Onverwachts twee pony'er bij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:19

Negatief?
Ik vind het juist positief dat er iemand is die zich bekommert om het welzijn de paardjes, niet alleen voor nu maar ook vooral voor de toekomst. Natuurlijk is het die zusjes gegund om plezier met de paardjes te hebben, maar het moet niet ten koste gaan van de welzijn van de dieren. Natuurlijk kan het goed gaan op zo'n pensionstal, maar ik heb genoeg voorbeelden in mijn omgeving gezien wat een beetje vergelijkbaar verhaal was en waar het paard gewoon echt de dupe werd van de onkunde/onwetendheid van de eigenaren. Ik zou me er niet teveel mee bemoeien, dat roept waarschijnlijk alleen maar weerstand op bij je ouders en zusje en zo leren ze het zelf niet ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 17:28

Kwanyin schreef:
Met "open staan" bedoel ik of ze ervoor open staan om te luisteren naar ervaren mensen en zich te verdiepen.

Je zegt "hoogstwaarschijnlijk", je weet het dus niet zeker maar je denkt het omwille van je vorige ervaringen. Ik heb vroeger ook kleine huisdieren gehad en mijn ouders hebben zich ook nooit bekommert om de verzorging. Dat was voor mij. Maar ik was veel te jong en nu ik ouder ben weet ik dat ik verschrikkelijk foute dingen hebben gedaan, zoals een konijn heel alleen gehouden in een véél te klein hok. Ik weet ook zeker dat mijn ouders nooit naar een dierenarts zouden zijn geweest als mijn konijn ooit ziek was geweest (miraculeus is dat nooit gebeurd), omdat ze geen geld wilde uitgeven aan zo'n klein dier. Heel slecht achteraf maar als 8-jarige weet je zo'n dingen niet.
Toch is dat bij de verzorging van paarden en pony's helemaal anders geweest en hebben ze heel wat meer begeleiding gezocht en gekregen. Gewoon al omdat die dieren een stuk groter en duurder zijn. Natuurlijk leer je met vallen en opstaan, maar uiteindelijk zijn de paarden en ponys altijd goed verzorgd geweest. En ik had véél meer inzet in het verzorgen van mijn ponys dan een huisdier.

Voordat je in paniek schiet en vanalles in je hoofd haalt, kan je beter eens even langs gaan bij je ouders en een gewoon gesprek aangaan over hoe ze de pony's hebben gekocht en wat ze van plan zijn. Wie weet zit jij je helemaal zorgen te maken om niets. Als dan blijkt dat ze echt helemaal niets weten en niet van plan zijn om iets te weten, de ponys écht een impulsaankoop van de eerste beste goedkope ponys zijn dan kan je je terug zorgen beginnen maken.

Wat wel aan te raden is, zeker als je er twee hebt en van plan bent te rijden, is hun zeker te overtuigen er een verzorgster bij te halen wanneer je zusje te weinig tijd of toch te weinig ervaring blijkt te hebben.

Nou weet je wat het is... Ik weet hoe mijn ouders zijn met betrekking tot dieren. Ze willen gewoon zo min mogelijk geld uitgeven. Zeker aan dierenartskosten willen ze eigenlijk niets aan uitgeven. De beesten hier hebben geluk dat ik alles nog kan betalen.

Ik ben heel blij voor mijn zusjes dat hun droom in vervulling is gegaan, ik was zelf ook helemaal in de hemel toen ik mijn hond kreeg. Maar waar ik bang voor ben is dat er iets gebeurd met die paardjes en dan misschien weg moeten of doodziek worden (wat dus verholpen had kunnen worden door een dierenarts), daar zouden mijn zusjes kapot van zijn. Als mijn hond ziek wordt dan zou ik mij ook echt ellendig voelen, maar als mijn ouders niets willen betalen dan kan ik het in elk geval nog betalen. Maar ik kan het niet meer betalen voor de paardjes... Dan zijn zowel de paardjes de dupe ervan, maar ook mijn zusjes. Zeker als ze ook nog eens zielsveel van die paardjes gaan houden, wat ik nu bv al heb met mijn hond. Ik zou depressief worden als mijn hond weg zou gaan.

