Neckrope

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:18

marthaXaj schreef:
Gaaf paardje heb je zeg! Dit probleem had ik ook heel erg, maar nu gaat het langzaamaan beter ! :)
Wat je inderdaad kunt doen, zoals mensen hierboven al zeggen, is halster of iets wat daar op lijkt omhouden, en zodra je paard begint te rennen daarmee je controle weer terug vinden. Dit werkt erg goed, heb ik zelf ook gedaan. Wat je ook kunt doen, maar ik weet niet of je dat wél lukt, is je paard simpelweg op een volte sturen. Dan gaan ze automatisch rustiger, en wanneer je paard dan nog niet stopt met rennen, kun je de volte altijd kleiner maken. Maar ik weet niet of het sturen wel lukt. maar wel top dat je niet opgeeft hoor . *D

Dit heb ik niet eens gelezen O_O Wat een leuke reactie!!
Bedankt voor de tips en complimenten!

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:26

Ik dacht, even een update:

Ik ben de afgelopen tijden weer veel bezig geweest met de overgangen rijden op alleen een stemcommando, dus zonder de neckrope. Dit komt omdat ik de afgelopen weken veel geoefend heb met de dressuur omdat ik binnenkort de wedstrijden ga starten en dus geen neckrope bij de hand had. Vond het ergens ook wel een prettig idee dat ze het ook kan zonder de neckrope, ben ik er iig niet van afhankelijk! Vandaag heb ik de neckrope er echter wél bijgepakt, gewoon met het zadel op en het hoofdstel in. Ik kan niks anders zeggen dan dat het echt super ging! Ik hoef alleen maar 'hooo' te zeggen of ze maakt de overgang al. Heb zelfs al gegalopeerd, en ook toen hoefde ik alleen maar hooo te zeggen of ze ging al weer braaf terug ik draf! Ook zit er echt weer een goed stuur op, ik kan haar alle figuren laten rijden die ik maar wil, whoeehoeeee :D :D

Helaas zit Joy (de pony) op dit moment in een identiteit crisis.. Ze denkt dat ze 3 jaar is en gaat als een malle door de bak heen. Dit heeft ze ook gedaan toen ik begon haar te rijden, toen heeft ze het een half jaar nooooit meer gedaan en nu begint ze er helaas weer mee. Dat loopt ze linksom braaf over de hoefslag, en dan ga ik rechtsom en is de hoek opeens dodelijk eng... Pas na een tijdje even flink doorpakken en haar net zo lang door de hoek rijden totdat ze er fatsoenlijk door heen loopt geeft ze zich over. Achja, zal vast wel weer overgaan binnenkort (heb het wel eens eerder met haar beleefd, duurde 2 weekjes en toen was ze weer bomproof :) ) Ik heb ook wel eens zo'n periode hahah.

Daarom durf ik het nog niet aan het hoofdstel erbij weg te laten, maar dat komt vast wel vanzelf. Ik geef het de tijd, niks overhaast! :) Ben allang blij dat ze zo goed de overgangen maakt en dat er weer een stuur op zit! Ik rij nu ook meer met lichaamstaal, en heb amper druk op de neckrope, behalve als ik een overgang maak. Happy me!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:23

Zoals hier al eerder is aangegeven kun je het beste eerst samen met je hoofdstel/kaptoom rijden.
Dan kun je haar rustig laten wennen aan de neckrobe. Het is haar nu niet duidelijk wat je wilt.
Als je wilt draven je billen aanspannen, je zit `licht maken` zodat je plaats maakt voor haar ruggengraat en deze omhoog kan komen. Als ze niet reageert iets been of even kietelen met een zweepje achter je been. Wil je stappen, je zit zwaar maken zodat je haar als het ware `tegenwerkt`, de nackrobe moet je ook lossen. Je pakt deze op en laat weer even los, je pakt m op en laat los. Je paard voelt dan dat je iets vraagt. Een strakke neckrobe `voelt` ze niet. Reageert ze dan niet, heb je toch nog altijd je hoofdstel/kaptoom om op terug te vallen.
Je moet duidelijk verschil maken met je zit als je wilt draven of stappen, je zit is het belangrijkste als je met neckrobe rijd. Je kunt commando`s leren, maar ik ben er zelf achter gekomen dat je paard altijd eerst reageert op je zit, als deze niet samenwerkt met het commando dat je vraagt, zal het paard niet reageren.

Ook een noodrem installeren is een goed idee, ik heb zelf het commando naar voor hangen gebruikt. Dit is ook de natuurlijke rem van het paard, alleen heb ik het hier dan wel over het overdreven naar voor hangen als commando. Niet. dat er dan word gestopt als je ietsjes naar voor zit ;-)

Edit; Ik zie dat het al een stuk beter gaat. Top! Leuk dat je op deze manier wilt rijden :-)

HippoLogic

Re: Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:39

Leuk dat je een update plaatst! Succes met je wedstrijd.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 18:09

Percella schreef:
Zoals hier al eerder is aangegeven kun je het beste eerst samen met je hoofdstel/kaptoom rijden.
Dan kun je haar rustig laten wennen aan de neckrobe. Het is haar nu niet duidelijk wat je wilt.
Als je wilt draven je billen aanspannen, je zit `licht maken` zodat je plaats maakt voor haar ruggengraat en deze omhoog kan komen. Als ze niet reageert iets been of even kietelen met een zweepje achter je been. Wil je stappen, je zit zwaar maken zodat je haar als het ware `tegenwerkt`, de nackrobe moet je ook lossen. Je pakt deze op en laat weer even los, je pakt m op en laat los. Je paard voelt dan dat je iets vraagt. Een strakke neckrobe `voelt` ze niet. Reageert ze dan niet, heb je toch nog altijd je hoofdstel/kaptoom om op terug te vallen.
Je moet duidelijk verschil maken met je zit als je wilt draven of stappen, je zit is het belangrijkste als je met neckrobe rijd. Je kunt commando`s leren, maar ik ben er zelf achter gekomen dat je paard altijd eerst reageert op je zit, als deze niet samenwerkt met het commando dat je vraagt, zal het paard niet reageren.

Ook een noodrem installeren is een goed idee, ik heb zelf het commando naar voor hangen gebruikt. Dit is ook de natuurlijke rem van het paard, alleen heb ik het hier dan wel over het overdreven naar voor hangen als commando. Niet. dat er dan word gestopt als je ietsjes naar voor zit ;-)

Edit; Ik zie dat het al een stuk beter gaat. Top! Leuk dat je op deze manier wilt rijden :-)

Ze is al genoeg gewend aan de neckrope, heb er ook al heel lang op de grond er mee geoefend. Heb het alleen nooit echt doorgepakt. Zelf vind ik het voorover hangen niet een prettig idee, want als ze dan een rare sprong maakt, er meer kans is dat je op de nek of iets dergelijks belandt... Bedankt voor de uitleg over zit etc! :)

Ja het gaat echt al stukken beter! Ja zeker, want wat is er nou leuker dan in vrijheid rijden.. :') Vind het wel een bijzonder idee :o