het paardje niet zoveel biks meer.
wij hebben zelf een Makari jetsette x Manno en deze krijgt maar 1 kilo per dag en zonder haver
verder alleen maar hooi.
en ik zou je wat meer verdiepen in een tuiger.
daar deze graag wilen lopen en veel energie hebben.
en met goede begeleiding kom je erg ver en met rust.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 09:12

kohtje schreef:
Bedenk dat dat door laten rijden een duur grapje kan worden. Zet eens op een rij wat jullie willen. Voorlopig kan je moeder er al niet op.
Ik verbaas me steeds weer hoe een onervaren (al vind je jezelf ervaren in een ander topic) een groen paard koopt en dan ook nog een tuiger.

ik heb het daar inderdaad over gehad met mn ouders wat dat kan voor 2 maanfen echt al 1000 euro kosten.. maar in welk toppic bedoel je dat ik mezelf ervarnlen noem?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:20

En toch ook nog kosten voor begeleiding na die tijd, houd daar rekening mee.
Het zou geen optie zijn om hem in te ruilen voor een braaf recreatiepaardje?
De afweging wat stop ik er in/levert het me op heb je al gemaakt, is dit dan wat je wil?

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:22

Ts, dat biks zou ik als ik jou was wel rustig afbouwen hoor en niet direct mee stoppen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 09:26

Locanda schreef:
En toch ook nog kosten voor begeleiding na die tijd, houd daar rekening mee.
Het zou geen optie zijn om hem in te ruilen voor een braaf recreatiepaardje?
De afweging wat stop ik er in/levert het me op heb je al gemaakt, is dit dan wat je wil?

nee eigenlijk niet maar ik wil hem zo graag een kand geven.. ik vnd dat hij dat verdiend, ik heb zelf ( met mn moeder dan) helaas te snel besloten en hem gekozen en dat bleek niet zo goed te zijn , maar ik heb hem nu en dan vind ik dat hij een kans moet krijgen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:40

In het topic waar je vind dat de stal eigenaar je te veel wil helpen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 09:44

nounou daar noem ik me niet ervaren, alleen vond k wel dat ik heus zelf w.at kan zoals een hoofdstel omdoen

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:48

ik zag in je profiel waar je woont
en ik wil graag mijn hulp aan bieden mocht je dit nodig hebben.
daar ik bij je om de hoek woon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:49

Waarom zoek je niet een goede instructeur bij je in de buurt? Een goede instructeur kan je ook helpen met de omgang van je paard. Een instructeur kan je wellicht wat tips geven hoe je het beste je paard kan begeleiden(vasthouden) zodat jij wat meer te vertellen hebt en hij geen kans meer krijgt tot weglopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:54

Ik denk dat het verstandig is om hem terug te brengen. Niet alleen voor jullie,maar ook voor het paard. Jullue zijn nog zo onervaren,iets wat niet fijn is voor dit paard. Denk aan een chinees,die slecht kan vertellen wat je moet doen. Een paard ziet daarbij het nut niet om iets te leren dus zijn duidelijke hulpen heel belangrijk. Een paaed is een kuddedier,die reageerd uit zijn instinct, die heeft dus een duidelijke leider nodig in deze fase (sommige altijd). Dat kunnen jullie niet bieden. en ook voor jullie...bijleren is leuk, maar niet als je steeds achter de feiten aan loopt en steeds tegen nieuwe problen aan loopt. Dus niet lekker ontspannen rijden,wat jullie bedoeling was... Opgeven is iets waar veel mensen moeite mee hebben,maar ik vind het dapper wanneer je inziet dat je een foute keuze hebt gemaakt en dat op de juiste manier oplost.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:05

Is het paard wel gewend aan een normaal hoofdstel ipv met kleppen? Want als ie dit niet gewend is, en jij er ineens een normaal hoofdstel met een trensje inhangt, dan ziet ie dus ineens alles en het bitje werkt minder scherp in.

Ik zou m even laten rijden door een instructeur.

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:08

Sorry hoor ,maar ik kan soms zo boos worden op mensen ,die een paard kopen en er de ballen verstand van hebben . Hebben ze 10 jaar bij een manege gereden en denken dat ze kunnen rijden , en ook nog eens een paard inrijden |( .
Als ik jou was zou ik een paard kopen die helemaal ingereden is ,en kuikenmak. Kan je nu wel vertellen dat dit niks word ,tenzij je veel geld uitgeeft aan hulp in welke vorm dan ook. Mijn advies verkopen ! en een beestje terugkopen waar je veel van kan leren ipv dat jij hem alles moet leren wat jezelf niet kan.
Succes ! Je zet het nu hier op bokt ,en dan weet je ook dat je heel veel verschillende reakties krijg ,kijk dan is in hun profiel hoeveel ervaring mensen hebben en bekijk dan hun antwoord,dat kan een hoop ellende schelen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 10:08

R0X schreef:
Is het paard wel gewend aan een normaal hoofdstel ipv met kleppen? Want als ie dit niet gewend is, en jij er ineens een normaal hoofdstel met een trensje inhangt, dan ziet ie dus ineens alles en het bitje werkt minder scherp in.

Ik zou m even laten rijden door een instructeur.

de vorige eigenaar zette er een hoofdstel in met trents en heb presies hetzelfde hoofdstel en bit gekocht omdat hij het daar toe fijn op deed. dus ik neem aan dat hij het wel gewent is

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:10

ik denk dat je jezelf een hoop ellende bespaart door niet verder te gaan met dit paardje, geen match. Nu heb je die enorme binding nog niet met hem. Neem een ouder rustiger paardje waarmee je de dingen kan doen die jij wil. Het is het niet waard ermee te verongelukken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:30

Ben je er al uit,of twijfel je nog of en hoe je verder gaat?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 10:33

superwoman schreef:
Ben je er al uit,of twijfel je nog of en hoe je verder gaat?

nouja ik zit nu op school en ben hard aan het denken en als ik thuis ben zal ik alles aan mn moeder laten zien en overleggen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:37

Succes!
Bedenk wel dat er veel mensen op bokt zitten die ook niet zoveel ervaring hebben. Lastig om het juiste Advies eruit te filteren.
Nogmaals succes!