Mary1971

Re: Onverwachts twee pony'er bij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:37

Jeetje wat een verhaal. En wat goed dat jij jezelf "opoffert" om zoveel mogelijk info op te zoeken!
Zijn de pony's inmiddels al gearriveerd?

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:37

Het is goed dat je je zorgen maakt om het welzijn van de dieren! Maar ik neem aan dat je ouders ook een bepaalde kennis hebben en weten dat een paard een schone stal, ruwvoer & drinkwater nodig heeft. En, zoals je aangeeft, staan ze op een pensionstal. Mensen die daar staan hebben dus ook wel enige kennis en kunnen je zusjes ook veel bijleren. Mijn ouders hebben zo'n 12 jaar geleden ook een shetlandpony voor ons aangeschaft, als kinderen van 9, 7 & 5. Tuurlijk zijn er wel dingen gebeurt die eigenlijk anders hadden moeten gaan maar ach, je leert ook veel tijdens het houden van een pony en uiteindelijk redt het zich ook allemaal wel. Overigens hebben we deze pony nog steeds in het bezit en ondanks dat we vroeger ook veel ondoordachte acties hebben uitgehaald is het nog steeds een kerngezonde en vrolijke pony!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:40

dormy schreef:
Negatief?
Ik vind het juist positief dat er iemand is die zich bekommert om het welzijn de paardjes, niet alleen voor nu maar ook vooral voor de toekomst. Natuurlijk is het die zusjes gegund om plezier met de paardjes te hebben, maar het moet niet ten koste gaan van de welzijn van de dieren. Natuurlijk kan het goed gaan op zo'n pensionstal, maar ik heb genoeg voorbeelden in mijn omgeving gezien wat een beetje vergelijkbaar verhaal was en waar het paard gewoon echt de dupe werd van de onkunde/onwetendheid van de eigenaren. Ik zou me er niet teveel mee bemoeien, dat roept waarschijnlijk alleen maar weerstand op bij je ouders en zusje en zo leren ze het zelf niet ;)

Natuurlijk is het positief dat TS het beste voor de pony's wil, maar het zijn haar pony's niet en wil ze ook de verantwoording niet, logisch, zou ik ook niet willen. Maar nu de situatie nu eenmaal zo is, moet ze het beste er van maken en dat kan op 2 manieren, een positieve of een negatieve. Wil ze niet voortdurend ruzie met ouders en zusjes kan ze het beste er positief in gaan staan of anders zich er niet mee bemoeien.
De negatieve manier zou zijn om alles te bekritiseren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:41

Tegen dierenartskosten kan je de dieren eventueel ook verzekeren!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:44

Negatief vind ik je niet. Eerder inderdaad goed vooruit denkend en plannend. Zo ben ik ook, als ik ergens aan begin dan wil ik weten waar ik aan begin en wat er zou kunnen gebeuren. Daarom heb ik nog geen paard, terwijl het misschien wel had gekund.

Ondanks dat je te maken hebt met dieren die je aan het hart gaan, zal ik je toch aanraden om je handen ervan af te trekken. Laat je zusjes (en je ouders) leren van hun fouten en daarvoor moeten ze eerst fouten maken. Je kan er niet altijd naast staan. Heb ook maar vertrouwen in de stal waar ze komen te staan. Het is niet jouw verantwoordelijkheid hoeveel je ook om dieren geeft. Laat ze fouten maken, je zusjes zijn nu nog jong, laat ze ervan leren. Als ze volwassen zijn geven ze misschien het goede voorbeeld aan hun kinderen.
Verdiep je niet in paarden, laat het zo. Misschien hard als ze weer bij de slacht komen, maar daar waren ze toch misschien heen gegaan als je zusjes er niet waren. Je kan niet de hele wereld en alle dieren op je schouders nemen en constant naast je ouders en zusjes staan om de dieren te beschermen....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:46

HijadelaLuna schreef:
Tegen dierenartskosten kan je de dieren eventueel ook verzekeren!

