ANTI CHIP ACTIE WORDT WEER GESTART

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:10

Op het moment is chippen de enigste vorm van identificatie van een paard.
Er zijn natuurlijk nog paarden met een brandmerk, maar worden steeds minder.
Dus het meest voor de hand ligt: de chip. Vriesmerken zou ook een hele goede zijn. DNA is denk ik te omslachtig en te kostbaar.

Maar...we kunnen allemaal wel een vorm van identificatie willen, maar waar staat dat geregistreerd? Voorlopig (de chip) een beetje ieder voor zich; kwpn, rasstamboeken... Dat schiet dus niet op.
Er is GEEN centrale database. DAT is een probleem!!

Mijn hond en kat hebben beiden een tatoeage. Die zijn dus te achterhalen. Maar het paard?
Het zou toch alvast prettig zijn als het merendeel paarden een chip hebben, ja, of een (vries-)merk.

Voorlopig wordt er maar op los gejat en zijn de paarden mooi niet meer te achterhalen.
Wil je wat controleren en dan sta je daar, je kan toch niet zien of ze gejat zijn... Voordeel voor de dief!

Oja.. iets wat vreemd is in het lichaam..de chip..zal omkapseld worden met weefsel door het lichaam.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:14

http://www.horse-passport.nl
Hier hebben ze dus wel een database om gechipte paarden te achterhalen...

Heb je geen stamboekpapieren dan kun je weer laten registreren bij hetzelfde register als honden en katten, rijdt je wedstrijden dan via knhs....

Het probleem is echter dat in europa de "infrastructuur" voor het lezen van de chip niet gelijk is, en dat het dus problematisch kan zijn om de chip van bijv. een duits paard hier niet gelezen kan worden.....

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:47

Die infrastructuur is een van de weinige zaken die wel te lijken lukken. Elk paard krijgt een levensnummer bestaande uit een landnummer, gevolgd door een nummer van de registrerende instantie een daarna het volgnummer van die instantie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:52

met die infrastructuur bedoelde ik meer dat niet ieder land de chip die geplaatst is uit kan lezen.
En dan maakt het niet uit of die chip dan gekoppeld is aan een levensnummer in welke vorm dan ook.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:07

en heeft 1 van mijn merries al 2 verschilende nummers:
nl van geboorteland: 119508
en hier in Nederland: M119508IP

En bij de anderen is het het geboortejaar gevolgd door andere nummers:
03.00542 (een merrie van dit jaar) Dan zouden de eerste 2 cijffers geboorte jaar zijn gevolgd door 2 cijffers van het stamboek en dan de volgnummers?

Maar paarden kregen al eerder levensnmmers:
Hier nog eentje: M 33482 merrie van 1994?
Dus dat levensnummer traceerverhaal gaat dus niet op. Mee doordat stamboeken te weinig samenwerken denk ik dan maar en te weinig denken aan samen gaat alles beter..... en daarbij wil geen water bij de wijn doen, en dat geld voor alle stamboeken vind ik..

Want als ik google zou gebruiken (indien alle stamboeken samen zouden werken) dan zou het niet uit mogen maken of ik bij het welsh of fjorden stamboek kijk om via de database uit te zoeken of mijn gechipte en "de papieren zijn mischien zoekgeraakte" paardje geregistreerd is bij een derde stamboek. maar dit even terzijde en off-topic gedeeltelijk.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:22

Alane schreef:

Heb je geen stamboekpapieren dan kun je weer laten registreren bij hetzelfde register als honden en katten, rijdt je wedstrijden dan via knhs....

Het probleem is echter dat in europa de "infrastructuur" voor het lezen van de chip niet gelijk is, en dat het dus problematisch kan zijn om de chip van bijv. een duits paard hier niet gelezen kan worden.....

KNHS gaat alle ongeregistreerde paarden van het Uniforme paspoort voorzien per 1 januari 2004. Er komt een CENTRALE database. Paarden die al gechipt zijn staan in de eigen Database van de stamboeken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:45

greetje"]
[quote="Alane schreef:

KNHS gaat alle ongeregistreerde paarden van het Uniforme paspoort voorzien per 1 januari 2004. Er komt een CENTRALE database. Paarden die al gechipt zijn staan in de eigen Database van de stamboeken.
[/quote]

Niet alle paarde die gechipt zijn hebben stamboekpapieren en/of een paspoort.
Alle paarden die gechipt worden via de stamboeken zijn te traceren (ik heb een paardje met chip en geen paspoort en/of stamboekpapier kunnen niet getraceerd worden via de veschillende stamboeken, wel makkelijk als je een rastypisch paardje hebt zoals bijv. fjord maar moeilijker als een welsh-k of nrps-er hebt.)
Daarbij wordt via de KNHS niet de stamboekgegevens qua afstamming overgenomen en kan het dus gebeuren dat je een paardje koopt dat en gechipt en een paspoort heeft, maar geen stamboekpapier meer, dan is deze database zeer handig (= nog niet paraat, maar komt er wel en voor meerdere stamboeken)
Ik kan bijv. bij het fjordenstamboek niet de gegevens van mijn gechipte en van levensnummer voorziene welsh opvragen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:20

Dus..alleen gechipte paarden ergens te traceren...
Er is daarvoor inderdaad een centrale database voor gechipte honden, katten en paarden.