Maar dat dekt vaak niet alles.

Ik las net dat ze anders naar slacht zouden gaan, dat kan een verkooptruc zijn, maar als het echt zo is... het is een moeilijke verkooptijd, en al iemand er echt vanaf wilt, is slacht een makkelijke oplossing. Hoeft niet meteen te betekenen dat ze iets mankeren.
Zijn het rijpony`s of 2 shets?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 17:46

@HijadeleLuna: welk soort verzekeringen zijn er? Ik wist dat je je kat en hond kan verzekeren, maar dat blijkt ook niet veel soeps te zijn helaas ivm de rashonden ziektes... Is dat bij paarden beter geregeld?

@Kaartje23: ik neig nu ook meer dat ik gewoon niet mee ga bemoeien. Maar ik ga me voor de zekerheid wel inlezen, voor het geval dat. Als ik dus merk dat het fout gaat, dan weet ik wanneer het fout kan gaan bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:50

Bij paarden zitten er ook veel addertjes onder het gras, maar er zijn er genoeg :)

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:55

Hebben jullie kennissen of vrienden die veel met paarden omgaan?
Misschien zou je bij hun om meer informatie kunnen vragen.
Je hebt heel veel soorten verzekeringen ik zou gewoon heel goed gaan informeren bij mensen die zelf een paard hebben die kunnen je er vaak dingen over vertellen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 17:55

Oh jeetje, ik weet dat het bij de honden steeds erger wordt met het uitsluiten van (veelkomende) ziektes want dat zou ineens allemaal erfelijk zijn. Dus verzekeren heeft bij bepaalde soort honden allang geen zin meer. Maar weet je, ik ga mij ook niet meer bemoeien met de zorg van de paardjes. Ik ga wel leuk mee doen, gewoon eens kijken en zal ik wat foto's maken. En mijn zusjes op het hart drukken, wanneer ze met vragen zitten dat ze naar mij toe kunnen komen. Maar verder kunnen mijn ouders het zelf wel verder uitzoeken, het is hun ding.
Maar ik ga wel verder met inlezen en onderzoeken, want als het dus fout dreigt te gaan dan kan ik nog enigzins een inschatting maken en dan weet ik ook in elk geval waar ik over praat (dat is ook wel zo handig).

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:56

Verzekeren zou je kunnen overwegen maar gezien je zegt dat het om 2 'slachtpaarden' gaat, waarschijnlijk shetlandpony's, weet ik niet of het veel nut heeft om ze te verzekeren.

Tuurlijk is het goed dat je je zorgen maakt om het welzijn maar het redt zich ook allemaal wel. Het zal heus niet altijd goed gaan maar iedereen heeft wel eens iets gedaan waarvan je achteraf denkt; 'Dat had anders gemoeten'. Ook hier heeft een pony vroeger wel eens een week in een vieze stal gestaan, zijn we wel eens met halster en touw de weg op gegaan en zo zijn er nog wel meer dingen welke je nu anders had gedaan. Rustig afwachten maar er wel voor zorgen dat de pony's qua drinkwater en ruwvoer niks te kort komen!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:00

Tja ik twijfel.. Ik bedoel, de pony's zullen niet dood neervallen. Maar als ik alleen al kijk naar hoe mijn zusjes omgaan met hun eigen huisdieren, ik moet zo vaak achter hun kont aanzitten. Ze hebben nooit zin om het caviahok schoon te maken, vergeten af en toe om eten te geven (want ik controleer het altijd of ze het wel daadwerkelijk doen). En dat zijn toch allemaal dingen die veel minder tijd kosten dan eest naar de paardjes toe fietsen en weer terug fietsen. Ze houden van hun diertjes hoor, dat wel, maar de motivatie is nou ook niet echt heel hoog. Als ik naar mezelf terug kijk toen ik 11 was, hoefde niemand mij te vertellen dat ik het hok schoon moest maken. Dat had ik al gedaan voordat het tegen mij gezegd werd.

Maar ja.. Ik ben nu wel benieuwd hoe de paardjes zijn... Ik ga ze zo even bellen. Misschien dat ik donderdag even langs kan gaan, dan ben ik vrij.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:02

Waar komen de pony's te staan?? Ik woon zelf namelijk ook op Flakkee, dus als je eens hulp nodig hebt!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:04

Het dekt idd niet alles, en je hebt een eigen risico, maar er zijn in mijn omgeving meerdere succesverhalen, en als iedereen het daadwerkelijk zo slecht zou vinden zouden die dingen toch allang falliet zijn?

Je hebt verschillende aanbieders en verschillende soorten dekkingen. Er zijn al een aantal topics op bokt. De verzekeraars hebben meestal ook een site met contactgegevens, kan je altijd bellen voor informatie :)
[TAO] Verzekering, wat betalen ze nou wel?
[TAO] paarden verzekering

Een huisdier is iets anders dan een paard. Mijn zusjes kregen een konijn en een hamster, vond ik niks aan en bemoeide ik me ook niet mee. Maar voor mijn paard fiets ik toch zeker 5 keer per week heen en weer naar stal. En nu ben ik 20, maar dat is al zo vanaf het moment dat ik leerde rijden. Eigen paard kopen heb ik overigens pas gedaan toen ik op mezelf woonde, mijn ouders steken er geen cent in.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:07

Oh handige linkjes, die ga ik opslaan. Ik stuur die ook wel even door naar mijn ouders.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:16

dormy schreef:
Negatief?

Ik vind het enorm negatief en de ouders hebben dus ook niet voor niets zo gehandeld :

Citaat:
Ik voel me ontzettend belazerd. Mijn ouders hebben bewust gekozen om mij niets te vertellen omdat ik volgens hen onredelijk ben en negatief ben. Dat ben ik niet, omdat ik geef om het welzijn van de dieren en ik weet gewoonweg veel meer over dieren dan zij dat doen. Ik vond niet dat mijn ouders en mijn zusjes hun best hebben gedaan om te laten zien dat zij daadwerkelijk pony's kunnen verzorgen. Daar bedoel ik dus ook mee om onderzoek te doen, informatie uit te zoeken

Alsof ze verantwoording schuldig zijn aan hun dochter of haar om toestemming zouden moeten vragen ??

Kom op, ik vind het niet gek dat je vader boos wordt aan de telefoon, stel je eens voor hoe boos hij wordt als hij leest hoe je je ouders op het internet afschildert als een stel onverantwoordelijke dombo's die een dier in nood liever laten creperen dan dat ze een dierenarts laten komen ?

Ik denk heeeeeeeeel boos :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:19

Blijheid schreef:
Als je zoekt in de wiki (bovenaan de pagina) vind je ook veel info, lees bijvoorbeeld dit eens door

http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_kopen
http://www.bokt.nl/wiki/Aankoopkeuring
http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer
http://www.bokt.nl/wiki/Ruwvoer
http://www.bokt.nl/wiki/Huisvesting
http://www.bokt.nl/wiki/Hoefsmid
http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

qua tijd; alleen rijden en verzorgen ben je zomaar twee uur mee bezig.
Als je ook zelf gaat voeren, uitmesten, etc etc dan ben je natuurlijk veel meer tijd kwijt.

Wat betreft tot tijd, smorgens even voeren, maar dat is voor 2 pony's nog geen 10 minuten werk.
Uitmesten, als je dit iedere dag bijhoudt ben je max. een half uur bezig met de stal weer klaarmaken (fris water geven, hooi in de stal leggen.)
Dan het rijden nog, maar dat hoeft ook niet eidere dag. W.b.t. aandacht krijgen voor de dieren, uur per dag?

Ruwvoer is hooi en kuilgras (droog kuilgras, dus niet wat aan koeien wordt gevoerd.)
Krachtvoer heeft een shetlander (indien gewoon gezond etc) niet eens nodig en zou ik ook niet aan beginnen.
Een liksteen (niet zo duur) zou ik om die reden wel aanschaffen, zitten mineralen in die ze wel echt nodig hebben.

Een shetlander kan sober gehouden worden, schuilstalletje is in principe voldoende. (En die hebben ze hier niet eens allemaal hoor, als het heel ernstig weer is komen ze uitzonderlijk binnen te staan, anders gewoon buiten. Nu is het nog steeds zacht weer geweest en ze hebben allemaal een erg dikke vacht. Verder hebben ze een hogere plek waar ze eten en ook liggen.
Ik zou niet te snel aan verzekeringen beginnen etc voor de pony's. Hier hebben we nog nooit echt een paard ziek gehad waar we honderden euro's een dierenartskosten hadden. Duurste rekening was 160 euro, sportpony met steeds bloedneuzen. Die kunnen veel minder hebben dan een sober gehouden shet.

Ik denk dat je met een verzekering meer kwijt bent voor het dier per jaar dan dat je de dierenarts werkelijk nodig zult hebben.

Enige paard wat hier verzekerd is, is mijn jonge grote paard. Is gevoelig voor vanalles en nog wat.

Paardentandarts is wel handig om eens in de zoveel tijd te laten komen (wordt niet gedekt door verzekering), maar sommige laten 2 tot 3 keer per jaar komen, zijn er ook genoeg die hun hele leven geen 1 zien. Misschien een controle laten doen, en dan heb je ook een indicatie of hij vaker zou moeten komen of bv. maar 1 keer per jaar.

Enting 1 keer per jaar is wel handig (gewoon langs dierenarts of laten komen en zeggen dat je de pony's wilt laten enten).
En een paar keer per jaar ontwormen (ze zeggen eens in de 8 weken oid, maar dit is meestal te vaak. Veel mensen laten mestonderzoek doen wat ook weer niet geheel waterdicht is.) Wij doen het zelf 4 keer per jaar, en nogmaals, nooit zieke of zwakke paarden. Geen paarden met wormen of resistent voor ontwormmiddel.

Succes ermee.
(sorry voor eventuele typfouten, moest het even snel afmaken omdat ik weg moet.)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:26

Shirley schreef:
dormy schreef:
Negatief?

Ik vind het enorm negatief en de ouders hebben dus ook niet voor niets zo gehandeld :

Citaat:
Ik voel me ontzettend belazerd. Mijn ouders hebben bewust gekozen om mij niets te vertellen omdat ik volgens hen onredelijk ben en negatief ben. Dat ben ik niet, omdat ik geef om het welzijn van de dieren en ik weet gewoonweg veel meer over dieren dan zij dat doen. Ik vond niet dat mijn ouders en mijn zusjes hun best hebben gedaan om te laten zien dat zij daadwerkelijk pony's kunnen verzorgen. Daar bedoel ik dus ook mee om onderzoek te doen, informatie uit te zoeken

Alsof ze verantwoording schuldig zijn aan hun dochter of haar om toestemming zouden moeten vragen ??

Kom op, ik vind het niet gek dat je vader boos wordt aan de telefoon, stel je eens voor hoe boos hij wordt als hij leest hoe je je ouders op het internet afschildert als een stel onverantwoordelijke dombo's die een dier in nood liever laten creperen dan dat ze een dierenarts laten komen ?

Ik denk heeeeeeeeel boos :j

Ja, idd, je hebt helemaal gelijk.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:28

Ik vind je helemaal niet negatief of jaloers, integendeel, alleen maar bezorgd. Het zou fijn zijn als meer mensen eens gingen nadenken voordat ze een dier aanschaffen.
Als ik jou was zou ik er in eerste instantie niet teveel aan doen of over zeggen. Ze komen er vanzelf wel achter dat het hebben van paarden kosten en tijd en moeite met zich mee brengt. Dan kun je altijd nog advies geven. Denk dat ze nu niet echt openstaan voor jou `goede raad`. Ze worden gelukkig wel op een goede stalling gestald met mensen die er verstand van hebben. Dat is al heel wat. Verder kun je er niet veel aan doen nu, alleen afwachten hoe dit verder gaat lopen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:30

Aisie, die ouders hebben er heus wel over nagedacht, alleen TS er niet in betrokken en met reden !

Ze hebben immers ook de aanschaf van haar hond tien jaar uitgesteld omdat er geen tijd was en zelf mocht ze als klein meisje geen pony omdat er geen geld was, dus ze doen niet zomaar wat ;)

Dat de situatie nu blijkbaar anders is, is wellicht moeilijk te verkroppen voor TS :j
Laatst bijgewerkt door Shirley op 06-01-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:36

Als die vader al zegt dat hij niet weet waar hij aan begonnen is dan lijkt het mij geen doordachte actie. Maar we zullen het afwachten.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:44

Nou hier wat info....
ruwvoer----> gras,hooi
krachvoer---->brokken,musli,pellets....
verder---->liksteen,snoepjes
in de zomer is gras genoeg
In de winter hooi en een paar handjes brokjes of winterwortels/penen
ondergrond----->stro,vlas
eerst moet je een halster en poetspullen hebben en dan later een hoofdstel,dekje,zadel,bitje etc. etc.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:28

Ik heb inmiddels wat meer informatie over de pony's. Het zijn twee shetlanders, een merrie en een ruin, 14 jaar en 5 jaar. Ze waren van een vriendinnetje, maar omdat ze moet verhuizen konden ze de paardjes niet houden. Ik denk dat het naar slachthuis-brengen verhaal gewoon een soort verkooptruc was... Kindvriendelijke shetjes, dat wel, karakter is dus gelukkig al bekend. Scheelt ook weer... Ik ben benieuwd naar de jongste want die is wel wat schuw.

Ik heb nog wel een vraag, want de shetjes stonden bij de vorige eigenaren dag en nacht buiten en nu staan ze op stal. Is dat niet een te grote omschakeling? Ik vroeg of er geen mogelijkheid was om ze als nog dag en nacht buiten te kunnen zetten met een stal er in, maar dat weten mijn zusjes niet zeker. Ze kwamen al met een verhaal dat ze minstens 1 uur naar buiten moesten, maar dat is toch ook veel te weinig -O-

Over de eventuele DA kosten heb ik ze ook vertelt... Want ik draai nu een aantal jaren op voor mijn eigen huisdieren, logisch natuurlijk. Maar over de hond waren andere afspraken gemaakt, dat mijn ouders dat zouden betalen. Tot mijn hond naar de dierenarts moest, toen was het toch te veel geld. Dus sindsdien moet ik dat ook maar zelf betalen want dat doen zij niet meer. Daarom dat ik al zit van oh goden, wat als die paardjes ziek worden...
Andere zaken zoals studeren etc. hadden mijn ouders dus ook niet over nagedacht. Mijn zusjes dachten 'oh ja.... das waar...'.

Mijn zusjes zijn in elk geval gemotiveerd (uiteraard), hoe ze nu precies de paarden gaan verzorgen was niet duidelijk, in elk geval na schooltijd fietsen ze er langs om ze te borstelen en eten te geven en rondjes mee te lopen.

Nu maar afwachten wat de toekomst zich brengt. Hopelijk is het positief.